Картка педагогічного досвіду з проблеми "Інтегрований підхід до організації та проведення освітнього процесу в ДНЗ"
Проблема: «Інтегрований підхід до організації та проведення освітнього процесу в ДНЗ»
Автори: Черевко Наталія Володимирівна, Семенюк Раїса Федорівна
Місце роботи: Квасилівський ДНЗ (ясла-садок)
Рівненського р-ну Рівненської обл. вул. Молодіжна, 26
Посада: вихователь, вихователь-методист
Категорія: спеціалісти вищої категорії
Педагогічний стаж: відповідно: 11 років та 29 років
Анотація досвіду
Педагогічний досвід «Інтегрований підхід до організації і планування освітньої процесу в ДНЗ» вихователя Черевко Н.В. та вихователя-методиста Семенюк Р.Ф. - результат трьохрічної праці, в якому узагальнено інноваційні підходи та оригінальні ідеї в організації і плануванні освітнього процесу в дошкільному закладі у відповідності до вимог нової редакції Базового компонента дошкільної освіти України (2012), Програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» та сучасних підходів до освітньої діяльності в ДНЗ з урахуванням принципу інтеграції, вироблені садовим методичним об'єднанням вихователів Квасилівського ДНЗ (ясла-садок), керівником якого була Черевко Н.В.
Досвід роботи узагальнено в період активного вивчення та впровадження педагогічним колективом Квасилівського ДНЗ (ясла-садок) оновленого Базового компонента дошкільної освіти, який введений в дію з 2012-2013 навчального року.
Метою роботи став пошук інноваційних підходів до планування освітнього процесу в ДНЗ, оскільки провідна роль в модернізації системи дошкільної освіти належить саме освітній діяльності.
Суть досвіду - розкрити значення інтегрованого підходу до процесу розвитку, навчання і виховання дошкільників та довести, що жодній дитині не можна дати якісну освіту на засадах якогось окремого навчального предмета, розділу програми чи освітньої лінії незалежно від інших предметів і розділів програми, що інтеграція, тобто органічне поєднання відомостей інших навчальних предметів і розділів програми навколо однієї теми, є однією з найперспективніших інновацій, яка закладає нові умови діяльності вихователів та дітей, що має великий вплив на ефективність сприйняття дошкільниками знань, умінь і практичних навичок, формування у них реалістичного світогляду, цілісної картини світу.
Ідея інтегрованого підходу до організації та проведення освітнього процесу в ДНЗ досить актуальна, оскільки з її успішною методичною реалізацією передбачається досягнення мети якісної дошкільної освіти, спроможної забезпечити кожній дитині самостійно досягти тієї чи іншої життєвої цілі, творчо самостверджуватися в різних сферах життєдіяльності.
Автор розкриває актуальність ідеї інтеграції освітнього процесу в ДНЗ, оскільки це дає можливість:
- об'єднати споріднений матеріал з кількох розділів програми (освітніх ліній) та різні види діяльності дітей навколо однієї теми, усуваючи дублювання у вирішенні ряду питань;
- опанувати з дошкільниками значно більший за обсягом навчальний матеріал та досягти цілісності їх знань;
- залучати дошкільників до процесу самостійного здобуття знань;
- формувати творчу особистість дитини, її здібності;
- дати можливість дітям застосовувати набуті знання, вміння і навички з різних розділів програми (освітніх ліній) у практичній діяльності.
В основу досвіду покладені наукові положення Я.А. Коменського К.Д.Ушинського, сучасних науковців у галузі дошкільної освіти: А.М.Богуш, Г. Бєлєнької, О.Л. Кононко, К.Л. Крутій, Н.В. Гавриш, О. Богініч, М. Прокоф'євої, В. Кудрявцева, Н. Лисенко, Т.О. Піроженко, С.І. Якименко та ін.).
Новизна досвіду полягає у створенні нетрадиційної моделі освітнього процесу в ДНЗ з урахуванням принципу інтеграції - інновації, заявленої Базовим компонентом дошкільної освіти, та нової системи планування навчально-виховної і розвивальної роботи з дошкільниками, яка забезпечує виконання стратегічного завдання сучасної особистісно орієнтованої дошкільної освіти - випереджальний розвиток особистості кожної дитини, враховуючи її вікові та індивідуальні особливості, формування її життєвої компетенції напередодні вступу до школи.
Практика впровадження даного досвіду роботи підтверджує високу результативність освітнього процесу в дошкільному закладі. Використання інтегрованого підходу до організації і планування освітнього процесу в ДНЗ сприяє розширенню соціально-пізнавального досвіду дітей, інтенсивному розвитку когнітивних процесів; формуванню допитливості, спосте-режливості, кмітливості, активного ставлення до подій і явищ дійсності; сприяє становленню особистості в суспільних відносинах і в цілому забезпечує дошкільну зрілість.
Досвід роботи Черевко Н.В. є досить простий у використанні і не вимагає значних додаткових матеріальних затрат і часу. Для зручності, подальшого впровадження і поширення матеріали досвіду упорядковані на електронних носіях та узагальнені в паперовому варіанті у посібнику «Інтегрований підхід до організації і планування освітньої роботи в ДНЗ». Складена мультимедійна презентація досвіду.
Педагогічний досвід Черевко Н.В. вивчений садовим методичним об'єднанням вихователів і схвалений для подальшого використання й поширення серед педагогічного колективу свого дошкільного закладу та в інших дошкільних закладах при умові, що педагоги оволодіють методикою організації і планування освітнього процесу в ДНЗ з використанням принципу інтеграції, творчо підійдуть до ідеї, відмовившись від усталених підходів до освітнього процесу в ДНЗ, та будуть небайдужі до впровадження різного роду інновацій в освітній процес, забезпечуючи належне розвивальне середовище для дошкільників: предметно-ігрове, природне, соціальне.
Опис досвіду. Освітній процес на початку ХХІ століття в Україні зазнає кардинального реформування. Сучасна освіта - це освіта для конкретної людини і людства загалом. Першорядним завданням педагогів дошкільного навчального закладу є створення умов для формування творчої, життєво компетентної особистості, здатної реалізувати свій потенціал у сучасному суспільстві. Тому вкрай актуальним є перехід до особистісно орієнтованого навчання та виховання. У новій редакції Базового компонента дошкільної освіти України (2012) подано базовий зміст дошкільної освіти, який передбачає гармонійний та різнобічний розвиток дошкільника, подальше створення в умовах дошкільного навчального закладу розвивального життєвого простору.
Реалізувати особистісно орієнтований підхід означає ставитися до кожної дитини як до своєрідної, неповторної особистості, усвідомлюючи: кожна дитина не краща і не гірша за іншу, діти просто різні. Суть особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти полягає у навчанні і вихованні дошкільників з максимальною можливою індивідуалізацією, створенням умов для їх саморозвитку і самонавчання. Це такий тип навчання і виховання, який ґрунтується на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільного обміну думками, авансуванні успіху.
Сьогодні, як ніколи, дошкільні працівники потребують чіткої відповіді на запитання, якими технологіями, методами і прийомами реалізувати особистісно орієнтований підхід, забезпечуючи неухильне виконання завдань нового Базового компонента дошкільної освіти (Державних стандартів дошкільної освіти), діючих програм, які на відміну від попередніх програм навчання і виховання дітей дошкільного віку, є програмами розвитку дитини?
Розвиток цілісної, життєво компетентної особистості - головне завдання, яке стоїть перед сучасною дошкільною освітою. Його реалізація потребує пошуку нових, удосконалених форм, методів і принципів роботи. Інтеграційний підхід до освітнього процесу давно довів свою ефективність і стрімко поширюється у практиці роботи Квасилівського дошкільного навчального закладу.
В практиці роботи педагогічних працівників дошкільних закладів і досі спостерігається певний стихійний досвід проведення інтегрованих занять вихователями, які зацікавлені в опануванні відповідної методики, і водночас переживають відчутні труднощі у забезпеченні цілісності, структурної та тематичної єдності інтегрованих занять, недостатньо володіють способами інтегрування змісту та методів навчання. Досвід роботи Черевко Н.В. є на часі, оскільки в ньому пропонується інноваційна методика роботи з дошкільниками, методичне забезпечення інтеграційних процесів у системі дошкільної освіти та на допомогу вихователям, які працюють з дітьми, розкривається алгоритм проведення інтегрованих занять в ДНЗ та зразки інтегрованого календарно-перспективного планування з охопленням інших видів діяльності дошкільників.
Вважаючи за доцільне зберегти всі позитиви організації освітнього процесу в режимі предметних занять, автор досвіду внесла принципові корективи як у зміст, так і в способи навчально-пізнавальної діяльності з дітьми. Єдиним шляхом оптимізації освітнього процесу за занятійною моделлю вважає, як і рекомендується сьогодні, скорочення кількості загальногрупових занять на користь індивідуальних та індивідуально-підгрупових, та активне поширення, крім тематичних і комплексних, практику проведення інтегрованих занять.
Одним з найважливіших завдань з подальшого впровадження Програми «Я у Світі», нової редакції Базового компонента дошкільної освіти в практику роботи ДНЗ автор вважає створення інноваційної системи планування освітнього процесу з урахуванням принципу інтеграції. В досвіді роботи пропагується авторська технологія планування освітнього процесу в ДНЗ за інтегрованими тематичними НВБ, розроблена творчою групою вихователів-методистів ДНЗ Рівненського району (2010) та осучаснена у відповідності до нових Державних стандартів дошкільної освіти (2012) методичним об'єднанням вихователів Квасилівського ДНЗ (ясла-садок). У матеріалах педагогічного досвіду автор широко розкриває результати роботи садового методичного об'єднання вихователів за останні три роки з проблеми "Організація і планування освітнього процесу в ДНЗ відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти та Програми розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі", керівником якого є сама.
В досвіді подані нові моделі життєвої компетенції на кінець старшого дошкільного віку, проведений опис системи навчально-виховної роботи з дошкільниками у відповідності до сучасних вимог, розкриваються основні аспекти технології інтегрованого навчання дошкільників та її результати, пропагується широке впровадження інтерактивних методів у навчально-виховній роботі з дошкільниками та їх переваги в досягненні основної мети дошкільної освіти - висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь дошкільників, їх життєвої компетенції.
Автор досвіду доводить, що технологія інтегрованого навчання та виховання дошкільників з використанням інтерактивних методів є однією з найперспективніших інновацій, яка закладає нові умови діяльності вихователя і дітей, що має великий вплив на ефективність сприйняття вихованцями навчального матеріалу, формування у них необхідних компетентностей, а одним із засобів їх формування є інтеграція освітнього процесу, яка може вирішити основні суперечності дошкільної освіти - протиріччя між безмежністю знань, умінь і навичок та обмеженими дитячими можливостями.
Таким чином, у технології досвіду автори виділяють наступні складові:
1. Актуальність проблеми інтеграції в дошкільній освіті.
2. Система освітньої роботи в ДНЗ у відповідності до нової редакції БКДО.
3. Моделі життєвої компетенції старшого дошкільника у відповідності до нових державних стандартів дошкільної освіти.
4. Перспективне планування освітнього процесу в ДНЗ у відповідності до інтегрованих навчально-виховних тематичних блоків.
5. Алгоритм проведення інтегрованих занять в ДНЗ, їх мета і переваги.
6. Інтерактивні технології навчання на інтегрованих заняттях та їх переваги.
7. Зразки календарного планування, конспекти інтегрованих занять
В педагогічному досвіді автори розкривають труднощі, які виникали в результаті проведеної роботи:
- відсутність досвіду проведення інтеграції освітнього процесу;
- відсутність досвіду проведення інтегрованих занять;
- відсутність відповідної методики;
- труднощі у забезпеченні цілісності, структурної та тематичної єдності інтегрованих занять;
- недостатнє володіння способами інтегрування змісту та методів навчання;
В педагогічному досвіді автори розкривають цільові орієнтації педагогічного колективу на перспективу:
- активно впроваджувати в масову практику роботи ДНЗ технологію інтегрованого навчання та виховання дошкільників;
- активно використовувати інтерактивні форми і методи у роботі з дошкільниками;
- створити календарно-перспективне планування освітнього процесу для всіх вікових груп з урахуванням принципу інтеграції;
- розробляти взірцеві конспекти занять у відповідності до тематики інтегрованих НВБ.
Таким чином, в матеріалах педагогічного досвіду автор переконливо доводить, що інтеграція - необхідна умова сучасного освітнього процесу в ДНЗ. Її можлива реалізація в межах будь-якого дошкільного закладу здійснила б перехід цього закладу на новий рівень його розвитку та забезпечення більш якісної дошкільної освіти вихованців.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів