Вас вітає Квасилівський ЗДО
(ясла-садок)

МУЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНИКІВ: вікові можливості дітей та вимоги програми

Вікові можливості дитини 3-го року життя

 На третьому році життя дитина реагує на специфічні особливості музики: мелодію, ритм, силу звуку тощо. Відбувається зацікавлене слухання пісні, де йдеться про відомих персонажів, емоційне їх сприйняття. З'являються співочі інтонації та елементарна ритмічність у рухах під музику.

Освітні завдання

  • Викликати емоційний відгук на музику, бажання слухати невеликі п'єси, пісні.
  • Розвивати співочі навики дітей.
  • Вчити розрізняти ритм музичного твору та рухатися відповідно до нього.
  • Формувати вміння своєчасно змінювати рухи під час виконання танцю, гри.

Слухання

 Викликати емоційний відгук на музику. Вчити дітей слухати веселі та спокійні пісні, п'єси; розрізняти регістри (високий - низький); розрізняти звучання різних інструментів: барабан, брязкальце, дзвіночок, сопілка; розрізняти музику за висотою та ритмом (марш - біг); розрізняти окремі твори та називати їх.

Підспівування та співи

 Розвивати вміння підспівувати закінчення музичних фраз, слів, що повторюються у піснях, у супроводі співу дорослих та інструментів; запам'ятовувати невеликі пісні. Вчити правильно вимовляти слова, співати разом з іншими дітьми.

Музично-ритмічні рухи

 Спонукати дітей передавати ритм ходьби та бігу, своєчасно змінювати рухи під час виконання танцю (гри). Формувати вміння визначати в русі різні ритми, передавати їх у зв'язку з різною музикою; дії ігрових персонажів (ведмідь, лисичка, зайчик, пташка). Вчити в іграх, таночках ходити по одному, парами, тримаючись за руки, бігати по одному; виконувати прості танцювальні рухи: плескати в долоні, тупати ногами, кружляти, ходити, розмахуючи хустинкою, роби ти напівприсідання, наслідувати рухи тварин. Вчити дітей за допомогою дорослого ходити по колу; танцювати вільно по всій кімнаті.

Показники компетентності дитини:

- емоційно відгукується на музику;

- розрізняє звучання різних інструментів (брязкальце, сопілка, барабан, дзвіночок);

- розрізняє музику за висотою, ритмом;

- виконує невеликі за розміром пісні;

- виконує прості танцювальні рухи: притупування, ходьба, біг, кружляння, напівприсідання, плескання в долоні, наслідує рухи тварин;

- ходить по колу з допомогою дорослого;

- передає ритм ходьби та бігу, змінює рухи під час виконання гри і танцю.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК МУЗИЧНОГО РЕПЕРТУАРУ

Слухання

 "Ладки-ладусі", муз. В. Верховинця; "Дудочка", муз. Ю. Рожавської; "Барабан", муз. Д. Кабалевського; "В лісі. (Ведмідь, Зайчик, Зозуля)", муз. О. Тілічеєвої; "Спи, ведмедику", муз. О. Тілічеєвої; "Ну ж бо, зайчику, станцюй", муз. А. Філіпенка; "Зима", муз. Н. Вересокіної; "Я маленький хлопчик", муз. обр. Я. Степового; "Кішка", муз. М. Раухвергера; "Іди, іди, дощику", укр. нар. мелодія в обр. Я. Степового; "Потанцюймо веселіше", укр. нар. мелодія в обр. Т. Прача; "Два півники", укр. нар. пісня в обр. Л. Компанієць; "Весело - сумно", муз. Л. Бетховена; "Котику сіренький", укр. нар. пісня в обр. М. Вериківського; "Листопад", муз. Т. Попатенко; "Ой коточок, коточок", укр. нар. пісня.

Підспівування і співи

 "Осінь", муз. Ю. Михайленко; "Гоп-гоп, гу-ту-ту", укр. нар. мелодія в обр. Я. Степового; "Дощик", муз. В. Барвінського; "Печу, печу хлібчик", укр. нар. мелодія в обр. В. Верховинця; "Зайчик", муз. В. Павловича; "Вийди, вийди, сонечко", укр. нар. мелодія в обр. Я. Степового; "Сніг-сніжок", муз. В. Костенка; "Заспівали пісеньку", муз. С. Макшанцевої; "Пісня про маму", муз. О. Тілічеєвої; "Куй, куй, ковалі", муз. обр. В. Верховинця; "Сорока-ворона", укр. нар. мелодія; "Ялинка", муз. О. Тілічеєвої; "А-а, котків два", укр. нар. мелодія в обр. Т. Шутенко; "Диби-диби", сл. і муз. В. Верховинця; "Котику сіренький", укр. нар. мелодія в обр. Т. Шутенко; "Ой, є у нас...", сл. і муз. народні; "Куй, куй, ковалі", муз. В. Верховинця; "Котик", муз. В. Барвінського; "Горобчик", муз. В. Барвінського.

Музично-ритмічні рухи та вправи

 "Ляльки танцюють", укр. нар. мелодія в обр. В. Зентогревича; "Ми вчимося бігати", муз. Я. Степового; "Побігали-потупали", муз. Л. Бетховена; "Веселі рученята", муз. О. Тілічеєвої; "Вправа з хусточками", муз. Я. Степового; "Молоточки", укр. нар. музика; "Де прапорці", муз. І. Кишко; "Крокують ніжки", муз. Д. Шостаковича; "Марш", муз. Р. Рустамо- ва; "Заїнька", укр. нар. гра; "Зробимо коло", укр. нар. гра; "Хто з вас бачив?", сл. Я. Кузьмак; "Труби, Грицю", укр. нар. гра.

Танці

 "Стукалка", укр. нар. муз. в обр. М. Метлова; "Танець із листочками", муз. К. Стеценка "Танець сніжинок", муз. С. Макшанцевої; веселий танок "Гречаники", укр. нар. мелодія; "Туп-туп веселенько", укр. нар. мелодія в обр. Н. Різоля; "Хоровод біля ялинки", муз. Г. Фінаровського; "Танець з ляльками", укр. нар. мелодія в обр. Т. Шутенко; "Танець з дзвіночками (брязкальцями, квітами)", муз. Т. Вількорейської; "Подружилися", муз. Т. Вількорейської; "Потанцюєм веселіше", укр. нар. мелодія в обр. І. Прача; "Гопачок", укр. нар. мелодія.

Музичні ігри

 "Тепловоз", муз. А. Філіпенка, сл. Т. Волгіної; "Зайчики та лисички", муз. Г. Фінаровського, сл. Антонової; "Прилетіла пташка", муз. О. Ті- лічеєвої, сл. Ю. Островського; "Діти і ведмідь", муз. Т. Шутенко, сл. І. Пла- киди; "Прогулянка і дощик", муз. М. Раухвергера; "Шпаченьки", муз. Філіпенка; "Пташки і кіт", муз. Г. Фінаровського; "Гра з бубном", укр. нар. мелодія.

Вікові можливості дитини 4-го року життя

 На четвертому році життя у дітей спостерігається емоційний відгук на музику, чуття ритму, тембру. Дитина може адекватно сприймати художні образи твору й емоційно його переживати. Дитина сприйнятлива до музики: може зіставити тиху й голосну мелодії, впізнати знайомі пісні, п'єси. Сприймання музики в цьому віці характеризується цілісністю, і тому будь-яке відхилення від тексту (зміна ритму, тембру, ладу тощо) призводить до того, що дитина перестає впізнавати прослуханий твір. Цілісність сприймання - це позитивна якість, яка забезпечує повноцінне сприймання музичного твору, який по-іншому зрозуміти неможливо. Дитина спроможна передати в русі ритм ходьби і бігу, проте слухова увага ще не стійка, голос починає щойно формуватися.

Освітні завдання

  • Розвивати здатність захоплюватися, емоційно переживати, радіти, слухаючи музичні твори.
  • Розвивати співочі навички дітей.
  • Формувати вміння виразно пластично рухатися, передаючи настрій і характер музичного образу.
  • Виховувати любов до краси виконання народних обрядів; розвивати пластичність рухів у народних дійствах.

Слухання

 Виховувати у дитини позитивне емоційне переживання музики, бажання слухати й помічати зміни у її звучанні. Використовуючи звуки та музичні інструменти, підводити дітей до розуміння, що музика виражає різні настрої, почуття, зображає явища природи. Ознайомлювати з творами народної та класичної музики. Вчити розрізняти на слух контрастну динаміку звучання (тихо - голосно), тембр музичних інструментів та музичних іграшок.

Співи

 Вчити співати протяжно, злагоджено, без напруження, починати і закінчувати спів одночасно, за жестом музичного керівника, підлаштовуючи свій голос до заданого звука дорослого. Вчити запам'ятовувати та впізнавати невеликі музичні твори різних жанрів, пісні зі словами українських композиторів, у тому числі композиторів Західного регіону.

Музично-ритмічні рухи

 Розвивати ритмічний слух; вміння рухатися ритмічно, правильно відображаючи ритм і темп музики, її початок і зміни настрою. Вчити бігати, легко підскакувати, виконувати образні рухи (зайчик, коник, пташка тощо); виконувати рухи з атрибутами, зі зміною музики змінювати рухи: "пружинка", притупування однією та двома ногами, плескання в долоні, повертання кистями рук "веселі ручки", кружляння по одному та парами; танцювати, виконуючи названі танцювальні рухи. Вчити драматизувати українські народні пісні, ігри, водити хороводи.

Показники компетентності дитини:

- під час слухання музичних творів орієнтується в характері мелодії,настрої;

- розрізняє контрастну динаміку звучання, тембр музичних іграшок та інструментів;

- співає нескладні пісні, володіючи навичками розподілу дихання;

- намагається співати злагоджено, протяжно;

- рухається правильно, відображаючи ритм і темп музики;

- виконує рухи з атрибутами та образні рухи;

- танцює, виконуючи танцювальні рухи: "пружинка", притупування однією та обома ногами, плескання в долоні, кружляння по одному та парами, "веселі ручки";

- проявляє фантазію під час виконання танцювальних рухів;

- бере участь у музичній грі-драматизації на тему українських народних пісень, ігор;

- охоче водить хороводи.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК МУЗИЧНОГО РЕПЕРТУАРУ

Слухання

 "Гопак", муз. Я. Степового; "Колискова", муз. Я. Степового; "Конячка", муз. А. Філіпенка; "Зайчик", муз. Ю. Рожавської; "Ведмідь", муз.Ребікова; "Козачок", муз. Ю. Щуравського; "Марш", муз. Б. Юцевича; "Зозуля", муз. М. Речлинського; "Курочка", муз. М. Любарського; "Пастушок", муз. Ю. Рожавської; "Барабан", муз. Д. Кабалевського; "Осіння пісня", муз. П. Чайковського із циклу "Пори року"; "Весна", муз. А. Вівальді з циклу "Пори року" (оркестр); "Горлиця", укр. нар. мелодія; "Ой, коточок, коточок", укр. нар. пісня; "Ой, ходить сон коло вікон", муз. В. Барвінського.

Співи

 "Сорока", сл. В. Щурата, муз. В. Вахнянина; "Вийди-вийди, сонечко", укр. нар. мелодія в обр. Л. Ревуцького; "Веснянка", укр. нар. пісня в обр. Г. Гриневича; "Я маленький хлопчик", муз. В. Верховинця; "Печу, печу хлібчик", муз. В. Верховинця; "Ти куди біжиш, трамваю", муз. А. Філіпенка; "Киця", муз. І. Шайкіба; "Настала зима", муз. М. Дрем- люги; "Перший сніг", муз. А. Філіпенка; Пісня про Святого Миколая (укр. нар. мелодія); "Дощик", муз. Н. Вересокіної; новорічний хоровод (за вибором); "Мам вітаємо усіх", сл. і муз. І. та Ю. Білоконь; "Любимо бабусю", сл. і муз. І. та Ю. Білоконь; "Гей, весна іде", муз. А. Філіпенка, сл. Т. Волгіної; "Новий рік", сл. і муз. В. Гвоздій; "Восени", укр. нар. мелодія, сл. І. Планиди; "Ішла коза", сл. народні, муз. М. Гайворонського; "Парасольки", сл. і муз. У. Малицької; "Панна сонечко", сл. і муз. У. Малицької; "Гляньте, діточки", сл. і муз. С. Воробкевича; Колядки: "Бог ся рождає"; щедрівки "Щедрик, щедрик, щедрівочка".

Музично-ритмічні рухи та вправи

"Ворітця", муз. К. Парлова і Т. Ланової; "Плескаємо-тупаємо", муз. Я. Степового; "Вправа з брязкальцями", муз. А. Козакевича;"Рухатись і відпочивати", муз. Я. Степового; "Пальчики та ручки", муз. М. Раухвергера; "Лови", муз. Ф. Колесси.

Танці

 "Осінній хоровод", муз. Ю. Рожавської; "Подружилися", муз. Т. Вількорейської; "Ось ялиночка прийшла", муз. А. Філіпенка; "Танець парами", укр. мелодія; "Танець із квітами", укр. нар. мелодія в обр. М. Лисенка; "Чобітки", муз. А. Філіпенка, сл. Т. Волгіної; "Білесенькі сніжиночки", муз. В. Верховинця; "Новорічний танець", муз. Т. Шутенка.

Ігри

 "Гра з кольоровими хустинками", укр. нар. мелодія; "Прогулянка та дощик", муз. А. Філіпенка; "Гра з ведмедиком", муз. В. Верховинця; "Поїзд", муз. М. Метлова, сл. Т. Бабаджан; "Жмурка", муз. А. Флотова; "Пташка і пташенята", муз. О. Тілічеєвої; "Кішка з кошенятами", муз. М. Раухвергера; "Мелодія", муз. Т. Ломової; "Пташки і кіт", муз. Г. Фінаровського, сл. Г. Бойка; "Ведмідь і діти", муз. Б. Гунтера; "Ой чого ти, метелику", укр. нар. гра; "Ой у полі жито", укр. нар. гра; "А вже ясне сонечко припекло", сл. О. Олеся, муз. народна; "Дінь, дінь, динь", укр. нар. гра; "Жнива", муз. О. Суховерської; "Кіт і миші", сл. В. Щурата, муз. В. Вахнянина; "Хто з вас бачив?", сл. І. Кузьмова, муз. народна.

 Вікові можливості дитини 5-го року життя

 На п'ятому році життя діти можуть емоційно переживати настрій, характер музичного образу. Вони точно визначають темп звучання музики (швидко, помірно, повільно), динаміку (голосно - тихо). Діти цього віку сприймають звуковисотний та ритмічний малюнок мелодії, тембр музичних інструментів; можуть інтонаційно чисто співати, ритмічно рухатися, імпровізують рухи. Із задоволенням водять хороводи, беруть участь у музичних іграх-драматизаціях на теми українських народних пісень та ігор.

Освітні завдання:

  • Розвивати здатність дітей захоплюватися красою музичних образів, настроїв, емоційно реагувати на тембр, ритм, лад музичних творів.
  • Сприяти отриманню задоволення від самовираження в музиці (власна музична творчість, музикування, пластичне інтонування).
  • Вчити співати природним голосом, без напруження.
  • Залучати до виконання музичних рухів, передаючи конкретний характер музики, зміну її динаміки, темпу, регістрів.
  • Розвивати чуття інтонаційної виразності української народної музики на прикладі українських народних пісень, народних ігор.
  • Вчити грати на музичних інструментах (бубон, маракаси, трикутник тощо).

Слухання

 Виховувати здатність захоплюватися красою музики та її виражальними засобами. Вчити відчувати характер музики, впізнавати твори за мелодією, називати їх; визначати жанри (пісня, танець, марш), темп, динаміку. Ознайомлювати дітей зі звучанням однієї й тієї самої мелодії на різних інструментах, впізнавати їх звучання. Розвивати вміння висловлювати свої думки про характер музики, засоби її виразності.

Співи

 Вчити співати виразно, протяжно, правильно вимовляти слова передавати мелодію пісні; вміти прислухатися до співу дорослого та дітей, разом починати й закінчувати пісню; починати спів після музичного вступу; співати в одному темпі з інструментальним супроводом та без нього.

Музично-ритмічні рухи

  Стимулювати дітей виконувати ритмічно рухи під музику, узгоджуючи їх з темпом, динамікою, характером; своєчасно змінювати рухи в танцях, хороводах, народних іграх; рухатися під музику в помірному, швидкому та повільному темпі. Вчити розходитися з кола врозтіч та утворювати коло; виконувати нескладні таночки по одному, в парах, вивчати такі танцювальні рухи: притупування однією та двома ногами, ставити ногу на п'ятку, напівприсідання, бічний крок, кружляння в парах; водити хороводи. Продовжувати розвивати емоційну чутливість на музичний образ, виражати його основними образно-пантомімічними рухами; переносити елементи творчості у виконання музично-ритмічних рухів.

Гра на музичних інструментах

 Вчити розрізняти темброве забарвлення різних дитячих музичних інструментів, називати динамічні відтінки музичного твору; добирати з допомогою вихователя мелодії, імпровізувати різні ритмічні малюнки; на музичних інструментах вико­нувати задумані настрої (радісно, ласкаво, сумно, тривожно). Заохочувати до створення музичних привітань й мелодій.

Показники компетентності дитини:

- здатна захоплюватися красою музики та її виражальними засобами;

- співає природним голосом, без напруження, протяжно;

- починає і закінчує музичний твір разом з усіма дітьми;

- співає з інструментальним супроводом і без нього;

- вміє починати музичний твір після музичного вступу;

- ритмічно виконує рухи під музику, узгоджує їх із динамікою, характером, темпом, своєчасно змінює рухи під час танців та хороводів;

- виконує танці по одному та в парах, здатна імпровізувати рухи;

- драматизує музичні твори українських народних пісень та ігор;

- грає на музичних інструментах, добирає з допомогою вихователя мелодії, створює музичні мелодії та привітання.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК МУЗИЧНОГО РЕПЕРТУАРУ

Слухання

 "Ой лопнув обруч", укр. нар. мелодія; "Колискова", муз. Я. Степового; "Павочка ходить", муз. Я. Степового; "Зима", муз. М. Крутицького; "Горлиця", укр. нар. мелодія; "Дзвіночки дзвенять", муз. В. Моцарта; "Журавель", укр. нар. пісня в обр. Я. Степового; "Метелик", муз. С. Майкопара; "А вже ясне сонечко", муз. П. Козицького; "Дощик", муз. М. Любарського; "Зацвіла в долині", муз. А. Філіпенка, сл. Т. Шевченка; "Тече вода", муз. А. Філіпенка, сл. Т. Шевченка; "Осінь", муз. А. Вівальді, із циклу "Пори року" (оркестр); "Пісня жайворонка", муз. П. Чайковського, із циклу "Пори року" (фортепіано); "Пісня лисички", муз. М. Лисенка, з дит. опери "Коза-Дереза"; "Щедрівочка щедрувала", укр. нар. пісня; "Го-го-го, коза", укр. нар. пісня; "Гляньте, діточки...", сл. і муз. С. Воробкевича; "Ой, ходила дівчина бережком", муз. В. Барвінського.

Співи. Розспівки

 "Квочка", муз. Я. Степового; "Іде, іде дід", муз. Я. Степового; "Скрипка і бубон", муз. Я. Степового; "Коляд-колядниця", муз. Я. Степового; "Бім- бом", муз. Я. Степового; "Куй, куй, ковалі", муз. В. Верховинця; "Котилася торба", укр. нар. мелодія.

Пісні

 "Пісня про Львів", сл. і муз. А. Шепель; "Ми ходили по гриби", муз. Верещагіна; "Осінь", муз. І. Кишка; "Дощик", муз. А. Філіпенка; "Наш автобус голубий", муз. А. Філіпенка; "Ялинка", муз. П. Козицького; "Мамо моя", муз. Н. Ржавської; "Подоляночка", укр. нар. мелодія в обр. Л. Ревуцького; "Веснянка хороводна", укр. нар. мелодія; "Зима", муз. і сл. Н. Вересокіної; "Ялинка зелененька", сл. і муз. В. Гвоздій; "Осінь", сл. і муз. Н. Вересокіної; "Подарунок мамі", муз. А Філіпенка, сл. Т. Волгіної; "Тече вода з-під явора", муз. А. Філіпенка, сл. Т. Шевченка; "Наш садочок", сл. В. Щурата, муз. В. Вахнянина; "Два півники", укр. нар. пісня в обр. В. Верховинця; "Ой, хто, хто Миколая любить", укр. нар. мелодія; "Нечемний Гриць", сл. В. Щурата, муз. В. Верховинця; "Калина", сл. С. Лучук, муз. У. Малицької; "Рушники", сл. і муз. У. Малицької; колядки: "Нова радість стала", "Бог ся рождає"; щедрівки: "В полі, в полі плужок оре", "Ой, сивая та й зозуленька", "Щедрівочка щедрувала".

Музично-ритмічні рухи та вправи

 "Екосез", муз. І. Гуммеля; "Підскакування", муз. М. Сатуліної; "Пружина", укр. нар. пісня; "М'ячики", М. Сатуліної; "Знайди свій колір", білоруська нар. мелодія; "Сопілочка", муз. В. Моцарта; "Жучки", угорська нар. мелодія; "Покружляй і вклонися", муз. В. Трочика; "Святковий марш", муз. Т. Шутенко.

Танці

 "Листочок золотий" (хоровод); "Танець парами", укр. нар. мелодія; "Хороводна", муз. А. Філіпенка; "Осінь" (хоровод), муз. В. Моцарта; "Танець сніжинок", муз. В. Моцарта; "Український народний танець", укр. нар. мелодія; "Ой, минула вже зима", укр. нар. мелодія; "Полька", муз. Б. Фільца; "Танець із іграшками", муз. Г. Фінаровського; "Лисичка" (танок-забава), муз. М. Лисенка.

Музичні ігри

 "Квач", муз. Й. Гайдна або В. Верховинця; "Гра з бубоном", укр. нар. мелодія; "Хто швидше займе стільчик", естонська нар. мелодія; "Два півники", укр. нар. мелодія; "Гра з іграшками", чеська нар. мелодія; "Ми на луг ходили", муз. А. Філіпенка; "Помічники", муз. Т. Шутенко; "Подоляночка", укр. нар. гра; "Хто видав, хто слихав" (гаївка), укр. нар. гра; "Мак", сл. В. Щурата, муз. В. Вахнянина; "Чия писанка далі прокотиться", укр. нар. мелодія; "Огірочки" (гаївка), сл. народні, муз. Ф. Колесси.

Гра на музичних інструментах

 "Бубонці", муз. О. Тілічеєвої; "Музичні дзвоники", муз. і сл. Н. Рибальської; "Веселі чобітки", муз. В. Верменича, сл. В. Воложанінової; "Гречаники", укр. нар. пісня; "Колядка", укр. нар. мелодія; "Полька", муз. А. Александрової.

Вікові можливості дитини 6-го року життя

 На шостому році життя діти емоційно сприймають музичні твори, визначають їх жанр, характер, темп, настрій (радісно, сумно, тривожно тощо). Чистішим стає голосове інтонування мелодії, зміцнюється і подовжується дихання. Дитина частіше співає не лише у групі дітей, але й сольно. Рухи старшого дошкільника стають більш координованими, виразними, хоча вони ще недостатньо легкі. Формується дитяча рухова й інструментальна творчість. Граючи на музичних інструментах, добирає мелодію на слух, підлаштовує до неї голос. Виступає режисером нескладної інсценівки, корегує дії однолітків, передає колорит українських народних казок та творів інших жанрів. Бере участь у музичних іграх-драматизаціях на теми українських народних казок, пісень, ігор.

Освітні завдання:

  • Продовжувати розвивати потяг та інтерес до української народної та класичної музики.
  • Спонукати самостійно називати характер, настрій музичного твору та засоби музичної виразності.
  • Вчити диференціювати тембри скрипкових, духових, ударних інструментів симфонічного оркестру.
  • Формувати основні співочі вміння.
  • Удосконалювати вміння дітей виразно та ритмічно рухатися під музику відповідно до її темпу, характеру, динаміки; дотримуватися пауз.
  • Активізувати дітей творчо проявляти себе в різних видах музичної діяльності (гра-драматизація, танець, музична гра, опера, імпровізація на музичних інструментах тощо).

Слухання

Збагачувати дітей знаннями про українську народну музику, традиції свого народу; бажання слухати музичні твори, розрізняти її за характером, жанром, запам'ятовувати і впізнавати твір за вступом і мелодією. Розвивати вміння самостійно називати жанр твору, характеризувати його, визначати особливості; розрізняти різні за характером музичні твори, зіставляти їх, розповідати про відмінності між ними. Розвивати гармонічний слух: вчити відчувати відповідність (невідповідність) акомпонемента мелодії; розрізняти види музики: класика, сучасна, народна.

Співи

Вчити співати виразно, без напруження, плавно; проспівувати слова виразно, інтонаційно чисто, закінчення фраз співати легко, не наголошуючи на них; співати в різному темпі без супроводу, під акомпанемент. Вправляти у вмінні розрізняти на слух правильний і неправильний спів; визначати звуки за висотою і тривалістю; зберігати правильну позу під час співу.

Музично-ритмічні рухи

Вчити правильно відтворювати в рухах ритмічний малюнок танцю (гри, хороводу); рухатися відповідно до характеру музики, динаміки, зміни регістрів, темпу; бігати легко, високо піднімаючи ноги, підскакувати з ноги на ногу. Розвивати вміння виконувати ритмічні рухи різного характеру з атрибутами та без них; самостійно утворювати коло, дотримувати певної відстані між парами, сходитися в пари та розходитися; звужувати й розширювати коло, робити викид ніг під час підскоків, рухатися парами, відходити один від одного спиною. Заохочувати у музичних іграх діяти самостійно, передавати ігрові образи, придумувати елементи танців, творчо використовувати знайомі елементи народних і сучасних танців.

Гра на музичних інструментах

Вчити відтворювати на музичних інструментах різні ритмічні малюнки, акценти, відчуття пауз. Стимулювати виконувати в оркестрі невеликі п'єси; імпровізувати на музичних інструментах, підбирати знайомі мелодії, створювати ритмічні п'єси.

Показники компетентності дитини:

- розрізняє українську народну та класичну музику;

- впізнає твір за вступом і мелодією;

- самостійно називає жанр твору, характер, настрій та засоби музичної виразності;

- має розвинений гармонічний слух;

- співає інтонаційно чисто, легко закінчує фрази пісень;

- уміє зберігати правильну позу під час співу;

- рухається відповідно до темпу, динаміки музики;

- відтворює ритмічний малюнок танцю (хороводу, гри);

- разом з іншими дітьми виконує танцювальні рухи: самостійно утворює коло, звужує та розширює його, робить викид ніг під час підскоків, рухається в парі (сходяться в пари і розходяться у різні сторони);

- вміє дотримувати відстані між парами;

- творчо використовує танці, пісні, придумує власні елементи танців, імпровізує на музичних інструментах;

- виконує в оркестрі на музичних інструментах невеликі п'єси.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК МУЗИЧНОГО РЕПЕРТУАРУ

Слухання

 "Пісня про осінь", на вибір муз. керівника; "Ой, є в лісі калина", укр. нар. пісня в обробці Д. Ревуцького; "Дитяча полька", муз. М. Глінки; "Вихід із хлібом і сіллю", муз. С. Гулака-Артемовського; "Клоуни", муз. Д. Кабалевського; "Щедрик", укр. нар. щедрівка, муз. М. Леонтовича; "Хвороба ляльки", муз. П. Чайковського; "Нова лялька", муз. П. Чай- ковського; "Колискова", на вибір; "Котику сіренький", укр. нар. пісня; Гімн "Ще не вмерла України", муз. М. Вербицького; "Христос воскрес", укр. нар. мелодія; "Веснянка", муз. В. Уманця; "Українська мелодія", муз. І. Берковича; "Труба і барабан", муз. Д. Кабалевського; "Скрипка чарівниця", сл. і муз. В. Дікшина.

Співи, розпівки

 "Іди, іди дощику", муз. Я. Степового; "Танцювала риба з раком", муз. Я. Степового; "Дрібушечки", муз. Я. Степового; "Щедрик-ведрик", укр. нар. пісня в обр. Я. Степового; "Ми любимо свій край", муз. А. Філіпенка; "Пісенька Лисички", муз. М. Лисенка; "Під Новий рік", муз. Н. Осокіної; "Зимонька", муз. А. Філіпенка; "Ой хто, хто Миколая любить", укр. нар. мелодія; "Зацвіла в долині", муз. А. Філіпенка, сл. Т. Шевченка; "Для рідної, для мами", муз. І. Кишка; "Тече вода" муз. А. Філіпенка, сл. Т. Шевченка; "Гуси", муз. А. Філіпенка; "Веселий хоровод", муз. І. Кишка; "Голубко моя", муз. І. Шевчук; "Пісня про Новорічне свято", муз. А. Філіпенка; щедрівка "Ой, соколе", сл. народні, муз. Ф. Колесси; Щедрівка "Ой, чи є, чи нема, пан господар вдома"; колядки: "Во Вифлиемі нині новина", "Возвеселімся всі разом нині"; "Українська мова", муз. Ю. Михайленко, сл. Ю. Косицької; "Козачата", муз. М. Ведмедері, сл. О. Яворської; "Добрий день, матусю Україно", муз. і сл. Н. Рубальської; "Прощання з дитячим садком", муз. і сл. Н. Рубальської; "По дорозі жук- жук", укр. нар. пісня; "Щедрий вечір, добрий вечір", укр. нар. мелодія; "Ку-ку, ку-ку, чути в ліску" (гаївка), муз. Ф. Колесси; "Ой, зацвіли фіалочки" (гаївка), муз. Ф. Колесси; "Гопа-гопа", сл. В. Щурата, муз.Вахнянина; "Танцювала риба з раком", сл. В. Щурата, муз. В. Вах- нянина; "Щедрівочка щедрувала", укр. нар. мелодія; "Чабанець", сл.Жупанина, муз. нар.; "Пташина", сл. і муз. В. Дікшина; "Обжинкова", сл. народні, муз. Ф. Колесси.

Музично-ритмічні рухи та вправи під мелодії:

 "Звуження та розширення кола", муз. Ф. Шуберта; "Дрібний крок", рос. нар. мелодія; "Колупалочка", укр. нар. мелодія; "Крок з підскоком", муз. В. Косенка; "Викидання ніг", укр. нар. мелодія; "Галоп", муз. Ф. Шуберта; "Передача хустинки", муз. Т. Ломової; "Утворення маленьких кіл", муз. Т. Шутенка; "Перемінний крок", укр. нар. мелодія; вправи до українського танку; елементи сучасних танців.

Танці

 "Танцювати починаймо", муз. І. Кишка; "Пружинка", муз. С. Шнай- дера; "Новорічний хоровод", муз. А. Філіпенка; "Танець ялинок і сніжинок", муз. І. Кишка; "Український танець", укр. нар. мелодія; "Веснянка", муз. І. Кишка; "Танець із віночками", укр. нар. мелодія; "Повітряні кульки", муз. В. Золотарьова, Е. Хорчинського; "Танець хлопців-козачків", укр. нар. музика; "Український танець трійками", укр. нар. мелодія в обр. В. Ступницького; "Танець із бубнами", укр. нар. музика в обр. В. Вериківського; "Танець із притулами", укр. нар. мелодія в обр. М. Метлова; "Топчу ряску", сл. і муз. народні; "Танець із писанками", укр. нар. мелодія; "Українська полька", укр. нар. мелодія.

Ігри

 "Оркестр", укр. нар. мелодія; "Василю, здогадайся, яка у нас робота", муз. В. Верховинця; "Діти, котик і мишка", муз. М. Шнайдермана; "Галя по садочку ходила", укр. нар. пісня; "Відгадай, кого нема", муз. Ф. Шу- берта; "Не пустимо", укр. нар. мелодія; "Нумо, любі діти", муз. В. Верховинця; "Голубочки", укр. нар. пісня в обр. А. Назаренка; "Гра в сніжки", муз. І. Кишка; "Пішли діти в поле", укр. нар. гра; "Журавель", укр. нар. гра; "Яструб і курчата", укр. нар. гра; "Шевчик", укр. нар. гра; "Жучок", муз. О. Суховерської; "Огірочки" (гаївка), муз. Ф. Колесси; "А ми просо сіяли", укр. нар. гра; "Чий буде вінок", укр. нар. гра; "Ой, на Івана, та й на Купала", укр. нар. мелодія; "Ой, єсть в лісі калина", укр. нар. мелодія; "Коло Бугу", муз. Ф. Колесси; "Барвінок", муз. О. Суховерської; "Сінокоси", муз. В. Кудрик; творчість дітей під музику.

Гра на музичних інструментах

 "Веснянка", укр. нар. мелодія; "Ніч яка місячна", укр. нар. пісня; "Перепілка", укр. нар. пісня; "Рідна матусенька", муз. А. Філіпенка; "Колядка"; "Добрий день", розспівка; "Дощик", укр. нар. мелодія.

Над порадником для музичних керівників і батьків попрацювали

вихователь-методист Семенюк Р.Ф., музкерівник Денисюк О.М.

Версія для друку

Інформація про використання публічних коштів

Корисне