Види та типи занять у сучасному ДНЗ. Пам'ятка для молодого вихователя

Заняття - одна з основних форм освітньої роботи з дошкільниками, яка дозволяє комплексно вирішувати всі поставлені завдання. На занятті вихователь займає ведучу позицію, а діти оволодівають навчальною діяльністю - вмінням слухати і чути мову дорослого, діяти у відповідності з вказівками, досягати потрібних результатів. Дитина на занятті має набути ті знання, якими вона користуватиметься у житті, і які забезпечать її самодостатність та мінімум практичних умінь.

Отже, організовуючи заняття як запланований і систематичний захід, необхідно визначати його мету. Мета полягає в тому, чи це заняття має навчальний характер, де накопичуються знання, вміння та практичні навички, а чи це заняття буде носити розвивальний характер, на якому діти самостійно здобувають знання, використовуючи набутий досвід на попередніх заняттях. Заняття розвивального характеру проводиться з метою поглиблення та поширення знань, розвитку логічного мислення: бажання висловити  думку, довести її, обґрунтувати.

З метою усунення недоліків у знаннях дітей з будь-якого розділу програми проводяться індивідуально-корекційні заняття.

Інноваційні  види занять у ДНЗ

Тематичні заняття підпорядковуються певній темі та одній меті з вирішенням програмових завдань одного розділу програми. Ці заняття використовуються, коли формуються знання дітей (таке заняття носить навчальний характер). При формуванні нових знань використовують навчально-ігрове або навчально-пізнавальне заняття. Ці заняття організовуються на основі дидактичного матеріалу, літературного тексту з елементами експериментування тощо.

Комплексні заняття складаються з кількох взаємопов'язаних між собою частин, які підпорядковуються єдиній меті з одного розділу програми (розвиток мовлення, математика, малювання, ліплення, аплікація) і доповнюють одна одну. Комплексне заняття спрямоване на всебічне розкриття певної теми засобами різних видів діяльності, що послідовно змінюють одна одну. Воно може носити як навчальний, так і розвивальний характер.

Комбіновані заняття  складаються з кількох частин і розділів програми, майже не пов'язаних між собою (наприклад, розвиток мовлення і малювання; математика і фізкультура; валеологія і музика; музика і малювання та ін.).

Інтегровані заняття охоплюють декілька розділів програми, використовуючи різні види діяльності навколо однієї теми, що стимулюють пізнавальну діяльність. Ці заняття носять розвивальний характер і використовуються на закріплення раніше засвоєних знань та для введення елементів новизни відповідно до теми заняття.  Результатом  впровадження таких занять у ДНЗ є формування системного мислення дошкільників, збудження уяви, позитивно-емоційного ставлення до процесу пізнання, формування цілісної картини світу.

Контрольно-діагностичні заняття проводяться з метою перевірки, контролю, аналізу сформованості знань, умінь і навичок дітей та їх пізнавальних інтересів (в кінці кварталу, півріччя, навчального року). Сучасна дидактика пропонує проводити підсумково-контрольні (контрольно-діагностичні) заняття з опорою на діяльнісний підхід, використовуючи широкий арсенал практичних методів, ігрових прийомів у ситуаціях сюрпризності, пошуку, вибору, експериментування. Їх можна проводити у формі ігор, вікторин, конкурсів, турнірів, брей-рингів тощо, які дають змогу дітям продемонструвати свої здобутки в розвитку і навчанні в процесі змістовної зайнятості, партнерської взаємодії й невимушеного спілкування.

Широко втілюються в практику нетрадиційні заняття, як інноваційна форма роботи з дітьми. Це - міні-заняття, заняття-мандрівка, заняття-сюрприз, заняття-казка, заняття-пошук, заняття-відкриття, заняття-вікторина, фізкультурно-оздоровчі заняття, уроки ввічливості, уроки  милосердя і доброти, урок пам'яті, клуб «Що? Де? Коли?», заняття-квест (розвідницька гра-змагання, в якій за відгадування загадок гравці отримують бонуси; суть заняття-квесту - привести дітей у стан захоплення спільною метою, як от:) пошуком скарбу, визволення друзів з полону, допомогою веселим чоловічкам тощо).

На заняттях з розвитку мовлення вихователь проводить цілеспрямовану лінгвістичну підготовку дітей до навчання в школі, комплексно формує мовленнєві вміння й навички, збагачує словник дітей. Тож заняття різних видів і типів є провідною формою навчання дітей рідної мови та розвитку мовлення (А.М. Богуш).

Класифікація  мовленнєвих занять (за А.М. Богуш)

За своєю спрямованістю мовленнєві заняття бувають:

 комплексні (плануються перших три тижні кожного місяця), у процесі яких комплексно реалізують завдання з трьох розділів програми з освітньої лінії «Мовлення дитини» (наприклад: розвиток зв'язного мовлення + формування звукової культури + формування граматично правильного мовлення);

тематичні (або спеціальні), проводяться в кінці кожного місяця і спрямовані на розв'язання якогось одного мовленнєвого завдання (наприклад, розвиток словника або формування граматично правильного мовлення; формування звукової культури мовлення чи зв'язного мовлення);

контрольні, які планують і проводять в усіх вікових групах з метою перевірки мовленнєвих навичок і вмінь дітей протягом кварталу (півріччя), що дає змогу вихователю вчасно коригувати індивідуальну мовленнєву роботу з дітьми;

 інтегровані (з пріоритетом мовленнєвих завдань) - ефективний засіб для закріплення набутих дітьми мовленнєвих умінь та навичок і збагачення пізнавального досвіду з метою більш повного і глибокого розкриття теми, успішного розв'язання мовленнєвих та розумових завдань з різних розділів програми. Інтегровані заняття можна проводити, починаючи з І молодшої групи (А.М. Богуш).

За способом організації дітей заняття в ДНЗ бувають:

фронтальні (загальногрупові, колективні), що проводяться одразу з усією групою дітей;

підгрупові (в окремих методичних джерелах їх називають груповими), для яких організують по 8-15 дітей, розділяючи групу на дві підгрупи. Підгрупи слід формувати за психологічним віком, орієнтуючись на інтереси, ситуативні бажання, здібності, інші суб'єктивні й об'єктивні чинники;

індивідуально-підгрупові (або індивідуально-групові), на яких об'єднують по 4-8 дітей, чим забезпечують можливість здійснення диференційованого й індивідуального підходів;

індивідуальні, які проводяться і з окремими дітьми, і з маленькими підгрупами по 2-4 осіб, якщо ці діти потребують індивідуальної навчально-розвивальної роботи одна­кової чи подібної спрямованості.

Основні вимоги щодо проведення  занять:

-  вказати тему заняття;

- вказати тип, вид заняття;

- чітко визначити навчальні, розвивальні та виховні завдання згідно програми та віку;

- початок заняття цікавий, інтригуючий;

- обов'язкова ігрова форма проведення;

- чітка мотивація всіх видів діяльності дітей.

Правила проведення занять:

- оптимальний темп заняття та раціональне використання часу;

- чіткість та доступність пояснень;

- врахування почуттів дітей, наявність зацікавлюючих моментів та заохочень;

- мінімальна кількість вказівок та повчань;

- лагідний тон;

- різноманітність форм роботи та зміни видів діяльності дітей.

 Підготувала вихователь вищої категорії Меланчук Л.М.