Куточок природи в закладі дошкільної освіти: основні вимоги до облаштування

Одна з умов гармонійного та всебічного розвитку вихованців дитячого садка - безпосереднє спілкування з природою. Організуйте для цього куточок природи у приміщеннях, де займаються діти.

 Враховуйте вікові особливості вихованців, пору року, технічні можливості приміщення та інші фактори. Знайомлячи дітей із природою, дотримуйтесь таких принципів:

- системність та послідовність

- доступність

- науковість або енциклопедичність

- краєзнавчий підхід.

Дотримуючись цих принципів, створіть необхідні умови для засвоєння та застосування знань за такими напрямками:

- геологічні (про природні матеріали та їх властивості);

- метеорологічні (про зміну температури, форми опадів, різноманітність вітрів тощо);

- фенологічні (про сезонні зміни в природі);

- ботанічні (про особливості розвитку рослинного світу);

- зоологічні (про особливості життя тварин).

Передбачте не лише засвоєння системних знань і розвиток певних умінь та навичок, а й формування ціннісного ставлення до природи.  

Оформлюємо куточок природи в дитячому садку

Зверніть на це увагу: облаштовуйте куточок у світлій та доступній для дітей частині приміщення; враховуйте біологічні особливості та сумісність представників флори та фауни, різні потреби у світлі й теплі; продумайте, які елементи композиції будуть виконувати функцію змінних експозицій; використовуйте при розміщенні елементів естетичний підхід, аби приміщення мало цілісний вигляд.

Об'єкти куточка природи: безпечні ергономічні привабливі типові

 Безпечні. Не тримайте у групі: рослини з отруйними властивостями, специфічним запахом чи колючками, потенційно небезпечних представників фауни.

Ергономічні. Рослини та клітки для утримання тварин не повинні займати багато місця та заважати пересуванню вихованців.

 Привабливі. Об'єкти мають привертати увагу та викликати зацікавленість дошкільників.

Типові. Не бажано утримувати занадто вибагливі рослини та екзотичних тварин, зокрема тих, що занесені до Червоної книги України.

Догляд за рослинами у різних вікових групах

Посадіть у куточку природи кімнатні рослини. Залежно від вікової категорії дітей дотримуйтеся відповідних вимог та рекомендацій.

Молодша група

Кількість рослин. У куточку оптимально мати 3-4 кімнатні рослини. Інші розподілити по всьому приміщенню.

Характеристика рослин. Для куточка природи найкращі рослини, які мають: рясне цвітіння, щоб приваблювати зовнішнім виглядом (герань, бальзамін); цупке та велике листя, щоб його зручно було протирати (фікус); просту будову, аби сформувати початкове уявлення про кімнатні квіти (аспідістра).

Уміння дітей: виконувати доручення дорослого; поливати квіти; протирати листя спеціально відведеною ганчіркою.

 Поради. Посадіть дві однакові квітки, щоб вихованці вчилися знаходити однакові екземпляри одного виду.

 Середня група

Кількість рослин. У куточку - 5-6 видів  кімнатних рослин.

Характеристика рослин. Рослини мають: різне за формою, поверхнею та розміром листя, яскравий колір, чітко виявлену потребу в освітленні та поливі.

Уміння дітей: знаходити спільне та відмінне в рослинах, узагальнювати їх за характерними ознаками; доглядати за рослинами залежно від особливостей їх будови (зволожувати дрібне листя водою з пульверизаторів, обтирати зубчате листя спеціальною щіткою, очищувати сухим пензликом опушене листя).

Поради. Додайте до кімнатного квітника колеус, бегонію та інші види декоравтивнолистяних та красивоквітнучих рослин.

Старша група

Кількість рослин. У куточку - 5-6  кімнатних рослин.

Характеристика рослин. Рослини різняться: загальною будовою, листям, потребами у воді та світлі, вегетаційними термінами та періодами.

Уміння дітей: перераховувати основні потреби рослин для росту та розвитку (освітлення, полив, підживлення ґрунту, тепло); диференціювати рослини залежно від особливостей догляду за ними; визначати зміни, які відбуваються з рослинами зі змінами сезонів; характеризувати функції усіх частин рослини (кореня, стебла, листя та квітів).

Поради. Додайте до кімнатного квітника рослину з групи ампельних та цибулинних (традесканція, плющ, амариліс тощо). Познайомте дітей з рослинами-«лікарями», відомими своїми цілющими властивостями (алое, каланхое, хлорофітум тощо).

Як оформити куточок природи в дитячому садку в різні пори року

Змінюйте та доповнюйте композиції залежно від пори року для успішного експерименту та спостереження. Саме динаміка вражень є запорукою безперервної зацікавленості дошкільників життям природного куточка.

Орієнтовний план робіт

 Восени. Рослини, в яких завершився період вегетації (амариліс, глоксинія), винесіть до прохолодного погано освітлювального приміщення та забезпечте їм стан спокою. Занесіть рослини із вуличного квітника (чорнобривці, хризантеми і т.д.), які продовжать  цвітіння у приміщенні.

Узимку. Проведіть вигонку рослин, висадивши цибулини тюльпанів та нарцисів. Виростіть цибулю на перо та овес для годування птахів.

Навесні. Поповніть квітник винесеними восени рослинами. Доповніть куточок ефемероїдами, тобто весняними рослинами (пролісок, сон-трава та інші).

Улітку. Прикрасьте композицію квітковими букетами, оформивши їх власноруч разом з дітьми.

Незвичайний куточок природи

 Оригінальним варіантом організації «живого» куточка є постійне або тимчасове утримання  представників світу фауни. Найчастіше у групових приміщеннях зустрічаються акваріуми, мешканців до яких обирають залежно від вікової категорії дітей.

Молодша група. Риби з місцевих водойм: карась, краснопірка і т.д. Краснопірка як екзотичний варіант.

Середня група. Різні види золотої рибки (комета, львина голівка тощо).

Старша група. Дрібні акваріумні рибки (гупі, мечоносці та ін.).

Зверніть увагу!

Відповідно до вимог дотримання безпеки дітей у закладах дошкільної освіти акваріуми не повинні бути укомплектовані приладами для підігріву води та насичення киснем. Для утримання постійних мешканців (черепах, папуг та гризунів) прилаштуйте акватераріум, тераріум чи відповідну клітку. Оберіть їх з урахуванням потреб, розмірів та особливостей тієї чи іншої тварини. Тимчасових мешканців (молюски, комахи, різноманітні плазуни) можна утримувати  в спеціальних акваріумах, тераріумах та інсектаріях не більше трьох діб, після цього поверніть їх до природного середовища. Оформлюючи, враховуйте не лише загальні вимоги та рекомендації, а й технічні особливості приміщень вашого дошкільного закладу, думку батьків та педагогічного колективу.

Використано Інтернет-ресурс:  https://www.pedrada.com.ua/article/1894-use-pro-kutochok-prirodi-v-zaklad-doshklno-osvti