Роль вихователя в розвитку рухової активності дітей раннього віку

Одне з головних завдань для вихователя - правильно організовувати роботу з розвитку рухової активності дітей з раннього віку під час різних форм рухової діяльності.

Ранкова гімнастика

Фізичні вправи для ранкової гімнастики мають не лише стимулювати перебіг усіх фізіологічних процесів організму, сприяти формуванню правильної постави і профілактиці плоскостопості, а й бути доступними та цікавими дітям цього віку. Вони мають бути прості, такі, що не потребують значних затрат нервової і м'язової енергії. Вправи мають бути різноманітними за видами рухів і задіювати різні групи великих м'язів. Перевагу потрібно віддавати  імітаційним вправам, під час яких діти імітують рухи тварин, птахів. Для ранкової гімнастики створюються відповідні умови, а також  використовуються  вправи з предметами: брязкальцями, стрічками, прапорцями, кубиками, хустинками.

Рухливі ігри

Під час планування й організації рухливих ігор з дітьми раннього віку потрібно керуватися такими принципами:

  • добір ігор на різні основні рухи, аби задіяти усі групи м'язів;
  • перехід від спокійних рухів до більш жвавих.

За ступенем фізичного навантаження потрібно використовувати ігри великої рухливості (стрибки, біг з подоланням перешкод, перестрибування через кубики тощо), середньої рухливості (підлізання під дугу, переступання через предмети) та малої рухливості (діти виконують усі рухи в повільному темпі). Вихователь у рухливій грі з дітьми раннього віку виконує провідну роль - показує, що і як треба робити. Рухливі ігри з дітьми раннього віку проводяться щодня.

Фізкультурні заняття

Заняття з фізичної культури проводяться двічі на тиждень. Під час адаптаційного періоду заняття проводяться в груповій кімнаті, згодом - у спортивній залі. Фізкультурне заняття складається з чотирьох частин:

- вступна (ходьба, біг);

- підготовча (загальнорозвивальні вправи імітаційного характеру);

- основна (вивчення або закріплення одного основного руху, рухлива гра);

- заключна (ходьба, гра малої рухливості).

Заняття проводяться в ігровій формі. Дітям особливо подобаються заняття, які об'єднані ігровим сюжетом, як-от «У гості до зайчика», «На лісовій галявині» та ін. Існують певні вимоги до фізкультурних занять:

понад 50% рухів на занятті циклічно повторюються;

кожне заняття містить:

- спеціальні дихальні вправи;

- вправи на розвиток координації рухів;

- паузи для м'язового розслаблення;

- ігрові і мотиваційні ситуації для підвищення емоційного стану дітей;

- періоди самостійної рухової діяльності.  

Особливостями раннього віку є швидка стомлюваність, неточність рухів, брак витримки, швидка зміна настрою. Ці особливості обов'язково враховуються під час вибору, дозування і розподілу фізичних вправ.

Дихальна гімнастика

Дихальна система дітей раннього віку ще недосконала. Чим менша дитина, тим вужчі її дихальні шляхи. І організм, що активно росте й розвивається, потребує багато кисню, а тому дихання дітей часте і поверхневе. Тому, вправи дихальної гімнастики обов'язково використовуються в усіх формах роботи з фізичного виховання дітей раннього віку, що передбачають фізичне навантаження.

Завданнями дихальної гімнастики є:

  • підвищувати загальний життєвий тонус;
  • загартовувати організм з метою профілактики простудних захворювань;
  • розвивати дихальну мускулатуру збільшувати рухливість грудної клітки і діафрагми;
  • поліпшувати лімфо-і-кровообіг у легенях, діяльність серцево-судинної системи.

Самостійна рухова діяльність

Діти раннього віку мають велику потребу в русі, тому організованої рухової активності протягом дня їм недостатньо. Саме тому у груповій кімнаті створюються умови для самостійної рухової діяльності малюків, де просторо і оптимально розставлені меблі, щоб діти могли вільно рухатися. Також в групі є спеціальне фізкультурне обладнання для розвитку основних рухів: гірка,  м'ячі та кулі, різні каталочки і багато іншого. Перебуваючи в таких умовах, діти мають змогу активно реалізувати свою потребу в русі.

Своєчасно розпочате і правильно організоване фізичне виховання дітей із раннього віку сприяє гармонійному фізичному розвитку, профілактиці захворювань, формуванню правильної постави та поліпшенню діяльності внутрішніх органів і систем дитячого організму. А успіхи в руховій діяльності зміцнюють у дитини раннього віку, віру у власні сили й спонукають її до нових самостійних дій і відкриттів у навколишньому світі.

Хай здоровими ростуть малята!

Використані першоджерела:

1.       Долганова О. Роль вихователя в розвитку рухової активності дітей раннього віку. Ж-л «Вихователь-методист дошкільного закладу» №6\2017.

2.       Інтернетресурс.

Підготувала вихователь  Гаврильчик О.В.