РОБОТА ЗДО В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В УКРИТТІ ДЛЯ ДОРОСЛИХ І ДІТЕЙ
Практичний порадник із досвіду роботи
Сьогодні, коли ми живемо у стані війни, дуже часто приходиться працівникам ЗДО та дітям ховатися в укриттях, аби зберегти свої життя. В Україні працює мобільний застосунок «Повітряна тривога», який сповіщає про небезпеку у конкретному регіоні. Його можна завантажити у Gogle Play Market та AppStore.
Характер небезпек щоразу змінюється, тому надзвичайно важливо говорити з дітьми про нові правила поведінки, а саме - в укритті.
Освітнє середовище - внутрішній простір укриття, у якому перебувають дошкільники у нових соціальних умовах воєнного стану, має бути:
- безпечним;
- комфортним;
- інформативним;
- цікавим;
- змістовним;
- стимулювати когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісно-поведінковий розвиток дітей та містити все необхідне обладнання для організації освітнього процесу.
Рекомендується облаштувати в укриттях різні ігрові осередки:
- куточок творчості;
- осередок читання і письма;
- сенсорно-пізнавальний осередок;
- осередок настільно-друкованих ігор (пазли, мозаїка, шашки, шахи та ін.) та дидактичних ігор (з різних освітніх напрямів);
- театральний осередок;
- осередок художньої/ручної праці (поробки з паперу, ниток, тканини, природнього матеріалу) тощо.
Доцільно використовувати технічні засоби навчання (ноутбук, телевізор, магнітофон, мультимедійна дошка тощо). В укритті мають бути запаси води та їжі, спальні місця для дітей, столи та стільці для занять, засоби гігієни та захисту, аптечка тощо.
Сьогодні дуже важливо дотримуватися правил поведінки в укритті як для дорослих, так і дітей.
Правила поведінки для дорослих:
- Після ранкової зустрічі дітей та складання списку усіх присутніх, помічник вихователя має віднести «рюкзачки безпеки» дітей та «рюкзачок безпеки групи» в укриття (та забрати їх з укриття наприкінці робочого дня);
- Слідувати до найближчого укриття необхіднопісля оголошення сигналу про повітряну тривогу.
- Повідомтепро сигнал колег по роботі.
- Потрібно швидко одягнутися та одягти дітей, перевірити наявність пришитих з внутрішньої сторони одягу у дітей нашивок, на яких зазначено: прізвище, ім'я, по-батькові, адреса, вік, номер домашнього телефону.
- Покидаючи групове приміщення, закрийте усі вікна і двері, вимкніть світло, електроживлення, перекрийте воду.
- Допоможіть дітям під час руху, вчіть їх не штовхатися, а йти у колоні один за одним.
- Евакуацію з укриття потрібно виконувати у такій послідовності:
- першими в укриття заходить декілька дорослих, які вмикають світло, ще раз перевіряють (після ранішнього обходу) відсутність сторонніх предметів в укритті, і починають приймати дітей, супроводжуючи їх на заздалегідь визначені для кожної вікової групи місця;
- попереду колони дітей іде декілька дорослих для того, щоб надати їм допомогу під час руху та опускання в укриття.
- Заходьте до укриття організовано, без паніки.
- Заборонено брати до укриття громіздкі речі, речі із сильним, різким запахом і легкозаймисті речовини.
- Якщо укриття обладнане спеціальними захисними герметичними дверима, їх закривають як тільки укриття заповниться, і відкрити їх можна буде лише після того, як мине небезпека.
- В укритті зберігайте спокій, не панікуйте, не поширюйте неперевірену та неправдиву інформацію.
- Проводьте змістовну, заздалегідь продуману освітню роботу з дітьми в ігрових осередках.
- Не зловживайте переглядом новин та різних повідомлень у мобільному телефоні, а приділяйте максимум уваги дітям.
- Кожна вікова група має бути забезпечена своїми місцями для сидіння, ігор-занять, лежання, і дорослі за цим уважно слідкують.
- Діти не повинні переміщатися з одного приміщення в інше, а обов'язково залишатися у відведеному для групи місці під пильним наглядом вихователів, помічників вихователів та інших закріплених за групою дорослих.
- Періодично вихователі перевіряють кількість дітей відповідно до сьогоднішнього спискового складу та запитують про самопочуття кожну дитину.
- Обов'язково заздалегідь створіть вайбер-групу батьків своїх вихованців та підтримуйте з ними тісний зв'язок.
- Надавати психолого-педагогічну підтримку дітям; добре, коли в укритті з дітьми працює практичний психолог (індивідуально чи у малих групах).
- Пам'ятайте, дорослі, що невимушена бесіда із дитиною може врятувати їй життя. Частіше говоріть з дітьми про важливі теми - їм також страшно, як і нам. Важливо навчити їх правильно діяти в небезпечних ситуаціях, а для цього відводьте декілька хвилин вашого перебування з дітьми в укритті.
- Вукриттідорослим заборонено:
- ходити приміщенням без потреби;
- самовільно заходити до службових приміщень;
- вмикати/вимикати світло чи інше спеціальне обладнання;
- відчиняти герметичні захисні двері;
- шуміти та голосно розмовляти;
- курити;
- розпалювати вогонь.
- Покидати укриття можна з дозволу відповідальної особи після отримання сигналу «Відбій повітряної тривоги» (або у разі аварійного стану,що створює загрозу життю і здоров'ю громадян, наприклад, якщо в укритті сталася пожежа, підвищено концентрацію шкідливих газів, закінчується повітря тощо).
- Якщо основні виходи не можна використовувати, евакуацію дітей потрібно проводити через аварійні виходи. (У разі завалу укриття або його пошкодження, відповідальні особи, не чекаючи допомоги ззовні, мають організувати роботи щодо виходу із нього та за потреби залучити людей, які там перебувають).
- Заповнене дітьми та працівниками ЗДО укриття необхіднодвічі на день прибирати з використанням дезінфікуючих засобів.
Правила поведінки в укритті для дітей:
- Уважно дотримуйся усіх вказівок дорослих, будь слухняним і стриманим.
- По коридору рухаємося групою: не біжимо, щоб не постраждати; не кричимо, щоб було добре чути вихователя; не штовхаємося і не повертаємося назад, щоб залишатися у безпеці.
- Зберігай спокій, адже нас оберігають наші сильні, мужні і відважні ЗСУ.
- Візьми в укриття свій «рюкзачок безпеки». (- Тобі обов'язково допоможуть у цьому вихователь або помічник вихователя).
- Якщо відчуваєш тривожність, глибоко дихай, розмовляй з дорослими, співай улюблену пісню, наприклад, «Ой, у лузі червона калина» чи іншу улюблену; спробуй потерти свої долоньки.
- В укритті можеш знайти собі справу за інтересами: тихо гратися з друзями, малювати, писати, слухати казку чи цікаву розповідь, дивитися мультфільм по мобільному телефону тощо.
- Будь уважним на занятті, яке проводить вихователь (музкерівник, інструктор з фізкультури, практичний психолог); у них ти можеш запитати про все, що тебе цікавить.
- Якщо хочеш у туалет, попити води чи з'їсти печива - звернися з проханням до помічника вихователя.
- Якщо тобі холодно чи сумно - скажи про це дорослим, вони тебе обов'язково обігріють і розрадять.
- Небери до рук незнайомих предметів: цеможе бути загрозою для здоров'я тажиття.
- В укритті дітям заборонено:
- ходити та бігати приміщенням без потреби;
- без дозволу вихователя покидати групу та своє місце відпочинку;
- самовільно іти в туалет чи заходити до інших приміщень;
- вмикати/вимикати світло чи інше обладнання;
- відчиняти/зачиняти захисні двері;
- шуміти, голосно сміятися та розмовляти, вередувати.
- Покидати укриття можна після сигналу «Відбій повітряної тривоги» з дозволу дорослих та разом з вихователями і дітьми своєї групи. Після себе усе прибери!
Пам'ятайте, дорослі, що дітей у ЗДО, тим більше в укритті, не можна залишати ні на хвилину! Ви несете відповідальність за їхню безпеку і життя!
РАЗОМ ЗДОЛАЄМО УСЕ! РАЗОМ - ПЕРЕМОЖЕМО!
Над правилами попрацювала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів