ПОЛОЖЕННЯ про огляд-конкурс на кращий міні-музей групи
Квасилівський заклад дошкільної освіти ЗАТВЕРДЖУЮ
(ясла-садок) Завідувач підпис О.М. Лисак
Дата 21 листопада 2017 року
ПОЛОЖЕННЯ
про огляд-конкурс на кращий міні-музей групи
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Міні-музеї у вікових групах створюються на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про музей та музейну справу»; листів МОНУ «Щодо впровадження музейної педагогіки в навчально-виховний процес» від 03.02.2014 №1\9-83, «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» від 25.07. 2016р., «Щодо організації освітньої роботи дошкільних навчальних закладів у 2017\2018 навчальному році» від 13.06.2017 №1\9-322; річного плану роботи ЗДО.
2. Створення міні-музеїв у дитсадку – важлива складова реалізації принципів музейної педагогіки, що забезпечує умови для особистісного розвитку дошкільнят, безпосереднього залучення їх до світу мистецтва.
3. Міні-музеї – це куточки, що оформлені відповідно до певної теми і містять, окрім «музейних експонатів», дитячі роботи, створені малюками до і після відвідування міні-музею. Важлива особливість міні-музеїв – це участь малюків у їх створенні. Діти разом з дорослими обговорюють тематику, приносять з дому різноманітні експонати, роблять деякі своїми руками.
4. Міні-музей – це результат спільної роботи вихователів, дітей та батьків. Планування міні-музею розпочинається з вибору актуальної, пізнавальної, цікавої та доступної для дітей теми. У закладі дошкільної освіти доцільно створювати міні-музеї різного спрямування, залежно від віку дітей. Це може бути міні-музей:
- родини;
- козацької слави;
- селища та його пам’ятних місць;
- видатних громадян селища;
- народної іграшки (з глини, дерева, сиру, тканини, ниток, соломи; іграшкова техніка; порцелянові та пластмасові ляльки; старовинні ялинкові прикраси);
- хліба та солі;
- корисних копалин;
- електрики;
- транспорту;
- писанки;
- живопису;
- виробів місцевих умільців;
- гончарства та кераміки;
- народних ремесел чи виробів умільців (з глини, соломи, лози, тканини, паперу, дерева);
- української оселі;
- народних музичних інструментів;
- культури і побуту українського народу;
- природи рідного краю;
- дарунків моря;
- дарунків лісу;
- фото-зустрічей з учасниками бойових дій;
- народних символів та оберегів;
- народознавства та історії України;
- загадкового світу Космосу та ін.
5. Застосування музейної педагогіки у дитячому садку відіграє важливу роль для естетичного, мовленнєвого, громадянського виховання дошкільників, підсилює здатність тонко відчувати всі барви життя, вчить орієнтуватися в цінностях сучасного світу, готує дітей до шкільного життя, формує національну самосвідомість майбутніх громадян.
Форми роботи з дітьми в міні-музеї:
- тематичні заняття
- екскурсії міні-музеєм
- пошуково-дослідницька робота
- театралізовані дійства
- години спілкування
- уроки мужності
- уроки майстерності
- бесіди
- спостереження
- дидактичні ігри
- творчі зустрічі
- виставки дитячих творчих робіт
- свята і розваги
- гурткова робота тощо.
6. Принципи створення міні-музею
Принцип інтеграції - міні-музей повинен враховувати зміст освітньої програми ДНЗ та допомагати в реалізації її цілей і завдань окремих освітніх галузей.
Принцип діяльності та інтерактивності - міні-музей повинен надавати вихованцям можливість реалізувати себе в різних видах дитячої діяльності (використовувати експонати в сюжетно-рольових іграх, створювати вироби і включати їх в загальну експозицію тощо).
Принцип природовідповідності - міні-музей повинен бути створений з урахуванням психофізіологічних особливостей дітей різного віку і передбачати умови для розкриття творчого потенціалу кожної дитини.
Принцип науковості - представлені експонати повинні достовірно відображати тематику міні-музею, пояснювати різні процеси і явища в рамках обраної теми науковими термінами і в той же час доступною для дитини мовою.
Принцип гуманізації та партнерства - міні-музей повинен пропонувати умови для всебічного розвитку дитини, заохочення її ініціативності, творчої діяльності в рамках суб'єкт-суб'єктних відносин у системі «дорослий - дитина», «дитина - дитина».
Принцип культуровідповідності - міні-музей повинен бути орієнтований на залучення дітей до світової культури, загальнолюдських цінностей через засвоєння цінностей і норм національної культури в ході безпосередньої освітньої діяльності в музейному просторі.
Принцип динамічності та варіативності - експозиції міні-музею повинні постійно доповнюватися і оновлюватися з урахуванням вікових особливостей дітей групи.
Принцип різноманітності - наповнення міні-музею експонатами, різними за формою, змістом, розмірами, що відображають історичну, природну та культурну різноманітність навколишнього світу.
Принцип регіональності - міні-музей повинен передбачати організацію роботи з дітьми по ознайомленню їх з культурною спадщиною регіону, а також культурою інших народів, що сприяє розвитку толерантності та формування почуття патріотизму.
Принцип безпечності - міні-музей має бути безпечний для вихованців.
7. Огляд-конкурс на кращий міні-музей групи є формою контролю стану навчально-матеріальної бази вікових груп та сприяє вдосконаленню сучасного освітнього простору в кожній віковій групі та закладі дошкільної освіти в цілому.
8. На основі різновидів міні-музеїв вікових груп створюється віртуальний музей закладу дошкільної освіти – це інтерактивний мультимедійний програмний продукт, що представляє музейні експозиції вікових груп в електронному вигляді.
ІІ. МЕТА І ЗАВДАННЯ ОГЛЯДУ-КОНКУРСУ
1. Міні-музей у вікових групах національно-патріотичного та народознавчого спрямування створюється з метою розширення освітнього простору у закладі дошкільної освіти, залучення дітей, батьків та педагогів до пошукової, краєзнавчої роботи, до вивчення історії, культури, природи рідного краю, народних ремесел, традицій та звичаїв українців; формування потреби не лише зберігати духовні скарби українців, а й примножувати їх; виховувати патріотичні почуття та гордість за Україну.
2. Основними завданнями міні-музею є:
- збагачення освітньо-розвивального простору новими формами роботи з дітьми у музейному середовищі; формування у дошкільників уявлень про музей;
- формування у вихованців соціального досвіду на прикладах історичного минулого України;
- розширення та поглиблення знань дітей про рідне село (селище), природу рідного краю, ремесла, традицій і звичаї українського народу;
- залучення дітей до накопичення, збереження та раціонального використання музейного фонду;
- стимулювати у дітей інтерес до предметів, що їх оточують, і викликати бажання експериментувати з ними;
- формування гармонійної, всебічно розвиненої, патріотично налаштованої особистості;
- проведення культурно-просвітницької роботи серед дітей та батьків.
3. Метою і завданнями огляду-конкурсу є: створення умов для всебічного розвитку дітей дошкільного віку з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей; заохочення педагогів, дітей та батьків до активної і творчої співпраці у зміцненні національно-патріотичного осередку в групі.
ІІІ. СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ ОГЛЯДУ-КОНКУРСУ
1. Огляд-конкурс проводиться з 27 по 30 листопада 2017 року.
2. Підбиття підсумків огляду-конкурсу проводиться 30 листопада.
IV. ЖУРІ ОГЛЯДУ-КОНКУРСУ
1. Членів журі вибирають серед педагогічних працівників закладу дошкільної освіти.
2. Склад журі затверджує завідувач закладу.
V. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ МІНІ-МУЗЕЇВ
1. Відповідність віковим особливостям та інтересам дітей. Оформлення міні-музеїв має відповідати інтересам і запитам дітей, програмовим вимогам у відповідності до вікових особливостей дошкільників.
2. Оптимальність розміщення експонатів. Найбільш оптимальним розміщення експонатів міні-музею є на різних рівнях: вертикальному і горизонтальному. Для цього використовуються: стелажі і настінні полички, ширми, стенди, столики різної величини, тумби. Для розташування міні-музеїв можна використовувати різні частини групових кімнат, роздягалень, стіни біля входу в групу.
3. Доступність і мобільність експонатів. Експонати міні-музею мають бути доступними дітям і мобільними.
4. Безпечність, відповідність санітарно-гігієнічним вимогам. Міні-музей має бути художньо-естетичними, безпечними, відповідати санітарно-гігієнічним вимогам до утримання ігрового фонду групи.
5. Достатність змістового наповнення: виставки музейних експонатів, практичних матеріалів (тематичних папок, пам’яток, конспектів різних форм роботи з дошкільниками, паспорта-презентації міні-музею тощо).
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ОГЛЯДУ-КОНКУРСУ
1. Підсумки огляду-конкурсу підбиваються за результатами оцінювання міні-музеїв відповідно до зазначених принципів та критеріїв - за п'ятибальною системою.
2. Переможці нагороджуються грамотами та додатковими заохочу-вальними балами до преміювання за ст. 57 Закону України «Про освіту».
Словничок до Положення
· Виставка- сукупність музейних експонатів, виставлених для огляду на короткий термін
· Екскурсія- це специфічна форма освітньої діяльності, змістом якої є комплексне (візуальне, вербальне, емоційне) сприймання об’єктів, представлених на екскурсійному маршруті, з метою здобуття знань та емоційних вражень.
· Екскурсовод - це людина, яка показує екскурсантам, визначні місця, експонати музею, даючи при цьому необхідні пояснення.
· Експозиція - сукупність музейних предметів, виставлених на публічний огляд на тривалий термін.
· Експонат - предмет, виставлений для огляду
· Міні-музей - наочна енциклопедія одного предмета, відтворена у речах, малюнках, фотографіях тощо.
· Музей - це культурно-освітній та науково-дослідний заклад, що збирає, вивчає та експонує, зберігає пам’ятки матеріальної та духовної культури.
· Пам’ятка - об’єкт природи, матеріальної і духовної культури, що має художнє, історичне, етнографічне та наукове значення і підлягає збереженню, відтворенню та охороні відповідно чинного законодавства.
Положення підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів