Інтегроване заняття для дітей старшої групи на тему «Глина та її властивості»

Програмові завдання:

Природа: дати дітям знання про глину, її властивості, способи видобування та використання.

Українознавство: розширити знання дітей про український посуд та його призначення і практичне застосування. Дати уявлень про виготовлення керамічного посуду. Виховувати у дітей захоплення, зацікавлення українськими ремеслами (гончарство).

Мовленнєве спілкування: розвивати зв'язне мовлення (вправляти у складанні поширених речень з назвами посуду); активізувати словник (глечик, макітра, горщик).

Ліплення: вчити дітей ліпити чашку з цілої грудки глини (спочатку скачати кулю, вдавлюючи середину пальцем, сформувати порожнисту ємкість, ручку чашки ліпити шляхом защипування та відтягування глини від загальної форми.)

Матеріал: український глиняний посуд, піч, атрибути народного житла, дощечки для ліплення, картина «Гончар з кругом», дидактична гра «Розстав посуд»

Хід заняття

-       Діти, подивіться, сьогодні до нас у гості завітала лялька Маринка

-       Давайте з нею привітаємось (Вихователь підходить з лялечкою до кожної дитини і вітається до них)

-    Маринка гостювала в селі. Бабуся навчила готувати Маринку різні українські страви і ознайомила її з назвами українського посуду.

Вихователь. Діти, а які українські страви ви знаєте?

-       А ще бабуся передала гостинців і Маринка хоче показати нам їх.

(Вихователь бере корзину, у якій знаходиться посуд: дерев'яний, скляний, глиняний, залізний. Вихователь підходить з кошиком до дітей і діти дивляться і називають посуд.)

-       Діти, а що тут знаходиться?

-       А як назвати одним словом? (Посуд)

-     Я зараз буду викладати з кошика посуд, а ви будете називати назву посуду, з чого він виготовлений, і для чого призначений, що в ньому готують.

(Вихователь виймає посуд з кошика, діти називають його і виставляють на полиці іграшкової кухні)

-       Діти, а чи знаєте ви, як називається цей посуд? (Вихователь показує макітру)

-       Так, правильно цей глиняний посуд називається макітрою, він має широке горло, з нього гарно їсти вареники.

-       А цей посуд ви впізнаєте? Як він називається (Глечик)

-       У глечик наливають воду, добре зберігається молоко, сметана.

Стоїть на лаві глечик

Побачив його песик

У глечик зазирає

І молока чекає

-       Діти, пригадайте казку в якій був глечик («Лисичка та Журавель»)

-       Діти, а як ви думаєте, з чого зроблений цей посуд?

-       Так, це глиняний посуд.

-      Діти, з глини роблять такий же посуд, як зі скла, заліза, дерева, пластмаси. Глиняний посуд виготовляють із глини. Людей, що займаються цим ремеслом називають гончарями. Гончарі виліплюють посуд, висушують його і віддають художникам. Художники прикрашають посуд візерунками різного кольору.

Розгляд картини «Гончар»,

-      Послухайте загадку: глина в кого ожива, творить з неї хто дива? В кого посуд ніби жар? Ну, звичайно ж це - гончар.

Фізкультхвилинка «Горщик каші»

Є у нас кругленький горщик

Зваримо у ньому борщик

Все, що треба ми скоріше

Миєм добре, чистим, ріжем.

Ось вже борщ кипить, малята,

-        Треба кришечку підняти,

Трохи вогник прикрутити.

-        Не збіжи, прохають діти

-       Діти, а ось у Маринчиному кошику ще є дещо. (Вихователь виймає і показує дітям глину)

-       Діти, а хто з вас знає, що це? (Відповіді дітей)

-       Так, правильно, це глина.

-     Глина - матеріал, який дає нам природа. З глини можна виготовити багато речей, корисних у хатньому вжитку. Погляньте як легко відривається глина від великої грудки. Бачите, яка вона м'яка, липка.

-      А ось тут є глина, яка вже висохла, подивіться яка вона тверда. А ось я кину її на дощечку. (Вихователь кидає, глина розколюється)

-      А ось я візьму сиру глину і кину її на дощечку. Розбилась глина? (Ні)

-      У сирому вигляді глина не б'ється. (Вихователь дає дітям пощупати глину на дотик)

Дослідницько-пошукова діяльність

-       А ось у мене є ще дещо.

-       Подивіться на цю тацю. У мене тут є скляні тарілочки.

-       В першій тарілочці - сіль, у другій - пісок, у третій - глина, у четвертій - камінь.

-       А зараз, будьте уважні, я в ці тарілочки наллю воду. Давайте подивимося, що тут у нас вийшло.

-       Що пропускає воду? (пісок, сіль, бо вона м'яка, сипуча).

-    Глина важко вбирає воду, бо вона тверда. Камінь, зовсім не пропускає воду, бо він твердий, суцільний. (Діти спостерігають за дослідом)

-       Діти, щось мені Маринка хоче сказати. (Вихователь нахиляється до лялечки)

-     Діти з Маринкою сталась велика неприємність. Вона необережно несла корзину з посудом впала і перебила усі чашки, які були в корзині.

-       І ось, тарілочки у неї є, а чашок немає.

-       Діти, а як ми можемо допомогти Маринці? (Відповіді дітей)

-       Ось Маринка приготувала для вас глину.

-       Запрошую діти вас до гончарної майстерні. Сьогодні ви будете маленькими гончарями.

-       Діти, подивіться будь ласка на цю чашку. Їх виготовив гончар.

-       А зараз будьте уважні і дивіться як роблять чашки гончарі.

-       Беремо грудочку глини і спочатку скачуємо кулю, великим пальцем руки вдавлюємо середину, формуємо порожню ємкість, ручку чашки ліпимо шляхом защипування та відтягування глини від загальної форми. (Вихователь пропонує декільком дітям спробувати зліпити чашку.)

Пальчикова гімнастика

Я охайно, плавно, легко

Шматочок глини на долоню покладу

Розкачаю рухом звичним

Заготовку циліндричну

Стисну пальцями злегенька

Вийде чашечка гарненька.

- Запрошую кожного маленького гончарика на робоче місце у майстерні. Діти сідають за столи, які стоять по колу, зразки роботи посередині кола на столику. Вихователь ще раз показує методику ліплення чашки).

Під спокійну музику діти ліплять чашку, виготовлені вироби кладуть на столик біля ляльки Маринки. Вихователь разом із дітьми розглядають роботи

Підсумок заняття

1.  З яких матеріалів можна виготовити посуд?

2.  Як називаються люди, що виготовлюють глиняний посуд?

3.  З якого матеріалу ліплять макітру, глечик, горщик.