Інтегроване заняття-квест на тему «Подорож країнами світу». Середня група
Програмові завдання:
ознайомлення з природним довкіллям: розширювати уявлення дітей про Землю як планету, на якій є повітря, вода, суша, рослини і тварини; збагатити уявлення про ліс, його види та значення; розвивати інтерес до природи планети Земля та позитивне ставлення до всього живого;
ознайомлення з соціальним довкіллям: розширювати уявлення про різні країни планети Земля; заохочувати до перегляду слайдів про мандрівки людей різними країнами світу (Америка, Китай, Єгипет); збагачувати знання дітей про подорожі та речі, які необхідні мандрівникам; формувати знання про те, що ми живемо в найкращій країні - Україні, належимо до українського народу, розмовляємо рідною українською мовою, та елементарні уявлення про найближче й дальнє людське довкілля, про існування різних країн і народів;
мовленнєве спілкування: вчити дітей вступати з дорослим у невимушену розмову, підтримувати запропоновану тему розмови, відповідати на запитання та будувати колективний діалог; збагачувати словник новими словами у тематичній ситуації «Подорож країнами світу», які позначають назви предметів і явищ близького та далекого оточення; закріплювати узгодження слів у реченні в роді, числі та відмінку, правильне вживання граматичних форм, підбір прикметників до іменників.
художньо-продуктивна діяльність: зацікавити розфарбовуванням карток-схем та виконанням дій з пазлами-картами країн світу.
Матеріал: слайдова презентація «Подорож країнами світу»; глобус; карти Америки, Китаю, Єгипту, України; пісок, вода - для дослідів; предметні та сюжетні картинки.
Розвивати уважність та спостережливість, формувати критичне мислення.
Хід заняття
Вихователь. - Станьмо, діти, дружньо в коло,
Привітаймо друзів в ньому.
В цьому колі друзі всі: (діти плескають в долоні)
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва,
Добрий день тому, хто справа.
В цьому колі друзі всі: (діти плескають по колінах)
Я і ти, і ми, і ви.
Посміхнись тому, хто зліва,
Посміхнись, тому хто справа.
В цьому колі друзі всі: (діти тупають ногами)
Я і ти, і ми, і ви.
Обійми того, хто зліва,
Обійми того, хто справа.
Вихователь. - Малята, погляньте, скільки гостей до нас завітало! Давайте з ними привітаємось!
Діти вітаються з гостями.
- Діти, чи знаєте ви, що таке планета Земля? (Міркування дітей)
Вихователь. - Щось трішки ви вже розумієте. Але я вам сьогодні розкажу трохи більше. Земля - це планета, на якій живуть люди: дорослі і діти - отже ми з вами. На Землі є повітря, яким ми дихаємо, вода, яку ми п'ємо і купаємося у ній, а також готуємо їжу. На Землі є суша (ґрунт), на якому знаходяться поля, ліси і гори, а також росте багато різноманітних рослин і живе багато різних видів тварин. Земля має форму кулі.
- Діти, хто запам'ятав, що таке Земля? (Відповіді дітей)
Вихователь (здивовано). - Ой, діти, на нашу електрону адресу, здається, прийшов лист. Давайте разом його прочитаємо.
Слайд 1. Лист від Дори
Вихователь читає листа:
Привіт, друзі! Мене звати Дора. Я живу в Америці й дуже люблю подорожувати. Та ось я заблукала і не можу знайти дороги додому. Допоможіть мені, будь ласка! Де мене шукати, вам допоможуть мої підказки. Хай щастить, до зустрічі!
Вихователь. - То що, малята, допоможемо Дорі? (Допоможемо).
- Діти, а ви подорожували коли-небудь? Куди, з ким? Скажіть, а навіщо люди подорожують? (Відповіді дітей).
- Що потрібно брати із собою у подорож?
Дидактична гра «Збираємось у мандрівку»
Мета: збагачувати знання дітей про подорожі, речі, які потрібні мандрівнику.
Хід гри. Діти об'єднуються у дві групи. Кожна група отримує картки із зображенням різноманітних речей. Потрібно взяти тільки ті, які необхідні для подорожі.
Діти виконують завдання.
Вихователь. - Ось ми вже готові вирушати. А розпочнемо ми подорож так, як і Дора, з її рідної країни. Давайте пригадаємо, у якій країні живе Дора? (В Америці).
Вихователь. - Америка - це одна з найбільших країн нашої планети, яка знаходиться далеко за океаном. Може ви здогадаєтеся, як називаються народи які населяють Америку? (Американці). Якщо наша Дора живе в Америці, то вона хто за національністю? (Американка).
- Де ми можемо побачити усі країни світу, в тому числі й Америку та інші об'єкти? (На глобусі). Що таке глобус? (Глобус - це зменшена копія нашої планети Земля).
- Якого кольору найбільше ми бачимо на глобусі? (Синього).
- Що позначають синім кольором? (Синім кольором позначають воду).
- Що позначається жовтим кольором? (Жовтим кольором позначають пісок).
- Що позначають коричневим кольором? (Гори).
- Що позначають зеленим кольором? (Ліси).
- Давайте подумаємо, на чому ми можемо відправитися у подорож країнами світу (Міркування дітей).
Проблемне запитання. Як ви думаєте, чи зручно нам буде подорожувати на легковому автомобілі чи маршрутному таксі до Америки? (Не зручно, тому що Америка знаходиться за океаном, який потрібно перепливати ще на кораблі).
- Який транспорт нам потрібно вибрати, щоб швидше добратися до Америки без пересадок? (Літак). Чому, поясніть, будь ласка? (Міркування дітей)
Ручки ставимо отак -
Ось і сіли ми в літак.
Мотори завели...
У мандрівку вирушаймо,
В Америку поспішаймо!
Звучить музика, діти «летять» на свої стільці для перегляду слайдів.
Зупинка №1. Америка
Слайд 2. Америка. Статуя Свободи
- Америка - найбільша країна на Американському материку, країна з багатою історією, культурою та наукою. В Америці добре розвинуте сільське господарство і туризм. Територія Америки надзвичайно велика і проживає населення більше 300 мільйонів. Тут є багато визначних місць та географічних об'єктів:
- Статуя Свободи - це маяк у гавані Нью-Йорка, розташований на невеликому острові. Монумент заввишки 93 м вміщує у собі музей заселення Америки і гвинтові сходи, що ведуть на оглядовий майданчик.
Слайд 3. Білий дім
- Білий дім у Вашингтоні - це президентська резиденція з музеєм, де сидить і працює президент Америки. Білий дім має 2 поверхи та ще 6 поверхів під землею. Парк навколо Білого дому охороняють спецслужби. Проте Білий дім завжди відкритий для туристів.
Слайд 4. Ніагарський водоспад
- Ніагарський водоспад - завширшки понад 1 км! Вода спадає з висоти 50 м. В літні ночі американці підсвічують водоспад кольоровими вогнями. Оглянути його велич можна з канатної дороги, гвинтокрила або спеціальних майданчиків для пішоходів.
Слайд 5. Долина Монументів
- Долина Монументів - національний парк із 300-метровими скелями, що височіють на осушеному дні прадавнього моря. Тепер тут ростуть трави і чагарники, а краєвид складають червонясті скельні монументи на тлі синього неба.
Слайд 6. Кольорова пустеля
- Кольорова пустеля на плато Колорадо - одна з найдивовижніших пустель світу. Її пагорби, плоскогір'я і піднесеності забарвлені різнокольоровими смугами червоного, жовтого, білого, бузкового і навіть блакитного відтінків. Пустеля тягнеться майже на 20 000 квадратних кілометрів.
Вихователь. - Давайте складемо карту Америки й позначимо початок нашої подорожі.
Складання карти Америки із пазлів. Діти працюють за столом.
Вихователь. - А ось і перша підказка, від Дори. (Загадка)
Він жовтенький і сипучий,
У дворі лежить у кучі.
Якщо хочеш - можеш брати
І фортецю будувати,
Тільки воду мусиш мати. (Пісок)
Зупинка №2. Китай
Відгадавши загадку, діти підходять до столу, на якому знаходиться таз з піском з абсолютно рівною поверхнею.
Вихователь. - Наша Земля не скрізь рівна і гладенька. Ви це бачили, коли каталися на санчатах із гірок. Тільки гірки маленькі. А є й великі, просто величезні, не гірки, а гори, і їх на Землі дуже багато. Зараз ми з вами ознайомимося з тим, як утворилися гори. Уявіть собі, що ваші руки - це камені, піщинки та інші частинки, що постійно рухаються глибоко під землею.
Дослід «Як утворюються гори»
Діти занурюють руки глибоко в пісок і рухають ними.
- Якою стала поверхня? Що на ній утворилося? (Міркування дітей).
Вихователь. - Так, діти, від постійного руху під землею каміння й інших піщинок поверхня землі стає нерівною, горбистою і таким чином утворюються гори - високі і низькі.
Вихователь показує картинку, на якій зображені гори, пояснює залежність забарвлення від висоти гір: чим вищі гори, тим їхнє забарвлення стає темнішим. Показує дітям зображення гір на глобусі.
- Вихователь. - Діти, я пропоную вам відправитися ще до однієї цікавої країни - до Китаю. Якщо в Америці живуть американці, то хто живе у Китаї? (У Китаї живуть китайці).
Ручки ставимо отак -
Ось і сіли ми в літак.
Мотори завели...
У мандрівку вирушаймо,
До Китаю поспішаймо!
Вихователь пропонує дітям «летіти» на свої стільчики для перегляду наступних слайдів.
Слайд 7. Китай. Тибет
- Китай - дуже багата і розвинута країна. Тибет - це провінція Китаю, надзвичайно красивий високогірний регіон, який є особливим адміністративним районом країни і вважається священним місцем для віруючих людей. Тут є величезна кількість духовних шкіл і монастирів.
- То як називається країна, у яку ми потрапили? (Це Китай)
- А як називається ось ця красива провінція Китаю? (Тибет)
- Які народи заселяють Китай? (китайці)
Слайд 8. Гора Еверест
- У провінції Тибет знаходяться найвищі гори Гімалаї, серед яких - найвища точка землі, це - гора Еверест.
- Давайте повторимо назву цієї найвищої у світі гори, щоб запам'ятати - Еверест. (Діти повторюють нове слово).
- У якій країні знаходиться гора Еверест? (Гора Еверест знаходиться у Китаї).
- Уявіть, діти, що ви летите над горами.
Робота на картках-схемах із зображенням гір
Вихователь пропонує розглянути картки-схеми із зображенням гір.
Вихователь. - Полічіть, будь ласка, скільки гірських вершин ви бачите у себе на картках та зафарбуйте найвищу вершину.
Діти виконують завдання.
Вихователь. - Як називаються люди, які піднімаються високо у гори? (Альпіністи).
- Коли альпініст підкорює гірську вершину, він там залишає прапор своєї країни. Давайте і ми на своїй найвищій горі намалюємо свій прапор.
Діти домальовують український прапор на своїх картках.
Далі вихователь пропонує дітям «летіти» на свої стільчики для перегляду наступних слайдів.
Слайд 9. Потала
- Потала - це надзвичайно привабливий для туристів Китаю у місті Лхаса білокам'яний палац на високій Червоній горі. На вигляд ця споруда нагадує величезну білу гору.
- Ви запам'ятали, як називається ця красива споруда у Китаї? (Це Потала).
Вихователь. - Діти, давайте складемо карту Китаю й позначимо на ній найвищу гору, на якій ми побували. Як називається ця гора? (Еверест)
Діти складають карту Китаю з пазлів.
Вихователь. - А ось і наступна підказка:
Розчиняє і довбає,
Ходи нові прокладає,
То замерзла, то рідка,
Незамінна для життя. (Вода)
Зупинка №3. Єгипет
Діти підходять до столу. Вихователь пропонує їм роздивитися, що знаходиться на столі: графин з водою, склянки, розрізана на частини карта Єгипту тощо.
Вихователь. - Діти, що ви бачите перед собою? (Відповіді дітей).
- Якого кольору вода? (Вода без кольору, вона прозора).
- А яка вода на смак? (Вода немає смаку).
- А якщо в нашу воду всипати цукру, якою стане вона на смак? (Вода стане солодкою)
- А якщо замість цукру ми всиплемо солі, якою тоді стане вода на смак? (Вода стане солоною).
- Де в природі ми можемо побачити воду? (Вода - це ставки, річки, озера, моря, океани).
Дидактична вправа «Якою буває вода?»
Орієнтовні відповіді дітей: вода буває прозорою, рідкою, твердою, солодкою, солоною, чистою, брудною, темною, світлою, гарячою, холодною, теплою, кип'яченою, лікувальною тощо.
Вихователь. - Хто побував із вас на морі і може сказати, якою на смак вода у морі? (У морі вода солона).
- А що таке море? (Море - це безкраї простори солоної води).
Дидактична вправа «Яким буває море?»
Орієнтовні відповіді дітей: море буває прозорим, солоним, чистим, брудним, теплим, холодним, тихим, глибоким, бурхливим, спокійним, великим, безкраїм, далеким, неосяжним тощо.
Вихователь (знімає серветку зі склянки з червоною водою). Як ви думаєте, мої маленькі дослідники, чому у цій склянці вода червоного кольору? (Міркування дітей).
- А я думаю, що нам потрібно до Єгипту, адже саме там знаходиться Червоне море.
Ручки ставимо отак -
Ось і сіли ми в літак.
Мотори завели....
У мандрівку вирушаймо,
До Єгипту поспішаймо!
Діти далі «летять» на свої стільці для перегляду наступних слайдів.
Психологічний етюд «Ми - на морі»
Вихователь. - Закривайте оченята і всі разом уявіть велике, тепле і безкрає море. Ласкаві, грайливі хвилі хлюпочуться біля берега. Дуже жарко, але хвильки піднімаються високо і хлюпочуть нам на ніжки, на обличчя, на ручки.
Діти із заплющеними очима виконують вказівки вихователя.
Вихователь. - Діти, а зараз розплющіть оченята. Ось ми й опинилися з вами у Єгипті на березі Червоного моря. Море дає нам багато продуктів харчування - різні види риби, креветки, морську капусту, мідії. А ще в морі багатий підводний світ і сьогодні ми маємо таку можливість познайомитися з ним.
Слайд 10. Єгипет. Червоне море
- Червоне море - наймолодше море і воно почало утворюватися близько 25 млн. років тому. Це - найсолоніше море у світі. В нього не впадає ні одна річка, а річки несуть з собою бруд і пісок, а тому вода у Червоному морі завжди хрустально чиста.
Слайд 11. Чому море червоне
- Море отримало назву через свій колір. Червоним воно стає під час цвітіння водоростей . У цей період вода набуває червонуватого відтінку.
Слайд 12. Червоне море - найтепліше у світі
- Завдяки жаркому клімату біля берегів Єгипту температура води навіть взимку становить до +25 °C, а літом досягає +40-50 °C. А тому Червоне море - саме найтепліше у світі.
- Як ви гадаєте, чому у Єгипет щороку їде відпочивати дуже багато туристів? (Тому що там завжди тепло і гарно)
Слайд 13. Підводний світ Червоного моря
- На дні Червоного моря знаходиться величезна кількість дуже красивих мушлів і коралів. У морі живуть дельфіни, акули, зелені черепахи та різні за розміром, формою і кольором риби.
- Діти, як ви думаєте, чим приваблює туристів Єгипет?
- Які народи населяють Єгипет? (єгиптяни)
Вихователь. - А зараз давайте складемо карту Єгипту й позначимо Червоне море.
Діти складають карту Єгипту із пазлів.
Вихователь. - Ось і наступна підказка:
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує.
Восени засинає,
Навесні знову оживає. (Ліс)
- Тож вирушати до лісу нам вже час, багато цікавого чекає на нас!
Зупинка №4. Україна
Вихователь. - Діти, а чи знаєте ви, що таке ліс? (Ліс - це місце, де ростуть дерева, кущі, трави, живуть різні тварини, птахи, комахи).
- Які дерева ви вже знаєте? (Орієнтовні відповіді дітей: береза, верба, тополя, клен, ялина, сосна, дуб).
- Дуб та береза мають звичайні листочки, а листя сосни та ялини мають вигляд зелених голочок. Ці голочки називаються хвоя.
- То чим покриті сосни і ялини? (Хвоєю).
- Діти, подумайте, будь ласка, і скажіть, якщо ліси, де ростуть листяні дерева, називаються листяними, то як називаються ліси, де ростуть хвойні дерева? (Хвойні ліси).
- Ліси, в яких ростуть і хвойні, і листяні дерева, називаються... як ви думаєте? (Мішані ліси).
Вихователь. - Сьогодні ми вирушимо до найгарніших у світі і найбагатших лісів України.
Ручки ставимо отак -
Ось і сіли ми в літак.
У мандрівку вирушаймо,
У країну поспішаймо!
Діти сідають на свої місця.
- Запрошую вас переглянути слайди і впізнати, які зображені на них ліси.
Слайди 14-16. Ліси України
Діти переглядають слайди і впізнають листяні, хвойні та мішані ліси.
- Як ви здогадалися, що це листяний ліс?
- По чому здогадалися, що це хвойний ліс?
- Як ви зрозуміли, що це мішаний ліс?
Вихователь. - Молодці, діти! Як ми добре всі разом розібралися з тим, які ліси є на нашій планеті Земля..
Слайд 17. Мешканці лісу
- А давайте пригадаємо, які тварини живуть у цих лісах? (Орієнтовні відповіді дітей: лисиця, вовк, ведмідь, заєць, лось, білка тощо).
- Що дає ліс тваринам? (Ліс дає тваринам їжу, місце та домівку для життя).
Дидактична вправа «Домівки для звірів» (під, на, у, в)
- Чия домівка знаходиться під кущиком? (Під кущиком живе зайчик)
- Чия домівка знаходиться під деревом (Під деревом живуть лосі, вовки, кабани)
- Хто живе на дереві? (На дереві живуть птахи)
- Хто живе у дуплі (У дуплі живе білочка)
- Хто живе у норі? (У норі живе лисиця)
- А в барлозі? (В барлозі живе ведмідь)
- Ліс дуже важливий і для людей. Ми дихаємо киснем, який виділяють дерева, а тому й живемо на планеті Земля.
Інтерактивна вправа «Якби не стало лісів»
Орієнтовні відповіді:
- Не було б з чого будувати житло.
- Не було б грибів, ягід.
- Не було б свіжого повітря для дихання.
- Не було б сировини для виготовлення меблів.
- Не було б домівок для звірів.
Слайд 18. Дора в лісі
На екрані з'являється Дора.
Вихователь. - Діти, погляньте, ось і Дора. Ми знайшли її у лісі, тільки що це за країна? Дізнаємось, коли складемо її карту.
Діти складають карту України, позначають закінчення подорожі.
Вихователь. - Діти, та це ж наша рідна Україна. Як ви думаєте, що привело Дору в Україну, де вона заблукала? (Дора любить подорожувати, вона відвідала багато різних країн світу і вирішила відвідати ще й нашу Україну, в якій ніколи не була - отже й заблукала).
Давайте розкажемо Дорі про нашу країну.
Слайд 19. Київ - столиця України
Діти розглядають зображення на слайді.
Дидактична гра «Моя Україна»
- Як називається наша країна? (Наша країна - Україна).
- Який народ населяє Україну? (українці).
- Як називається головне місто нашої країни, її столиця? (Столиця України - Київ).
- Покажіть на глобусі нашу Україну (Дитина показує).
- Україною протікають: Дніпро, Дністер, Устя - це... (ріки України).
- Україну омивають Чорне і Азовське... (море).
- В Україні є Карпати й Кримські...(гори).
- Найбільше озеро в Україні ... (Світязь).
- В Україні багато листяних, хвойних і мішаних ... (лісів).
- Ми живемо у красивому українському селищі, яке називається ... (Квасилів).
- Якою мовою ми розмовляємо? (українською).
Вихователь. - Ми повернулися додому, то ж давайте подаруємо Дорі карту, яку ми склали, щоб вона більше ніколи не заблукала і теж могла щасливо повернутися до своєї країни, яка називається як, пригадайте, будь ласка? (Америка).
Підсумок заняття. «Коло вражень»
В коло друзі всі вставайте,
Що сподобалося - розповідайте.
- Якими країнами ми сьогодні подорожували в пошуках Дори? (Америка, Китай, Єгипет, Україна). Вам було цікаво?
- Наша подорож закінчилася. Дякую всім за старання.
Діти діляться своїми враженнями.
Підготувала вихователь Патій І.В.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів