Сучасне музично-предметне середовище в ЗДО: узагальнюємо єдину формулу для музичних керівників

Консультація-полілог для вихователів та музкерівників

Дошкільний вік є сенситивним періодом розвитку особистості, у якому створюються можливості для формування творчих здібностей та інтелекту.  

«Дитина -  це мандрівник, який рушає в далекі, невідомі краї, мандрівник, котрому назад ніколи не повернутися. Та про це знаємо, лише ми, дорослі... Тим, хто його виховує і проводжає, слід дати йому із собою повний мішок їжі духовної, щоб там на різних зупинках життєвого шляху йому було чим відновити сили», писав педагог Ш. Амонашвілі.

Музично-предметне середовище - це засіб залучення кожної дитини до музичної культури і в умовах ЗДО його можна представити у трьох компонентах: музичного, предметного та соціального.

Основним акцентом у музичному компоненті є добір музичного матеріалу, незалежно від його джерела. Обладнання, атрибути, дидактичні матеріали, інструменти, технічні засоби відносяться до предметного середовища. Компонент, який відображає соціальні взаємини дитини з однолітками та дорослими, які є організаторами освітнього процесу в контексті музичного виховання, - соціальний компонент. Тут концентрується увага на вмінні педагога створювати та підтримувати емоційне тло середовища, що сприяє формуванню мотиваційно-ціннісного ставлення дитини до музичної культури.

Зміст музично-предметного середовища в ЗДО має відповідати логіці розвитку дитячої музичної діяльності - сприймання, відтворення, творчість.

Сприймання музики. Добираються посібники, які допомагають педагогу спонукати та стимулювати дітей до сприймання творів для слухання, для використання у виконавській, співочій, танцювальній, музично-ігровій діяльності, а також творів, спеціально створених для розвитку музично- сенсорного сприймання дітей.

Відтворення музики. Добираються посібники, які допомагають педагогу спонукати та стимулювати дітей до співочої, музично-ритмічної діяльності, гри на дитячих музичних інструментах.

Музично-творча діяльність. Добираються посібники, які допомагають педагогу спонукати та стимулювати дітей до пісенної, музично-ігрової, танцювальної творчості та імпровізації на дитячих музичних інструментах.

Обладнання для музичного виховання в ЗДО

Друковані матеріали:

  • Зображення: портрети композиторів; картини за змістом музичних творів; ілюстрації до музичних образів; символічне зображення жанрів музичних творів; символічне зображення сили звуку.
  • Картки: картки із символічним зображенням мажорного та мінорного звучання, сили звуку, жанрів музичних творів; картки із зображенням груп і окремих музичних інструментів.
  • Нотні тексти: музичні твори для слухання музики (по 1-2 для кожної вікової групи); музичні твори для співів (по 1-2 для кожної вікової групи); музичні твори для музично-ритмічних рухів (по 1-2 для кожної вікової групи); музичні твори для гри на музичних інструментів (по 1-2 для кожної вікової групи); музичні твори для музично-дидактичних ігор (по 1-2 для кожної вікової групи).
  • Музичні загадки: (1 комплект).
  • Музичний годинник: (1 шт.)
  • Нотний стан: (1 шт.)
  • Схема клавіатури фортепіано: (2 шт.)
  • Фішки: для позначення коротких та довгих звуків (1 комплект); для позначення висоти звуку (1 комплект).
  • Технічні засоби: телевізор, комп'ютер, ноутбук, магнітофон, музичний центр, мультимедійний проектор, екран.
  • Звукозаписи: українська народна музика (календарно-обрядова, танцю-вальна тощо); сучасна українська і зарубіжна музика (вокальна, інструментальна); танцювальна музика (гопак, козачок, вальс, полонез, полька, галоп, хороводна); народна дитяча пісня; основні музичні жанри (пісня, марш, танець); музичні твори для характеристики засобів музичної виразності (мелодії ритму, темпу, динамічних відтінків); музичні твори для виконання на дитячих музичних інструментах; музичні твори для співів; музичні твори для музично-ритмічних рухів; музичні твори для слухання музики; музичні твори для музично-дидактичних ігор (вивчення властивостей звуку, розвиток музичної пам'яті, розвиток почуття ритму, орієнтування у світі музичних інструментів, музичні твори для релаксації).
  • Відеофільми, слайди, анімація: українські ігри та забави, виступи дітей.
  • Дитячі музичні імітаційні інструменти: металофон, ксилофон (4 шт.) струнні (бандури, цимбали скрипка, гітара 3-5 шт.); духові (флейта, сопілка, свищик 10 шт., кларнет, саксофон 3-5 шт.), духові з одним звуком (дудка, труба 3-5 шт.); клавішно-язичкові (3-5 шт.); кнопко-язичкові (тріола, акордеон 3-5 шт); ударно-клавішні (піаніно, рояль 3-4 шт.); музичні дзвіночки (1 комплект); ударні (барабан, тарілки, тамбурин, трикутник 10 шт.); шумові (тріскачки, маракаси, бубонці 4-8 шт., брязкальця 8-12 шт.).
  • Музичні інструменти: фортепіано, баян, акордеон, синтезатор.
  • Дидактичні ігри на: слуховий сенсорний досвід (4-6); музично-слухова пам'ять (3-5); відчуття ритму (3-5); визначення характеру музики (3-5); тембровий слух (3-5).
  • Інвентар: завіса театральна - 1; ширма - 2; елементи декорацій -10; карусель з різноколірними стрічками - 1; прапорець - 40; квітка - 30; стрічка на паличці або кільці - 40; хусточка - 40; деталі костюмів (напівмаска, шапочка) - 10-12; віночок - 10-12; пояс - 10-12; чобітки - 10-12; костюм карнавальний - 10-15; костюм національний - 10-15.

Необхідно придбати для нашого ЗДО: музичні інструменти (дзвіночки з визначеною висотою звуків, тріоли, трикутники, тарілки, тріскачки, барабани, ксилофони, музичне піаніно, бандури, цимбали); інвентар (прапорці, завіса театральна, деталі костюмів).

Використані джерела:

1.   Примірний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти (Наказ МОН від 19.12.2017 № 1633).

2.   Яке обладнання для музичного виховання має бути в ЗДО? Ж-л «Музичний керівник» №7\2018.

3.   Інтернетресурс.

Підготувала музкерівник Денисюк О.М.