Соціально-фінансова освіта дошкільників: шляхи реалізації завдань. Групова консультація для вихователів
У дошкільних навчальних закладах України сьогодні активно запроваджується соціально-фінансова (економічна) освіта дошкільників. Це зумовлено реаліями часу: нестабільна економічна ситуація в країні; мала обізнаність з основними економічними процесами; нестача елементарних економічних знань; малі доходи сім'ї; високі комунальні тарифи; недосяжні ціни на найнеобхідніші товари і продукти харчування; діти не навчені економити, а лише споживати та інше.
Дитина вже в дошкільному віці часто стикається з економічними та соціальними проблемами в сім'ї. Їй мало пояснюють, а більше забороняють. Розв'язати проблему браку необхідних економічних знань (значення праці у житті людини, різноманіття професій та їх важливість, значення заробітної плати, планування сімейного бюджету, заощадження та витрати, товарно-грошовий обіг, комунальні послуги і тарифи тощо) допомагає введення до освітнього процесу ДНЗ занять та інших форм роботи і видів діяльності економічного спрямування.
У 114 країнах світу вже діє проект з упровадження Міжнародної програми соціально-фінансової освіти дітей та молоді віком від 3 до 18 років «Афлатун». Слово афлатун арабського походження і означає «дослідник». Афлатун - це ім'я мультиплікаційного персонажа, веселого і допитливого вогника, який супроводжує дітей на кожному занятті.
Для дітей дошкільного віку - від 3 до 7 років розроблена окрема програма під назвою «Афлатот». Програма створена Міжнародною організацією «Афлатун» (Нідерланди), заснованою у 2005 році. 16 листопада 2015 року підписано Меморандум про співпрацю у сфері дошкільної освіти між МОН України та МО «Афлатун» (Нідерланди).
Сьогодні МОН України спонукає педагогів до впровадження в освітній процес соціально-фінансової освіти дошкільників 3-6(7) років. Видано наказ МОН України від 22.01.2016 р. №46 «Щодо впровадження основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку» (Див. «ДВ» №3\2016), відповідно до якого зазначений напрям роботи вже реалізується у 81 ДНЗ в 16 регіонах України.
Активне впровадження соціально-фінансової освіти дошкільників в Україні розпочалося зі шкіл та дошкільних навчальних закладів м. Вінниці й принесло досить позитивні результати. Кращий досвід вінницьких колег вже був представлений на міжнародних і регіональних конференціях, форумах, зустрічах у Найробі (Кенія), Варшаві (Польща), Тбіліссі (Грузія), Лісабоні (Португалія), Амстердамі (Нідерланди).
Основні завдання соціально-фінансової освіти дошкільників:
- уточнювати та розширювати уявлення дітей про світ речей та предметів, якими користується людина і які є результатом її праці;
- формувати знання про працю як джерело добробуту;
- виховувати ощадливе ставлення до людської праці, вміння раціонально розподіляти ресурси;
- розширювати розуміння понять «бережливість», «ощадливість»;
- формувати елементарні економічні знання та уявлення про поняття «економіка», «бізнес»;
- ознайомлювати з грошовою одиницею України та валютами інших держав;
- поглиблювати знання дітей про торговельні осередки, банк та його функції, про товарно-грошові відносини.
Основні форми роботи в ДНЗ для реалізації завдань соціально-фінансової освіти дошкільників:
- тематичні та інтегровані заняття (ознайомлення з професіями; праця батьків; раціональне використання природних ресурсів; комунальні послуги і тарифи; корисні копалини; продукти харчування; предмети побуту і вжитку; наші помічники; особисті речі та догляд за ними; ліс і його багатства; поведінка в природі; небезпечні ігри та іграшки; особиста безпека вдома; вартові здоров'я; хліб - всьому голова; вода - сік життя тощо);
- тематичні мультимедійні презентації;
- екскурсії в природу;
- спостереження за працею дорослих;
- екскурсії до різних установ та торговельних об'єктів, на підприємства;
- бесіди;
- розглядання тематичних картин, плакатів, ілюстрацій;
- дидактичні ігри економічного спрямування;
- сюжетно-рольові ігри;
- художня праця;
- конструктивно-будівельні ігри;
- читання творів художньої літератури;
- вирішення проблемних ігрових ситуацій;
- економічні вікторини, розваги;
- художньо-продуктивна діяльність тощо.
Основні шляхи реалізації завдань соціально-фінансової освіти дошкільників:
1. Створення відповідного розвивального предметно-ігрового середовища:
- дидактичні та настільно-друковані ігри про професії дорослих, інструменти та знаряддя праці;
- сюжетно-рольові ігри («Будівельники», «Лікарня», «Аптека», «Водії», «Міні-маркет», «Перукарня», «Пожежники» та ін.);
- посібники для занять та індивідуальної роботи на теми: «Моя сім'я», «Світ професій», «Світ меблів», «Предмети побуту», «Світ транспорту», «Рослинний і тваринний світ», «Світ грошей», «Світ товарів», «Моє селище», «Моя країна» та ін.;
- збірки книжкових видань соціально-економічного спрямування: малого фольклору, віршів, казок, оповідань;
- скринька власних заощаджень вихованців (від власних концертів та театралізацій, виручки за творчі поробки та ін.);
- карта України з умовними позначеннями економічних і природних ресурсів;
- знаряддя праці для куточка природи та праці в природі;
- матеріали та обладнання для художньої праці і самостійної художньої діяльності дошкільників;
- групові та садові міні-музеї: (селища та його пам'ятних місць; народної іграшки (з глини, дерева, сиру, тканини, ниток, соломи; іграшкова техніка; порцелянові та пластмасові ляльки; старовинні ялинкові прикраси); хліба та солі; корисних копалин; електрики; писанки; виробів місцевих умільців; ляльок-мотанок; витинанки; вишиванки; національного одягу; української оселі; народних музичних інструментів; видатних громадян селища; виробів умільців (з глини, соломи, лози, тканини, паперу, дерева); природи рідного краю; фото-зустрічей з учасниками бойових дій; народних символів; з народознавства та історії України та ін.).
Практичні розробки з соціально-економічного виховання дошкільників систематично публікуються в журналі «Джміль» та періодично - в журналах «Дошкільне виховання», «Вихователь-методист ДНЗ», «Дошкільний навчальний заклад», на сайтах дошкільних закладів України та ін.
МОН України проводить підготовчу роботу з видання парціальної програми з економічного виховання дошкільників, а тому звертається до педагогів-практиків об'єднуватися у творчі групи для напрацьовування оригінальних методичних розробок різних форм організації дитячої життєдіяльності з проблем соціально-фінансової освіти дошкільників і надсилати свої пропозиції щодо цієї важливої складової дошкільної освіти на адресу відділу дошкільного розвитку Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти»: вул. Митрополита Василя Липківського, 36, каб. 301 - або на електронну адресу відділу: do@imzo.qov.ua
Використані першоджерела
1. БКДО України, 2012.
2. Програма «Я у Світі», 2014.
3. Наказ МОН України від 22.01.2016 р. №46 «Щодо впровадження основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку».
4. О. Низковська. Соціально-економічній освіті - новий подих. Журнал «Дошкільне виховання» №3\2016.
5. О. Черешнюк, О. Артоуз. Соціальна і фінансова освіта: починаємо вже в дошкільному закладі. Журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу», №3\2016.
6. О. Черешнюк, О. Артоуз, В. Кирган. Економіка для дошкільників. Журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу», №3\2016.
7. С. Сулімова, Н. Сокиринська. Соціально-фінансова освіта: успішний досвід. Журнал «Дошкільне виховання», №4\2016.
8. Інтернет-ресурс.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів