Добірка вправ на формування виразних рухів дошкільників

Молодший дошкільний вік

 «Частини тіла»

Мета: показати дітям, як ми розмовляємо за допомогою жестів, учити володіти мовою жестів, вільно користуватися своїм тілом.

Треба показати, як плечі говорять: «Я пишаюсь»; як спина говорить: «Я дуже старий»; як палець говорить: «Ходи сюди»; як голова говорить: «Так», «Ні»; як рот говорить: «М-м-м. Я люблю це варення»; що робить вухо, щоб сказати: «Я чую пташку»; що робить ніс, коли нюхає квітку.

Вправа проводиться з підгрупою дітей, які стають у коло. Вихователь, стоячи у центрі, називає дію - діти показують її. Гуртом визначають того, хто найчіткіше передає відповідними рухами фразу дорослого.

«Лісова галявина»

Мета: вправляти дітей у виконанні простих імітаційних рухів, у визначенні типового у поведінці тварин.

Вихователь створює ігрову ситуацію: «Ось теремок. Цікаво, хто в ньому живе? Давайте подивимось, які звірята сюди прийдуть». Діти вибирають собі когось, а потім показують, як іде ведмідь; як стрибає зайчик; як крадеться лисиця; як біжить мишка; як іде півень, кукурікає тощо.

Для показу рухів викликають одного або кількох; аналізується виконання завдання. Показ кількома дітьми рухів однієї тварини дає змогу і їм самим порівнювати, встановлювати, у кого вийшло виразніше. Вихователь, наприклад, запитує: «Хто найбільше схожий на справжнього ведмедя? Чому?» Можна не називати тварин, а запропонувати дітям-глядачам визначити, хто прийшов до теремка, - виходитимуть мімічні загадки.

«Різна хода»

Мета: вправляти дітей у відтворенні різної ходи людей.

Показати, як іде старий дідусь; як спокійно іде людина; як біжить мала дитина. Показати, як ідуть на город рвати ріпку дід, баба, онучка. Наслідуючи ходу людей старшого віку, пригадати з дітьми, як спина говорить: «Я дуже старий». Якщо хтось відчуває труднощі, запропонувати пальцями на столі передати темп цього руху. Пояснити: старий іде повільно, фіксує положення тіла на кожній нозі, а отже, пальці треба переставляти повільно, з невеликими паузами між «кроками». Рухи малої дитини нерівномірні за темпом; вона може бігти, а може й «плестися», зупинятися біля чогось, що її зацікавило.

Середній дошкільний вік

«Погода»

Мета: розвивати вміння рухами й мімікою передавати свої почуття. Показати, що відчуваєш: коли надворі дуже холодно; коли йде теплий дощ, не випускають надвір; коли палить сонце й спекотно.

У цій вправі треба передати жестами й мімікою певний стан людини. Коли холодно, їй неприємно, хочеться зігрітися: піднімає комір, натягує шапку до брів, ховає руки в рукави, переступає з ноги на ногу. А малюк просто може заплакати. Так само виконуються й інші завдання. Складність полягає у доборі кількох рухів, які змінюють один одного. Показувати може одна дитина, решта розповідає, що вона робить. Потім називаються рухи, відтворені найточніше.

«Покажи, що відчуваєш»

Мета: вчити жестами та мімікою передавати людські емоції. Дитині пропонують показати, що вона відчувала б, коли: цуценя пошкодило собі лат (співчуття); назустріч біг великий пес (переляк); спекотного дня купалася в річці (задоволення); побачила, як сильний б'є слабшого (гнів) тощо.

«На лузі»

Мета: вправляти у відтворенні рухів і характерних дій комах. Вихователь розповідає дітям: «На зеленому лужку розквітла надзвичайно гарна квітка. Всі комахи прилітають і приповзають милуватися нею. Ось дивіться, хто приходить до квітки». Діти вибирають собі комаху, рухи якої відтворюватимуть. Біля квітки збираються: муха, бджола, метелик, бабка, мураха, жук-рогач, світлячок.

Старший дошкільний вік

«Різна хода»

Мета: вчити дітей передавати ходу людей у різних ситуаціях і станах.

Вихователь дає завдання показати: ходу людини, яка над чимось розмірковує; ходу дитини, що радіє з чогось; ходу людини, яка переходить по вузенькій дощечці струмок.

Ускладнення в цій грі полягає у тому, що діти повинні передавати зміни звичного ритму рухів, добирати відповідно до ситуації жести, рухати всіма частинами тіла.

«Три ведмеді»

Мета: визначити й передавати у русі типове для ведмедя, а також індивідуальні вікові відмінності; відтворювати емоційний стан персонажа.

Показати: як на лісовій галявині Михайло Іванович, Настасія Петрівна й Михайлик збирають ягоди; як три ведмеді повертаються додому; що вони зробили, побачивши з'їдену кашу, зіжмакану постіль.

Виконують завдання по троє, решта стежить за діями дітей-артистів і підказує, якщо ті відчувають труднощі, які саме рухи треба відтворювати. Аналогічно виконуються завдання за казкою «Троє поросят».

«Хто я?»

Мета: вчити передавати відповідними рухами дії людей різних професій. Показати, як мати колише дитя; дії кухаря, швачки, столяра, доярки, пташниці, листоноші.

Вправа виконується, як загадка в рухах.

«Дружні звірята»

Мета: показати прояви однакових почуттів у різних тварин.

1.      Сумного зайця прийшли втішити: ведмідь, вовк, їжак, жабка, мишка, півень. Вихователь говорить дітям: «Лисиця вигнала зайчика з власного дому. Зайця прийшли втішити...». Спочатку вибирають дитину-зайчика, який плаче, ображений. Гра проводиться перед драматизаціями казок «Заєць, лисиця і півень», «Коза-Дереза».

2.     Радіють звірята (жабка, мишка, півень, заєць, їжак) перемозі над сильними і злими вовком, ведмедем, лисицею. Вихователь нагадує дітям, як закінчується казка Г.Маршака «Теремок», і пропонує передати радісний стан звірят: «Покажіть, як раділи вони зі своєї перемоги». Проводиться перед драматизаціями казок «Теремок», «Рукавичка», «Під грибом».

3.       Показати звірят, які заблукали в лісі: ведмежа, вовченя, лисеня, зайченя. У ході виконання завдання вихователь стежить за додержанням типового для певної поведінки і способу пересування тварини.

«Зимові розваги»    

Мета: вправляти у різноманітних імітаційних рухах і відтворенні емоційних станів, у взаємодії одне з одним.

Проведення вправи починається з показу окремих сценок: «Граю в сніжки»; «Сніг потрапив за комір»; «Сніжка боляче вдарила по нозі»; «Скочую снігову кулю»; «Ліплю сніговика»; «Іду на лижах»; «Катаюсь на ковзанах»; «Розчищаю доріжку від снігу»; «Везу санки з малюком».

Діти на свій розсуд придумують і показують найрізноманітніші рухи. Коли поодинці показали дитячі зимові розваги, вихователь дає завдання зробити це всією підгрупою. Особливу увагу звертає на спроби дошкільників об'єднуватись у гурт, заохочує їх до спільних дій.

Підготувала музкерівник Денисюк О. М.