Методичні рекомендації з підготовки та проведення сюжетно-рольових ігор в ДНЗ: обмін досвідом

Педагогічний колектив Квасилівського ДНЗ (ясла-садок) приділє важливе значення розвитку сюжетно-рольових ігор дошкільників, активно використовує досвід роботи з даної проблеми  ДНЗ «Усмішка»  міста Здолбунова Рівненської області та радо ділиться своїми здобутками.

Зміст навчально-виховної роботи, спрямованої на розгортання сюжетно-рольових ігор дошкільників:

 СІМ'Я

        Молодший дошкільний вік

1. Спостереження за прогулянкою мам з дітьми, доглядом немовлят в  оточенні.

2. Розгляд ілюстрацій на тему "Сім'я".

3. Ігри - заняття:

  • "Оленка прокинулась";
  • "Приготуємо ляльці обід";
  • "Купання ляльки";
  • "Ляльки збираються на прогулянку";
  • "У Оксанки День народження";
  • "Галя хоче спати";
  • "У гості до бабусі";
  • "Дружна сім'я";
  • "Почастуємо ляльку чаєм";

4. Вивчення колискових пісень:

  • "Котику сіренький";
  • "Заколишу дитиноньку".

5. Читання художніх творів:

  • О.Благініна "Оленка", "Ось як мама";
  • Г.Бойко "Люда милитись не хоче", "Захотіла милочка спати".

6. Заняття з конструювання:

  • виготовлення меблів (диван, стіл, ліжко);
  • "У ляльки новосілля"

Середній дошкільний вік

1. Давати посильні доручення вихованцям допомагати мамі прибирати квартиру, готувати їжу, доглядати молодшого братика чи сестричку.

2. Запросити на заняття маму одного з вихованців з немовлям. Виховувати у дітей ніжність, бажання піклуватись про нього. Розширяти уявлення про те, що дитина вже може робити сама, як її доглядати, бавити.

3. Бесіда за картиною "Сім'я". Поглибити знання дітей про життя родини, турботу батьків про дітей, виховувати любов до рідних.

4. Ігри - заняття:

  • "Ясочка застудилась";
  • "День народження ляльки";
  • "Ясочка допомагає мамі";
  • "Купання Андрійка".

5.  Дидактичні ігри:

  • "Добери одяг до прогулянки";
  • "Доберемо за кольором святкову сукню";
  • "Доберемо посуд"(чайний, столовий).

6. Читання і обговорення художніх творів:

  • Н.Забіла "Ясоччин садок";
  • А.Барто "Молодший брат".

7Конструювання на тему "Будинок для Ясочки та її сім'ї".

8.  Ліплення "Гостинці для ляльки та її сім'ї"  (печиво, бублички тощо).

 Старший дошкільний вік

1. Виготовлення альбому "Професії наших мам і тат".

2. Бесіда про працю батьків з використанням фотографій та ілюстрацій.

3. Складання дітьми творчих розповідей на тему "Як я допомагав мамі".

4. Читання оповідання В.Осєєвої "Чарівне слово", бесіда за змістом.

5. Виготовлення іграшок - саморобок:

  • лялькові меблі;
  • телевізор;
  • піаніно;
  • холодильник.

ДИТЯЧИЙ САДОК

Молодший дошкільний вік

1. Екскурсія - огляд групової кімнати.

2. Екскурсія по дитячому садку.

3. Екскурсія на кухню.

4. Спостереження за працею помічника вихователя.

5. Ознайомлення з працею кухаря.

6. Спостереження спільної праці помічника вихователя і вихователя в роздягальні.

7. Спостереження за роботою медичної сестри.

8. Дидактичні ігри (опис ігор наведено у посібнику Л.Артемової "Ознайомлення дітей з працею дорослих"):

  • "Влаштуємо Оленці кімнату";
  • "Оленка прийшла в дитячий садок";
  • "Пригостимо Оленку";
  • "Маленькі кіхарі";
  • "Оленка захворіла";

9. Розгляд ілюстрацій із серії  "Дитячий садок".

10. Читання уривку з вірша Н.Забіли "Про дівчинку, яка нічого не їла".

11. Заняття з зображувальної, музичної та коструктивної діяльності:

  • ліплення "Пригостимо ляльок";
  • конструювання пісочниці;
  • колективна побудова "Майданчик нашої групи".

12. Читання худодніх творів:

  • А.Барто "Іграшки";
  • Н.Забіла "Ясоччин садок".

Середній дошкільний вік

1. Спостереження за працею музичного керівника.

2. Спостереження за працею двірника.

3. Екскурсія - огляд кухні.

4. Спостереження за роботою лікаря та медсестри.

5. Дидактичні ігри:

  • "У ляльковому дитячому садку";
  • "Що робить лікар, а що медсестра".

6. Бесіда про працю дорослих.

7. Читання і обговорення художніх творів:

  • Г.Бойко "Уляльковому дитячому садку";
  • Н.Забіла "Марина Дмитрівна";
  • Н.Калініна "Перший день в дитячому садочку".

8.Конструювання на тему: "Наш майданчик", "Дитячий садок" тощо.

Старший дошкільний вік

1. Спостереження за роботою завідувача дитячого садка.

2. Складання розповіді за уявною ігровою ситуацією "Що трапилось в дитячому садку?"

3. Спостереження під час огляду дітей в медичному кабунеті.

4. Бесіда "Хто піклуєть про нас у дитячому садку?"

5. Дидактичні ігри:

  • "Чому нам добре в дитячому садку";
  • "Відгадай, хто це робить - лікар чи медсестра";
  • "Що кому треба для роботи";
  • "Зваримо обід".

6. Вивчення пісні А.Філіпенка "Дитячий садок".

7. Колективна праця з прибирання ігрового куточка, прання лялькової білизни.

ВОДІЇ

Молодший дошкільний вік

1. Екскурсії та спостереження:

  • вулицями міста (уточнення уявлень про розмітку вулиці, транспорт, формування початкових правил поведінки на вулиці);
  • в автопарк, у гараж індивідуальних машин.

2. Заняття - бесіда про парцю водія.

3. Розгляд вантажного автомобіля.

4. Ознайомлення зі світлофором.

5. Розгляд картин та ілюстрацій.

6. Конструювання натему:

  • "Гараж";
  • "Дорога".

7. Малювання на тему "Дорога, якою їдуть машини".

8. Розучування рухливої гри "Горобці та автомобіль".

9. Вивчення пісень на музичних заняттях:

  • Г.Фрід "Шофер";
  • А.Потапенко "Машина".

10.    Спостереження за старшими дітьми у грі "Водії" та спільної ігри з ними.

Середній дошкільний вік

1. Екскурсія до перехрестя. Бесіда про роботу регулювальника.

2. Екскурсія в гараж.

3. Екскурсія до бензозаправки.

4. Спостереження за працею водія.

5. Ознайомлення з вулицею, правилами пішоходів.

6. Ігрові ситуації:

  • "Як поводитися на вулиці",
  • "Шофер готується до виїзду в рейс".

7. Бесіда "Чому машини такі різні".

8. Дидактична гра "Добери вантаж до машини".

9. Аплікація "Вантажний автомобіль".

10. Конструювання на тему:

  • "Машини";
  • "Гараж".

Старший дошкільний вік

1.Екскурсії вулицями міста, в автопарк, на стоянку, в гараж, на перехрестя, на автобусну   зупинку, стоянку таксі.

2. Бесіда про побачене.

3. Розгляд ілюстрацій різного виду транспорту.

4. Зустріч та спостереження за роботою водія.

5. Спільні ігри з дітьми молодшого дошкільного віку у "водіїв".

6. Читання та обговорення художніх творів:

  • С. Фанштейн "Наша вулиця"
  • Б.Житов "Що я бачив?" ("Яке таксі?", "Світлофор").

7. Колективне конструювання "Вулицями міста".

8. Конструювання на тему:

  • "Машини";
  • "Міст";
  • "Гараж".

9. Конструювання з піску: тенелі, мости.

10. Малювання на тему:

  • "Дядя Стьопа - міліціонер";
  • "Наша вулиця".

11. Спостереження за роботою світлофора, працівника ДАІ.

12. Читання оповідання П.Бабинського  "Чарівна паличка", бесіда за змістом.

13. Перегляд діафільму Л.Артемової "Що ти знаєш про сухопутний транспорт" (систематизація знань про роботу водія, контролера, диспетчера).

МАГАЗИН

Середній дошкільний вік

1. Екскурсія до магазину. Ознайомлення зі змістом роботи продовця, касира, вантажника, завідувача.

2. Екскурсія до книжкового магазину.

3. Розгляд ілюстрацій:

  • "У магазині іграшок";
  • "Збір урожаю";
  • "Продавець".

4. Показ пальчикового театру за віршем Ю.Тувіма "Овочі".

5. Виготовлення атрибутів до гри "Книжковий магазин".

6. Виготовлення атрибутів до гри "Овочевий магазин" (ліплення).

7. Дидактична гра "Магазин".

8. Конструювання на тему: "Овочевий магазин", "Овочесховище".

Старший дошкільний вік

1. Екскурсія по гастроному. Розгляд вітрин.

2. Спостреження за працею продавця, поведінкою покупців.

3. Бесіда "Магазин нашого міста".

4. Виготовлення атрибутів до гри Магазин".

5. Малювання на тему "В овочевому магазині".

6.Розгляд ілюстрацій, читання і обговорення художніх творів.

ЛІКАРНЯ

Молодший дошкільний вік

1. Екскурсія в медкабінет, ознайомлення з роботою лікаря та медсестри.

2. Дидактична гри "Лялька захворіла".

3. Заняття - гра "Лісова лікарня", "Одужання ляльки та зустріч з дітьми".

4. Ліплення на тему "Гостинці для хворої ляльки".

5. Конструювання на тему "Ліжко".

6. Слухання музики А. Гречанінова "Котик захворів", "Котик одужав".

7. Виготовлення разом з вихователем, батьками атрибутів до гри.

8. Розгляд ілюстрацій про працю медпрацівників.

Середній дошкільний вік

1. Екскурсія до лікарні (поліклініки).

2. Екскурсія в медичний кабінет дитячого садка.

3. Розгляд ілюстрацій "У поліклініці".

4. Дидактичні ігри "Що робить лікар, а що - медсестра?", "Дитячому садку роблять щеплення".

5. Аплікація "Швидка допомога" (машина).

6. Перегляд діафільму "Лікар Айболить".

7. Читання і обговорення художніх творів:

  • К.Чуковський "Лікар Айболить";
  •  К.Ушинський "Умій почекати", "Ліки".

АПТЕКА

Старший дошкільний вік

1. Цільова екскурсія в аптеку. Розповідь про працю фармацевта.

2. Бесіда про працю лікаря.

3. Дидактичні ігри (Опис ігор наведено у книжці Л.Артемової "Ознайомлення дітей з працею дорослих"):

  • " Маша захворіла";
  • "Буває - не буває".

4. Ознайомлення з лікарськими рослинами.

5. Виготовлення альбому "Нас лікують лікарі".

6. Малювання на теми:

  • "В аптеці" (враження від екскурсії);
  • "Наш лікар"; "Лікарські рослини".

7. Конструювання з паперу "Аптечка".

8. Конструювання з будівельного матеріалу "Лікарня", "Поліклініка".

9. Виготовлення атрибутів (термометр, ліки).

10. Читання:

  • М. Познанська "Про білий халат і наших малят";
  • А.Карданова "Наш лікар";
  •  Л.Турчина "Людина захворіла".

ПОЛІКЛІНІКА

Старший дошкільний вік

1. Екскурсія на станцію швидкої допомоги. Розповідь вихователя.

2. Бесіда про роботу медичних працівників у дитячому садку та поліклініці.

3. Складання творчих розповідей про роботу лікаря.

4. Дидактичні ігри "А почну, а ти продовжуй", "Прислухайся до слова".

5. Бесіда про профілактичне лікування.

6. Читання і обговорення художніх творів:

  • І. Кассіль "Сестра";
  •  В.Маяковський "Ким бути?", "У дітей я лікую хвороби".

БУДІВЕЛЬНИКИ

Молодший дошкільний вік

1. Екскурсія на будівництво: спостереження за працею будівельників.

2. Спостереження за іграми дітей старшого дошкільного віку.

3. Розгляд картин Бабуріної:

  • "Будуємо дім";
  • "Ми граємося";
  • "Діти граються кубиками".

4. Заняття - ігри: конструювання: "Гараж","Будинок", "Доріжка", "У ляльок новосілля";  малювання "Парканчик", "Будинок".

5. Дидактична гра "Маленькі будівельники".

7.   Читання художнього  твору  С.Баруздіна  "Хто побудував цей дім?".

Середній дошкільний вік

1. Цільова екскурсія до найближчої новобудови.

2. Спостереження за спорудженням панельного будинку.

3. Інсценівка "Як швидше збудувати дім" (закріплення техніки, що використовується на будівництві).

4. Конструювання на тему:

  • "Зоопарк";
  • "Гірка";
  • "Палац";
  • "Будинки нашої вулиці".

5. Малювання на тему "Двоповерховий будинок".

6. Читання і обговорення художніх творів, розгляд ілюстрацій.

7.Складання дітьми розповідей про будівництво.

Старший дошкільний вік

1. Екскурсія на будівництво.

2. Розповідь вихователя про працю будівельників.

3. Дидактична гра "Відгадай" (виконання трудових дій характерних для будівельних професій).

4. Складання розповідей з власного досвіду.

5. Колективне конструювання будівель.

6. Читання і обговорення художніх творів:

  • Б.Заходер "Будівельники";
  • В.Білан "Навий дім";
  •  М.Стельмах "Що за дім".

ПЕРУКАРНЯ

Середній дошкільний вік

1. Екскурсія в перукарню. Розповідь вихователя про роботу перукаря.

2. Виготовлення разом з вихователем атрибутів до гри.

3.Розгляд атрибутів. Бесіда про використання інструментів (гребінець, щітка масажна, нажиці, пелерина, шампунь, сушка тощо).

4. Розгляд ілюстрацій.

Старший дошкільний вік

1. Екскурсія в перукарню. Спостереження за роботою майстра.

2. Заняття - бесіда про роботу перукаря.

3. Малювання на тему "У перукарні".

4. Виготовлення атрибутів до гри (ножиці з картону, чеки, пелеринки для ляльок).

5. Колективна будівельна гра "Будуємо перукарню".

6. Декоративне малювання "Дзеркало".

МОРЯКИ

Середній дошкільний вік

1. Цільова прогулянка до річка.

2. Розповідь про призначення кораблів та команду (капітан, штурман, радист, лікар, боцман, кок). Увести у словник слова: порт, гавань, річний вокзал, капітанський місток, рубка, пароплав, човен (моторний, парусний), катер.

3. Розгляд атрибутів до гри "Моряки", бесіда про їх призначення.

4. Ігрова ситуація "На чому швидше припливу?"

5. Читання уривкі твору Б.Житкова "Що я бачив?" ("Пароплав", "Причал").

6. Аплікація на тему "Човен".

7. Малювання на тему "Теплохід пливе по річці".

8. Конструювання. Побудова великого корабля (з їдальнею, капітанським містком, місцями для сидіння пасажирів, кімнатою відпочинку).

9. Разом з дітьми виготовлення альбом - ілюстрації про водний транспорт та працю моряків.

10. Спорудження теплохода на майданчику, використовуючи кілочки, шнур, лавки, матчу, прапорці.

11. Спорудження плотини, шлюзів, мостів через річку у іграх з піском.

12. Конструювання з будівельного матеріалу вокзалу, пристані.

13. Читання і обговорення художніх творів:

  • Д.Ткач "Хоробрий Сашко";
  • А.Ломидзе "Маяк" (книга "Пролісок")

Старший дошкільний вік

1. Бесіда про роботу водного транспорту (криголами, траулери).

2. Розгляд картин "На Дніпрі".

3. Дидактична гра "На чому попливемо?"

4. Зустріч дітей з моряками (розповідь моряка про службу на флоті).

5. Читання і обговорення художніх творів:

  • М.Яненко "Золото з океану";
  • Н.Большанцева "Біля самісінького синього моря".

6. Конструювання з паперу "Двотрубний пароплав".

7. Розповідь з власного досвіду про прогулянку по річці на катері, на пароплаві (з батьками).

8. Розповідь за ілюстраціями "Екскурсія на пристань", "Екскурсія на теплохід".

ШКОЛА

Старший дошкільний вік

1. Відвідування свята "День знань".

2. Екскурсія у школу. Ознайомлення з класними кімнатами, назвами та    призначенням шкільних приміщень.

3. Екскурсія у школу на урок. Робота вчителя на уроці.

4. Огляд спортивної зали, трудової майстерні.

5. Бесіда про школу з використанням ілюстрацій.

6. Зустріч з школярами - випускниками дитячого садка.

7. Дидактична гра "Що треба до школи".

8. Перегляд діафільму за твором О.Іваненко "Галочка".

9. Розгляд ілюстрацій "Не запізнись до школи".

10. Вивчення пісень про школу на музичних заняттях.

11. Малювання на тему "Школа", "Перший раз у перший клас".

12. Конструювання з паперу: "Зошит", "Книжка".

13. Конструювання з будівельного матеріалу "Школа".

14. Читання і обговорення художніх творів:

  • Н.Забіла "Маленька школярка", "Нам треба вчитись";
  •  Л.Воронкова "Подруги йдуть до школи", "Нова школа".

ПРАЦЯ НА СЕЛІ

Старший дошкільний вік

1. Екскурсія в поле. Спостереження за роботою трактористів, комбайнерів.

2. Екскурсія в поле, на городи. Спостереження за працею людей.

3. Праця дітей на городі дитячого садка.

4. Бесіда "Як хліб на стіл прийшов" (праця хлібороба).

5. Розгляд ілюстрацій:

  • "На птахофермі";
  • "На тваринницькій фермі".

6. Дидактична гра "Подорож до села в різні сезони".

7. Збирання гербарію "Хлібні рослини".

8. Малювання на тему:

  • "Збирання урожаю";
  • "Домашні тварини";
  • "Трактори в полі".

9. Ліплення "Тваринницька ферма".

10. Розгляд та бесіда за ілюстраціями:

  • "Збирання врожаю";
  • "Будівництво села";
  • "Птахоферма"
  • "Свиноферма".

11. Виготовлення атрибутів до ігор сільськогосподарської тематики.

12. Дидактична гра "Які машини допомагають на селі".

ТРАКТОРИСТИ

Старший дошкільний вік

1. Екскурсія до машино - тракторного парку (ознайомлення

з територією, розміщенням і видами сільськогосподарських машин).

2. Екскурсія в поле (восени - у період сівби озимини; навесні - під час підготовки грунту; влітку - у період догляду за рослинами (підживлювання, прополювання), у період жнив).

3. Бесіди:

  • "Ким працює мій тато";
  • "Ким я хочу бути";
  • "Що я бачив у полі";
  • "Всі професії почесні";
  • "Звідки хліб прийшов".

4. Розповідь вихователя про професії (механізатор, слюсар, механік).

  • "Трактори у полі";
  • "Жнива";
  • "Пшеничний лан".

5. Читання і обговорення художніх творів:

  • Н.Забіла "Золотіють лани";
  • Л.Савчук "Руки";
  • В.Маяковський "Ким бути";
  • Н.Юступова "Голуб і пшенична зернина";
  • Т.Коломієць "Хліб";
  • В.Сухомлинський "Моя мама пахне хлібом".

6. Розгляд ілюстрацій:

  • "Як народжується хліб";
  • "Моє рідне село";
  • "Збирання врожаю";
  • "У полі".

7. Розгадування загадок.

8. Вивчення прислів'їв.

Тривалість та апробований перелік сюжетно-рольових ігор:

Молодший дошкільний вік

  • До 15 хв. у І кварталі;
  • До 25 хв. у ІІ кварталі.

Сюжетно-рольові ігри: "Сім'я", "Дитячий садок", "Водії" (транспорт), "Будівництво".

Середній дошкільний вік

  • До 30 - 35 хв.

Сюжетно-рольові ігри: "Сім'я", "Дитячий садок", "Водії", "Будівельники", "Магазин", "Лікарня" (робота медсестри), "Перукарня", "Моряки".

Старший дошкільний вік

  • До 45 хв.

Сюжетно-рольові ігри:  "Сім'я", "Дитячий садок", "Водії", "Будівельники", "Магазин", "Перукарня", "Пошта", "Поліклініка", "Аптека", "Лікарня",  "Військові" (міліція, моряки, льотчики, прикордонники).

Додаткові сюжетно-рольові ігри: "Школа", "Праця на селі", "Трактористи".

Примітка:   не рекомендується обмежувати дитячі ігри в часі за умови успішного їх розвитку і ходу. Поряд з рекомендованою програмою можна практикувати ігри з економічного навчання, правової освіти та ін.

Підготували: вихователь-методист Семенюк Р.Ф., вихователь Вернюк С.В.