Соціально - психологічний тренінг для педагогів "Давайте розуміти один одного краще"

 Мета: зняття емоційного напруження; розвиток здатності розуміти стан іншої людини й уміння адекватно висловлювати свій, регуляція соціальних відносин.

Обладнання : плакати (1 - "Правила тренінгу", 2 - до вправи "Все залежить від тебе"), ватмани (2 шт.), папір, анкети, ручки, фломастери, музика (релаксаційна, "Улыбка" В. Шаінського - М. Пляцковського), свічка, сірники, бейжики.

Хід тренінгу

3.1   Привітання учасників групи (зняти напругу, підняти настрій).

(Грає весела музика "Улыбка". Ведучий в цей час говорить :

-   Усміхніться ! Уявіть собі, що ви дуже щасливі. Відчуйте, як ваша усмішка лине із серця та піднімається, торкається ваших вуст. Ви усміхаєтеся ! Гарного вам настрою !)

3.2       Вправа «Загадка» (... хв)

Мета : розвиток рефлексії, уміння адекватно сприймати особистість іншої людини.

(Ведучий пропонує кожному написати загадку

-   Дайте відповідь 5-6 реченнями на запитання «Хто я?»

Загадки складаються в загальну коробку, яка потім проходить по колу. Кожен учасник дістає одну із загадок, зачитує її, намагається відгадати, хто це).

Аналіз вправи :

-   Автора якої загадки було виявити найлегше ?

-   Чи важко дібрати фрази, які б найбільш точно вас характеризували ?

-   Чия "загадка" здалася вам найвідвертішою ?

3.3       Вправа «Фраза по колу» (...хв)

Мета : перевірка здатності висловлюватися з різною інтонацією.

(Ведучий називає фразу без інтонації «Я вас вислухала і зробила висновки...». Кожен учасник має вимовити цю фразу з новою інтонацією (запитальною, окличною, байдужою тощо).

3.4   Інформаційне повідомлення  «Психологія маніпуляції» (...хв). Міні-лекція «Психологія маніпуляції».

3.5    Робота в групах «Як це буває?» (...хв)

Мета : закріпити інформаційне повідомлення.

(Учасники діляться на групи (дві) і отримують завдання - зобразити на папері, як відбувається у житті маніпулювання з людьми. Після чого презентуються свої роботи).

3.6    Вправа «Тітонька з Бразилії» (... хв)

Мета : зняти напруження, підтримати бадьорий настрій у групі.

(Всі учасники стають у коло. Ведучий робить певні рухи, супроводжуючи їх фразами:

-    «У мене є тітонька в Бразилії»

-    «У неї довгі вії»

-    «У неї отакі руки»

-     «Вона любить плавати»

-     «І грати на піаніно»

-     «І читати книжки»

-     «І варити смачну їжу»

-      «Вона стрибає і кричить, що вона найкрасивіша тітонька у світі».

Учасники повторюють рухи за тренером.

3.7  Розповідь - висновок - порада «Все залежить від тебе»

Мета : дати пораду учасникам тренінгу, підвести підсумок.

3.8   Анкетування учасників тренінгу (10 хв)

Мета: з'ясувати, яке значення для кожного мали тренінги, чим допомогли. (Розповідь ведучого). Учасники відповідають на запитання анкети.

3.9   Вправа «Побажання» (... хв)

        Мета: висловити побажання один одному.

  Ведучий запалює свічку. Кожен з учасників бере її в руки, висловлює побажання, і  передає іншому. Ведучий щиро   дякує  за роботу кожного члена тренінгової групи. 

Міні-лекція «Психологія маніпуляції» 

       Щоб бути гарним співбесідником, потрібно слідкувати не   лише за своєю інтонацією, адже на розмову впливає чимало факторів.

      Сьогодні ми хочемо поговорити з вами про прийоми маніпулювання та прийоми виявлення і протидії маніпуляціями.

      Андре Моруа писав: «Люди, навіть дуже обережні, відчувають потребу говорити на значущі теми, але часто висловлюються у формі загальних ідей. І почувають себе у безпеці. Однак порада - це завжди своєрідна сповідь».

      Отже, один із прийомів прихованого вивідування інформації може проявитися у звертанні за порадою. Відповідь містить відомості про досвід та знання співрозмовника. Аналогічно використовується прохання дати характеристику якійсь людині : псевдо інтерес служить меті дізнатися, які якості для іншого є важливими.

      Поінформованих людей досить легко спровокувати на спростування «липових» даних. Для активізації висловлювань на цікаву для вас тему, використовують прийом обговорення близької до неї другорядної теми, яка оживляє у співрозмовника бажані асоціації і виводить на головну тему.

Умови успішного застосування цього прийому такі:

-   тема має бути цікава об'єкту впливу;

-   тема має відповідати ситуації;

-  суміжна тема не повинна бути явно близькою «зоні»  приховуваної інформації, але і не надто далеко від неї.

      При входженні в контакт бажано точно визначити свою мету, а також вірогідну мету співрозмовника, відслідковувати можливі розходження між деклорованою метою і тим, як поводиться людина.

       Використовуйте та заохочуйте бажання співрозмовника поділитися інформацією, виправити хибну точку зору іншого, а також грайте на бажанні партнера віддячити за увагу.

       Мішенями маніпулювання можуть стати амбіції, бажання продемонструвати свою інформованість, надати інформацію, яку збирався приховати. Маніпулювати можна і позитивними якостями, наприклад, бажанням допомогти.