Заняття з математики на тему «У країні Побутової техніки». Старша група

Програмові завдання: удосконалювати вміння дітей рахувати предмети в межах 10 у прямому та зворотному порядку; закріпити кількісну та порядкову лічбу в межах 10, геометричні фігури, вивчені цифри; формувати уявлення про утворення числа 8, ознайомити з новою цифрою 8 та складом числа 8; вправляти у порівнянні кількості предметів за допомогою знаків >,<, = та в умінні орієнтуватися в просторі; продовжувати вчити дітей розв'язувати задачі. Розвивати логічне мислення. Виховувати інтерес до занять математикою.

Демонстраційний матеріал: цифри 1-7, 8; «дорога» та «будиночки» з геометричних фігур; дидактичні ігри: «Що де знаходиться?», «Порахуй предмети», «Яка цифра зайва?».

Роздатковий матеріал: цифри 1-8, ілюстрації із зображенням побутової техніки, індивідуальні картки.

Хід заняття

Вихователь. - Діти, які ви знаєте електроприлади? (холодильник, телевізор, комп'ютер, пилосос, електрочайник, фен, мікрохвильова піч тощо).

-  Як це все разом можна назвати? (Побутова техніка)

-  Так от, діти, у країні Побутової техніки  трапилася якась нісенітниця, суматоха і нам потрібно навести там лад. А щоб це зробити, нам потрібно дуже гарно сьогодні попрацювати і виконати багато завдань. Що ж, вирушаємо!

-  Щоб потрапити в цю країну, нам потрібно пройти по «чарівній доріжці». З чого вона складається? (з геометричних фігур).

-  Але ступати ми можемо тільки на ті фігури, які мають 4 кути і 4  однакових сторони, що це? (квадрат) Та 3 кути і 3 сторони, що це? (трикутник). Отже, ступаємо на квадрати і трикутники, а інші геометричні фігури переступаємо. Згідні?

Вихователь викладає доріжку з різних геометричних фігур.

- Які геометричні фігури ми пропускали? (круг, овал, прямокутник)

Вихователь. - Молодці! Подивіться, будь ласка, перед нами два будиночки, але щоб до них потрапити, нам потрібно сказати, що де знаходиться.

Д/г «Що де знаходиться?»

Гра на орієнтування в просторі: вгорі-внизу, праворуч-ліворуч, над-під, попереду-позаду-посередині.

Вихователь. - Ось перед нами ці два казкові будиночки. Що спільного між цими будиночками? А що відмінного?

Діти уважно розглядають будиночки з різних геометричних фігур і називають спільні й відмінні ознаки.

Вихователь. - Але наші електроприлади живуть у будиночку з трикутним дахом і круглим віконцем. Покажіть його і назвіть, з яких геометричних фігур він створений?

Діти виконують завдання.

Вихователь. - Ось ми й потрапили в будиночок, в якому живуть предмети побуту. Вони хочуть, щоб ми їх  порахували.

Д/г Порахуй предмети»

На дошці 10 предметів побутової техніки, діти рахують від 1 і далі..., від 3 і далі..., від 5 і далі..., від 7 і далі...  до 10 і навпаки.

Вихователь. - Діти, розгляньте, будь ласка, картинки із зображенням побутової техніки і порахуйте, яка по порядку мікрохвильова піч (холодильник, фен та ін.)? А якщо ми почнемо рахувати з іншого боку, що змінилося?

Діти рахують по порядку у зворотному напрямі.

Д/г «Яка цифра зайва?»

Вихователь пропонує індивідуальні картки із зображенням різновидів предметів побуту з різними завданнями, де пропонується обвести олівцем: три чорні - одна кольорова, три стоять - одна лежить, одна велика - три  малі, одна мала - три великі, три написані в квадраті - одна в трикутнику тощо.

Вихователь. - Молодці, діти! Ось скільки завдань ми вже виконали.

-  Діти, у нашому холодильнику зберігаються різні продукти харчування. Давайте ми пограємо з ними. Згідні?

-  Перед вами на столі лежать картки із двох смужок. Викладіть на верхній смужці 7 яблук і покажіть цифру.

Діти виконують завдання.

-  Скільки яблук ви виклали? (Перепитує 2-3 дітей) Якою цифрою ви позначили 7 яблук, покажіть мені, будь ласка, пальчиком. (Діти показують пальчиком цифру 7). Молодці!

-   На нижній смужці викладіть на одне печиво більше. Скільки печива ви виклали? (8). Чому? (Бо потрібно було викласти на 1 більше, ніж яблук) А скільки у вас яблучок? (7). Чого більше, яблучок чи печива? (печива) На скільки печива більше, ніж яблук? (на 1) Як ви дізналися? (Бо не над кожним печивом є яблуко, печива на одне більше)

-  Як зробити, щоб яблук і печива стало порівну? (Додати ще одне яблуко). Скільки стало яблук? (8) А скільки печива? (8) Що можна про них сказати, скільки їх? (порівну або однаково).

Ознайомлення з цифрою 8

Вихователь. - Діти, числу 8 відповідає цифра 8. Подивіться на неї, вона складається з двох кілечок. На що схожа? (на 2 бублики, на брязкальце, на окуляри тощо).

У цифри 8- два кільця,

Без початку, без кінця.

Вісім - пишна і смачна,

Бо з двох бубликів вона.

-  Знайдіть, будь ласка, у себе цифру 8 і покажіть цю цифру. Обведіть її пальчиком. Напишіть пальчиком у повітрі. Обведіть на картці по пунктиру і розфарбуйте кольором, який вам до вподоби.

Діти виконують завдання. Вихователь співпрацює з ними.

Вихователь. - Діти, подумайте і скажіть, з яких двох менших чисел складається число 8? (Робота в парах)

-  У вас є яблучка і печиво, домовтеся між собою, хто буде викладати яблучка, а хто - печиво і викладіть склад числа 8.

Всі діти працюють на місцях, а одна дитина (по черзі) - біля дошки.

1 яблучко  + 7 печив                 

2 яблучка  + 6 печив                  

3 яблучка  + 5 печив                   

4 яблучка  + 4 печива

5 яблучок + 3 печива

6 яблучок + 2 печива

7 яблучок + 1 печиво

Вихователь. - Молодці, діти! Справилися із важким завданням. Я пропоную ще складніше завдання і вірю, що ви з ним теж упораєтеся. Виберіть собі по одній картці і розгляньте її уважно. Потрібно порахувати електроприлади і порівняти їх за допомогою знаків більше, менше або дорівнює.

Д/г «Постав потрібний знак»

2 телевізори  < 5  фенів          

1 чайник  <  3 пилососів і т.д.

Дидактична гра «Розв'яжи задачу»

Діти складають і розв'язують задачі (одна дитина біля дошки), викладають розв'язок за допомогою відомих цифр і знаків + - =).

Вихователь. - Діти, ми й не помітили, як справилися зі всіма завданнями: порахували, скільки у нас є предметів побутової техніки;  чого більше - чого менше, познайомилися з новою цифрою і все стало на свої місця.  Ми навели лад у країні Побутової техніки. Дякую вам за старання.

-  Скажіть, що під час заняття вам найбільше сподобалося?

-  Мені приємно, що вам сподобалося у країні Побутової техніки і, сподіваюся, ми туди повернемося ще не раз. Ви знаєте, що від  побутової техніки може бути користь, а може бути й небезпека. Яка користь від побутової техніки? (Холодильник нам потрібен для того, щоб зберігати продукти, чайник нам потрібен, щоб гріти воду...).

-  А яку небезпеку може становити побутова техніка? (Від них може бути пожежа, може вразити струмом, можна попектися...).

-  Пам'ятайте, діти, що найцінніше у кожної людини - це життя і здоров'я і його потрібно берегти. Пообіцяйте мені, що будете поводитися з електроприладами обережно. (Обіцяємо!) Дякую вам!

Підготувала і провела вихователь Яремчук В.В.