Планування роботи з вивчення і узагальнення досвіду роботи педагога та оформлення його результатів
Матеріали проблемного семінару для керівників ДНЗ Рівненського району
Якщо в результаті відвідування занять, ознайомлення з різними аспектами освітнього процесу досвід роботи педагога відповідає критеріям перспективного педагогічного досвіду, на засіданні методичної ради ДНЗ чи методичного об'єднання ухвалюється рішення про вивчення досвіду роботи педагога з певної навчально-методичної проблеми, видається відповідний наказ по ДНЗ та складається план роботи з вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду. Якщо досвід роботи здобуває наукове обґрунтування, його можна вважати за передовий.
Загальні критерії педагогічного досвіду:
1. Актуальність і перспективність.
2. Висока результативність і стабільність показників.
3. Наукова обґрунтованість.
4. Присутність елементів новизни.
5. Можливість творчого наслідування досвіду іншими педагогами.
Якщо педагогічний досвід роботи педагога за своїм змістом і значенням становить цінність і за межами ДНЗ, адміністрація має повідомити про це відділ освіти, райметодкабінет і рекомендувати досвід для узагальнення і поширення на районному рівні. А в дошкільному закладі має бути узагальнена картка педагогічного досвіду.
Як вивчається досвід роботи педагога?
Кожен педагог ДНЗ має обрати для себе індивідуальну тему самоосвіти (на 3 - 5 років) та щорічно складати план роботи з підвищення професійного рівня з індивідуальної теми. Такий план роботи достатньо складати на навчальний рік за 4-ма основними розділами:
I. Вивчення психологічної, методичної, педагогічної та спеціальної літератури (перелік літератури).
II. Вивчення та впровадження ППД згідно з індивідуальною темою самоосвіти (вказати назву, автора).
III. Індивідуально-професійна діяльність: вивчення сучасних педтехнологій, розробка власних; апробація програм; робота над створенням ППД; колективні перегляди педпроцесу; консультації; семінари тощо (перелік конкретних заходів педагога).
IV. Створення навчальних та ігрових посібників.
Кожен педагог заводить щоденник з підвищення професійного рівня на навчальний рік, який є його діловою документацією.
Найчастіше ППД роботи виявляється під час відвідування освітнього процесу у педагога; перевірки рівня життєвої компетентності дошкільників, рівня виконання ними програми; стану ведення документації; колективних переглядів педпроцесу; проведення різних форм методичної роботи в ДНЗ, в районі; організації та результативності роботи з батьками. З цією метою складається адміністрацією ДНЗ план вивчення системи роботи вихователя з даної проблеми на 1-2 роки (часто в атестаційний період педагога).
Основні вимоги до створення досвіду роботи:
- Добре вивчити провідну методичну літературу, передові дослідження з обраної педагогом проблеми, щоб визначити, наскільки вона не вивчена науковцями і практиками і є актуальною сьогодні. Часто-густо педагоги обирають для самоосвіти та власного дослідження такі проблеми, які є недостатньо вивченими лише на їхню думку, що свідчить про їхню недостатню обізнаність та низький рівень самоосвіти.
- Неухильно виконувати програму з усіх розділів, ліній розвитку та видів діяльності; не можна проводити дослідження в плані обраної проблеми за рахунок інших розділів програми.
- Роботу треба проводити не від випадку до випадку, а послідовно, систематично, рівномірно, за добре продуманим педагогом планом (протягом 1 - 2 років).
- Слід уникати перевантаження дітей заради здійснення намічених завдань дослідження; затрата зусиль вихованців має бути в межах вікових норм, а робота, з дітьми - їм цікавою та захоплюючою.
- Робота з досліджуваної проблеми не повинна базуватися на вкладанні додаткових коштів адміністрацією ДНЗ на проведення педагогом різного роду експериментів чи перебудові режиму дня закладу, реставрації його приміщень тощо.
- Результати навчально-виховної роботи в ході дослідження мають бути вищими від загальноприйнятих і визначених програмою, БКДО.
Після того, як досвід педагога вивчено (протягом 2-3 років за спеціально складеним планом роботи вихователем-методистом), розпочинається його узагальнення, метою якого є визначення засобів, форм, прийомів, методів, за допомогою яких досягнуто позитивного результату та вивчення умов забезпечення впровадження ППД у практику.
Схема узагальнення ППД роботи:
1. Тема досвіду, автор.
2. Обґрунтування актуальності досвіду ( вступ, переднє слово, передмова, слово від автора тощо).
3. Сучасні теоретичні ідеї, які є науковою основою досвіду (посилання на науковців).
4. Провідна ідея досвіду, його суть, різні форми його застосування, умови.
5. Технологія досвіду, форми, методи, прийоми роботи, планування ідей тощо (зміст ППД).
6. Якісні та кількісні показники результативності навчально-виховного процесу в ході запровадження ППД.
7. Рекомендації щодо використання досвіду роботи в практичній роботі вихователів (висновки).
8. Посилання на літературу.
В узагальнених матеріалах не залишати поза увагою діяльність дітей. І, головне, описувати не систему роботи самого автора досвіду, а те, як використовують його колеги (форми, методи, прийоми, плани, схеми, система роботи тощо).
Узагальнити досвід роботи педагога (описати його) може завідувач чи методист, творча група педагогів чи сам педагог, носій досвіду. Оформлення узагальнених матеріалів ППД може бути у вигляді: методичних рекомендацій, методичного посібника, структурно - логічних схем, таблиць, технологічних карт, буклетів, бюлетенів, альбомів, опису у папці, відеофільму, плакатів, стендів тощо.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів