Корекційно-розвиткове заняття на тему «В чарівній країні емоцій» для дітей старшого дошкільного віку (з використанням методів арт-терапії)

Мета: корекція емоційного стану шляхом використання методів арт-терапії.

Завдання: вчити дітей орієнтуватися в основних емоціях людини; розуміти, з якими подіями життя пов'язують позитивні (радість, інтерес, подив) і негативні (смуток, страх, горе, гнів) емоції; розрізняти міміку, жести, тембр голосу як показники певного настрою людини, через які передається її ставлення до інших;

вправляти дітей в умінні відновлювати рівновагу, знімати напруження, усувати негативні прояви поведінки, використовуючи методи арт-терапії, релаксацію;  

формувати базові якості дошкільників - сприйнятливість, самовладання; розвивати їх творчі здібності, уяву, фантазію, образне мислення, пам'ять, комунікативні навички, уміння взаємодіяти, домовлятися, працювати у парах.

 Матеріали: тарілочки, молоко (заварений крохмаль), фарби, ватман, музичний центр, диск із записом релаксаційної музики, килимки, смайлики (основні емоції), скринька емоцій, дзеркальця, вушні палички.

Хід заняття

Вправа «Привітання»

Добрий день, мої малята!

Які у Вас гарні оченята:

Карі, сині та сіренькі.

Ви ж усі такі гарненькі!

-  Пропоную вам сьогодні вирушити у подорож до чарівної Країни емоцій. А допоможе нам у цьому ось ця чарівна мелодія.

Танець «Чарівна квітка» (музичний супровід)

Діти утворюють коло.

В.п.- ноги на ширині плечей, руки опущені.

Під музику руки піднімаються, зводяться перед собою,

Крутиться куля. Руки одна за одною тягнуться вгору.

Звучить запис «Чарівна квітка», діти виконують рухи. Об'єднуються у пари і виконують танець у парі.

Дарують тепло долонь один одному, гостям.

-         Ось ми і в Країні емоцій.

Бесіда «Що таке емоції?»

-  Як ви вважаєте, який у мене сьогодні настрій? (Відповіді дітей)

-  Який  буває настрій?  (Відповіді дітей)

-  Як ти дізнаєшся, який у тебе настрій або в оточуючих? (Відповіді дітей)

-  Так, наші емоції відображаються у нас на обличчі за допомогою міміки, жестів.

-  Як  називають прояви різного настрою? (Емоції)

-  Які емоції ми з вами знаємо? Назвіть, будь ласка. (Відповіді дітей)

-  Коли у тебе буває хороший настрій? (Міркування дітей)

-  Від чого твій настрій псується? (Міркування дітей)

-  Коли у тебе буває поганий настрій? (Відповіді дітей)

-  Що можна зробити, щоб покращити настрій? Як ви думаєте? (Міркування дітей)

-  На що вам схожа радість? Злість? Страх? (Міркування дітей)

Гра «Скринька емоцій»

Діти заглядають у скриньку емоцій, які ж емоції у ній. Беруть дзеркальця.

-  Уявіть, як ви зраділи, коли вам подарували нову іграшку. Зобразіть радість. Подивіться в люстерко. Що ви бачите? (Відповіді дітей)

-  Так, усміхнене обличчя. Зверніть увагу на свої губи. Вони розтягнуті, й кутки підняті вгору. Очі широко відкриті, або трішки примружені. Щічки заокруглені.

-  А тепер покажіть, будь ласка, які ви сердиті. Уявіть, що мама не дозволяє вам  подивитися мультик або ж піти погуляти, подивіться на себе в люстерко. Сердиті очі, насуплені брови, зімкнені губи, напружені м'язи.

Гра «Передай емоцію по колу»

-  На картках зображені різні емоції (радість, злість, подив тощо). Кожен з вас передасть емоцію по колу своєму сусіду мімікою і жестами.

Гра «Позитивні, негативні»

-  Назвіть емоції, які на вашу думку сприяють зміцненню здоров'я, і ті які його погіршують. У кого картка з «позитивною» емоцією - станьте ліворуч від мене, а ті, у кого на картках зображені «негативні» емоції -праворуч від мене.

Діти виконують завдання.

-  Яка емоція вважається нейтральною? (Здивування)

-  Насправді усі емоції нам потрібні - і позитивно, і негативно забарвлені. Тому ми будемо з вами навчатися керувати своїми емоціями.

Емоції повідомляють нам різну інформацію. Наприклад, страх повідомляє про небезпеку, тобто він охороняє нас, допомагає врятувати життя за допомогою захисних механізмів: втечі або нападу. Роздратування повідомляє про те, що ситуація розвивається не так, як очікувалося. Щастя (емоція радості) - повідомляє, що наші потреби задоволені. Навіть гнів - емоція, яку більшість людей хотіли б прогнати від себе, - також корисна для нас. Він попереджає інших і нас самих, коли щось заважає нашим намірам, спонукає до змін.

Вправа «Розізлилися-заспокоїлися»

За командою «Розізлилися!» діти імітують злість, напружують м'язи, роблять сердиті обличчя, стискають кулачки.

За командою «Заспокоїлися!» - розслабляються (під музичний супровід «Убити дракона»)

Прогнали злість, стомилися. Пропоную відпочити.

Вправа-релаксація «Знайди емоції»

Діти лежать на килимках. Практичний психолог дає дітям інструкцію.

Ляжте зручніше, покладіть зручно руки, ноги, голову. Заплющте, будь ласка, очі та спробуйте розслабитися. Ляжте так, ніби вам хочеться подрімати. Відчуйте тепло, яке розходиться у руки, ноги.

Руки розслабляються, стають важкі і теплі. Навіть пальці на руках розслаблені.

Ноги розслабляються, стають важкі і теплі. Ноги розслаблені. Навіть пальці на ногах розслаблені.

Дихання вільне, рівномірне. Вам легко і приємно дихається.

Розслабляється спина, шия, голова, щоки, підборіддя, губи.

Уся голова розслаблена. Очі стають важкі, злипаються.

Уявіть що ви зустріли  емоцію. Розгляньте її. Яка вона? Якого кольору? Якого розміру, на що схожа? Розгляньте, де вона знаходиться, що навколо неї? Що ви відчуваєте дивлячись на неї?

Запам'ятайте цю емоцію.  Ви завжди можете повернутися до неї.

Попрощайтеся з нею. Стисніть руки в кулак, сильно потягніться вперед, вгору. І повільно розплющте очі. Погляньте довкола, як гарно. Поверніть голову праворуч, ліворуч, посміхніться. Легенько підніміться, сядьте.

Як ви почуваєтеся? (Відповіді дітей за бажанням)

Вправа «Намалюй емоцію»

Практичний психолог пропонує намалювати на воді (завареному крохмалі) чи молоці емоцію, яку дитина зустріла. (Можна під легенький музичний супровід).

Рефлексія

-  У яку країну ми сьогодні мандрували? (У чарівну Країну емоцій)

-  Які емоції ви сьогодні зустріли?

-  Де відображаються емоції (Де їх можна побачити)?

-  Як пов'язані емоції і настрій?

-  Яку емоцію ти уявив?

-  Чи відчував ти її колись?

-  Як ти її намалював?

-  Чи сподобалося вам у Країні емоцій? Що саме?

Доріжка емоцій. Але вже час повертатися. Попрощайтеся з кожною емоцією.

Вправа «Прощання»

Діти кладуть долоні одна на одну, з'єднують їх тепло у пірамідку. - Мені було дуже приємно спілкуватися з вами про емоції,  і з нетерпінням буду чекати наступної подорожі. А ви?

-  Бувайте здорові, щасливі і завжди усміхнені!

Підготувала практичний психолог Віннічук Ю.М.