Вимоги освітньої програми щодо навчання дошкільників елементів грамоти напередодні вступу до НУШ. Консультація-практикум для батьків

Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО) - це Державний стандарт дошкільної освіти України, який реалізується програмами та навчально- методичним забезпеченням, що затверджуються МОН України. У ньому зведено норми і положення, що визначають державні вимоги до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років; сумарний кінцевий показник набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.

Згідно із БКДО навчитися читати - не найголовніше завдання для дошкільняти, проте дуже важливе. Навчаючи дитину читати, треба дотримуватися деяких принципів. Не треба визначати терміни, протягом яких ви зобов'язані навчити дитину читати. У кожної дитини свої терміни придбання того чи іншого навику, тому поспішати не потрібно, якщо дитина не проявляє інтересу до читання. Грайте з малюком, малюйте, ліпіть, конструюйте з ним, кожен день читайте дитині вголос. Метою у навчанні дитини читати в першу чергу повинно бути не саме навчання читання, а, насамперед, розвиток мовлення, мислення, логіки, розширення словникового запасу, формування граматичної будови мови, загальна підготовка до школи.

До шести років у дітей  формується  правильна вимова всіх звуків рідної мови і слова різної складової структури. Добре розвинений фонематичний слух дозволяє дитині: виділити наявність заданого звука з  ряду інших звуків; виділити склади або слова із заданим звуком з ряду інших слів; диференціювати близькі за звучанням фонеми; визначити кількість звуків у слові; називати послідовно звуки у словах; робити звуковий аналіз слів; дитина може скласти слово із заданих звуків. Таким чином, напередодні поступлення у школу в дитини має бути сформована звуковимова, яка забезпечує успішне навчання грамоти.

Правила навчання дітей читання

Перед тим, як приступити до навчання дитини читати, придбайте буквар або абетку. Ця книга буде надалі асоціюватися у малюка із заняттями, і гра в маленького школяра тут вельми корисна. Добре, якщо у книзі будуть не тільки букви, але й малюнки. Це допоможе дитині асоціювати букву з уже знайомим йому предметом. Наприклад, літера «Т»  асоціаціюється із молотком. Підберіть кілька коротких віршів або скоромовок для кожної букви - це неодмінно перетворить заняття в захоплюючу подорож у світ знань.

Починайте навчання з голосних букв А, О, У, И, І, Е. Голосні можна співати на мелодії знайомих пісеньок. Це цікаво і весело. Постарайтеся, щоб кожне заняття супроводжувалося творчим завданням - зліпити, прикрасити, вирізати літеру. Тоді літери не будуть здаватися малюкові незрозумілими ієрогліфами, вони стануть для нього чимось живим і знайомим.

Вивчивши голосні, приступайте до приголосних. Важливо пам'ятати, що під час навчання дошкільнят читання, треба букви називати звуками. Наприклад, звук «Р», а не «ЕР». Так дитина відразу перейде до читання складів. Спробуйте скласти про кожну букву маленьку казку, яка б представляла «незнайомку» малюкові.

Наприклад, «Казка про букву «У».

Жила-була дуже пустотлива і весела буква У, яка більше всього на світі любила кататися на гірках. Забиралася вона на самий верх і мчала з криком «Ух ...».

(Тут доречно буде зліпити з пластиліну або вирізати з паперу букву У і пару разів скотити її з імпровізованої гірки).

Використовуйте будь-які матеріали для творчості. Це може бути природний матеріал: шишки, каштани, жолуді, листочки, квіти, гілочки та ін. Дітям дуже цікаві продукти харчування: макарони, манка, гречка,  квасоля, кукурудза, тісто та ін. Або канцелярські приладдя: папір, картон, альбом, ножиці, пластилін, фарби та ін. Малюки пізнають світ шляхом чуттєвого сприйняття, тобто вони повинні все помацати, понюхати або навіть спробувати.

Ліпіть букви з пластиліну, вирізайте з картону, печіть буквене печиво - такі заняття назавжди залишаться у пам'яті дитини. Одним із корисних прийомів запам'ятовування букв є малювання букв (фігур, цифр) на спині дитини. У цьому випадку розвиваються м'язові відчуття та м'язова пам'ять, що допомагає дитині легше і швидше запам'ятати ту чи іншу букву (цифру). Якщо малюку важко вгадати написану на спині букву, нехай він паралельно малює елементи  букви на манці, на стіні, на папері. Аналогічні вправи можна робити на долоньках дітей. Спочатку малюйте на правій, потім на лівій руці, а також на тильних сторонах долоней.

Вивчаючи букви, відразу намагайтеся складати їх у склади і слова. Це допоможе малюкові розвивати аналітико-синтетичну діяльність, він побачить перші позитивні результати і почне формуватися позитивна мотивація і дитина у подальшому буде займатися з цікавістю. Як би не хотілося дорослим зацікавити дитину самостійним читанням книг - без його власного бажання читати результату не буде.

Будьте послідовні, дійте від простого до складного і не починайте нового, ще не закріпивши вже засвоєний матеріал. Раннє навчання дітей читання ефективне тоді, коли малюк чекає з нетерпінням кожного заняття. Запам'ятайте, навчаючи дошкільника читання, важливо проводити заняття регулярно, краще частіше і недовго (по 10-15 хв\3-5 разів на день).

Про те, як навчити дитину-дошкільника читати, краще всього замислитися задовго до школи. У школах, як правило, немає того індивідуального та ігрового підходу до кожного учня, як це було в дитячому садку, де враховувалися інтереси кожної дитини і здійснювався індивідуальний та диференційний підходи до кожного малюка. Тому батьки повинні прислухатися до всіх рекомендацій вихователів у дитячому садку щодо розвитку і навчання власної дитини і прикласти максимум зусиль, щоб зацікавити свого малюка процесом навчання і викликати бажання із задоволенням вчитися читати.  

Таким чином, щоб у майбутньому не мучитися, змушуючи дитину прочитати хоч одну книжку, необхідно постійно займатися всебічним розвитком свого малюка, готуючи його до школи.  

Підготувала вихователь Малютіна О.В.