Методи і прийоми розвитку мовлення та навчання дошкільників рідної мови. Методичні рекомендації для вихователів

Матеріали семінару-практикуму

Методи і прийоми розвитку мовлення та навчання дошкільників рідної мови

Методичні рекомендації для вихователів

У БКДО визначено, що дитина має засвоїти культуру мовлення і спілкування, елементарні правила користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оновлення підходів до організації занять з розвитку мовлення дітей потребує і оновлення засобів і методів розвитку мовлення дітей. Традиційні методи розвитку мовлення не втратили своєї актуальності, проте змінився характер їх використання. Так, у процесі організації своєї роботи, вихователі надають перевагу творчим мовленнєвим завданням та вправам, реалізуючи принцип багатоваріантності.

Методи навчання - це способи спільної діяльності вихователя і дітей, спрямовані на розв'язання завдань розвитку мови і мовленнєвого спілкування. У дошкільній педагогіці класифікують методи за джерелом знань: наочні, словесні, практичні.

Наочні методи займають у розвитку мови значне місце (спостереження, екскурсії, екскурсії-огляди, розглядання предметів, картин, перегляд презентацій, відео сюжетів, телепередач; дидактичні ігри з наочністю). Якщо об'єкти доступні безпосередньому сприйманню дітей, вихователь використовує метод спостереження або його різновидності: огляд приміщення, розглядання натуральних предметів, іграшок. Якщо об'єкти недоступні для безпосереднього сприймання, педагог знайомить з ними дітей опосередкованим шляхом, розглядаючи картини, фотографії, перегляд відео сюжету, кінофільму, презентації. Опосередковані наочні методи застосовують у дошкільному закладі і для повторного ознайомлення з об'єктом, закріплення під час спостережень знань. Одночасно здійснюються завдання з розвитку словника дітей, формування зв'язного мовлення.

Словесні методи дають можливість поєднувати розширення та закріплення знань дітей про навколишній світ і формувати їхні мовленнєві вміння і на­вички (читання, розповідання художніх творів, заучування віршів, бесіди, розповіді дітей, переказ). Завдяки словесним методам у дітей можна розвивати вміння розуміти зміст мови,  застосовувати  знання без опори на наочність.

Практичні методи допомагають навчати дітей на практиці використовувати отримані знання, набувати й удосконалювати мовленнєві вміння і навички (словесні дидактичні вправи, ігрові методи (наочні ігри-заняття, ігри-інсценівки, уявні ігрові ситуації), елементарні досліди і моделювання).

Прийом - це складова частина методу. Кожен метод має декілька прийомів. У методиці розвитку мовлення дошкільників прийоми поділяють залежно від місця в них наочності та емоційності на наочні, словесні та ігрові.

Найважливішими є словесні прийоми:

  • мовленнєвий зразок (правильна, спеціально підготовленна мовленнєва діяльність вихователя для наслідування)
  • запитання (словесне звертання, що вимагає відповіді)
  • пояснення (допомагає дітям зрозуміти окремі сторони, взаємозв'язки, залежності предметів і явищ)
  • вказівка (пояснення змісту і послідовності навчальних дій)
  • оцінювання дитячого мовлення (мотивоване судження про засвоєння дитиною знань, якість виконання завдань, мовленнєве вміння і навички, для наслідування кращих зразків мовлення)

Наочні прийоми - показ картинки, іграшки, предмета, руху або дії, артикуляції звуків. Наочний показ завжди супроводжується словесними прийомами: поясненням, вказівкою, запитанням.

Ігрові прийоми: створення ігрової ситуації, виконання ігрових дій, звуконаслідування, загадкова інтонація голосу, використання жартів. Як ігровий прийом можуть виступати: елементи дидактичної гри, гри-інсценізації.

У практичній діяльності найчастіше використовується комплекс методів і прийомів.  Вибір методу залежить від дидактичної мети навчання і змісту освітньої роботи. На практиці всі методи та прийоми розвитку та навчання дітей рідної мови комбінуються один з одним залежно від змісту навчального матеріалу та вікових особливостей дітей.

Використані джерела:

1.  Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Алла Богуш, Наталя Маліновська. Київ, 2022. 

Підготувала вихователь Юлія ПАВЛЮК