Про зміцнення осередків розвивального предметно-ігрового середовища у вікових групах

До матеріалів виробничої наради від 29.12.2022

Актуальність проблеми. В умовах реалізації особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти та на виконання заявлених БКДО-2021 завдань з підвищення якості дошкільної освіти, найпершим завданням кожного педагога є ретельний аналіз стану ігрового предметно-розвивального середовища у групі, яке має забезпечувати індивідуальний розвиток кожної дитини, її практичну творчу діяльність і суттєво розширюватися та збагачуватися з переходом дітей із однієї вікової групи до наступної. Обладнання території групи має також сприяти її фізичному та психічному розвитку.

Опис проблеми. Предметно-ігрове розвивальне середовище у групі має бути динамічним, мобільним (змінюване) і  збагачуватися залежно від віку, індивідуальних особливостей дітей, пори року, тем, які вивчаються. Воно повинно передбачати створення певних центрів (осередків, зон) залежно від освітньої програми розвитку, навчання і виховання дітей, щоб діти мали змогу займатися одночасно різними видами діяльності за власним бажанням та інтересами (розглядати ілюстрації, гратися, виконувати вправи тощо), не заважати одне одному, а також за власним вибором переходити від одного центру діяльності до іншого, від спокійних занять до активних.

У груповій кімнаті повинно бути достатньо вільного простору для активної рухової діяльності дітей. Стіни кімнат не повинні бути голими, а прикрашені цифрами, буквами, геометричними фігурами, іншими розвивальними зображеннями чи елементами на рівні очей дітей (використання технології «Стіни, стеля, підлога, які говорять»). Групові кімнати мають облаштовуватися домірною кількістю меблів згідно зросту дітей (зайві меблі не повинні загромаджувати дитячий простір для ігор  на розвиток великої моторики та вільного пересування), а всі іграшки та матеріали повинні бути сертифіковані. Залежно від площі групових приміщень, віку, потреб та інтересів дітей, їх уподобань, вихователі обґрунтовано і творчо визначають кількість осередків (центрів, зон, куточків), їх розміщення та обладнання.

Повинен бути правильний підбір різноманітного дидактичного матеріалу для дітей (завжди чистого, яскравого, естетичного, доступного). Іграшки розміщуються в ігровому осередку і ні в якому разі не повинні змішуватися з дидактичним матеріалом, який діти вільно беруть і використовують у розвивальних цілях під безпосереднім керівництвом педагога (індивідуальні заняття)  та самостійно (заняття за інтересами).

Розвивальне середовище групи має бути універсальним і оснащеним згідно із сучасними вимогами. Це створює у дітей радісний настрій, наповнює життя дитини позитивом і новими враженнями, спонукає до співпраці і дружніх стосунків між дітьми і дорослими, активної мовленнєвої діяльності, набуття соціального та сенсорно-пізнавального досвіду - щасливого проживання свого дитинства.

Проєктування осередків (центрів, зон, куточків) предметно-ігрового  розвивального середовища у групових приміщеннях важливо проводити за активної співпраці з батьками вихованців. Серед групових осередків рекомендується мати обладнаними наступні:

1. Ігровий: сюжетно-рольові, будівельно-конструкторські, настільні, друковані, розвивальні ігри з логічним навантаженням, рухливі ігри з атрибутами; ігрове обладнання, меблі, різновиди іграшок (фігури людей; різні види тварин, рослин; транспортні іграшки); килим для ігрової діяльності.

2. Сенсорно-пізнавальний (матеріали з математики, логіки, сенсорики,   дослідницько-пошукової, предметно-практичної та технологічної діяльності):

  • набори геометричних фігур (плоскі та об'ємні), умовних мірок;
  • матеріал для навчання лічби (до 10 і більше), цифри в межах 10-20; цифрові картки для штрихування; демонстраційні та роздавальні картки для роботи з множинами; задачі-цікавинки; моделювання арифметичних задач; картки для складання прикладів і задач;
  • інтелектуальні ігри, головоломки, ребуси, кросворди; колекції марок, наклейок; прапори держав світу, герби; календарі, атласи, глобус; карта зоряного неба; фотоальбоми; моделі (годинника, календаря, пір року, частин доби, днів тижня тощо); мозаїка; пазли; математичні дидактичні ігри, картки із логічними завданнями;
  • зошити для самостійної роботи на друкованій основі;
  • предмети для дослідницько-пошукової діяльності: математичні ваги; бінокль; збільшувальні скельця; мікрокалькулятори; компас; годинник; мікрофон; телефон; фен-сушка; комп'ютер дитячий; мікроскоп; різні ємкості для рідини; набір сипких матеріалів (сіль, цукор, чай, крупи; камінчики, пісок, глина; насіння різних рослин ); набір матеріалів (скло, дерево, метал, пластмаса, папір, тканина, гума) для визначення їх властивостей; лійки; термометри;
  • вимірювальне приладдя та інструменти (лінійка, сантиметр, пісковий годинник, мірні стаканчики, термометр для вимірювання температури, повітря і води);
  • матеріал для занять з конструювання (з будівельного матеріалу, природного матеріалу та викидних матеріалів, паперу і картону, з конструктором LEGO); картотека ігор (карток-схем) з конструктором LEGO;
  • для ручної праці, хендмею (рукоділля): кольорові нитки, кольорові мотузки, ножиці, голки, клей, пінцет, наперсток, папір (глянсовий, пакувальний, газетний, цигарковий, фільтрувальний, промокальний, шпалери, фольга тощо); кришки від пляшок; мідний дріт; природний та покидьковий матеріал (жолуді, каштани, шишки, горіхи, камінці, зернята фруктів, кора різних дерев, хвоя, коріння, мох, очерет, сухі квіти, трава, лушпиння з цибулі і часнику, апельсинові та лимонові шкірки, тополиний пух, мушлі, лоза, гілочки, насіння ясена (клена, липи, акації, кавуна, гарбуза, дині, соняшника, проса, маку), котушки, пластмасові стаканчики, намистинки, ґудзики, тирса, стружка, пробки, шкіра, замша, гумові трубочки, штучні барвники тощо).

3. Осередок мовлення, читання і письма:

  • абетка, картки з друкованими літерами для штрихування; предметні та сюжетні картинки; листівки; картинки-загадки; лото; літери на кубиках; настільна магнітна абетка; фланелеграф; «живі» літери;
  • поличка «Розумні книжки»: довідники, дитячі енциклопедії; книжки з розвивальними завданнями; книжка-скринька; українські народні казки; книжка-картинка (до 3-4 років); книжка-ширма; картинки-парадокси; ілюстрації до літературних творів; портрет письменника, з творами якого діти вже обізнані (старший дошкільний вік); дитячі журнали; тематичні альбоми; малі фольклорні жанри; схеми, моделі для роботи з казкою;
  • настільні та дидактичні ігри з розвитку мови, навчання елементів грамоти; матеріали для звукового аналізу слів;
  • магнітофон із записами природних звуків та музики; комп'ютерні ігри, слайди, фотоматеріали;
  • групова дитяча газета (з малюнками, цікавими дитячими оповідками, розповідями, вітаннями тощо), яка має свою назву - вона може мати назву таку, як і група (газету діти оформляють щотижня або ж рідше, виходячи з потреб та дитячих інтересів, і розміщують для дітей і батьків на видному місці у роздягальні).

4. Природознавчий осередок:

  • кімнатні рослини, акваріум, інші живі об'єкти та предмети догляду за ними;
  • погодні явища у дидактичних картинках, зображеннях, картках-схемах;
  • пори року у дидактичних картинках, ілюстраціях, дитячих малюнках тощо;
  • ящики для вирощування розсади; календарі спостережень; гербарій; Червона книга України, енциклопедії природознавчого змісту та ін.;
  • корисні копалини природи рідного краю, України;
  • настільні ігри, дидактичні ігри природознавчого змісту;
  • настільні та дидактичні ігри, орієнтовані на формування у дітей навичок сталого розвитку тощо.

5. Естетичний (художній, театральний, музичний):

  • стіл з відкидними кришками-мольбертами та індивідуальними секціями для матеріалів; дошка настінна; шафа-тумба для матеріалів та інструментів;
  • «Майстерня художника» - матеріали для художньо-продуктивної діяльності (малювання, ліплення, аплікація): традиційні та нетрадиційні матеріали (гуаш, олівці, фломастери, зубочистки, зубні щітки, пташині пера, шматочки губки, поролон, піпетки, котушки, ґудзики, олівці-штампи, трафаретки, тички, клаптики тканини, свічки, вата, сірники без сірки, кісточки різних розмірів, шматочки целофану; копірувальний папір, картон, клей, кольорова туш, гладенькі камінчики, пластилін, солоне тісто тощо);
  • матеріали для самостійної художньої діяльності;
  • репродукції художніх картин (відповідно до програми) - твори живопису (портрети художників, натюрморти, пейзажі; графіки (естампи, гравюри, офорти, книжкові ілюстрації); малі форми скульптури (вироби з фаянсу, гіпсу, дерева); твори декоративно-ужиткового мистецтва (дитячі вироби з глини, пластиліну, кераміка);
  • «Дизайнерська майстерня» - матеріали для дизайнерської діяльності (вироби дітей за інтересами у парній та груповій взаємодії, до державних та календарно-обрядових свят, днів народження дітей тощо);
  • «Майстерня звуків» - матеріали аудіозаписів: звуків природи, дитячих пісень, поспівок, колискових, музичних казок, класичної музики для слухання (для музичного супроводу освітньої та ігрової діяльності, СХД, ранкового прийому, прийому їжі, підготовки до сну тощо); дитячі музичні інструменти (традиційні, нетрадиційні);
  • «Театральна майстерня» - екрани-ширми для театралізованих вистав та ігор; різні види театрів для дітей; велике та мале дзеркало; маски-наголівники; театралізовані ігри (з наборами обладнання, нескладних декорацій, елементами костюмів чи вбрання для ігор-драматизацій та інсценівок).

6. Центр трудового виховання:

  • дидактична лялька з великим комплектом одягу для неї (діти вчаться одягати, роздягати ляльку, годувати, купати, вкладати спати тощо), посудом, меблями, предметами для купання тощо;
  • предмети із серії «Столяруємо» (для хлопчиків) та «Вишиваємо» (для дівчаток);
  • щітки для одягу та взуття;
  • різноманітні фартушки, щітки, совки, миски, відро, таці (для господарсько-побутової праці);
  • для ручної праці: ножиці, голки, клей, шило, молоток, пінцет, наперсток, папір (глянсовий, пакувальний, газетний, цигарковий, фільтрувальний, промокальний, шпалери, фольга тощо); кришки від пляшок; мідний дріт; природний та покидьковий матеріал (жолуді, каштани, шишки, горіхи, камінці, зернята фруктів, кора різних дерев, хвоя, коріння, мох, очерет, сухі квіти, трава, лушпиння з цибулі і часнику, апельсинові та лимонові шкірки, тополиний пух, мушлі, лоза, гілочки, насіння ясена (клена, липи, акації, кавуна, гарбуза, дині, соняшника, проса, маку), котушки, пластмасові стаканчики, намистинки, ґудзики, тирса, стружка, пробки, шкіра, замша, гумові трубочки, штучні барвники тощо);
  • куточок чергових по їдальні: щітка, совок, фартушки, косинки (для дівчаток), шапочки-ковпачки (для хлопчиків);
  • «Скринька знахідок»; «Скринька бережливих і економних»; «Торбинка добрих справ».

7. Центр здоров'я:

  • спортивний куточок для самостійної рухової діяльності дітей: гімнастична стінка, драбина, дуги, навісні мішені, гойдалки, ребриста дошка, традиційні і нетрадиційні тренажери та обладнання («доріжка здоров'я», кольорові шнури, палички-коні, моталочки, серсо, прапорці, хустинки, стрічки, м'ячі, кубики, мішечки з піском, шишки, горіхи, скакалки, обручі тощо); спортивні іграшки та атрибути до рухливих ігор;
  • валеологічний куточок: дидактичні ігри, посібники з основ здоров'я;
  • ігровий комплекс «Зелений вогник»: макет з розміткою дороги, іграшкові будинки, макети дерев, набір дорожніх знаків, різні види іграшкового транспорту; фланелеграф з набором дорожніх знаків, площинні будинки, фрагменти вулиць, плакати, настільні ігри; модель світлофора.

8. Етнографічний осередок:

  • Державні символи;
  • українські народні іграшки,
  • ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;
  • вироби народних промислів України;
  • макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин;
  • дидактичні ігри (орієнтовний перелік: «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (український народний та сучасний одяг тощо);
  • фотоальбом «Наше селище - Квасилів»;
  • набір дидактичного матеріалу «Моя Батьківщина - Україна» та ін.

9. Куточок усамітнення та відпочинку (психологічного розвантаження) - для емоційного розвантаження дітей, зняття втоми і постійного напруження, задоволення потреби дітей в усамітненні:

- м'яка зручна канапа чи диванчик; намет, халабуда, шатер, палатка, ширма чи ін. (де знаходяться предмети для відпочинку: м'які подушки, килимок, 1-2 іграшки, улюблені дитячі книжки та журнали, предмети для сенсорної релаксації тощо);

- магнітофон із записами для релаксації;

- матеріали для малювання.

10. Стенди для оформлення групи та партнерської взаємодії з дітьми:

  • «Екран настрою»
  • «Правила групи»
  • «Куточок приналежності»
  • «Ранкова зустріч»
  • «Екран вибору» («Коло вибору») та ін.
  • «Календар подій» та інші.

ПРОПОЗИЦІЇ:

1.  Провести ретельний аналіз стану  ігрового предметно-розвивального середовища у кожній віковій групі:

- забезпечити домірну кількість меблів, зайві – винести, або дати їм практичне призначення під час обладнання групових осередків;

- забезпечити у групі дитячий простір для ігор на розвиток великої моторики та вільного пересування дітей;

обладнати щонайменше 9 основних осередків: ігровий; сенсорно-пізнавальний; мовлення, читання і письма; природознавчий; естетичний; трудового виховання; валеологічний (центр здоров’я); етнографічний; куточок відпочинку;

- прибрати з осередків застарілий і зношений ігровий та дидактичний матеріал;

- провести розмежування іграшок і дидактичного матеріалу для індивідуальних занять з дітьми;

- забезпечувати вільний доступ дітей до групових розвивальних осередків для їх занять за інтересами;

- дотримуватися сучасних вимог БКДО-2021 та освітньої програми ЗДО щодо змістового наповнення групових розвивальних осередків;

- усі розвивальні осередки підписати (оформити стікерами).

Упродовж січня-лютого 2023 року

2. Взяти активну участь у конкурсі-огляді на кращий авторський проєкт «Зонування групового приміщення та змістове наповнення групових осередків». 29-31 березня 2023 року

Підготувала вихователь-методист Р. СЕМЕНЮК