Як розвивати у дитини предметно-практичні та технологічні навички

Консультація для вихователів

У новій редакції Базового компонента дошкільної освіти як Державного стандарту дошкільної освіти предметно-практичну, технологічну  компетентність визначено як здатність дитини з допомогою дорослого чи самостійно реалізовувати творчі задуми з перетворення об'єктів довкілля з використанням різних матеріалів у процесі виконання конструктивних,технічно-творчих завдань та завдань з моделювання, що спирається на обізнаність із відповідними засобами та предметно-практичними діями. Формування цієї компетентності є підгрунтям для успішного навчання дитини в початковій школі, й узгоджується з Державним стандартом початкової освіти.

 Предметно-практична та технологічна діяльність передбачає розв'язання дитиною практичних завдань:

  • постановка мети
  • планування послідовності виконання дій
  • формування простих висновків щодо способів дій
  • розподіл обов'язків
  • вибір необхідних матеріалів та інструментів
  • контроль за виконанням дій
  • аналіз та оцінювання отриманого результату.

Головне завдання педагога - створення умов для прояву самостійності та практичного розв'язання проблем самими дошкільниками.

Конструкторська діяльність

Конструкторська діяльність дошкільників спрямована на формування дій наочного просторового моделювання. Для побудови певної конструкції слід заздалегідь обміркувати послідовність практичних дій,скласти план, вибрати спосіб досягнення мети, дібрати матеріал, визначити послідовність дій. За умови правильно організованої конструкторської діяльності діти набувають умінь цілеспрямовано розглядати предмети, порівнювати їх між собою, виділяти в них частини, бачити в предметах загальне і окреме, знаходити основні конструктивні частини, робити висновки і узагальнення.

У процесі конструювання діти вчаться співвідносити величину і форму різних деталей, відкривають їхні конструктивні властивості, засвоюють назви деталей будівельного набору, досліджують особливості геометричних тіл та їх розташування у просторі.

Трудова діяльність

Трудова діяльність - це цілеспрямований процес формування у дітей трудових навичок і вмінь, поваги до праці дорослих, звички до трудової діяльності. Перші трудові процеси поступово трансформуються в такі види праці як самообслуговування, господарсько-побутова, праця в природі, художня праця. Для досягнення бажаного результату дітям потрібні уміння визначати мету і планувати трудовий процес, оцінювати та аналізувати отриманий результат, відповідні трудові навички і мотивація. Тому і вдома і в дошкільному закладі слід підтримувати інтерес дітей до праці та до результатів своїх трудових дій; ознайомлювати з професіями та трудовими діями дорослих, організовувати зустрічі з представниками різних професій; залучати дітей до різних видів трудової діяльності.                                                   

Художньо-продуктивна діяльність

Художньо-продуктивна діяльність - це перетворювальна діяльність із предметами та матеріалами, у якій дитина пізнає їхні властивості. Улюбленим видом художньо-практичної діяльності дошкільнят є художня праця. Вона допомагає формувати у дітей засади конструктивних умінь і навичок, сприяє їхньому творчому розвитку.

У технології художньої праці механічна обробка різних матеріалів інтегрується з художньо-конструкторською діяльністю - дизайном. Діти виготовляють різні предмети з паперу, картону, природних матеріалів, перетворюють предмети, які вийшли з ужитку, даруючи їм нове життя. Дошкільники набувають навички користування найпростішими інструментами (ножицями, голкою тощо), опановують способи обробки різних матеріалів. Спираючись на форму, колір, фактуру матеріалу, вони шукають оригінальні способи розв'язання творчих завдань, пов'язаних із виготовленням виробів.

Види художньо-продуктивної діяльності: дизайн, рукоділля(хендмейд), технічне моделювання(інжиніринг).

Технічне моделювання - творча діяльність зі створення макетів та моделей нескладних технічних об'єктів. Саме в цій діяльності відбувається розвиток інженерного мислення дошкільників.

Провідні форми і методи

  • Заняття - провідна форма діяльності.
  • Проєктна діяльність як дієвий спосіб організації освітнього процесу надає кожній дитині можливість пізнання самої себе серед інших, привчає дітей до самостійної планової та систематичної практичної роботи.
  • Робота в командах - дає всім дітям можливість брати участь у роботі, відпрацьовувати навички співпраці (зокрема уміння активно слухати, виробляти спільну думку, розв'язувати конфлікти, що виникають). Доцільно організовувати взаємодію в парах, між парами, у трійках, четвірках.
  • Метод аналізу отриманих результатів: відеозвіт, ритуал «Дякую за приємне заняття», «Щоденник успіху / досягнень та перспектив».

Предметне розвивальне середовище

Оптимально насичене предметне  розвивальне середовище залишається однією з найголовніших умов розвитку предметно-практичної, технологічної компетентності, адже воно дає змогу максимально наблизити величезний природний і суспільний світ до дитини, дати їй важливі уявлення з різних сфер людського життя і знання.

Позиція і дії вихователя

Сьогодні людина для повноцінного життя в суспільстві, самореалізації, як особистості має проявляти творчу активність, самостійність, розвивати свої здібності, постійно вчитися і самовдосконалюватися. Тому для педагогів як ніколи актуальне правило: «Що менше ми керуємо дітьми, то активнішу позицію вони займають у житті».

Використані першоджерела

1.  БКДО, 2021

2.  https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/605/0be/86b/6050be86b4f68482865820.pdf

3.  https://vseosvita.ua/library/ucast-batkiv-u-rozvitku-kompetentnostej-doskilnikiv-vidpovidno-do-bazovogo-komponenta-doskilnoi-osviti-427025.html

4.  Ж-л «Дошкільне виховання» 7\2021

Підготувала вихователь Ольга МАЛЮТІНА