Роль дихальних вправ на свіжому повітрі в умовах карантину. Консультація для вихователів
Правильне дихання - секрет довгого і здорового життя! Правильне дихання необхідно людині так само, як і харчування. Дихальна гімнастика у вузькому значенні - це спеціальні вправи для розвитку дихальної мускулатури. Вони відіграють важливу роль в оздоровленні організму, тому дошкільників потрібно навчати дихати правильно. Систематичне виконання вправ для м'язів спини, грудини, живота сприяє зміцненню дихальної мускулатури й розвитку рухливості грудної клітки. Тому такі вправи обов'язково включають у зміст фізкультурних занять.
У дихальних вправах\дихальній гімнастиці людина має потужний засіб попередження розвитку багатьох захворювань, особливо легеневих і серцевих. Більшість людей не вміють дихати правильно і не надають цьому ніякого значення. Багато довгожителів пояснювали своє добре здоров'я тим, що вони все своє життя перебували на свіжому повітрі, надаючи великого значення глибині свого дихання. Але для збереження свого здоров'я недостатньо перебувати на свіжому повітрі, необхідно ще вміти правильно і глибоко дихати. Необхідно надавати велике значення диханню через ніс. Вплив нервової системи помітно позначається при диханні носом. Велике значення в боротьбі з застудними захворюваннями відіграють саме дихальні вправи, особливо коли виконуються на свіжому повітрі.
Дихальна гімнастика для дітей дошкільного віку відіграє неабияке значення. Несформований дитячий організм є більш схильним до вірусних захворювань, тому дошкільнята - це чи не найслабкіша вікова ланка. У процесі повноцінного фізіологічного дихання відбувається профілактика нежиті та респіраторних захворювань. Використання дихальної гімнастики, що містить вправи на дихання та ігри із звуконаслідуванням явищ природи, голосів тварин, транспорту тощо, сприяє зміцненню м'язів живота, грудної клітки, покращанню перистальтики шлунка, кровообігу, серцево-судинної діяльності. Ці вправи можна виконувати у статичному (стоячи) та динамічному положенні (під час ходьби, тут важливо контролювати темп та якість дихання).
Для забезпечення оздоровчого впливу на дітей вправ дихальної гімнастики слід дотримуватися таких вимог:
- дихальну гімнастику проводити у провітреному приміщенні, а краще на свіжому повітрі (якщо сприятлива погода);
- дозувати кількість і темп виконання вправ;
- виконувати дихальні вправи варто до прийому їжі.
Слід формувати у дітей вміння правильно виконувати вдих і видих: вдих робиться через ніс, а видих - ротом. Привчати дітей дихати тихо, спокійно, природно, без зусиль. Слід також навчити дітей правильно узгоджувати дихання з рухами тулуба: під час випрямлення тулуба або піднімання рук виконується вдих, а під час згинання тулуба у будь-якому напрямку - видих. На заняттях особливу увагу слід звертати на положення живота і плечей. При вдиху варто слідкувати, щоб живіт піднімався, а при видиху опускався.
Під час прогулянок на свіжому повітрі варто пропонувати малюкам повільно вдихати носом і ще повільніше видихати, обов'язково контролюючи правильність виконання. Видих повинен тривати у півтора-два рази довше, ніж вдих. При більш глибокому диханні відбувається вентиляція легенів, очищення їх від бактерій та мікробів, які і спричинюють швидкий розвиток хвороби. Надування повітряних кульок, пускання мильних бульбашок, ігри з пищавками, вітрячками різних розмірів та форм зроблять заняття цікавими та ефективними.
Ритмічне глибоке дихання є своєрідним масажем серця. Глибокий вдих сприяє зменшенню внутриплеврального тиску, підсилює приплив венозної крові до серця, полегшує роботу серця, а короткочасна пауза на вдиху знижує збудливість ряду нервових центрів. Дихальні вправи зміцнюють м'язи черевного преса, а за допомогою діафрагми масажують шлунок і кишечник, сприяють зменшенню розмірів застійної печінки.
Існує велика кількість дихальних вправ. Створено багато систем дихальної гімнастики як статичної, виконуваної в спокої, так і динамічної, виконуваної у русі.
Типи дихальних вправ, які можна рекомендувати дітям дошкільного віку:
Грудне дихання. Цей тип дихання проводиться підняттям грудної клітки на вдиху, причому живіт втягується, і опусканням на видиху - живіт відпускається.
Бічне дихання. Пускає в хід незначну частину легенів, супроводжується розширенням боків на вдиху і звуженням - на видиху.
Черевний подих (діафрагмальне). Зводиться до здуття живота на вдиху і стиснення на видиху при діяльності нижньої частини легенів. Робиться повільно і плавно за рахунком «раз, два» - вдих, на такий же рахунок - видих. У міру тренування тривалість вдиху і видиху можна подовжувати.
Поперемінне носове дихання. Посилений вдих поперемінно то однією, то іншою ніздрею приводить до посиленого впливу вдихуваного повітря на слизову оболонку носової порожнини, в якій розгалужується трійчастий нерв, що підсилює дихальну функцію легенів.
При виконанні дихальних вправ необхідно керуватися наступними правилами:
- дитина, що займається дихальною гімнастикою, повиннна повністю
зосередитися, не відволікатися сторонніми думками, сторонніми звуками;
- починати вправи із вдиху, дихати рівно і ритмічно, по можливості глибоко;
- при виконанні «повного дихання» дихати носом, допускається вдих через рот - видих через стиснуті губи (уникати напруги);
- всі вправи можна виконувати самостійно вранці з тривалістю кожного сеансу від 15 до 20 хвилин.
Поряд із загальноприйнятими заходами, ефективною профілактикою зниження захворюваності серед дітей є дихальна гімнастика. Дихальні вправи сприяють насиченню киснем кожної клітинки організму. Крім того, правильне дихання стимулює роботу серця, головного мозку і нервової системи, позбавляє людину від багатьох хвороб, покращує травлення (перш ніж їжа переварена і засвоєна, вона повинна поглинути кисень з крові і окислитися). Повільний видих допомагає розслабитися, заспокоїтися, впоратися з хвилюванням і дратівливістю.
Дихальна гімнастика розвиває ще недосконалу дихальну систему дитини, зміцнює захисні сили організму і має ряд переваг. Вона заснована на носовому диханні. Не випадково тому, йоги попереджають: якщо діти не будуть дихати через ніс, то не отримають достатньо розумового розвитку, так як носове дихання стимулює нервові закінчення всіх органів, що знаходяться в носоглотці. І головне завдання педагогів та батьків навчитися самому і навчити дітей правильно дихати.
Основу дихальної гімнастики складають вправи з подовженим і посиленим видихом. Цього можна досягти вимовляння голосних звуків (а-а-а, у-у-у, о-о-о), шиплячих приголосних (ш, ж), поєднанні звуків (ах, ох, ох). Ці дихальні вправи рекомендується проводити в ігровій формі («дзижчить бджола», «гуде пароплав», «стукають колеса поїзда» та ін). Необхідно поступово збільшувати навантаження на дітей за рахунок збільшення числа повторень.
Займаючись дихальною гімнастикою, важливо стежити, щоб у дитини не було симптомів гіпервентиляції легень (прискорене дихання, різка зміна кольору обличчя, тремтіння кистей рук, відчуття поколювання і оніміння в руках, ногах). Якщо починає крутитися голова - складаємо долоньки разом («ковшиком»), підносимо їх впритул до обличчя і кілька разів глибоко дихаємо в них (2-3 рази). Після цього дихальну гімнастику можна продовжувати.
Таким чином, використання дихальних вправ, в комплексах ранкових зарядок, фізкультхвилинках і заняттях, допомагає попередити виникнення простудних захворювань, підвищити загальний життєвий тонус, укріпити психофізичне здоров'я дітей, а значить, і забезпечити повноцінний і гармонійний розвиток дошкільнят. В теплий період року заняття дихальною гімнастикою краще проводити на повітрі, а при низькій температурі - у добре провітреному приміщенні.
Картотека дихальної вправ (без використання ігрового обладнання)
Вправа 1. Булька
Глибокий вдих через ніс, надуємо «щічки-бульбашки» і повільно видихаємо через трохи відкритий рот. Повторити 2-3 рази.
Вправа 2. Насосик
Малюк ставить руки на пояс, злегка присідає - вдих, випрямляється - видих. Поступово присідання стають нижче, вдих і видих довший. Повторити 3-4 рази.
Вправа 3. Говорилка
Ви задаєте питання, малюк відповідає.
Як розмовляє паровозик? Ту - ту - ту - ту.
Як машинка гуде? Бі - бі. Бі - бі.
Як «дихає» тісто? Пих - пих - пих.
Можна ще поспівати голосні звуки: о-о-о-о-ооо, у-у-у-уууу.
Вправа 4. Літак
Розповідайте вірш, а малюк нехай виконує руху в ритмі вірша:
Літачок-літак (малюк розводить руки в сторони долонями вгору, піднімає голову, вдих)
Відправляється в політ (затримує дихання)
Жу-жу-жу (робить поворот вправо)
Жу-жу-жу (видих, вимовляє ж-ж-ж)
Постою і відпочину (встає прямо, опустивши руки)
Я наліво полечу (піднімає голову, вдих)
Жу-жу-жу (робить поворот вліво)
Жу-жу-жу (видих, ж-ж-ж)
Постою і відпочину (встає прямо і опускає руки).
Повторити 2-3 рази
Вправа 5. Мишка і Мишко
Ви читаєте вірш, дитина виконує рухи.
У ведмедики будинок величезний (випрямитися, встати на носочки, підняти руки вгору, потягнутися, подивитися наруки, вдих)
У мишки - дуже маленький (присісти, обхопити руками коліна, опустити голову, видих з проголошенням звуку ш-ш-ш)
Мишка ходить в гості до ведмедика (походити на носочках)
Він же до неї не потрапить. Повторити 3-4 рази.
Вправа 6. Вітерець
Я - вітер сильний, я лечу,
Лечу, куди я хочу (руки опущені, ноги злегка розставлені, вдих через ніс)
Хочу наліво посвищу (повернути голову ліворуч, губи трубочкою і подути)
Можу подути направо (голова прямо, вдих, голова направо, губи трубочкою, видих)
Можу і вгору (голова прямо, вдих через ніс, видих через губи трубочкою)
І у хмари (опустити голову, підборіддям торкнутися грудей, спокійний видих через рот)
Ну а поки що я хмари поганяю (кругові рухи руками).
Повторити 3-4 рази.
Вправа 7. Курочки
Встаньте, нахиліться, вільно схрестіть руки-«крила» і опустіть голову. Вдих. Вимовляти: «Так-так-так» і одночасно поплескувати по колінах. Видих. Повторити 5 разів.
Вправа 8. Бджілка
Покажіть дитині, як потрібно сидіти: прямо, схрестивши руки на грудях і опустивши голову. Вдих - розводимо руки в сторони, розправляємо плечі. Бджілка сказала: «Жу-жу-жу» (видих)
Полечу і пожужжу, дітям меду принесу (встає і, розвівши руки в сторони, робить коло по кімнаті, повертається на місце).
Повторити 5 разів. Слідкуйте, щоб вдих був через ніс, і дихання було глибоке.
Вправа 9. Годинники
Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Розмахуючи прямими руками вперед і назад, вимовляти «тік-так». Повторювати 10-12 разів.
Вправа 10. Трубач
Сісти, кисті рук скласти в трубочку, піднести до рота (вдих). Повільно видихаючи, голосно вимовляти «п-ф-ф». Повторити 4-5 разів.
Вправа 11. Півень
Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони (зробити глибокий вдих). Стукати руками по стегнах і, видихаючи повітря, вимовляти «ку-ку-рі-ку». Повторити 5-6 разів.
Вправа 12. Каша кипить
Сісти, одна рука на животі, інша - на грудях. При втягуванні живота зробити вдих, при випинанні - видих. Видихаючи, голосно вимовляти «ф-ф-ф-ф-ф». Повторити 3-4 рази.
Вправа 13. Паровозик
Ходити по кімнаті, роблячи поперемінні махи зігнутими в ліктях руками (вдих) і примовляючи «чух-чух-чух» (видих). Повторювати протягом 20-30 с.
Вправа 14. Насос
Стати прямо, ноги разом, руки опущені. Вдих, потім нахил тулуба в сторону - видих, руки ковзають уздовж тулуба, при цьому вимовляти «с-с-с-с-с». Зробити 6-8 нахилів у кожну сторону.
Вправа 15. Регулювальник
Стати прямо, ноги на ширині плечей, одна рука піднята вгору, інша відведена в сторону. Вдих носом, потім поміняти положення рук і під час подовженого видиху вимовляти «р-р-р-р-р». Повторити 5-6 разів.
Вправа 16. Вирости великий
Стати прямо, ноги разом, підняти руки вгору. Добре потягнутися, піднятися на носки - вдих, опустити руки вниз, опуститися на всю ступню - видих. Видихаючи, вимовляти «у-х-х-х-х». Повторити 4-5 разів.
Вправа 17. Лижник
Імітація ходьби на лижах протягом 1,5-2 хв. На видиху вимовляти «м-м-м-м-м».
Вправа 18. Маятник
Стати прямо, ноги на ширині плечей, палицю тримати за головою ближче до плечей. Нахиляти тулуб в сторони. При нахилі - видих, вимовляти «т-у-у-у-х-х». Зробити 3-4 нахилу в кожну сторону.
Вправа 19. На турніку
Стоячи, ноги разом, гімнастичну палицю тримати в обох руках перед собою. Підняти палицю вгору, піднятися на носки - вдих, палицю опустити на лопатки - довгий видих з вимовою звуку «ф-ф-ф». Повторити 3-4 рази.
Вправа 20. Летять м'ячі
Стоячи, руки з м'ячем підняті вгору (вдих). Кинути м'яч від грудей вперед, вимовити тривалий «ух-х-х» - видих. Повторювати 5-6 разів.
Вправа 21. Паровоз
Ходіть по кімнаті, імітуючи зігнутими руками рух коліс паровоза, вимовляючи при цьому «чух-чух» і змінюючи швидкість руху, гучність і частоту вимови. Повторіть з дитиною п'ять-шість разів.
Вправа 22. Лелека
Стоячи прямо, розведіть руки в сторони, а одну ногу, зігнувши в коліні, винесіть вперед. Зафіксуйте положення на кілька секунд (вдих). Тримайте рівновагу. На видиху опустіть ногу і руки, тихо вимовляючи «ш-ш-ш-ш». Повторіть з дитиною шість-сім разів.
Вправа 23. Дроворуб
Встаньте прямо, ноги трохи ширше плечей. На вдиху складіть руки сокиркою і підійміть їх вгору. Різко, немов під вагою сокири, витягнуті руки на видиху опустіть вниз, корпус нахиліть, дозволяючи рукам «прорубати» простір між ногами. Вимовте «бах». Повторіть з дитиною шість-вісім разів.
Вправа 24. Млин
Встаньте: ноги разом, руки вгору. Повільно обертайте прямими руками, промовляючи на видиху «ж-р-р». Коли рухи прискорюються, звуки стають голосніше. Повторіть з дитиною сім-вісім разів.
Вправа 25. Сердитий їжачок
Встаньте, ноги на ширині плечей. Уявіть, як їжачок під час небезпеки згортається в клубок. Нахиліться якомога нижче, не відриваючи п'яти від підлоги, обхопіть руками груди, голову опустіть, вимовивши на видиху «п-ф-ф» - звук, видаваний сердитим їжачком, потім «ф-р-р» - а це вже задоволений їжачок. Повторіть з дитиною три-п'ять разів.
Вправа 26. Жабеня
Розмістіть ноги разом. Уявіть, як жабеня швидко і різко стрибає, і повторіть його стрибки: злегка присідаючи (вдих), стрибнути вперед (видих). Приземлившись, сказати «ква». Повторіть три-чотири рази.
Вправа 27. У лісі
Уявіть, що ви заблукали в густому лісі. Зробивши вдих, на видиху промовте «ау». Міняйте інтонацію і гучність і повертайтеся то вліво, то вправо. Повторіть з дитиною п'ять-шість разів.
Вправа 28. Весела бджілка
Вдихнути на повні груди. На видиху промовте «з-з-з». Уявіть, що бджілка сіла на ніс (звук і погляд направити до носа), на руку, на ногу. Таким чином, дитина вчиться направляти увагу на певну ділянку тіла.
Вправа 29. Велетень і карлик
Сядьте на лавоку, склавши ноги перед собою ступня до ступні. Руки покладіть на внутрішні сторони колін, які притиснуті до лави. Наберіть повні груди повітря, плечі розправте, голову гордо підніміть вгору (велетень), на видиху опустіться вниз (карлик).
Вправа 30. Їжачок
Поворот голови вправо (вдих), вліво (видих). Одночасно з кожним поворотом вдих носом: короткий, галасливий (як їжачок), з напругою м'язів всієї носоглотки (ніздрі рухаються і як би з'єднуються, шия напружується). Видих м'який, довільний, через напіввідкриті губи. Повторити 4-8 разів.
Підготувала інструктор з фізкультури Момоток Т.Р.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів