Як допомогти дитині подолати стрес? Консультація для батьків

Стрес - цілком невід'ємна частина нашого життя. Під дію стресогенних факторів підпадають не лише дорослі, а й діти. Стрес у дітей проявляється по-різному - це залежить від віку дитини, її психоемоційного стану, особливостей нервової системи.  

Ознаки, що вказують на наявність стресу в малюка:

- виникають порушення у роботі пізнавальних процесів (сприймання, пам'ять, увага, мислення, мовлення), загальне зниження розумової активності;

- зміна поведінки: агресивні прояви, в тому числі вербальна агресія; провокативні висловлювання та поведінка; регресивні форми поведінки (такі, що не притаманні віку: смоктання пустушки, енурез), замкнутість; невпевненість; дратівливість;

- неадекватність емоційних реакцій: надмірний плач, крик; істерики;  занепокоєння, страх;

- порушення сну, нічні жахіття, енурез;

- зміни в соматичному здоров'ї: біль у животі, головний біль, зниження апетиту, проблеми з травленням;

- розладнання координації рухів, з'являються нав'язливі рухи, тіки.

Що робити батькам, якщо дитина переживає стрес?

  • Створіть вдома спокійну атмосферу, щоб дитина почувалась там затишно та в безпеці.
  • Підтримуйте з дитиною довірливі стосунки, проводьте більше часу разом (чи то спільні прогулянки, чи спільне виконання домашніх справ), проявляйте свою любов обіймами і поцілунками.
  • Будьте доступні для дитини. Знайдіть час, щоб вислухати і поговорити з малюком, висловити свою підтримку, при цьому не відволікайтесь на сторонні справи.
  • Корисно дещо сповільнити темп життя дитини: відмовитись від відвідування шумних місць, розважальних заходів, нових яскравих вражень; натомість потрібно забезпечити чіткий, прогнозований розпорядок дня з дотриманням режиму.
  • Використовуйте творчі прийоми: малюйте з дитиною фарбами чи восковими олівцями; ліпіть з глини чи пластиліном; співайте улюблені пісні і танцюйте; складіть спільно казку (головним героєм казки може бути улюблений казковий чи мультиплікаційний персонаж дитини, з яким вона легше іденти­фікуватиме себе; труднощі можна зобразити у ролі дракона чи злого чарівника або природних стихій - шторму, зливи тощо; важливо, щоб у головного героя з'явилися ресур­си для подолання труднощів: ними можуть бути чарівні предмети або добрі, мудрі люди. Казка неодмін­но має закінчуватися «хепі-ендом»: герой долає труднощі й не лише розв'язує проблему, а й набуває но­вих якостей - розум, сила, щастя тощо).
  • Вдайтесь, до прийомів емоційного розвантаження дитини: нехай вона покричить; рве, мне і топче папір; пускає мильні бульбашки; влаштуйте бій подушками; заохочуйте ігри з піском.
  • Якщо ж стрес виявився досить сильним, звертайтесь за допомогою до спеціалістів.

Використані джерела:

1.  Три кроки на допомогу дитині, яка переживає стрес. О. Кляпець // Практичний психолог: дитячий садок - №3, 2018р.

2.  Інтернет-ресурс

Підготувала практичний психолог Павлусь М.М.