Про адаптацію дитини до дитячого садка Порадник практичного психолога
Нове сприймати завжди складно навіть дорослому. А що говорити про дитину, яка вперше йде до дитячого садка? Це значне випробування для її психіки, оскільки знайоме та звичне життя зазнає кардинальних змін: новий режим дня, незнайомі дорослі й діти, незвичні вимоги до поведінки, новий стиль спілкування з дорослими.
Адаптація - це складний процес пристосування організму, що відбувається на різних рівнях - фізіологічному, соціальному та психологічному. У ситуації адаптування до нових умов життя дітям характерні підвищена збудливість, роздратованість, нестриманість, вередливість. У такий спосіб дитина намагається змінити стан речей, який її не задовольняє. Для інших, навпаки, характерними є депресивні реакції: загальмованість, відчуженість, - дитина наче виключається з навколишньої ситуації.
У кожної дитини пристосування до умов життя в дитячому садку відбувається по-різному: відповідно довіку, типу вищої нервової діяльності, стану здоров'я, стилю виховання в сім'ї, емоційної залежності від матері та ін.
Існує кілька найвагоміших стресогенних чинників періоду адаптації.
По-перше - це руйнація усталеного стереотипу. У якому віці дитина вперше не прийшла б до дитячого садка, для неї це сильне стресове переживання, адже руйнується звичний стереотип життя, у якому дитина почувалася спокійно і впевнено.
По-друге - це розлука з мамою та іншими близькими дорослими, які турбувалися про дитину від народження. Особливу роль тут відіграє той факт, що маленька дитина не вміє мислити у часовій перспективі, а тому їй здається, що «мама йде назавжди!». Це породжує переживання тривоги, невпевненості, незахищеності, до якого часто додаються почуття покинутості, непотрібності.
По-третє - це перебування в групі однолітків. Це є значним навантаженням на нервову систему дитини. Малюк входить у доволі складну систему стосунків, розподілу іграшок, уваги вихователя, узгодження намірів і бажань різних дітей. Навіть рівень шуму в групі спочатку може бути сильним стресогенним чинником.
Важливо, щоб батьки під час адаптаційного періоду ставилися до дитини дуже уважно, турботливо, а не боролися з дитячим вередуванням. Часто можна почути від батьків: «Доки дитина була вдома - майже не хворіла, а пішла в садочок, то тиждень вона там, а три - на лікарняному...». Так, справді, в період звикання до умов дошкільного закладу деякі діти починають хворіти значно частіше, ніж коли були вдома. Проте, хвороби періоду адаптації часто є психосоматичними, тобто є захисною реакцією на психологічний дискомфорт, який переживає дитина, захистом організму від емоційного напруження.
Існує багато причин, що викликають труднощі адаптаційного періоду: конфліктні взаємовідносини у сім'ї, позбавлення спілкування з однолітками, невідповідність (відсутність) домашнього режиму режимові дитячого садка, висока емоційність, низький рівень розвитку мовлення, відсутність звички виконувати доступні вимоги і вказівки дорослих і т.п.
Чи готова дитина та самі батьки до садочка? Як проходитиме її адаптація? Попередній прогноз дадуть нам результати тестування (Тест «Чи готова Ваша дитина до вступу в ДНЗ?»). Батьки, порахувавши отримані бали, можуть зробити висновок:
40-55 балів - дитина готова до вступу в дошкільний заклад,
24-39 - умовно готова,
16-23 - не готова.
Батьки побачили рівні, на яких потрібно допомогти дитині, а також прислухатись до наступних порад.
Неможливо наперед адаптувати дитину до всіх дітей її групи. Але дуже добре, коли дитина йде у садок зі своїми друзями чи знайомими. Так вона почуватиметься більш впевнено.
Важливим є авторитет батьків, тому що потім він трансформується у авторитет вихователя. У дитини мають бути сформовані межі дозволеної поведінки, розуміння заборон. Адже вихованим дітям легше - у них є орієнтири, відрегульована поведінка, і їм буде нескладно наслідувати правила у новому колективі. Тому вдома навчіть дитину:
- вітатися і прощатися з дітьми та дорослими;
- просити дозволу, якщо хоче погратися чужими іграшками;
- ділитися з іншими;
- складати після себе (одяг, іграшки);
- озвучувати свої бажання словами, а не силою відбирати, ламати, кусатися;
- використовувати ввічливі слова: дякую, будь ласка тощо;
- слухати старших тощо.
Наперед неможливо підготувати дитину до кухні садочка, але виробити здорову звичку зранку споживати молочну кашу та вдень обов'язково їсти першу страву - цілком реально. Також варто заздалегідь відмовитись від подрібнення їжі, стерилізації посуду, окремого харчування, пиття з «пляшечок із носиками».
Краще та корисно для самої дитини виробити звичку раніше лягати і раніше прокидатися. Збуджують психіку дитини перегляд фільмів та мультиків перед сном. Краще перед сном почитати разом книжечку. Не слід забувати і про денний відпочинок. У сім'ї, де дитина відмовляється від денного сну, бажано привчити її просто полежати.
Розлука з мамою, татом - це один із найскладніших моментів. Щоб дитина легко відпустила маму, вона має наповнитися материнською безумовною любов'ю, мати досвід позитивних повернень мами і тата. Потрібно бути чесними з дитиною. Не тікати від неї, а чітко сказати : «Я йду на роботу, але я повернуся за тобою, коли ти поїси, пограєшся, погуляєш, поспиш». Залучайте тата: дайте дитині з радістю черговий раз опинитися в батьківських обіймах. Не можна погрожувати дитині дитячим садком як покарання за неслухняність. Не варто виявляти у присутності дитини своїх переживань, не потрібно шкодувати з приводу того, що доводиться віддавати її до садка. Навпаки, потрібно висловлювати захоплення і радість з приводу цієї події.
Дитина значно легше пристосується до умов суспільного виховання. Якщо в сім'ї вона оволодіє елементарними навичками самостійності. Часто, прагнучи зекономити час, батьки поспішають самі вдягнути, нагодувати дитину, чим стримують в неї формування в неї необхідних умінь. Такі діти, звикнувши до надмірної опіки, у садочку почуваються безпорадними і самотніми. На момент вступу до дитячого садка варто навчити дитину самостійно мити руки, брати активну участь у роздяганні та одяганні, користуватися ложкою, пити з чашки тощо.
Щоб малюк сміливо увійшов у групу однолітків, не ховався за вихователя, відмовляючись гратися з іншими дітьми, треба привчати його до контактів з дітьми заздалегідь. Так, гуляючи з дитиною на ігровому майданчику, слід вчити її нікого не ображати, не забирати іграшки, спонукати до гри з іншими дітками.
Значну увагу слід приділяти мовленню дитини. Адже дитина зможе висловити свої бажання, повідомити про свої потреби. Корисними у розвитку мовлення є розмови з дитиною, розповідання та читання казок, віршів, розгляд та обговорення картинок, розучування віршів і т.п.
Тривалість адаптаційного періоду залежить і від індивідуальних особливостей дитини. Якщо дитина активна, комунікативна, допитлива. Її адаптація проходить порівняно легко і швидко. Інша дитина повільна, невпевнена, боязка, тому їй потрібен більш тривалий час для адаптації. Хворобливим дітям бажано робити посередині тижня «вихідний». Також слід мати на увазі, що тривалі перерви (від 7-10 днів і більше) затягують і ускладнюють період адаптації.
Під час адаптаційного періоду важливо створити вдома спокійну атмосферу, з розумінням відноситися до немотивованих вередувань дитини, більше гуляти з нею, раніше лягати спати. Лише за таких умов ми побачимо посмішку на обличчі дитини.
Підготувала практичний психолог І.О. Турченюк
Тест "Чи готова Ваша дитина до вступу в ДНЗ?"
Шановні батьки, виберіть будь ласка відповідь на пропоновані запитання, а в кінці - порахуйте отримані бали
Який настрій переважає у дитини останнім часом ?
Бадьорий, урівноважений - 3 бали
Нестійкий - 2 бали
Пригнічений - 1 бал
Як Ваша дитина засинає?
Швидко, спокійно (до 10 хв.) - 3 бали
Довго не може заснути - 2 бали
Неспокійно - 1 бал
Чи використовуєте додаткову дію, щоб покласти дитину спати (заколисування, колискові і ін.)?
Так - 1 бал
Ні - 3 бали
Яка тривалість денного сну дитини?
2 години - 3 бали
1 година - 1 бал
Який апетит у Вашої дитини?
Хороший - 4 бали
Вибірковий - 3 бали
Нестійкий - 2 бали
Поганий - 1 бал
Як ставиться Ваша дитина до горщика?
Позитивно - 3 бали
Негативно - 1 бал
Чи проситься Ваша дитина на горщик?
Так - 3 бали
Ні, але ходить суха - 2 бали
Ні - 1 бал
Чи є у Вашої дитини такі звички?
Смокче пустушку або пальчик - 1 бал
Немає - 3 бали
Чи цікавиться дитина іграшками, речами у новому приміщенні?
Так - 3 бали
Іноді - 2 бали
Ні - 1 бал
Чи виявляє дитина інтерес до дій дорослих?
Так - 3 бали
Іноді - 2 бали
Ні - 1 бал
Як Ваша дитина грається?
Вміє грати самостійно - 3 бали
Не завжди - 2 бали
Не грає сам - 1 бал
Які взаємовідносини дитини з дорослими?
Легко йде на контакт - 3 бали
Вибірково - 2 бали
Важко - 1 бал
Як відноситься до занять (читання книжечок, розглядання малюнків, відповідних завдань тощо): уважний, активний?
Так - 3 бали
Не завжди - 2 бали
Ні - 1 бал
Чи є у дитини впевненість в собі?
Так - 3 бали
Не завжди - 2 бали
Немає - 1 бал
Батьки, порахувавши отримані бали, можуть зробити висновок:
40-55 балів - дитина готова до вступу в дошкільний заклад,
24-39 - умовно готова,
16-23 - не готова.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів