Інтегроване заняття з пріоритетом соціально-природничих завдань на тему «Осінні явища. Одяг та взуття для хлопчиків і дівчаток» Середня група

Програмові завдання:

ознайомлення з природним  довкіллям: активізувати пізнавальну діяльність дітей; продовжити розширювати знання про характерні ознаки осені,  зміни, що відбуваються в природі з приходом осені, осінні явища; вчити встановлювати причино-наслідкові зв'язки між явищами природи, станом погоди та одягом людей; закріпити назви пір року, осінніх місяців, погодних та природних явищ; вправляти дітей у доборі рим та складанні віршованих рядочків;

мовленнєве спілкування: розвивати розповідне, діалогічне та монологічне мовлення, уміння послідовно викладати думку; добирати слова-ознаки (вітряна, морозна тощо), збагачувати словниковий запас дітей іменниками, прикметниками, дієсловами, що характеризують природні явища; розвивати спостережливість, пам'ять, логічне мислення, творчу уяву;

художньо-продуктивна діяльність: закріпити навички акуратного викладання готових форм та намазування основи клеєм; викликати позитивні емоції під час виконання художньо-продуктивної частини заняття.

Виховувати любов до природи, уміння бачити красу рідної землі у різні пори року, самостійність.

Матеріал: дидактична лялька, гардероб дидактичної ляльки; демонстраційні картини із серії «Осінь»; атрибути для дидактичної гри «Одягни хлопчика та дівчинку», логічних ігор «Знайди зайве», «Частина та ціле»; загадки, вірші, прислів'я; рамка для картини «Осіння берізка»; основа картини із зображенням дерева без листя; готове паперове листя, клей ПВА-К, клейонки, тарілочки, серветки.

Попередня робота: екскурсії в природу, довготривалі та епізодичні спостереження, читання оповідань, віршів, відгадування загадок, бесіди про зміни в природі, малювання, ліплення, аплікування.

                                                         Хід заняття                                                                                                              

 Психогімнастика «Привітання»                                                                                       

Вступна бесіда про пори року, осінні місяці, явища природи, стани погоди.   Загадка: «Голі поля, мокне земля. Дощ поливає, пташки відлітають. Хто скаже, хто знає, Коли це буває?» (восени)        

Дидактична вправа «Погода яка?»

- Як називається погода, коли на вулиці тепло? (тепла); - Коли холодно? (холодна);  - Коли іде дощ, (дощова); - Коли світить сонце? (сонячна); - Коли віє сильний вітер? (вітряна); - Коли вітру немає? (тиха); - Коли багато хмар на небі? (похмура); Коли мороз? (морозна) тощо.                                                                                             

 Бесіда за картиною «Листопад»

 - Діти, як видумаєте, яку пору року зображено на картині? Як ви про це здогадалися?

- Яку погоду зобразив художник? По чому це видно?

- Чому сумує небо?  

- Чому на картині так багато жовтого, оранжевого кольору? - Як називають осінь?

- Що вас радує на картині? А що засмучує?

- Як поводяться герої картини?  Чому...? Як би ви вчинили, якби опинилися на місці героїв картини?

- Яку назву цій картині дали б ви? 

       Ігровий момент: в гості до дітей приходить  лялька Оксана, «запитує», як називається третій осінній місяць і чому; пропонує разом із нею зробити декілька вправ.

Фізкультхвилинка з осінніми листочками

Жовті листочки угору злетіли. (піднімають руки з листочками)

Жовті листочки затріпотіли. (тріпочуть листочками)       

Трішки в повітрі вони покружляли, (кружляють навколо себе)      

А потім легенько на землю упали. (присідають)

Загадки від ляльки Оксани про явища природи (текст загадок на осінньому листі).

  • «Вдень гуляє, Ввечері спати лягає.» (сонце);
  • «Мокра вата пропливає, З неба воду проливає» (хмара);
  • «Ллється водичка із неба, Діткам ховатися треба» (дощ);
  • «Коли нема - чекають, Коли прийду - тікають» (дощ);
  • «Хоч водичка, Та не річка, На сонечку сяє, Швидко висихає» (калюжа);
  • «Білі мухи прилетіли, Землю і будинки вкрили» (сніжинки).

Вихователь: - Чому так говорять? « Восени сім годин на дворі: сіє, віє, кружляє, шумить, рве, зверху ллє, знизу мете»?

Сіє - дрібний дощ, перший сніг; віє - вітер; шумить - сильний вітер; кружляє - осінній листочок; зверху ллє - злива; знизу мете - сніг.

                                  Гра «Склади віршик»

            Дощ іде весь день, неначе,

            Небо гірко-гірко...(плаче)

            І гойдає клену віти

            Крижаний осінній ...(вітер)

            Я засмучуюся щиро:

            Холодно на дворі, ...(сиро)

            Плинуть небом хмари грізні -

            Невесела осінь ...(пізня)

            В день такий мені, малята,

            Йти не хочеться ...(гуляти)

Дидактична гра «Одягни ляльку на прогулянку»

Вихователь пропонує дітям вибрати з ляльчиного гардеробу  верхній одяг, який лялька Оксана одягне на прогулянку, назвати його та пояснити свій вибір.

Дидактична гра «Одягни дівчинку та хлопчика» (з предметними картинками про одяг і взуття)

(Завдання виконується на магнітній дошці з використанням карток "Хлопчик", "Дівчинка").

Загадки про одяг:

  • «Вдень з ногами, а вночі без ніг» (чоботи);
  • «Зав'язаним він ходить, розв'язаним стоїть. Здогадатись можна, що звутьйого...»(черевик);
  • «Плету хлівець на четверо овець, а на п'яту окремо» (рукавичка)

Дидактична гра «Знайди зайве» та «Частина і ціле»

(Завдання на індивідуальних  картках діти виконують за столами).

Аплікація на тему «На згадку про осінь» (колективна робота з аплікації)

 Підсумок заняття.

-   Говорять, що у природи немає поганої погоди. Потрібно радіти і сонечку, і дощику, і вітерцю. Народна прикмета говорить: «Багато ягід на горобині - чекайте сильних морозів». Давайте запам'ятаємо цю прикмету та перевіримо взимку... А зима вже незабаром, адже «Листопад - останній осінній місяць, тому й говорять, що він ворота зими відчиняє».

-  Дякую вам, діти, за цікаві відповіді. Я задоволена вашими  знаннями про осінь та осінні явища восени.

Підготувала вихователь Шевчук Н.С.