Картка педагогічного досвіду музичного керівника
1. Тема «Музична гра-драматизація - засіб розвитку творчих музичних здібностей дошкільників».
2. Адреса досвіду: смт. Квасилів Рівненської області Рівненського району вул. Молодіжна, 26
3. Автор: Денисюк Олена Михайлівна
4. Рік народження: 1969
5. Посада: музкерівник Квасилівського ДНЗ
6. Педагогічний стаж: 26 років
7. Категорія: вища
8. Нагороди, звання: грамота відділу освіти райдержадміністрації, районної ради працівників освіти (1999р.), грамоти відділу освіти Рівненської райдержадміністрації (2000р., 2003р., 2007 р., 2009 р., 2010 р.), звання «вихователь-методист»
Анотація досвіду
Демократизація суспільства та розбудова освіти України зумовили впровадження гуманістичних принципів організації навчально-виховного процесу, реалізацію ідей індивідуалізації навчання, розвитку творчості дітей на основі співробітництва. Актуальність питання розвитку творчих здібностей дітей, починаючи з дошкільного віку, визначається як нормативно-правовими документами з галузі (Державною національною програмою «Освіта», концепцією дошкільного виховання в Україні, національною програмою «Діти України», програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» тощо), так і недостатнім науково-методичним забезпеченням його на всеукраїнському, обласному та місцевому рівнях.
Педагогічний досвід роботи музкерівника Денисюк Олени Михайлівни «Музична гра-драматизація - засіб розвитку творчих музичних здібностей дошкільників » є раціоналізаторським і відображає інноваційні підходи у вирішенні завдань музичного розвитку дошкільників, систему роботи з розвитку творчих музичних здібностей дітей засобами музичної гри-драматизації. Новизна його полягає в тому, що навчально-виховний процес з організації музичного виховання дошкільників здійснюють, ураховуючи музичні інтереси, здібності та можливості дошкільників; планування та організація роботи з дітьми забезпечують послідовність розвитку їхніх спеціальних і загальних здібностей (емоційний відгук на музику, чуття музичного ритму, чуття тембру, звуковисотність музичного сприймання тощо).
Досвід роботи є досить актуальним, оскільки створений з метою удосконалення вимог програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» з розділу «Музичний розвиток» та допомагає на практиці чітко і повноцінно планувати заняття з музичного виховання, зокрема гурткову роботу, з урахуванням сучасних вимог та принципу інтеграції в освітньому процесі ДНЗ, забезпечуючи наступність у роботі вихователів та музкерівника.
Головна ідея педагогічного досвіду: через відчуття та переживання, активізацію природних можливостей дитини, співпрацю з педагогом та однолітками - виконання творчих завдань, що забезпечують розвиток творчих музичних здібностей.
Денисюк О.М. у своєму досвіді опирається на результати сучасних наукових досліджень, теоретичних ідей, положень і рекомендацій з проблеми, чітко обґрунтовує мету - розвиток творчих здібностей дошкільників засобами музично-театралізованого мистецтва та формування їхньої життєвої мистецької активності відповідно до вимог програми «Я у Світі».
Суть педагогічного досвіду: забезпечення цілісного підходу при організації і плануванні роботи з розвитку музично-театралізованих здібностей дітей дошкільного віку:
- урахування індивідуальних особливостей дітей на основі діагностики музичних здібностей;
- ефективне поєднання різноманітних форм і методів активізації дітей;
- створення умов для розвитку творчих музичних здібностей дошкільників різних вікових груп, самореалізації кожної дитини;
- особистісно орієнтована взаємодія педагога з дітьми;
- тісна співпраця музкерівника з сім'єю.
Результативність педагогічного досвіду підтверджена практичними успіхами дітей в різних видах музичної діяльності : вихованці вільно й охоче вступають в діалоги, імпровізують на музику різного характеру, створюють власні пісеньки, таночки, мелодії на дитячих музичних інструментах, проявляючи при цьому внутрішній інтерес, пояснюючи свій настрій, почуття. Для вихованців характерні уміння помічати прекрасне в природі, звичному оточенні, діяльності і вчинках людей, вияв поваги до товаришів і близьких, співпереживання, милосердя та доброти.
Досвід роботи музкерівника Денисюк О.М. вивчений творчою групою педагогічних працівників Квасилівського ДНЗ (ясла-садок), методичним об'єднанням музичних керівників дошкільних закладів Рівненського району, через районні семінари і широко пропагується в дошкільних закладах району та області.
Педагогічний досвід Денисюк О.М. рекомендований для поширення через майстер-клас, відкриті покази, презентації у Школі педагогічної майстерності, семінари-практикуми, видавничу діяльність, розповсюдження дисків, сайт ДНЗ.
Форма узагальнення педагогічного досвіду: анотація, опис, створення методичного посібника в оригіналі та в електронному варіанті (диск СD- RW).
Опис педагогічного досвіду
Тема «Музична гра-драматизація - засіб розвитку творчих музичних здібностей дошкільників»
1. Актуальність
Тема розвитку творчих здібностей дітей засобами музичної гри-драматизації досить актуальна і співзвучна сьогоденню, оскільки перед дошкільним вихованням відповідно до напрямів розвитку освіти загалом окреслене завдання виховання вільної, щасливої, творчо розвиненої особистості, створення таких умов, які забезпечать максимум можливостей для самовираження та самовдосконалення дитини, розвитку її природних можливостей, творчих здібностей. Сучасна психолого-педагогічна наука спрямовує педагогів на визнання дитини єдиною і неповторною у Світі зі своїми поглядами, можливостями та нахилами. Взаємодія педагога з дітьми має базуватися на врахуванні запитів і потреб сім'ї, партнерському співробітництві, що виходить з інтересів дитини, її емоційного благополуччя.
В основі досвіду роботи Денисюк О.М. покладені твердження науковців (Л. Венгер, О. Костюк, Г. Тарасов, К. Тарасова, Б. Теплов, С. Науменко та ін.) про природу та особливості розвитку музичних здібностей у дітей різних вікових груп, вплив музики та музично-театрального мистецтва на розвиток дитини загалом (творчий, духовний, інтелектуальний тощо). Через музичну гру-драматизацію творчі музичні здібності проявляються дуже рано, несуть у собі підвищену сенсорну та емоційну чутливість, сприяють зростанню рівня мовної культури.
Разом з тим для музкерівників ДНЗ ще не напрацьовано достатньо матеріалу з даної проблеми. Значній частині педагогів і досі важко визначити межу між «обов'язковим» за вимогами програми та особистісним, індивідуально-диференційованим, а тому вони з легкістю обходять розв'язання даної проблеми в ДНЗ, аби, на їхню думку, не перевантажувати дітей і полегшити свою роботу. (А навіщо мені цей головний біль...). Ці педагоги не знають, скільки втрачають їхні вихованці. З музичною грою-драматизацією життя дітей в дошкільному закладі стає різноманітнішим, різнобарвнішим і цікавішим... Творчі педагоги знайдуть у досвіді роботи Денисюк О.М. все необхідне, щоб перетворити життя дитини в дитячому садку на казку, і виховати її всебічно розвиненою творчою особистістю.
2. Стисла характеристика автора досвіду
Денисюк О.М. - творча, талановита людина, фахівець з 26-ти річним педагогічним стажем роботи на посаді музкерівника дошкільного закладу. Спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Керівник методичного об'єднання музкерівників дошкільних закладів Рівненського району. Нагороджена грамотами відділу освіти райдержадміністрації (1999, 2000, 2003, 2007, 2009, 2010 р.р.). Неодноразовий переможець районних та обласних конкурсів художньої самодіяльності працівників освіти.
Вміє планувати і прогнозувати результати своєї роботи, раціонально використовувати складові музично-розвивального простору, враховуючи рівень пізнавального, музичного та психологічного розвитку дітей.
Творчо підходить до складання сценаріїв музичних вистав, ігор-драматизацій. Є автором слів і пісень до своїх вистав. Поглиблено працює над розвитком творчих музичних здібностей дошкільників як на заняттях з музичного виховання і поза ними, так і в процесі гурткової роботи, яку веде впродовж трьох років на добровільних засадах. Досить відповідальна, ініціативна, активна в громадському житті дошкільного закладу. Любить свою роботу. Користується великою повагою серед колег та батьків вихованців.
Приймала активну участь у громадських проектах мистецького спрямування:
- участь в районних та обласних конкурсах художньої самодіяльності працівників освіти (2010-2013);
- участь в регіональному проекті «День матері» (2014);
- створення і проведення для педагогічних колективів ДНЗ Сарненського району літературно-музичної композиції «Мій оберіг - це родина моя» (2010);
- проведення музичної гри-драматизації для слухачів методичного об'єднання музкерівників ДНЗ Рівненського району та м. Рівне «Вечори на хуторі біля Диканьки» (2012);
- проведення «майстер-класу» для вчителів музики та музкерівників ДНЗ району і м. Рівне з показом музичної гри-драматизації з дітьми старшого дошкільного віку «Сорочинський ярмарок» (2013);
- створення і проведення для слухачів проблемного семінару для керівників дошкільних закладів ДНЗ Рівненського району літературно-музичної композиції «Різдвяні святки» (2013);
- створення та проведення для громадськості селища Квасилів музично-театрального проекту «Сімейні зустрічі» (2014, 2015);
- проведення «Педагогічних зустрічей» з музкерівниками ДНЗ району та м. Рівне з наступним переглядом музичної гри-драматизації з дітьми старшого дошкільного віку «Веселий хутірок» (2014).
3. Суть педагогічного досвіду
В арсеналі Денисюк О.М. понад 20 авторських апробованих на практиці музичних ігор-драматизацій за участю дітей різних вікових груп. Вистави, поставлені Оленою Михайлівною, нагадують яскраве музичне дійство, оригінальну дитячу гру-драматизацію. Вони збирають на перегляд до півсотні батьків та інших членів родин. Яскраві декорації та атрибутика, оригінальні костюми, майстерно поставлені ролі персонажів, бездоганний музичний супровід не можуть залишати байдужими глядачів та самих виконавців ролей - дітей.
Забезпечити цілісний підхід до організації і планування роботи з розвитку творчих музично-театральних здібностей дітей шляхом активного впровадження в освітній процес музичної гри-драматизації - суть педагогічного досвіду Денисюк О.М.
Перш, ніж залучити дітей до музичної гри-драматизації, Олена Михайлівна уважно проводить діагностування їх музичних здібностей з метою добору індивідуальної програми музичного розвитку для кожної дитини. «Нездібних дітей немає» - погоджується з думкою автор досвіду, - а тому кожній дитині робить добірку ролей за її можливостями, нахилами та інтересами.
Інновації, які розробляються і впроваджуються автором досвіду:
- створення Програми музично-театральної студії для дошкільників «Маленькі актори;
- створення авторської системи роботи з навчання дошкільників музичної гри-драматизації;
- розробка методичних рекомендацій щодо навчання дошкільників музично-театралізованому мистецтву;
- впровадження авторської технології проведення інноваційних форм роботи з дітьми з музичного розвитку, зокрема, музичних ігор-драматизацій;
- впровадження нетрадиційних підходів до написання та підготовки сценаріїв музичних ігор-драматизацій з урахуванням рівнів розвитку творчих здібностей дітей різних вікових категорій у театрально-ігровій діяльності;
- розробка авторського музичного репертуару (пісні, таночки) та літературних діалогів (іншого мовного матеріалу) для музичних ігор-драматизацій;
- виготовлення оригінальних декорацій та необхідної атрибутики для ігор-драматизацій, розробка ескізів костюмів для героїв;
- використання слайд-шоу для перегляду батьками вихованців музичних вистав на батьківських зборах, раді дошкільного закладу;
- використання інформаційно-комунікативних технологій в перегляді музичних ігор-драматизацій, поставлених учасниками студії «Маленькі актори»;
- активні форми взаємодії з батьками (творчі посиденьки; практикум з пошиття та виготовлення атрибутів; дні добрих справ; залучення батьків до вивчення з дітьми слів пісень, монологів, діалогів; залучення батьків до виконання головних чи другорядних ролей).
Методи і прийоми, що використовуються автором досвіду в процесі навчання дошкільників музичної гри-драматизації, різноманітні:
- читання і бесіда за змістом прочитаного;
- проспівування програмових та авторських пісень для розвитку музичного голосу і слуху;
- музично-ритмічні імпровізації;
- ігри-завдання на розвиток творчого мислення;
- творчі завдання за мотивами знайомих казок;
- творчі завдання для розвитку виразності рухів;
- інсценування пісень;
- розігрування монологів, діалогів, полілогів;
- перевтілення у казкового героя;
- творчі завдання на розвиток мовлення та постановки звуків тощо.
Створена відповідна матеріальна база для реалізації завдань педагогічного досвіду:
- створена кімната казки з набором різних видів декорацій та атрибутів;
- наявні різні види театрів;
- наявні різні костюми казкових персонажів для музичної театралізації;
- наявні традиційні і нетрадиційні дитячі музичні інструменти.
- укомплектована сучасна фоно - та відеотека для реалізації проблеми.
4. Результативність педагогічного досвіду
Про високу результативність педагогічної діяльності Денисюк О.М. свідчать:
- динамічні позитивні зміни в розвитку творчих музичних здібностей вихованців;
- збагачення розвивального предметно-ігрового середовища для розвитку музично-театралізованого мистецтва в ДНЗ;
- стійкий інтерес дітей до музичних вистав, виконання головних ролей;
- активізація батьків та покращення співпраці з родинами вихованців.
Аналіз практичного матеріалу до досвіду роботи свідчить про його доступність, раціональність, ефективність, інноваційність, високу результативність на рівні музичного розвитку дітей різних вікових періодів.
Досвід роботи є актуальним як для педагогічних працівників дошкільних закладів Рівненського району, де створені всі необхідні умови для його впровадження, так і для дошкільних закладів області. Він простий у використанні і не вимагає значних додаткових матеріальних затрат і часу, перебудови режиму дня дошкільного закладу.
Для зручності у користуванні, подальшого використання та поширення досвід роботи Денисюк О.М. упорядкований на електронних носіях та узагальнений в методичному посібнику «Музична гра-драматизація - засіб розвитку творчих музичних здібностей дошкільників».
Опис досвіду роботи провела вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів