Коли вважати дитину готовою до школи?

 

Консультація для батьків

Л.С. Виготський "Готовність дитини до школи забезпечує такий рівень її актуального (дійсного на момент діагностики) розвитку, за якого "зона найближчого розвитку" (можливі досягнення дитини) перекриває програмні вимоги перших місяців навчання в школі".

Фізична готовність:

  • не має медичних протипоказань до систематичного шкільного навчання;
  • розвиток фізичних якостей (сила, гнучкість, спритність, швидкість, окомір), координації рухів різних м'язевих груп та інших навичок дитини відповідає  нормативам вимог її фізичної підготовленості до навчання в школі, систематичних шкільних навантажень;
  •  знає правила безпечної поведінки в природі, замкненому просторі, безпечного загартування організму повітрям, водою, сонцем;
  •  орієнтується у "своєму-чужому", "безпечному-небезпечному"; вміє надати собі чи товаришу елементарну допомогу при носовій кровотечі, нескладних травмах, опіках, тепловому та сонячному перегріві, отруєнні (їжею, ліками, грибами, ягодами);
  •  свідомо виконує правила особистої гігієни, усвідомлює  необхідність дотримання режиму харчування, активної діяльності та відпочинку, знає основні  ознаки здоров'я та хвороби, веде здоровий спосіб життя;
  •  отримує фізичне та естетичне задоволення від чіткого виконання рухових дій;
  •  володіє елементарними навичками побутової  праці: прибирання житла, приготування їжі, сервірування столу, підтримання порядку на робочому місці і його прибирання, прання речей невеликого розміру (лялькової білизни та одягу, шкарпеток, носової хустинки тощо), їх прасування, миття іграшок, догляд за одягом, взуттям, білизною, меблями; долає труднощі на шляху до мети; доводить розпочату справу до кінця;
  • володіє елементарними трудовими та художніми вміннями: вирізає, ліпить, малює, плете, в'яже, наклеює, оформляє композиції, робить витинанки, розписує писанки, моделює технічні й будівельні  конструкції простої форми, використовує план роботи тощо; протягом певного часу охоче займається самостійною продуктивною та художньою діяльністю;
  • спокійно ставиться до своєї статевої належності;
  • має розвинену дрібну моторику рук, п'ясті руки;
  • визначає і правильно називає частини свого тіла, орієнтується  в будові органів і систем, органів чуття свого організму, має уявлення про їхнє призначення та умови нормального функціонування; 
  • вміє спокійно висидіти на місці протягом 30 і більше хвилин.

Інтелектуальна готовність

  • має знання про себе (прізвище, ім'я, адресу), про свою родину (як звуть батьків, ким вони працюють, що роблять на роботі), про своє селище, село, місто, вулицю (трохи історії, назви вулиці, важливі місця, видатних людей);
  • має знання про явища природи (туман, іній, веселка, град, хуртовина, вітер, дощ, сніг, буря, злива, ураган, гроза, грім, блискавка, мороз, ожеледь, посуха,) та їх особливості і вплив на стан природи і діяльність людей; пори року і їх послідовність (яка пора року настане після весни, а яка - після літа, назвати усі пори року), місяці до кожної пори року, їх загальну кількість і послідовність; народні прикмети; дні тижня, частини доби; елементарне уявлення про Космос (зірки, Сонце, Місяць, планети), знає модель Землі - глобус (розрізняє водний простір і сушу);
  • має улюблені книжки, знає і розповідає напам'ять пісеньки, забавлянки (5-7), лічилки (3-4), скоромовки (4-5), мирилки (1-2), заклички (3-4), прислів'я, приказки (5-7), загадки (5-6), щедрівки, колядки, посівалки (3-4), знає і називає українські народні казки про тварин (4-5), соціально-побутові (2-3), фантастичні (2-3), надокучливі (2-4), казки інших народів (2-3), знає і виразно читає напам'ять 5-7 віршів українських поетів, 1-2 байки (знає автора вірша, байки, їхню назву); впізнає на портретах Т.Г. Шевченка, Лесю Українку, І.Я. Франка, знає їхні твори, вірші, казки; вміє переказати чи розповісти самостійно 3-4 знайомі казки, оповідання;
  • має знання про сучасний побут, техніку, транспорт; знає номери екстремальних служб (101, 102, 103, 104); має уявлення про основні правила поведінки в екстремальних умовах;
  • має елементарні уявлення про значення повітря, води, ґрунту в житті людини, рослин, тварин, їхні властивості, якості, стани;
  • вміє розрізняти і правильно називати групи рослин: дерева, кущі, квіти, гриби, мохи; знає будову рослин, їхню різноманітність, окремі функції і умови зростання; знає лікарські властивості рослин найближчого оточення, рослини-обереги, символи України; називає овочі і фрукти та знає про їхнє значення в житті людини;
  • знає про місце проживання тварин, спосіб живлення, пересування, значення в природі, у житті людини; розрізняє найпоширеніших представників різних груп тварин і земноводних, черв'яків, молюсків, раків, павуків, комах, риб, плазунів, птахів і звірів (свійських та диких);
  • знає і дотримується правил природокористування;
  • визначає форму довколишніх предметів за допомогою геометричних фігур як еталону; виділяє їхні основні ознаки, порівнює між собою;
  • володіє початковими формами дослідництва, експериментування, винахідництва, формулює запитальні речення, робить спроби самостійно дошукатись відповіді;
  • порівнює множини, числа, визначає відношення  між ними, називає склад числа з 2-х менших;
  •  лічить в прямому і зворотному порядку в межах 10, називає числівники по порядку від будь-якого числа;
  • знає цифри в межах10, знаки "+", "-" , "=", "<", " >" та оперує ними (викладає за допомогою карток з цифрами і знаками  арифметичні дії додавання та віднімання, читає їх, виконує найпростіші усні обчислення); розуміє суть та структуру простих арифметичних задач, розв'язує їх;
  • здійснює класифікацію за величиною, масою, об'ємом (м, см, кг, л); використовує різні стандартні одиниці міри (довжини, маси, об'єму, часу);
  • здійснює елементарні мислительні  дії (аналізує, порівнює, синтезує, узагальнює, використовує схеми, плани, моделі);
  • знає свої права, обов'язки, може означити словами ці категорії, пояснити їх відмінність; перелічує свої елементарні права (на відпочинок, на захист, на розуміння дорослого, на підтримку, на повагу до себе, на освіту, медичне обслуговування, на життя тощо), домагається їх виконання і може назвати та виконати свої основні обов'язки (виконувати те, що по силі; не робити шкоди; дотримуватись режиму дня тощо);
  • правильно і чітко вимовляє всі звуки рідної мови, володіє прийомами словозміни і словотворення, будує всі типи простих і складних  речень зі сполучниками, словосполученнями і вставними словами;
  • здатна висловити свою думку чітко, логічно, образно, переконливо; вміє самостійно складати творчі розповіді, розповіді-описи (10-15 речень); володіє образним мовленням;
  • робить звуковий аналіз 3-6 звукових слів як за допомогою схеми і фішок, так і усно - без них; визначає кількість складів у словах, наголос;
  • знає основні види образотворчого мистецтва (живопис, графіку, скульптуру, архітектуру, декоративно-ужиткове), їхні основні та відмінні риси, визначає його основний жанр (пейзаж, портрет, натюрморт, побутовий жанр);
  • володіє технічними прийомами та методами малювання, ліплення, аплікації, роботи з природним матеріалом;
  • вміє слухати музику, визначати емоції та почуття, які вона передає, визначає характер твору, має уявлення про інструментальні та вокальні музичні твори, проявляє стійкий інтерес до різних видів музики (класичної, народної, сучасної), називає композиторів, розрізняє жанри музики (пісня, танець, марш), вміє порівнювати твори одного жанру, розрізняє властивості музичного звуку, окремі засоби виразності (темп, висоту, динаміку тощо); має навички гри на дитячих музичних інструментах; співає, танцює, музично-пісенно-пластично оформляє гру;
  • оперує назвою держави, розуміє, що Україна є її рідною країною; знає і поважає державні символи; знає, що світ населяють різні народи, що люди різняться кольором шкіри, волосся, розміром очей, зростом, звичаями тощо; вони розмовляють різними мовами; знає національну символіку; коротку давню історію і культуру України;
  • знає і дотримується правил мовного етикету, вміє вести діалог;
  • дитина має інтерес до певних явищ (ставить запитання: Чому? Для чого? Навіщо? та ін.), виявляє допитливість, зацікавленість, логічно мислить.

Сьогодні важливо не лише те, що і як знає дитина, а й те, чи здатна вона діяти самостійно відповідно до здобутих знань. Отже, йдеться про вироблення певної життєвої позиції дошкільняти, розвиток його елементарної життєвої компетенції: збагачення досвіду дитини, озброєння її навичками практичного життя...

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.