Про те, що в дитини будуть проблеми з вимовою, можна дізнатися ще до того, як вона скаже перше слово

 

-           Часто батьки не поспішають звертати­ся до логопедів, мовляв, дитя виговорить­ся, - каже логопед-дефектолог Ірина Качуняк. - Але що швидше виявити проблему, то простіше її позбутися. Варто пам'ятати, що в чотири місяці малюк повинен белько­тіти. Ще через декілька місяців - "агукати". Якщо цього не відбувається, то разом з ди­тиною потрібно звернутися до невропато­лога і логопеда. Цілком ймовірно, що в по­дальшому в дитини можуть бути проблеми з вимовою.

-       Які норми мовного розвитку? Що повинна говорити дитина в рік, два, три, чотири роки?

До року малюк повинен вміти вимов­ляти основні звуки: "б", "м", "п", "а", "о", "є".

У віці від року до двох - говорити слова "мама", "баба", "тато". Від двох до трьох ро­ків дитина вже має вміти вимовляти біль­шість звуків мови, серед яких "в", "ф", "к". та решту голосних, а також складати прості речення.

До чотирьох років у мові повин­ні з'явитися складніші звуки "з", "с", "ц", а до п'яти - шиплячі "ш", "ж", "ч", "щ". Най­пізніше діти вчаться вимовляти "л" і "р", але до шести років вони вже повинні бути в мовленні.

 

-   Чому саме "р" і "л" діти вчаться го­ворити найпізніше? '

Причин декілька. У дитини можуть бу­ти заслабкі м'язи язика або навпаки, надто гіперактивні. Цю проблему допоможе ви­рішити спеціальний логопедичний масаж. Ще одна причина - ці звуки важко артику­лювати; особливо "р". Наприклад, звук "л". можна "поставити" за один день. А щоб навчити дитину вимовляти "р", логопеду може знадобитися шість занять і більше.

Часто малюк переймає манеру вимови у батьків. Тобто якщо мама погано артикулює "р", а дитина спілкується з нею найчастіше, то велика ймовірність того, що в неї також можуть бути проблеми з вимовою| цього звуку.

 

-    Що ж робити?

З дітьми треба багато говорити з пер­ших місяців життя, читати їм, вивчати віршики, розповідати про все, що відбувається навколо. Є ще така тенденція: дуже часто діти, які погано, невиразно говорять, : не мають сили навіть свічку задмухати.  Потрібно робити вправи, які допоможуть розвинути дихання - вчити дитину дмухати на листочок, приміром.  !

-     Чи правда, якщо дитина погано ви­мовляє деякі звуки, то вона буде до­пускати помилки в письмі?

Це називається дисграфія . Дитина пи­ше так, як чує себе. Якщо школяр не вимовляє якихось звуків, то він може плутати їх на  письмі. Тому проблеми поганої вимови варто позбутися ще до того, як дитя піде до школи.

 

 

 

 

Поради  логопеда  - дефектолога І. Качуняк    для  вас ,  батьки    підготувала   медична  сестра  Ковтун Л.М