Інтегроване заняття на тему «В гостях у гончаря». Середня група

Програмові завдання:

ознайомлення з предметним довкіллям: поглиблювати знання дітей про українське декоративно-ужиткове мистецтво, зокрема - гончарство, професію гончаря; виникнення традиційного глиняного посуду в Україні, його призначення, особливості будови;

мовленнєве спілкування: збагачувати словник дітей словами-назвами керамічного посуду: горщик, макітра, тиква, кухоль, плесканець (баклага), миска, глечик, куманець, барильце, дзбанок, горнята-двійнята;  вправляти в  умінні висловлювати та доводити свою думку, відповідати повним реченням, загадувати та відгадувати загадки, декламувати вірші; розвивати комунікативні навички;

 художньо-продуктивна діяльність: вправляти дітей у ліпленні за мотивами українського глиняного посуду; закріпити властивості глини, прийоми ліплення конструктивним способом; заохочувати у дітей прояви елементів творчості під час ліплення.

Формувати у дошкільників національну самосвідомість засобами художньо-продуктивної діяльності.

Розвивати спостережливість,  образне мислення, пам'ять, творчу уяву, увагу, самостійність, окомір, дрібні м'язи рук, координацію рухів.

Виховувати стійкий інтерес до українських мистецьких традицій, ціннісне ставлення до результатів людської праці, до професії гончаря.

 Попередня робота:  бесіда про професію гончаря; мистецтвознавча розповідь про історію виникнення глиняного посуду та появу перших майстрів гончарної справи; маніпуляції з грудкою глини, знайомство з властивостями глини в процесі ліплення; розглядання репродукцій та зразків українського керамічного посуду, бесіда про призначення та особливості будови різних видів глиняного посуду; розглядання відео-презентації «Українська кераміка»; дидактична гра «Що і з чого можна ліпити?»,  читання оповідання С. Васильченко «Неслухняний глечик», української народної казки «Лисиця та Журавель», «Лисиця та глечик», віршів, відгадування загадок про професію гончаря та керамічний посуд.

 Обладнання та матеріали: відеоролик «Як народжується глечик»,   виставка гончарських виробів, авторські роботи, «Правила роботи з глиною», поворотні круги (за кількістю дітей), гончарська глина, стеки, ємкості з водою, вологі   серветки,  фартушки, нарукавники, стенд для дитячих робіт, загадки, вірші, прислів'я, українські народні мелодії.

Хід заняття

Коло вітання. Треба дружно привітатись

                        Добрий день!

                        Дружно й весело сказати

                        Добрий день!

                       Вліво, вправо поверніться,

                       Один одному всміхніться.

                       Добрий день! Добрий день! Добрий день!

Вихователь. - Діти, які ви сьогодні гарні! У чудових українських вишиванках. Країна славиться майстринями-вишивальницями. Але сьогодні давайте поговоримо про гончарне мистецтво. Згідні?

- Здавна  в Україні розвивалося гончарське виробництво, люди користувались глиняним посудом для приготування їжі, зберігання продуктів, прикрашання житла. Вироби українських майстрів популярні в Україні, відомі далеко за межами України.

-  Діти, будь ласка, відгадаєте загадку:

Глина в кого ожива?

Творить з неї хто дива?

В кого посуд ніби жар?

Ну, звичайно ж, це...(гончар)  

-  Запрошую вас, діти, ненадовго завітати у справжню гончарську майстерню. Це буде дуже цікаво!

Перегляд відеоролика «У майстерні гончаря». Бесіда після перегляду

Вихователь.  - Діти, про що ви дізналися, переглядаючи це відео?  (Як народжується глечик)

- Як ви думаєте, що найважливіше в професії гончаря? (глина, майстерність гончаря, руки майстра, гончарський круг)

- З чого гончар зліпив глечик? (з глини)

- Де народжується глина? (у землі)

- Як давно віднайшли глину? (дуже давно)

- Які властивості притаманні глині? (М'яка, холодна, еластична, мокра, ліпиться, мнеться)

- Як ви думаєте, коли виникла професія гончаря? (Коли віднайшли глину, була необхідність у виготовленні посуду

- Який пристрій допомагає гончарю? (гончарський круг)

Вихователь. - Дійсно, гончарський круг значно полегшив  роботу гончарів. А за допомогою чого крутиться гончарський круг?  (обертається ногами, за допомогою електричного приводу).           

Вірш «Гончарний круг» (розповідають діти)

Старається гончарний круг,

І глина тягнеться до рук.                                                                                    Стає вона горнятком -                                                                             

Малятком-товстенятком.                                                                              Гончар горня оте зніма -                                                                                          І глина в руки йде сама.                                                                                            

І знов же - тим порядком                                                                                                                                            Кружля, щоб стать горнятком. (Т. Коломієць)

Вихователь. - Як ви думаєте, що ж найважливіше в професії гончаря? (глина, гончарський круг, майстерність гончаря, «золоті» руки майстра).

- Діти, як ви розумієте прислів'я «Гончаря глина годує»? (Міркування дітей)
                                     Фізкультхвилинка «Українська гостинність»

Якби з усіх країн могли малята

У нашу Україну завітати.

Напевно, з ними стали б ми дружити,

Бо українці всі гостинні, діти.

Ми б з ними стали бігати завзято,

А потім почали б іще стрибати.

На гойдалках до неба аж злітати

І весело та дружно танцювати!

Ми б гостей наших чаєм пригостили

І хоровод водити їх навчили!

Розглядання керамічного посуду

(глиняний посуд стоїть на столиках, накритих вишитими рушниками)

Вихователь. - Діти, давайте разом помилуємося чудовим українським керамічним посудом. Який гарний посуд! Кожен вид українського глиняного посуду має особливу форму, призначення та назву. Давайте домовимося назвати види глиняного посуду за допомогою загадок. Згідні?

Дидактична гра «Впізнай та назви»

(відгадування загадок про керамічний посуд)

1. В землі родився,

На кружалі вертівся,

На вогні пікся, 

На базарі побував,

Людей годував,

А як упав, то й пропав. (горщик)

2. Майстер в руки мене взяв 

Й на мені намалював                                      

Листок, квітку, перепілку, 

Бо розписував ... (тарілку)

3. Біля тіла - вухо, 

Голови не маю.                                                             

Молоко, сметану, квас 

Добре зберігаю. (Глечик)

4. В мені мак розтирають, 

Галушки в мене складають,                                         

Річ потрібна і не хитра -

Називають всі... (макітра)

5. А я чудо із чудес: 

Мене знає рід увесь,                                                           

Бо я хлопець-молодець -

Опішнянський... (куманець)

6. Як у піч мене несуть, 

В мене овочі кладуть.                                                 

Ще й водичку наливають.

У вогонь - і борщик мають. (горщик)

7. У відро завжди пірнаю, 

Коли воду набираю,                                                                                                                     З мене радісно всі п'ють, 

... (кухликом) зовуть.

 Діти відгадують загадку, знаходять відповідний посуд та демонструють його.                           

Вихователь. - Як ви думаєте, що надає посуду іще більшої краси? (Декоративні візерунки)

Гра-емпатія «Маленькі гончарі»

Вихователь. - Діти, чи хотіли б ви стати гончарями? Сьогодні у вас є нагода перетворитися на справжніх маленьких гончарів. У цьому вам допоможе «чарівна» грудочка глини. Майстерня вас чекає.   

Пригадування розроблених разом з дітьми правил поведінки під час ліплення:                                                                                                 

1.     Зробити пальчикову гімнастику.

2.      Одягнути захисний одяг (фартушки та нарукавники).

3.     Працювати з глиною акуратно, над поверхнею робочого місця.

4.     Ліпити на поворотному крузі.                      

5.     За необхідності безпечно користуватися стекою.

6.     Дотримуватися правил культурної поведінки під час спільної продуктивної діяльності.

Пальчикова гімнастика

Наші руки незупинні: то у фарбі, то у глині.                                   

Що не вміють руки нині, перейнять скоріш повинні.                         

Тверду глину розмочу, круг гончарський розкручу.

Розкачаю рухом звичним заготовку циліндричну.                            

Стисну пальцями злегенька - вийде мисочка гарненька.

 Переодягання дітей у фартушки та нарукавники.

Вихователь. - Діти, сядьте, будь ласка, зручно! Візьміть у долоні маленьку чарівну грудочку глини, привітайтеся з нею. Як ви вже здогадалися, сьогодні я пропоную вам зліпити один із видів українського глиняного посуду на ваш вибір. Хай буде секретом, яку посудину ви оберете. А назвете свій вибір у кінці заняття. Домовилися?

Самостійна художньо-продуктивна діяльність дітей

(проводиться у супроводі українських народних мелодій; індивідуальна допомога дітям  з боку вихователя)

Розглядання робіт дітей

Вихователь. - Діти, назвіть, будь ласка, свій виріб.

Всі діти по черзі називають свій виріб, милуються ним. Позитивна оцінка продуктивної діяльності дітей з боку однолітків та дорослих.

Вихователь пропонує дітям помити руки і зняти захисний робочий одяг.

Підсумок  заняття.

Вихователь.  - Мені було дуже цікаво спостерігати, як ви ліпили глиняний посуд, радісно з того, як багато українського посуду ви можете уже назвати, які ви були уважні і доброзичливі. Дякую вам!

- Скажіть, про що ви дізналися на занятті? Що вам сподобалося, запам'яталося найбільше? (Відповіді дітей)

Сюрпризний момент

Вихователь. - Діти, нам гончар передав свій горщик із сюрпризом. Як ви думаєте, що може бути в горщику? (Припущення дітей)    

Діти дістають по черзі з горщика глиняні свищики.

Підготувала і провела вихователь Шевчук Н.С.