РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ СТАНУ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗДО. Види контролю
Контроль за освітнім процесом повинен бути спрямований на систематичне вивчення стану роботи педагогічних працівників, виконання програми виховання і навчання дітей дошкільного віку і надання вчасної допомоги педагогам.
Контролювати означає не просто з'ясовувати, що зроблено, а що ні, а й детально вивчивши педагогічний процес, методи роботи педагогів, допомогти їм удосконалити свою майстерність. Справедлива і доброзичлива оцінка діяльності педагогів допомагає їм побачити свої слабкі і сильні сторони, вчить критично аналізувати свою роботу. Контроль, у якому фіксуються тільки недоліки, не може допомогти педагогу досягти високих результатів.
Методи вивчення стану освітнього процесу:
1. Безпосереднє спостереження за діяльністю дітей та вихователя у кожній віковій групі.
2. Бесіди з дітьми в звичайних умовах (у групі, на ділянці) у присутності вихователя.
З. Вивчення результатів практичної діяльності дітей (малюнків, аплікацій, виробів з глини, пластиліну, природного матеріалу, паперу тощо).
4. Вивчення педагогічної документації.
Система контролю має бути гнучкою, змінюватися залежно від результатів роботи педагогів, попередніх і наступних перевірок. Головне - попередити виникнення ускладнень у педагогічній роботі працівника, знайти причину недоліків, детально проаналізувати її і вчасно вжити ефективних заходів для їх усунення, вивчити кращий досвід педагогів. Не можна зводити контроль до одноразових інспекцій чи перевірок, він повинен бути систематичним і глибоким.
В дошкільних закладах передбачені наступні види контролю: комплексні, тематичні перевірки; оперативний, попереджувальний, епізодичний, порівняльний контроль.
Комплексний контроль - це вивчення стану освітньої роботи з усіх видів діяльності в окремій віковій групі. Такий контроль дає змогу на основі всебічного й глибокого аналізу зробити найбільш правильні висновки. Доцільно вивчати наступність методів педагогічного впливу на дітей у двох вихователів, узгодженість у їхній роботі між собою, з дітьми, помічниками вихователя, батьками. З'ясувати сильні і слабкі сторони кожного вихователя, допомогти скоординувати їхню роботу. В результаті комплексного контролю вивчається професійна майстерність вихователів, музичного керівника та інструктора з фізкультури, які працюють у віковій групі. Для ретельного вивчення педагогічної діяльності кожного педагога за його роботою спостерігають як у першій, так і в другій половині дня. Результати контролю обговорюються з вихователями групи на педраді або відображаються в наказі по дошкільному навчальному закладу.
Тематичний контроль - це вивчення окремих питань навчання, виховання і розвитку дітей з наступним обговоренням висновків і пропозицій з вихователями цих груп на педраді, виробничій нараді. Результати перевірки можуть оформлятися наказом. Це найбільш глибока й поширена форма контролю, завдяки якій можна простежити за системою та результатами роботи того чи іншого розділу програми, глибше розібратися в змісті, методах і прийомах подачі дітям матеріалу, в організації повторення, закріплення та формування в дітей практичних умінь і навичок, у доцільності використання наочності і технічних засобів навчання, з'ясувати причини відставання окремих дітей.
Тематична перевірка необхідна насамперед у тих групах, де вихователі недостатньо володіють методикою організації дитячого колективу, де низький рівень вихованості дітей, їхніх знань і вмінь. Цей вид контролю застосовують також для вивчення перспективного педагогічного досвіду.
Попереджувальний контроль здійснюється з метою попередження можливих помилок у роботі педагогічних працівників. Найчастіше він застосовується до молодих вихователів чи тих, які тільки поступили на роботу. Аналізуються календарні плани, спостерігається робота вихователя впродовж дня (наявність посібників, необхідного обладнання). Основний документ за підсумками перевірки - записи зауважень і пропозицій у діловому щоденнику аналізу освітнього процесу.
Порівняльний контроль необхідний для порівняння результатів роботи вихователів з виконання різних розділів програми. Такий контроль дозволяє виявити різницю у роботі вихователів паралельних груп, музичних керівників. Порівняльний контроль використовується і з метою порівняння роботи двох вихователів однієї групи.
У календарному плані ДН3 фіксується термін та мета відвідування груп. Періодичність відвідувань освітніх заходів визначається доцільністю, але, як правило, вони відбуваються не рідше ніж раз на тиждень для кожної вікової групи, враховуючи роботу спеціалістів.
Щоб успішніше провести спостереження і правильно оцінити діяльність педагогів, необхідно заздалегідь визначити коло питань, на які слід звернути увагу. При цьому варто пам'ятати, що питання не повинні обмежувати самого спостереження, тому що вони є тільки своєрідною канвою, яка допомагає правильно розподілити увагу, але не може охопити повністю педагогічний процес, в якому все органічно взаємопов'язане.
Присутність вихователя-методиста чи завідуючої ДНЗ не повинна негативно впливати на якість роботи і настрій вихователів, порушувати звичайне життя дітей у групі. Не слід втручатися в хід педагогічного процесу. Для спостереження краще вибрати таке місце, щоб бачити всіх дітей і не заважати роботі педагога. Для малят молодшого дошкільного віку і дітей, які недавно прийшли в ДНЗ, вихователь-методист або завідуючий є сторонніми людьми і тому діти можуть відмовитися від спілкування з ними. Дорослий може засоромити дитину, а це, в свою чергу, призводить до пригнічення мовлення. Мовчання і розмова пошепки вказують на сором'язливість дитини, а не на відсутність умінь чи знань.
Після відвідування групи з вихователем проводиться бесіда, на початку якої педагогу дається можливість самому проаналізувати використані методи і прийоми. Якщо недоліки побачив сам педагог, це може означати їх випадковість. Якщо ж він не помітив недоліків, йому слід на них вказати і пояснити, як краще їх подолати. Зауваження робляться в спокійній, доброзичливій формі. Важливо встановити термін виконання поставлених завдань і вчасно перевірити їх виконання.
Одним з важливих завдань вивчення освітнього процесу є з'ясування світогляду педагога, його духовних інтересів: що читає, як стежить за досягненнями освіти, науки, культури. Необхідно вивчати стан організації всіх видів діяльності дітей, а не тільки навчання на заняттях. При цьому слід звертати увагу на інтерес дітей до тієї чи іншої діяльності, їхня активність, творчість, самостійність, культуру спілкування, на форми звертання вихователя до дітей, емоційність, виразність та граматичну правильність мови, на доцільність і співвідношення словесного та наочного матеріалу, на те, як вихователь спонукає дітей до самостійної розумової діяльності, використовує різні життєві ситуації з виховною метою, індивідуальний підхід до дітей. Наприклад, при вивченні питання підготовки ДНЗ до нового навчального року особлива увага приділяється таким аспектам: чи знає вихователь програму тієї вікової групи, з якою буде працювати; які посібники дидактичний матеріал, атрибути, додаткова методична і дитяча література та іграшки є в наявності; чи задовольняють вони інтереси хлопчиків і дівчаток; які теми і розділи програми вихователь вважає найважчими для засвоєння дітьми, чи зумів він створити сучасне розвивальне середовище в групі. Від того, які вимоги ставляться перед працівниками на початку навчального року, залежатиме успішність роботи ДНЗ в цілому.
Письмове оформлення спостережень - важливий етап системи роботи завідуючої і вихователя-методиста. Запис допоможе глибше розібратися в усіх позитивних і негативних аспектах освітньої роботи в кожній віковій групі. У записах не повинно бути штампу: усе залежить від змісту роботи, яка вивчається, від того, яку систему вибрав методист чи завідуюча.
Г. В.СМОЛЬНИКОВА,
старший викладач кафедри методики та психології
дошкільної і початкової освіти Київського університету імені Бориса Грінченка
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів