Азбука безпеки дитини: вчимося надавати дитині першу медичну допомогу та самодопомогу у разі НС
Трапляються непоодинокі випадки, коли діти ковтають, запихають дрібні речі в ніс, пряму кишку, піхву, мигдалик, м'ясна кісточка застрягла в стравоході, пісок потрапив в очі. Дітям потрібно багато разів показувати різні ґудзики, значки, кільця, обручки і пояснювати, чому їх не можна їсти, брати в рот, ковтати. Якщо трапилась біда, травмування, нещасний випадок, дитина старшого дошкільного віку та молодші школярі мають вміти надати собі та іншим потерпілим першу допомогу. А для цього вихователі і батьки повинні навчити цього дітей, тобто правильно поводитися у нестандартних ситуаціях.
- Різні дрібні предмети можуть викликати травми й зашкодити здоров'ю дітей. Є чимало корисних речей, про які дітям слід розказувати і якими вони мають користуватися. У невмілих руках багато з-поміж знайомих предметів можуть стати ворогами. Чужорідне тіло (дрібний дерев'яний чи залізний предмет) може ненароком потрапити у шлунок і здебільшого благополучно проходить у кишечник і потім виділяється з калом. Але можуть виникнути й ускладнення. Отже, що слід робити дитині в цьому разі?
1. Якщо поряд немає дорослих і сталася прикрість, корисно з'їсти в такому разі каші, хліба або картопляного пюре. Тоді предмет, який дитина проковтнула, огортається їжею і, не пошкоджуючи стравоходу, легко виходить назовні.
2. Переконатися, що чужорідне тіло вийшло. Якщо болить у грудях, утруднене ковтання, це означає, що чужорідне тіло застрягло у стравоході.
Порятунок: потерпілого треба терміново відвезти до хірургічного відділу лікарні.
- В око можуть потрапити чужорідні тіла у вигляді порошинок, крихітних шматочків каменя, скла, металу, мушок тощо. В цьому разі в оці відчувається гострий біль, особливо якщо рухати очима. Око червоніє, течуть сльози. Потрібна допомога лікаря!
- Чужорідне тіло у дихальних шляхах викликає напад ядухи та кашлю! У такому разі треба нахилитися вперед, покашляти. Хтось має обережно поплескати по спині. Якщо це не допоможе, треба негайно звернутися до лікаря - стоматолога або хірурга.
- Через необережність дрібні круглі предмети (ґудзики, намистинки тощо) можуть потрапити у вухо. Певний час вони не турбуватимуть тебе. Однак тіла рослинного походження горошинка, квасолинка, насіння соняшника тощо набрякають і викликають тупий біль, який ніби розпирає вухо.
Порятунок:
1. У жодному разі не можна самому витягувати чужорідне тіло з вуха.
2.Слід терміново звернутися до лікаря.
3. Якщо у вухо потрапила комаха, треба накрапати кілька крапель олії, гліцерину або хоча б теплої води, нахилити голову вбік донизу. Комаха разом із рідиною найчастіше виходить назовні.
Чужорідне тіло у вусі, крім болю, може викликати запалення та інші вушні хвороби. Через необережне поводження з дрібними предметами, можна втратити слух.
- Чужорідне тіло в носі викликає свербіння, чхання, слизогнійні виділення.
Порятунок:
1. Якщо таке сталося, стули пальцем здорову ніздрю, а потім, закривши рота, зроби носом сильний видих.
2. Якщо це не допоможе, треба негайно звернутися по допомогу до дорослих і лікаря. Ніколи не бери намистинок, монет, ґудзиків, шпильок у рот, не засувай їх у вуха, ніс.
Не смійся дуже голосно, не кричи, не розмовляй, коли їси, особливо, коли в роті м'ясні та рибні кісточки, гарбузове насіння, кісточки ягід та інших плодів.
- Раніше люди всі страви їли руками. Згодом з'явились ложки, а у XI ст. - перші виделки, й спочатку їх використовували лише для фруктів. Виделку, як і ложку, визнали не одразу, бо людині було важко подолати звичку їсти руками. Та й виделка була ще не досить зручна: мала лише два довгі зубці на коротенькій ніжці. М'ясо, наколоте на виделку, вислизало із зубців, а ручка - із пальців. Сучасні виделки мають багато спільного з вилами, бо виготовлені аналогічно до них. Тому виделка - небезпечна річ. З нею треба поводитися дуже обережно, застосовувати лише за призначенням.
- Коли ще не було скла, вікна затягували бичачим міхуром, полотном, папером, змащеним жиром або просоченим воском. Пізніше винайшли скло. Люди, які бачили своє відображення у воді, вирішили зробити дзеркало. Перші дзеркала виготовляли з ретельно відшліфованого каміння або гладеньких металевих пластинок. Згодом люди навчилися покривати скло тонкою металевою плівкою. Так з'явилося сучасне дзеркало. Гарно дивитися на себе в дзеркало, поглядати на світ крізь віконечко, у яке світить сонце. Але розбите вікно й розбите дзеркало до добра не приведуть - їхні уламки дуже гострі, вони ніби ножики, поріжуть шкіру, викличуть біль і кровотечу.
1. Якщо сталося таке лихо, ранку треба негайно промити.
2. Змазати поріз йодом або зеленкою.
- У кожного вдома є багато порошків і рідин, які використовує господиня для прання білизни, чищення посуду тощо. В домашній аптечці також зберігається чимало різноманітних різнокольорових таблеток. Серед них є і вітаміни. Усі ці речі корисні в маминих руках, а от для дитини можуть бути небезпечними.
Діти мають знати, що ніколи нічого не можна куштувати на смак без маминого дозволу, ліки вживати лише тоді, коли тобі дає їх мама або хтось із близьких дорослих, вітаміни не їсти надміру, а вживати їх рівно стільки, як радять лікарі, бо це призведе до отруєння організму.
Коли до рота потраплять деякі речовини, які використовуються в домашньому господарстві (каустична сода, оцтова кислота), це може викликати хімічні опіки в порожнині рота і стравоході.
1. Якщо дитина ненароком ковтнула щось не те, треба негайно промити рот і шлунок великою кількістю води.
2. Негайно звернутися до лікаря!
- Природа - друг, коли ти добре знаєш її, проте зацікавлення рослинами може стати причиною важкого отруєння, якщо дитина незнайома з видами отруйних рослин. У природі є чимало таких небезпечних рослин, які треба добре знати. Це особливо стосується тих із них, які мають яскраві плоди, а також грибів, які подібні до їстівних. До отруйних рослин належать: беладона, блекота, болиголов, вороняче око, вовчі ягоди, цикута.
1. Якщо дитина ненароком скуштувала рослину і їй стало зле, треба випити гарячого чаю із серцевими краплями.
2. Змочити у воді бинта або клаптик чистої тканини і покласти на губи.
3. Негайно звернутися до лікаря.
- Прагнення скоштувати невідому рослину може обернутися лихом для здоров'я дитини. Дітей варто застерігати: не брати незнайомі рослини в рот, не плести з них вінок, не гратися та не виготовляти іграшок. Нестиглі овочі та фрукти можуть викликати гострий біль у шлунку, а також таку хворобу, як дизентерія, яка супроводжується блювотою та проносом.
- Улітку дитину може вкусити бджола, оса або інша комаха. В місцях укусу помітне почервоніння, з'являється біль, свербіж.
1. Якщо на місці укусу видно жало комахи, його треба одразу витягнути.
2. Прикласти клаптик газети, змочений холодною водою.
3.Звернутися за допомогою до дорослого, лікаря.
- Кішка - найулюбленіша свійська тварина з пухнастим хвостом і гострими кігтями. Вона лагідна з тими, хто доглядає її, і агресивно ставиться до незнайомих або тих, хто її недолюблює. За рухами тіла й хвоста кішки можна визначити її настрій. Захисна реакція кішки виявляється також у шипінні, піднятому хвості, загрозливому жесті піднятої лапи з випущеними кігтями.
Порятунок: якщо ненароком на руках залишилися подряпини від котячих кігтів, ранку слід промити перекисом водню, змастити зеленкою чи йодом.
- Собака - вірний друг людини. Але вона може бути небезпечною, тому:
1. Треба уникати зустрічі з незнайомими собаками.
2. Ніколи не дражнити пса. Маючи гострі зуби, він може боляче вкусити.
3. Укуси собак часто викликають тяжкі захворювання.
Отже, дітей треба вчити надавати за потреби допомогу не лише собі, а й іншим. Треба і, це дуже важливо, пояснювати дітям, що не можна і не треба приховувати, говорити неправду, боятися розповісти дорослим, якщо трапилося якесь лихо (з'їли пігулки, ковтнули якусь речовину, брали в рот отруту). Дорослі нададуть термінову допомогу, врятують від загибелі.
Діти мають свідомо ставитися до власного життя та здоров'я. Тому головним напрямом роботи в дошкільному закладі та у сім'ї є виховання у дітей бажання піклуватися про своє здоров'я, а також формування уявлень про можливі небезпечні ситуації природного, техногенного, медичного та біологічного характеру, відпрацювання у старших дошкільників стереотипів поведінки в умовах загрози та виникнення надзвичайних ситуацій.
Підготувала старша медсестра Ковтун Л.М.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів