Конспекти музично-дидактичних ігор з наочними матеріалами
Годинник та іграшки
МЕТА: розвивати здатність розрізняти та відтворювати звуки різної тривалості; учити розрізняти темпи.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Кімната»; об'ємна паперова модель «Годинник»; картонні фігурки персонажів - Лялька, Слоник, Солдат.
ХІД ГРИ:
Перший етап. Музичний керівник пояснює дітям, що у годинника є маятник, який «співає» пісеньки. Вони можуть бути повільними (ти-и-и-к - та-а-а-к) або швидкими (тик-так). Просить дітей повторити звуки.
Другий етап. Музичний керівник розповідає, що вночі, коли всі діти сплять, іграшки прокидаються і починають рухатися відповідно до темпу руху маятника. Музичний керівник рухає маятник і водночас імітує ходу персонажів (топ-топ - Лялька, туп-туп - Слоник, раз-два - Солдат). Далі пропонує дітям вибрати якийсь персонаж і також зімітувати його ходу відповідно до темпу руху маятника.
Пригостимо Зайчика
МЕТА: розвивати здатність розрізняти та відтворювати звуки різних тривалостей.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Ферма»; картонна фігурка Зайчика; по вісім довгих та коротких картонних морквинок.
ХІД ГРИ:
Музичний керівник розповідає:
Сьогодні до нас у групу завітав Зайчик, який дуже любить ласувати морквою. Діти, чи хотіли б ви пригостити Зайчика? Якщо так, спочатку треба витягнути моркву із «землі». Витягнути її не просто, майже як ріпку у відомій казці.
Музичний керівник просить дітей йому допомагати: тягне спочатку довгу морквинку, протяжно вимовляючи звук «о-о-о», а потім - коротку морквинку, коротко вимовляючи звук «о». Діти повторюють ці дії.
Зачакловані доріжки
МЕТА: розвивати здатність розрізняти та відтворювати звуки різної тривалості.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Ліс»; зображення трьох доріжок; картонні фігурки персонажів - Ведмідь, Заєць, Півник.
ХІД ГРИ:
Перший етап. Музичний керівник пропонує дітям пригадати, як ходять тваринки: Ведмідь, Зайчик та Півник. Усі разом з'ясовують, що Ведмідь ходить повільно, «туп-туп»; Зайчик - помірно, «стриб-стриб»; Півник - швидко, «скік-скік».
Другий етап. Музичний керівник показує дітям зображення трьох доріжок зі слідами Ведмедя, Зайчика та Півника. Пропонує розібратися, хто пройшовся тією чи тією доріжкою: дітям треба знайти фігурку персонажа та зімітувати його повільні чи швидкі рухи під музику.
Телеконцерт
МЕТА: розвивати уміння розрізняти та відтворювати звуки різної висоти.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Будинок»; об'ємна паперова модель «Телевізор»; комплект карток «Тварини-співаки».
ХІД ГРИ:
Музичний керівник пояснює дітям, що у музичній залі є телевізор, по якому відтепер можна дивитися телеконцерти. А співатимуть для дітей у телеконцертах знайомі тваринки з ферми. Музичний керівник пропонує дітям послухати, як співає перший співак (вставляє у об'ємну паперову модель «Телевізор» картку із зображенням, наприклад, Півника і виконує на високій ноті відповідне звуконаслідування). Потім музичний керівник просить дітей допомогти йому озвучити інших співаків. Перед цим попередньо налаштовує дітей на відповідну висоту звука.
Голоси великих та малих тварин
МЕТА: розвивати уміння розрізняти та відтворювати звуки різної висоти.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація « Ферма»;набір пазлів «Великі та малі тварини».
ХІД ГРИ:
Перший етап. Діти разом з музичним керівником збирають пазли. Потім музичний керівник озвучує зображених на пазлах великих та малих тварин звуками відповідно у низькому та високому регістрах. Далі музичний керівник озвучує лише великих тварин та просить дітей озвучити малих тварин.
Другий етап. Діти самостійно складають пазли, озвучують усіх зображених тварин. Музичний керівник пропонує дітям погратися: «перетворитися» всім, наприклад, на кішечок - озвучити кішечок та виконати їх характерні рухи.
Папуго, повторюй за мною
МЕТА: розвивати уміння розрізняти та відтворювати звуки різної висоти.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Будинок»; картонні фігурки персонажів - Хлопчик, Дівчинка, Тато, Мама.
ХІД ГРИ:
Музичний керівник розповідає, що Папуга може повторювати за людиною слова, фрази. Пропонує комусь з дітей виконати роль Папуги. Музичний керівник обирає картонну фігурку певного персонажа (Хлопчик, Дівчинка, Тато, Мама) та інтонує від його імені фрази на кшталт «Привіт!», «Ура!», «Мені весело!» у відповідному голосовому регістрі. Дитина, яка виконує роль Папуги, має повторювати ці фрази.
Сова та Зозуля
МЕТА: розвивати уміння розрізняти та відтворювати звуки різної висоти.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Дерево»; картонні фігурки персонажів - Сова та Зозуля.
ХІД ГРИ:
Перший етап. Музичний керівник розповідає дітям, що у лісі живуть різні птахи, зокрема Сова та Зозуля. Пропонує з'ясувати, хто зараз сидить на нижній гілочці дерева. Діти підходять до ілюстрації «Дерево», де закріплена картонна фігурка Сови. Музичний керівник розповідає дітям, що ця пташка - Сова; демонструє низький голос Сови: «у-у-у» (звуконаслідування на низьких звуках). Потім музичний керівник дістає картонну фігурку Зозулі і розповідає, що ця пташка - Зозуля - має високий голос: «ку-ку» (звуконаслідування на високих звуках). Музичний керівник запитує дітей, на яку гілочку дерева має сісти Зозуля: верхню чи нижню? (Відповіді дітей.)
Другий етап. Музичний керівник ділить дітей на дві групи і пропонує погратися: першій групі «перетворитися» на совенят, другій - на зозуленят. Пояснює правила гри: якщо совенят кликатиме подруга Сова, треба присісти і відповідати їй на низьких звуках «у-у-у», а якщо зозуленят кликатиме їхня подруга Зозуля, треба піднятися на носочки і відповідати їй на високих звуках «ку-ку». Ролі Сови та Зозулі можуть виконувати музичний керівник або діти.
За дверима
МЕТА: формувати вміння розрізняти динаміку звучання (тихо - голосно).
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Ферма»; картонні фігурки персонажів - Господиня, Корівка, Коник, Порося, Півник, Квочка.
ХІД ГРИ:
Перший етап. Музичний керівник розказує дітям історію:
Корівка прокинулася зранку, вирішила покликати Господиню та замукала ось так (тихе звуконаслідування). Але двері будинку, у якому жила Господиня, були зачинені дуже щільно - вона не почула свою Корівку. Тоді Корівка замукала ось так (голосне звуконаслідування). Нарешті звуки долинули до Господині, вона відчинила двері.
Так музичний керівник інсценує ситуацію з кожним персонажем.
Другий етап. Музичний керівник пропонує дітям погратися - роздає їм картонні фігурки персонажів та просить вигадати історію, у якій ці персонажі видавали б звуки різної сили.
Мешканці озера
МЕТА: закріпити вміння розрізняти та називати різні музичні інструменти; закріпити вміння співвідносити звучання музичних інструментів з різними образами.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Озеро»; зображення рибки, рака, комара; музичні інструменти - цимбали, дзвоник, брязкальця.
ХІД ГРИ:
Перший етап. Музичний керівник розповідає дітям:
Сьогодні музичні інструменти допоможуть мені озвучити мешканців озера - комарика, рибку та рака. Цимбали зображатимуть дзижчання комарика, дзвоник - хлюпотіння рибки у воді, брязкальця повзання рака.
Музичний керівник грає на одному з музичних інструментів, а діти називають мешканця озера.
Другий етап. Музичний керівник грає на певному музичному інструменті, а діти знаходять зображення відповідного мешканця озера та називають музичний інструмент, що звучить. Потім діти самостійно грають у гру: одна дитина імпровізує на музичних інструментах, а решта добирають відповідні зображення.
Сонце і місяць
МЕТА: формувати уявлення про характер музики (бадьоро - спокійно).
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрації «Небо вранці», «Небо ввечері»; картки «Сонце», «Місяць»; аудіозаписи різних за характером музичних творів (колискова, марш, танок).
ХІД ГРИ:
Перший етап. Музичний керівник показує дітям картку із зображенням місяця. Пояснює, що місяць з'являється на небі ввечері. Запитує дітей, що вони роблять о цій порі (сплять). Просить дітей під час слухання уривку колискової показати, як саме вони сплять. Потім музичний керівник розповідає, що вранці з'являється сонечко (показує картку), люди прокидаються у гарному настрої і слухають відповідну музику - марш, танок. Діти слухають уривки творів та відповідно марширують або танцюють.
Другий етап. Музичний керівник роздає дітям картки із зображеннями сонця та місяця і пропонує, прослухавши уривок музичного твору, знайти відповідне зображення.
Сонечко прокинулось
МЕТА: формувати у дітей поняття про висхідну та низхідну послідовність звуків (гаму); удосконалювати навички гри на металофоні.
НАОЧНІ МАТЕРІАЛИ: ілюстрація «Небо вранці»; металофон.
ХІД ГРИ:
Перший етап. Музичний керівник розповідає:
Уранці сонечко прокинулось і почало підніматися в небі (виконує висхідну гаму на металофоні). А ввечері сонечко захотіло спати і почало спускатися донизу (грає низхідну гаму на металофоні).
Другий етап. Музичний керівник просить когось з дітей пограти на металофоні. Під час гри дитина має пояснювати, чому веде свою мелодію догори чи донизу (сонечко встає, сідає).
За матеріалом Марини Примакової,
музичного керівника дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №4,
м. Путивль, Сумська обл., ж. «Музичний керівник»
https://www.pedrada.com.ua/article/1635-muzichno-didaktichn-gri-z-naochnimi-materalami
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів