Види та типи занять у сучасному ДНЗ. Пам'ятка для молодого вихователя
Заняття - одна з основних форм освітньої роботи з дошкільниками, яка дозволяє комплексно вирішувати всі поставлені завдання. На занятті вихователь займає ведучу позицію, а діти оволодівають навчальною діяльністю - вмінням слухати і чути мову дорослого, діяти у відповідності з вказівками, досягати потрібних результатів. Дитина на занятті має набути ті знання, якими вона користуватиметься у житті, і які забезпечать її самодостатність та мінімум практичних умінь.
Отже, організовуючи заняття як запланований і систематичний захід, необхідно визначати його мету. Мета полягає в тому, чи це заняття має навчальний характер, де накопичуються знання, вміння та практичні навички, а чи це заняття буде носити розвивальний характер, на якому діти самостійно здобувають знання, використовуючи набутий досвід на попередніх заняттях. Заняття розвивального характеру проводиться з метою поглиблення та поширення знань, розвитку логічного мислення: бажання висловити думку, довести її, обґрунтувати.
З метою усунення недоліків у знаннях дітей з будь-якого розділу програми проводяться індивідуально-корекційні заняття.
Інноваційні види занять у ДНЗ
Тематичні заняття підпорядковуються певній темі та одній меті з вирішенням програмових завдань одного розділу програми. Ці заняття використовуються, коли формуються знання дітей (таке заняття носить навчальний характер). При формуванні нових знань використовують навчально-ігрове або навчально-пізнавальне заняття. Ці заняття організовуються на основі дидактичного матеріалу, літературного тексту з елементами експериментування тощо.
Комплексні заняття складаються з кількох взаємопов'язаних між собою частин, які підпорядковуються єдиній меті з одного розділу програми (розвиток мовлення, математика, малювання, ліплення, аплікація) і доповнюють одна одну. Комплексне заняття спрямоване на всебічне розкриття певної теми засобами різних видів діяльності, що послідовно змінюють одна одну. Воно може носити як навчальний, так і розвивальний характер.
Комбіновані заняття складаються з кількох частин і розділів програми, майже не пов'язаних між собою (наприклад, розвиток мовлення і малювання; математика і фізкультура; валеологія і музика; музика і малювання та ін.).
Інтегровані заняття охоплюють декілька розділів програми, використовуючи різні види діяльності навколо однієї теми, що стимулюють пізнавальну діяльність. Ці заняття носять розвивальний характер і використовуються на закріплення раніше засвоєних знань та для введення елементів новизни відповідно до теми заняття. Результатом впровадження таких занять у ДНЗ є формування системного мислення дошкільників, збудження уяви, позитивно-емоційного ставлення до процесу пізнання, формування цілісної картини світу.
Контрольно-діагностичні заняття проводяться з метою перевірки, контролю, аналізу сформованості знань, умінь і навичок дітей та їх пізнавальних інтересів (в кінці кварталу, півріччя, навчального року). Сучасна дидактика пропонує проводити підсумково-контрольні (контрольно-діагностичні) заняття з опорою на діяльнісний підхід, використовуючи широкий арсенал практичних методів, ігрових прийомів у ситуаціях сюрпризності, пошуку, вибору, експериментування. Їх можна проводити у формі ігор, вікторин, конкурсів, турнірів, брей-рингів тощо, які дають змогу дітям продемонструвати свої здобутки в розвитку і навчанні в процесі змістовної зайнятості, партнерської взаємодії й невимушеного спілкування.
Широко втілюються в практику нетрадиційні заняття, як інноваційна форма роботи з дітьми. Це - міні-заняття, заняття-мандрівка, заняття-сюрприз, заняття-казка, заняття-пошук, заняття-відкриття, заняття-вікторина, фізкультурно-оздоровчі заняття, уроки ввічливості, уроки милосердя і доброти, урок пам'яті, клуб «Що? Де? Коли?», заняття-квест (розвідницька гра-змагання, в якій за відгадування загадок гравці отримують бонуси; суть заняття-квесту - привести дітей у стан захоплення спільною метою, як от:) пошуком скарбу, визволення друзів з полону, допомогою веселим чоловічкам тощо).
На заняттях з розвитку мовлення вихователь проводить цілеспрямовану лінгвістичну підготовку дітей до навчання в школі, комплексно формує мовленнєві вміння й навички, збагачує словник дітей. Тож заняття різних видів і типів є провідною формою навчання дітей рідної мови та розвитку мовлення (А.М. Богуш).
Класифікація мовленнєвих занять (за А.М. Богуш)
За своєю спрямованістю мовленнєві заняття бувають:
- комплексні (плануються перших три тижні кожного місяця), у процесі яких комплексно реалізують завдання з трьох розділів програми з освітньої лінії «Мовлення дитини» (наприклад: розвиток зв'язного мовлення + формування звукової культури + формування граматично правильного мовлення);
- тематичні (або спеціальні), проводяться в кінці кожного місяця і спрямовані на розв'язання якогось одного мовленнєвого завдання (наприклад, розвиток словника або формування граматично правильного мовлення; формування звукової культури мовлення чи зв'язного мовлення);
- контрольні, які планують і проводять в усіх вікових групах з метою перевірки мовленнєвих навичок і вмінь дітей протягом кварталу (півріччя), що дає змогу вихователю вчасно коригувати індивідуальну мовленнєву роботу з дітьми;
інтегровані (з пріоритетом мовленнєвих завдань) - ефективний засіб для закріплення набутих дітьми мовленнєвих умінь та навичок і збагачення пізнавального досвіду з метою більш повного і глибокого розкриття теми, успішного розв'язання мовленнєвих та розумових завдань з різних розділів програми. Інтегровані заняття можна проводити, починаючи з І молодшої групи (А.М. Богуш).
За способом організації дітей заняття в ДНЗ бувають:
- фронтальні (загальногрупові, колективні), що проводяться одразу з усією групою дітей;
- підгрупові (в окремих методичних джерелах їх називають груповими), для яких організують по 8-15 дітей, розділяючи групу на дві підгрупи. Підгрупи слід формувати за психологічним віком, орієнтуючись на інтереси, ситуативні бажання, здібності, інші суб'єктивні й об'єктивні чинники;
- індивідуально-підгрупові (або індивідуально-групові), на яких об'єднують по 4-8 дітей, чим забезпечують можливість здійснення диференційованого й індивідуального підходів;
- індивідуальні, які проводяться і з окремими дітьми, і з маленькими підгрупами по 2-4 осіб, якщо ці діти потребують індивідуальної навчально-розвивальної роботи однакової чи подібної спрямованості.
Основні вимоги щодо проведення занять:
- вказати тему заняття;
- вказати тип, вид заняття;
- чітко визначити навчальні, розвивальні та виховні завдання згідно програми та віку;
- початок заняття цікавий, інтригуючий;
- обов'язкова ігрова форма проведення;
- чітка мотивація всіх видів діяльності дітей.
Правила проведення занять:
- оптимальний темп заняття та раціональне використання часу;
- чіткість та доступність пояснень;
- врахування почуттів дітей, наявність зацікавлюючих моментів та заохочень;
- мінімальна кількість вказівок та повчань;
- лагідний тон;
- різноманітність форм роботи та зміни видів діяльності дітей.
Підготувала вихователь вищої категорії Меланчук Л.М.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів