Як правильно спостерігати за об'єктами природи влітку? Консультація-інструктаж для вихователів

Літо -  прекрасна пора для спостережень та ознайомлення з навколишнім світом. Цілими днями можна гуляти з дітьми на свіжому повітрі та спілкуватися з природою. Багато відкриттів можуть принести прості спостереження з дитиною на прогулянці.

Як правильно спостерігати за об'єктами природи? Варто дотримуватися визначеної методикою структури:  

1. Мотивація: зацікавити дітей об'єктом спостереження; сконцентрувати на ньому увагу.

2. Мета:  визначається відповідно до віку дітей з урахуванням вимог програми; мета повинна бути коротка і чітка.

3. План дій: вчити дітей складати елементарний план дій уже з 4-х років, запитуючи їх, про що б вони хотіли ще дізнатися, спостерігаючи за об'єктом; визначити умови спостереження, матеріал, завдання.

4.  Дослідження об'єкта: запропонувати дітям самостійно поспостерігати за об'єктом протягом 1 хвилини - це дає змогу сформувати у них цілісний образ; далі зміст спостереження залежить від віку дітей та поставлених завдань.

5. Підсумок: потрібно спонукати дітей узагальнювати результати спостереження; підсумок має відображати досягнення мети і бути зрозумілим для дітей; доцільно зосередити увагу на значенні об'єкта та природодоцільній діяльності дітей; доцільно скласти з дітьми коротку розповідь за результатами спостереження.

Об'єкти для спостереження влітку:

- природні явища та погодні умови;

- трави, кущі, дерева та процес їхнього розвитку;

- звірі, птахи, комахи, земноводні та їхня поведінка;

- отруйні рослини, гриби як потенційно небезпечні.

Варто заохочувати дітей під час спостережень дотримуватися відповідних правил:

1. Обирай для спостереження зручне місце.

2.  Знаходь цікаві об'єкти на території дитячого садка.

3.  Дотримуйся дистанції з об'єктами спостереження.

4.  Поводься з об'єктами спостереження обережно.

5.  Зберігай спокій і тишу та не заважай іншим.

Розвиваймо у дошкільників спостережливість, допитливість, уміння порівнювати й аналізувати, встановлювати взаємозв'язки й робити висновки; навчаймо дітей милуватися природою і спілкуватися з нею, формуймо цікавість до спостережень.

Джерело:

1.      Софія Довбня. Секрети вдалого спостереження з дітьми. ж-л «Вихователь-методист дошкільного закладу» №6\2020.

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.