Перспективне та календарне планування освітньої роботи в ЗДО у літній період
Методичні рекомендації для вихователів
Перспективне та календарне планування освітньої роботи у літній період здійснюють відповідно до тих самих вимог, що й упродовж навчального року. Проте, складаючи план, слід враховувати специфіку організації та зміст освітньої роботи з дітьми у літні місяці (максимальне перебування дітей на свіжому повітрі, наявність зведених різновікових груп, посилена увага до проведення загартовувальних процедур тощо).
Вихователь відображає освітню діяльність з дітьми у літній оздоровчий період у перспективному плані роботи на місяць та у календарному плані роботи на день/тиждень. При цьому педагоги можуть самостійно обирати зручну для себе форму графічного або текстового планування за режимними моментами, видами діяльності тощо, яка має бути схвалена педагогічною радою дошкільного навчального закладу.
У перспективному плані роботи на місяць слід передбачити:
- розподіл часу при організації життєдіяльності дітей упродовж дня (режим дня) (Додаток 1);
- розклад занять (Додаток 2);
- загартувальні заходи із зазначенням назв процедур та норм загартування;
- комплекси вправ ранкової гімнастики та гігієнічної гімнастики після сну на кожні два тижні;
- зміст освітньої роботи на кожен тиждень місяця - тематика занять, інші форми роботи (бесіди, праця в природі, спостереження, ДПД, художня праця, піші переходи, дитячий туризм, розваги, екскурсії, СХД, творчі ігри тощо);
- форми взаємодії з батьками.
У календарному плані відображають зміст освітнього пронесу з групою дітей на кожен день. При цьому вихователю необхідно забезпечити чергування спокійної та активної діяльності, правильний розподіл фізичного, психічного навантаження та відпочинку протягом усього дня. З цією метою у календарних планах освітньої роботи вихователь має передбачити на щодень раціональне поєднання різних видів і форм проведення організованої і самостійної (ігрової, рухової, пізнавальної, трудової, комунікативно-мовленнєвої, художньої та ін.) діяльності дітей.
Найпопулярнішою серед усіх форм календарного планування у педагогів залишається планування освітньої роботи за режимними моментами. Застосовуючи його, слід передбачати можливість різних видів діяльності дітей упродовж дня, їхню тривалість, періодичність та враховувати раціональність і доцільність їх проведення у певний проміжок часу.
У ранковий час доцільно планувати:
- індивідуальну роботу (із зазначенням імен вихованців, мети, необхідних матеріалів);
- бесіди на морально-етичні та загальнопізнавальні теми з невеликою групою дітей;
- ігрову діяльність (сюжетно-рольові, конструкторсько-будівельні, дидактичні, рухливі ігри малої і середньої рухливості);
- спостереження за об'єктами та явищами довкілля;
- трудові доручення і чергування;
- роботу з прищеплення культурно-гігієнічних навичок;
- різні види самостійної діяльності дітей (образотворча, рухова, художньо-мовленнєва тощо).
У літній період слід забезпечити максимальне перебування дітей на свіжому повітрі. При цьому послідовність та тривалість різних видів діяльності слід змінювати, зважаючи на погоду, характер попередньої та наступної діяльності, вік, інтереси і потреби вихованців. Перебування дітей на свіжому повітрі скорочується або не допускається за несприятливих погодних умов, зокрема таких, як:
- сильний вітер;
- температура повітря вище +35С у затінку;
- злива, гроза.
У першій половині дня, після сніданку, з дітьми проводять організовану навчально-пізнавальну діяльність у формі занять різного спрямування: з фізичного розвитку (щоденно); пізнавального розвитку; комунікативно-мовленнєвого розвитку; художньо-естетичного розвитку.
Плануючи заняття, необхідно зазначати їх тему, програмові завдання, необхідний матеріал та спеціальне обладнання, хід у вигляді плану. У літній період заняття по можливості слід проводити на свіжому повітрі. Їхню тематику, кількість, тривалість, періодичність визначають залежно від вікової групи дітей та конкретної освітньої мети.
Основний час прогулянок слід відводити різноманітній ігровій діяльності дітей, використовуючи всі види ігор (сюжетно-рольові, конструкторсько-будівельні, театралізовані, дидактичні, рухливі). У календарному плані вихователь має визначити атрибути та іграшки, які потрібні для певної сюжетно-рольової гри, і спланувати читання відповідних художніх творів та бесід за змістом гри. Ці форми роботи дають вихователю змогу опосередковано керувати самостійною ігровою діяльністю дітей, адже читання цікавого художнього твору збуджує у дітей бажання відтворити почуте у грі та сприяє розвитку її сюжету (вихователям молодшої та середньої групи слід відображати не лише створення умов для розгортання сюжетно-рольових ігор, а й прийоми навчання дітей дій з іграшками, показ певних ігрових дій, власну участь в іграх дітей; вихователям дітей старшого дошкільного віку слід занотовувати у плані прийоми, що стимулюватимуть дітей до самостійності, скажімо: вибір теми гри, розподіл ролей, встановлення позитивних дружніх стосунків тощо).
На прогулянках у першій і другій половині дня обов'язково слід проводити рухливі ігри, зокрема ігри з елементами спорту. Варто не лише пропонувати дітям знайомі ігри, а й розучувати з ними нові. До цих ігор необхідно залучати всіх дітей групи. Варто зазначити, що за сприятливої погоди під час кожної прогулянки доцільно проводити 4-5 рухливих ігор. У спеку, при занадто високій температурі повітря, рухливі ігри необхідно замінювати на більш спокійні види діяльності дітей (ігри з водою, з природними матеріалами тощо).
У календарному плані освітньої роботи вихователя під час денних прогулянок також доцільно передбачити:
- загартувальні процедури з використанням стаціонарного і виносного обладнання на майданчиках - тіньових навісів, надувних басейнів, індивідуальних килимків тощо;
- спостереження за предметами, явищами навколишнього світу та екскурсії у природу, до музеїв, інших закладів (аптека, бібліотека, магазин, поліклініка тощо);
- створення умов для самостійної діяльності дітей (ігрової, рухової, музичної, образотворчої, театралізованої, пізнавальної, пошуково-дослідницької тощо);
- залучення дітей до різних видів колективної трудової діяльності (з усією групою або з підгрупами), індивідуальних та групових доручень, зокрема:
- прибирання групової кімнати;
- ремонт книг, посібників, настільно-друкованих ігор тощо;
- прання лялькової білизни, носовичків, стрічок;
- виготовлення іграшок-саморобок;
- праця у природі (на майданчику, у садку, квітнику, на городі);
- різні розваги, зокрема:
- фізкультурні розваги (два рази на місяць);
- ляльковий, настільний та інші види театру;
- дитячі концерти;
- музичні та літературні дозвілля;
- інсценування літературних творів тощо.
- індивідуальну роботу з окремими вихованцями чи роботу з підгрупами по двоє-четверо дітей за різними змістовими напрямами педагогічної діяльності (при плануванні варто зазначати імена дітей, напрям роботи, мету, необхідний матеріал);
- дитячий туризм (піший, велосипедний), екскурсії, цільові прогулянки плануються один раз на тиждень за наявності належних природних умов (ліс, парк, водойма тощо).
У ті дні, коли планують похід, екскурсію у природу чи цільову прогулянку за межі дошкільного закладу, не слід проводити заняття з фізичної культури, адже діти під час таких заходів мають змогу задовольнити свою потребу в руховій активності й отримують достатнє фізичне навантаження.
Дитяча діяльність у вечірні години планується з урахуванням змісту всієї діяльності дітей протягом дня. На вечір доцільно планувати ті види діяльності, що за змістом сприяли б узагальненню, уточненню та закріпленню знань і вмінь, яких діти набули протягом дня, зокрема такі, як:
- спостереження;
- творчі та дидактичні ігри;
- колективна праця та доручення;
- фізичні вправи та рухливі ігри малої і середньої рухливості;
- індивідуальна робота;
- робота з батьками вихованців (бесіди, консультації тощо).
Дотримання методичних вимог щодо планування освітньої роботи та організації життєдіяльності дітей улітку, ефективне використання оздоровчих сил природи дасть педагогам змогу створити необхідні умови для зміцнення здоров'я та гармонійного розвитку дітей дошкільного віку.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів