Заняття-брейн-ринг на тему «Знавець казок» з елементами театралізованої діяльності. Середня група

Програмові завдання: систематизувати знання казок та вміння впізнавати їх за описом; вчити добирати протилежні за значенням слова (ледачий – працьовитий, добрий – злий, великий – малий); формувати вміння відповідати повним реченням на запитання вихователя та слухати один одного, не перебиваючи; оцінювати позитивні й негативні вчинки героїв; розігрувати знайомі казки за ролями з опорою на мнемотаблиці; формувати діалогічне мовлення дітей засобами театралізованої діяльності.

Розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння взаємодіяти у команді. Виховувати наполегливість, посидючість, вміння співпереживати.

Матеріал: емблеми для гравців двох команд: «Казкарі» та «Чаклуни»; смайлики, скриня з конвертами-завданнями, дзвінок; дидактичні ігри: «Що зайве?», «З якої казки?», «Добрі та погані вчинки героїв», «Мнемотаблиці до казок»; розмальовки.

Декорації: дерева, хатина, два столи, накриті скатертинами. 

Хід заняття

Діти під супровід вихователя заходять до зали, стають у півколо.

Доброго ранку,

Доброго дня,

Бажаємо всім

Здоров'я й добра.

Хай ваші очі загоряються,

А ваші личка посміхаються -

І день новий наш починається!

 Діти. - Добрий день!

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов'язково

День для вас привітним буде!

Вихователь. - Діти, я запрошую вас вирушити сьогодні у чарівний світ казки і пограти дуже цікаву гру «Брейн-ринг». А це означає, що у нас буде дві команди, які будуть змагатися між собою. Ви згідні?

-         Тоді давайте поділимося на дві команди. Як назвемо першу команду? («Казкарі»). Скажіть, будь ласка, девіз своєї команди.

Діти. - «Ми ніколи не сумуєм і усім тепло даруєм».

Діти першої команди «Казкарі» сідають за окремим столиком.

Вихователь. - Як називається друга команда? («Чаклуни»). Який ваш девіз?

Діти. - «Ми чаклуємо щодня, щоб перемога завжди з нами жила».

Діти другої команди «Чаклуни» сідають за окремим столиком.

Вихователь. - Молодці, у вас гарні девізи. І обом командам я бажаю перемоги!

-         Отож, розпочинаймо нашу гру- брейн-ринг. Оголошую правила:

1. Команди відповідають на запитання, не викрикуючи і не перебиваючи інших членів команди.

2. Завдання виконують по черзі: спочатку одна команда дає відповідь, потім  - інша. Якщо команда не знає відповіді, тоді надається право відповідати іншій команді.

3.За кожну правильну відповідь команда отримує смайлика.

4. Переможе та команда, у якій назбирається більша кількість смайликів.

Вихователь. - Всім зрозумілі правила гри? А на переможців чекають подарунки. Тоді починаймо!

Раз, два, три, чотири, п'ять -

Будем гру розпочинать!

Вихователь дзвонить дзвоником та, дістаючи зі скрині конверт, оголошує перше завдання.

Завдання 1. Дидактична гра «Впізнай казку»

Вихователь. - Завдання перше. Потрібно командам по черзі впізнати казку.

Команда «Казкарі»:

  • Сидить півник на печі, їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає, мерщій півника хапає.

Біжить котик рятувати, в лиски півника забрати. (Котик і Півник).

Команда «Чаклуни»:

  • Вигнав дід козу із хати, та й пішла вона блукати.

В зайця хатку відібрала. Всі козу ту виганяли.

Рак козуню ущипнув, зайцю хатку повернув. (Коза-дереза)

Команда «Казкарі»:

  • Знайшов Півник колосок, змолов борошна мішок.

Спік негайно у печі пиріжки та калачі.

Мишенят не пригощав, бо жоден з них не помагав. (Колосок)

Команда «Чаклуни»:

  • Він кругленький і рум'яний, і такий смачний, духмяний.

Він від баби й діда втік - не повернеться повік. (Колобок)

Команда «Казкарі»:

  • Дід на славу працював: і садив, і поливав.

Виросла вона на диво, що і вирвати неможливо. (Ріпка)

Команда «Чаклуни»:

  • Ця хатинонька маленька усіх прийме зимувати,

Тільки гостеві потрібно голосно себе назвати. (Рукавичка).

Команди отримують смайлики за кожну правильну відповідь.

Вихователь дзвонить дзвоником, дістає зі скрині наступний конверт і оголошує друге завдання.

Завдання 2. Дидактична гра «Навпаки»

Вихователь промовляє дітям фрази із знайомих казок, а діти доповнюють їх словами, що є протилежними за змістом.

Команда «Казкарі»:

  • Півник працює, а мишенята... (ледарюють).

Команда «Чаклуни»:

  • Яєчко не просте, а ... (золоте).

Команда «Казкарі»:

  • Півник один, а мишенят ... (двоє).

Команда «Чаклуни»:

  • Матуся добра, а мачуха...(зла).

Команда «Казкарі»:

  • Ведмідь великий, а зайчик...(маленький).

Команда «Чаклуни»:

  • Мишенята ледачі, а півник... (працелюбний).

Команди отримують смайлики за кожну правильну відповідь.

Вихователь дзвонить дзвоником, дістає зі скрині конверт і оголошує третє завдання.

Завдання 3. Дидактична гра «Розплутай казку»

Вихователь навмисно переплутує уривки з відомих казок, а діти мають їх розплутати.

Команда «Казкарі»:

-  «Бігла мишка, хвостиком зачепила, колобок впав і розбився».

Вихователь. -  Що переплутане в цій казочці? Що мало розбитися? Як називається казочка? («Курочка Ряба»).

Команда «Чаклуни»:

-  «Схопив ведмідь півника і поніс його. А півник кричить: «Мій котику, мій братику, несе мене ведмідь за темні ліси, за високі гори».

Вихователь. - Діти, а ви знаєте цю казочку? Чи Ведмідь вкрав півника? (Відповіді дітей). Як називається ця казочка? («Котик і півник»)

Команда «Казкарі»:

-   «Стала Мурка кликати на допомогу їжачка: «Ходи, їжачок, не лежи, мишку витягти допоможи!».

Вихователь. - Кого кликала Мурка? Що треба було витягти? Як називається казочка? («Ріпка»)

Команда «Чаклуни»:

-   «Прийшов вовк і вигнав Козу-дерезу  з хатинки».

Вихователь. - Хто вигнав козу з хатинки? Що він зробив? Які звірі не змогли вигнати козу з хатинки? Як називається казка? («Коза-дереза»)

Команди отримують смайлики за кожну правильну відповідь.

Танок-розминка «Дружби» 

Вихователь дзвонить дзвоником, дістає зі скрині конверт і оголошує четверте завдання.

Завдання 4. Дидактична гра «Добрі та погані вчинки героїв»  

Вихователь розставляє картинки із вчинками героїв казок, а команди по черзі вирішують завдання - добрі вчинки позначають зображенням веселого обличчя, а погані - сумним.

Команда «Казкарі» (до казки «Колобок»):

-  Лисичка обхитрила Колобка і з'їла його. Який це вчинок? Чому? Яке обличчя вибираємо?

Команда «Чаклуни» (до казки «Червона шапочка»):

-  Вовк підкрався до дівчинки? Чому? Який його вчинок?

Команда «Казкарі» (до казки «Вовк і семеро козенят»):

-  Вовк удерся в хату і з'їв усіх козенят? Як вчинив Вовк? Яке обличчя вибираємо?

Команда «Чаклуни» (до казки «Півник і двоє мишенят»):

-  Мишенята не працювали, а тільки ледарювали? Чому цей вчинок поганий?

Команда «Казкарі» (до казки «Курочка Ряба»):

-  Мишка бігла, хвостиком зачепила і яєчко розбила? Чому плакали дідусь і бабуся? Який це вчинок?

Команда «Чаклуни» (до казки «Троє поросят»):

-  Вовк дув щосили і знищував  домівки? Чому? Який його вчинок?

Команди отримують смайлики за кожну правильну відповідь.

Вихователь дзвонить дзвоником, дістає зі скрині наступний конверт і оголошує п'яте завдання.

Завдання 5. Дидактична гра  «Що зайве?»

Вихователь пропонує розглянути картинки, виділити зайвий персонаж казки і пригадати, з якої іншої казки він заблукав.

Команди виконують завдання за столиком. По черзі вирішують завдання за картинками і отримують смайлики за правильні відповіді.

Вихователь дзвонить дзвоником, дістає зі скрині конверт і оголошує шосте завдання.

Завдання 6. Дидактична гра «З якої казки?»

Вихователь роздає командам картки з казками, діти називають усіх персонажів і відгадують її назву. Після чого добирають кружечок із зображенням, яке має відповідати змісту відповідної казки на картинці.

Команди вирішують завдання по черзі. Отримують смайлики.

Вихователь дзвонить дзвоником, дістає зі скрині конверт і оголошує сьоме завдання.

Завдання 7. «Ми - маленькі актори»

(Гра-драматизація за змістом знайомої казки (на вибір)

Вихователь. - Сьогодні обидві команди показали свою вправність у вирішенні всіх попередніх завдань. Ви знаєте дуже багато казок. А зараз настав час побачити, як ви справитеся із роллю маленьких акторів і покажете нам казку. Вибрати казку вам допоможуть ось такі цікаві картки - мнемотаблиці. Подумайте, у яку казку ви хотіли б усі дружно пограти?

Діти вибирають мнемотаблицю і визначаються із казкою, яку будуть грати («Теремок», «Коза-дереза», «Троє поросят», «Котик і півник», «Кривенька качечка» та ін.).

Вихователь. - Я пропоную одній команді розпочати показ казки за ролями, а другій - закінчити розігрувати казку. Домовилися?

  Діти одягають маски-наголівники відповідно до вибраної казки.

Вихователь. - Поки одна команда показує нам казку, інша - уважно слухає, як глядачі. Погоджуєтеся? Отже, у ролі акторів зараз виступають учасники команди «Казкарі». Тож сідайте зручненько і дивіться казочку гарненько!

Команди по черзі розігрують зміст знайомої казки.Другу частину казки розігрують учасники команди «Чаклуни».

Обидві команди отримують по одному смайлику за старанність та акторську майстерність.

Заключна частина

Вихователь. - Наші діти молодці, гарно й вправно виконували всі завдання. Настав час порахувати командам свої смайлики, хто скільки заробив.

Діти рахують свої смайли та визначають - у кого більше. Вихователь додає смайлики тій команді, у якої виявиться їх менше - за старанність та відповідальність. Таким чином - перемогли обидві команди!

-  У нас сьогодні перемогла дружба.

Дружба - це велика сила,

З друзями єднайся ти!

Разом зробим більше діла,

Швидше дійдеш до мети!

Вихователь. - Діти, я дякую вам за цікаву гру. А оскільки перемогла дружба, за це дружно отримайте гарні і цікаві подарунки.

Діти отримують розмальовки за змістом казок. Дякують вихователю.

Підготувала вихователь Нестерчук А.Ф.