Організація індивідуального підходу у процесі фізичного виховання дошкільників
У сучасних концепціях виховання наголошується, що головною умовою духовного і морального здоров'я дитини є фізичне. Удосконалення фізичного розвитку, зміцнення здоров'я дітей має життєво важливе значення, адже від молодого покоління у майбутньому залежатиме добробут нашого народу, розвиток у всіх його сферах.
Немає двох абсолютно однакових особистостей, всі діти різняться за характером, темпераментом, моральними та духовними потребами, фізичним розвитком, і тільки від майстерності педагога залежить якісне, гармонійне виховання кожної дитини зокрема. Саме з цією метою і застосовується індивідуальний підхід до кожного малюка.
За станом здоров'я діти діляться за медичними групами, що сприяє визначенню для кожної з них оптимального фізичного навантаження й умов фізичного виховання.
До першої групи здоров'я (основної) належать діти з нормальним рівнем фізичного розвитку й основних функцій організму.
До другої групи (підготовчої) - також здорові діти, які мають деякі функціональні та морфологічні відхилення.
До третьої групи (спеціальної) - діти, які мають хронічні захворювання.
Діти другої і третьої груп (ослаблені) мають потребу в індивідуалізації фізичного навантаження при більш пильному спостереженні лікаря під час загартувальних процедур.
Для ослаблених дітей збільшення фізичного навантаження має бути поступовим, бо часто повторюване надмірне фізичне навантаження сприяє виникненню паталогічних процесів у сердечному м'язі, судинах і у клапанному апараті. Оскільки переходи до навантаження і назад до спокою мають бути пасивними, слід передбачити розслаблюючі і динамічні дихальні вправи.
Під час загартувальних заходів індивідуальний підхід полягає у збільшенні часу перебування дітей на свіжому повітрі, якщо на вулиці тепла погода, й зменшення цього часу, якщо вона прохолодна. Діяльність ослаблених дітей на прогулянці визначається відповідно до стану їхнього здоров'я, індивідуально для кожної дитини. Тому варто постійно - спостерігати за дітьми, попереджаючи стомлення і пітливість, і звертати їх увагу з одного виду діяльності на інший. На прогулянках не рекомендуються тривалі пробіжки, ігри великої рухливості, що викликають фізичне перенавантаження й утому. Однак не слід захоплюватися і дуже спокійними іграми, оскільки це викликає переохолодження організму, особливо ослабленого.
Учені за характером фізичної підготовленості дошкільників ділять їх на 3 групи - це .діти з високими, середніми і низькими показниками основних видів рухів, фізичних і вольових якостей.
Діти першої групи, які мають високі показники фізичної підготовленості, відрізняються швидкістю і впевненістю дій, у разі невдачі не відступають від мети, а докладають максимум зусиль для досягнення окресленого результату, уміють самостійно приймати рішення, знаходити доцільний спосіб дій, стримувати свої почуття і бажання, вони не мають сумніву і страху під час виконання вправ, їм притаманне високе почуття активності та самостійності, уміння слухати вихователя, виконувати його вказівки і доручення.
Дітей другої групи, які мають середні показники фізичної підготовленості, характеризує нерівномірність розвитку основних видів рухів, фізичних і вольових якостей, різноплановість рухової поведінки. Так, поряд із високими показниками сили, швидкості, витривалості, ці діти мають низькі показники спритності та припускаються багатьох помилок у техніці складних видів рухів. Частина дітей цієї групи навіть при постійному спонуканні педагога виконує вправу неякісно, ухиляється від завдань, які вимагають тривалої вольової напруги. А деякі діти виявляють педантизм у виконанні рекомендацій педагога, але при невдачах, помилках, яких вони припускаються, знижують активність дій і не звертають увагу на те, якісно чи ні вони виконують завдання.
Діти третьої групи з низькими показниками фізичної підготовленості, на відміну від інших дітей, майже не докладають зусиль, щоб змусити себе працювати. У ситуаціях, що вимагають рішучості, енергійності дій, виявляють повільність, недостатню впевненість, нездатність перебороти почуття страху, їм властивий стан пригніченості через невдачі, невміння пригнічувати в собі окремі бажання. Лише у досить простій обстановці вони виявляють відповідну активність, що під час виникнення нових труднощів поступається місцем більш звичним формам поведінки (пасивність, байдужість тощо).
Індивідуальна робота з дітьми передбачає облік індивідуальних особливостей їхнього рухового розвитку. Так, групі дітей, які відрізняються високими показниками фізичної підготовленості, корисні завдання, спрямовані на вдосконалення їхніх рухових умінь і навичок. Цьому сприяє виконання знайомих рухів у нових поєднаннях (ігри, змагання, вправи у парах) із незвичайних вихідних положень, у незвичайних умовах.
Індивідуалізація процесу фізичного виховання дітей можлива лише з урахуванням морфологічних, психологічних, психомоторних і функціональних особливостей їхнього розвитку.
Під час пошуку шляхів індивідуалізації процесу фізичного виховання на перший план виступають критерії, які розкривають індивідуальні ознаки дітей. Вони можуть мати як груповий характер, так і бути суворо індивідуальними особливостями кожного.
Завдання з розвитку силових якостей містять динамічну напругу при стрибкових і загальнорозвивальних вправах, які виконуються з вихідного положення лежачи (на спині, животі).
Для розвитку швидкості потрібні знайомі вправи, які містять рухи ніг, рук, тулуба, тобто вправи для розвитку частоти рухів і швидкості м'язових скорочень (біг, плавання, рухливі і спортивні ігри). Можуть бути використані ігрові конкурси-завдання: «Наздожени обруч», «Хто більше збере» та ін.
Завдання, які розвивають фізичні якості, варто добирати так, щоб вони передбачали прояв волі, подолання труднощів під час виконання вправ (на спортивному обладнанні, у парах, трійках, у неї звичайному положенні тіла).
Дошкільникам із низькими показниками фізичної підготовленості слід давати доступні завдання, які сприяють їхньому загальному фізичному розвитку. Цьому можуть слугувати знайомі дітям фізичні вправи, рухливі та спортивні ігри, які рекомендує програма фізичного виховання. На прогулянці особливу увагу варто приділяти розвитку основних видів рухів, для цього потрібно створювати умови для ігор із рухами, частіше проводити ігри, під час яких діти виконували б однакові вправи з установкою на їх якісне виконання.
Характер виконання рухових завдань залежить від багатьох факторів, серед яких методи навчання мають особливо важливе значення. При доборі методів, які забезпечують наочність навчання, варто керуватися сформованими в дітей уміннями сприймати просторові, тимчасові й кількісні ознаки і відносини, що існують між предметами і явищами навколишнього світу. Що нижчі рухові здібності дітей, то конкретніше і повніше має бути представлена наочність. Так, якщо дітям з високим рівнем фізичної підготовленості для створення точних уявлень про виконання руху досить демонстрації його в нормальному темпі, то для дітей із середнім і низьким рівнем фізичних можливостей потрібен уповільнений показ з вказівкою, на який елемент техніки слід звернути особливу увагу. Найскладніші вправи потрібно демонструвати в різних площинах, багаторазово повторюючи їх показ під час заняття. Помічено, що діти краще засвоюють вправу, якщо її демонструє дитина з урахуванням своїх індивідуальних здібностей. Педагог при цьому пояснює деталі руху.
Усвідомленому виконанню дітьми рухів сприяють такі прийоми, як пояснення, аналіз, оцінка. Доступний і послідовний виклад техніки виконання вправи з демонстрацією кожного його елемента необхідний дітям, які мають низький рівень фізичної підготовленості. Для дітей середнього і високого рівня у поясненні потрібно підкреслити особливості виконання найскладніших елементів руху. Пояснення можна подавати в стислій формі, посилаючись на уже відомі елементи рухів.
Ці діти можуть уявити й описати вправу, яку вони щойно починають розучувати і яка недоступна тим дітям, що мають низький рівень фізичної підготовленості.
Серед практичних методів особливе значення варто приділяти повторенню вправ та ігрових рухових завдань. Однак у групі дітей, які мають високий рівень фізичної підготовленості, найефективнішим є варіативне повторення, при якому до характеру вправи вносяться зміни. Це викликає підвищений інтерес до вправи, сприяє якіснішому її виконанню.
Отже, індивідуальний підхід у фізичному вихованні дошкільника враховує різні сторони його рухового розвитку. Він містить комплекс методів і прийомів, які встановлюють взаємозв'язок між змістом рухового матеріалу й індивідуальними особливостями дітей.
Використано Інтернет-ресурс
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів