Особливості розвитку емоційного інтелекту дошкільнят. Консультація-практикум для вихователів
Емоційний інтелект - сукупність ментальних здібностей, які сприяють усвідомленню і розумінню власних емоцій та емоцій інших людей; здатність використовувати емоції для підвищення ефективності інтелектуальної діяльності та міжособистісної взаємодії.
Розвиток емоційної сфери у дошкільному віці має свої особливості й вимагає від дорослих індивідуального підходу до кожного. Саме до 3-х років дитина вчиться справлятися зі своїми емоціями, закладається їх основа. Розвиваються здібності до емпатії, уміння адекватно реагувати на емоції оточуючих, стримувати власні імпульси. Від 3 до 6-ти років у дітей дуже добре розвивати емпатію, тому що вони знають та називають емоції, почуття, можуть керувати емоціями, говорити про них.
- З дітьми раннього та молодшого віку можна проводити ігри, типу: «Покажи, як ти радієш/сердишся/ сумуєш...», «Називаю емоцію», «Віднайди казкового героя».
- З дітьми середнього та старшого дошкільного віку ігри: «Покажи емоцію», «Поділися настроєм», «Обери емоцію, поясни свій вибір», «Відгадай емоцію», «Які бувають емоції», «Склади емоцію з частин», «Куб емоцій», «Який настрій?...», «Розкажи про емоцію» та інші; використовувати казкотерапію, ізотерапію та інші види арт-терапії.
До Вашої уваги декілька ігор, вправ які допоможуть розвивати, розпізнавати емоції, розуміти їх, керувати ними.
Називаю емоцію
Педагог називає ті емоції, які в певний момент відчуває дитина, та пояснює їх. «Ти зараз радісний, бо...», «Ти сердишся, тому що...» та ін.
Потім діти самостійно визначають свої емоції та називають їх.
Відгадай емоцію
На картках зображені обличчя людей у різних емоційних станах. Дитині потрібно визначити, яка емоція зображена, пояснити, чому вона так думає. Яку емоцію відчуває дитина саме зараз?
Які бувають емоції
Педагог розповідає, які бувають емоції та як вони проявляються. Потім показує смайлик, а діти відгадують, яка емоція на ньому зображена, намагаються відтворити її на обличчі.
Склади емоцію з частин
Дітям пропонується скласти зображення емоцій з розрізаних частин смайлика (брови, очі, рот), а також відгадати, яку емоцію показує інша дитина.
Віднайди казкового героя
Дітям пропонуються картинки із зображенням персонажів казок, мультфільмів у різних емоційних станах. Педагог називає емоцію, а діти знаходять картинку, на якій зображений персонаж з такою емоцією.
Куб емоцій
Дітям пропонуються картинки із зображенням персонажів казок, мультфільмів у різних емоційних станах. На кубику розміщені смайлики з різними емоціями. Діти по черзі кидають кубик і вибирають серед картинок по одному персонажу з такою самою емоцією, як та, що випала на грані кубика.
Розкажи про емоцію
З карток, на яких зображено різні вирази обличчя, дитина обирає собі одну. Складає розповідь про емоцію за схемою.
Схема для розповіді про емоцію
- З якою мелодією дружить емоція, або ж на яку мелодію схожа?
- Яким кольором її можна намалювати, або на який колір схожа?
- На яку квітку схожа емоція?
- Коли може з'явитися така емоція?
- Яка поведінка, думки у людини, яка переживає таку емоцію?
- Що з нею можна зробити?
Важливо пам'ятати, що дітей можна сварити за вчинки, а не за емоції та почуття. Не карати за сварки, а навчати конструктивно вирішувати їх.
Адже, уміння знаходити спільну мову та розв'язувати конфлікти теж належить до сфери емоційного інтелекту.
Підготувала практичний психолог Віннічук Ю.М.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів