Руховий режим дітей під час прогулянок в зимовий період
Серед багатьох чинників, які впливають на стан здоров'я і працездатності дітей дошкільного віку, руховій діяльності належить особливе місце так, як рухова діяльність - це біологічна потреба організму, від якої залежить фізичний та загальний розвиток дитини.
Рухова активність формує у дітей потребу в здоровому способі життя. Щоб досягти оптимального рухового режиму в нашому дошкільному навчальному закладі створено розвивальне фізкультурне-оздоровче середовище. Для занять на свіжому повітрі об лаштований спортивний майданчик, бігові доріжки, спортивно-ігрове обладнання.
В руховому режимі перше місце займають ранкова гімнастика, рухливі ігри та фізичні вправи на прогулянці, фізкультхвилинки на заняттях. З метою оптимізації рухового режиму впроваджені оздоровчий біг на свіжому повітрі, ходьба по масажерах, гімнастика після денного сну. В основу рухового режиму в закладі покладено принцип індивідуального-диференційного підходу до кожної дитини.
Враховуємо метеорологічні та погодні умови при організації прогулянок
Проведення фізкультурних занять та прогулянок на свіжому повітрі в зимовий час потребує особливої уваги від вихователя, інструктора по фізкультурі та контролю медичної сестри. Обов'язково потрібно продумувати організацію проведення прогулянок та занять. Перш за все необхідно медичній сестрі звернути увагу в зимовий час на температуру повітря, вологість, швидкість руху повітря. Для цього обов'язково при вході до ДНЗ потрібно розмістити термометр для контролю за температурою повітря на вулиці.
При організації прогулянок у зимовий час керуємось Державними санітарними нормами і правилами, затвердженими МОЗ України від 10.08.2013 № 648. Прогулянки на відкритому повітрі проводимо 2 рази на день, не менше 4 години. Взимку при температурі повітря від - 4⁰ до - 10⁰ і швидкості руху повітря до 2м/сек дітей одягаємо в зимові куртки, шуби комбінезони - 4-5 шарів одягу. При цьому на прогулянках діти граються в ігри з середньою руховою активністю.
При подальшому знижені температури рухова активність збільшується. Прогулянки на вулиці відповідно до санітарних норм проводимо при температурі повітря не нижче - 16⁰С і швидкості руху повітря до 5м/сек. Не проводяться прогулянки при температурі повітря нижче - 16⁰С і швидкості руху повітря понад 7м/сек, тому що несприятливі умови погоди відображаються на загальному стані дитини.
Гігієнічні вимоги до одягу, взуття
Для забезпечення рухового режиму на прогулянці велике значення має правильний підбір одягу та взуття. Одяг має відповідати росту дитини, забезпечувати вільний рух. Тому медичній сестрі слід контролювати, як одягнені діти на прогулянці, чи не перегріваються вони. Нераціонально підібраний одяг погіршує стан дитини, знижує його працездатність. Тому для збереження теплообміну необхідно, щоб одяг був з хлопкових тканин, трикотажних, шерстяних, які добре вбирають вологу.
При проведені контролю за організацією прогулянки взимку звертаю увагу на дітей частохворіючих, дітей після переносних захворювань. Їм потрібно займатись в більш теплішому одязі, взуття підбирати відповідно до розміру стопи, щоб не стискало ногу і не погіршувався кровообіг. Після фізкультурного заняття на вулиці чи прогулянки взимку, медсестра спостерігає, хто з дітей перегрівся. Обов'язково потрібно розтерти дитину і переодягнути в сухий одяг, звернути увагу на руки (теплі, чи холодні), кому після прогулянки необхідно просушувати одяг чи взуття.
Гігієнічні вимоги до проведення рухливих ігор на прогулянці
В холодну погоду на початку прогулянки дається біг, який збільшує кровообіг і зігріває дітей, але помірний, щоб не було перегріву. Рухливі ігри взимку повинні будуватись на знайомих дітям рухах (біг, ходьба, стрибки), які заставляють працювати всі м'язи, і тим самим зігрівають весь організм.
Дуже важливо в морозну погоду чергувати біг з ходьбою, приділяти увагу естафетам. Діти під час естафет жваві, бадьорі, підстрибують, плескають у долоні.
Важливо правильно на прогулянці чергувати вправи і відпочинок, але під час відпочинку діти не повинні залишатись нерухомими. Здійснюючи спостереження за прогулянкою, медсестра слідкує за вихователями, як здійснюється ними підхід до дітей більш повільних, як стимулюють їх до більшої активності, дають їм завдання, підбадьорюють, дуже рухливих стримують.
Ослабленим дітям потрібно надавати менше навантаження, зменшуючи число повторень вправ, скорочувати їх в рухливій грі, зменшувати час бігу і замінювати його ходьбою. Діти після хвороби і ті, що нещодавно вступили до дошкільного закладу, виходять на прогулянку зі всією групою.
Важливим для зберігання фізичного здоров'я дитини є правильне поновлення фізичної активності після хвороб. Для цього дотримуємось орієнтовних термінів поновлення занять з фізкультури.
Взимку для прогулянки добираються такі рухи, які відповідають кліматичним умовам. Якщо достатньо снігу на прогулянці, то більше уваги потрібно приділяти ходьбі на лижах, їзді на санчатах, грі в сніжки, хокей.
В зимовий час при проведенні прогулянок не рекомендується проводити ігри зі співами, віршами, так як це приводить до вдихання великої кількості холодного повітря і може викликати захворювання верхніх дихальних шляхів. Обов'язково потрібно привчати дітей правильно дихати через ніс.
Структура прогулянки в середній групі взимку:
- Спостереження 5-6 хв
- Ігри з природнім матеріалом
- Ходьба і нешвидкий біг у колоні у великому колі, позначеному зафарбованою водою на снігу
- Гра в сніжки «Хто швидше заліпить коло»
- Катання парами на санчатах (відстань 20м)
- Гра «Знайди свою пару» з нешвидким бігом
- Ходьба
- Відпочинок, самостійні ігри дітей
- Трудові доручення (тривалість комплексу 20 хв)
Особливості медико-педагогічного спостереження
У нашому закладі постійно здійснюється медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням та дотриманням оптимального рухового режиму відповідно до вимог інструктивно-методичного листа МОН України з фізкультурно-оздоровчої роботи від 16.08.2010. №1/9/563. Щоб визначити ефективність оздоровчої роботи, її відповідність віковим можливостям, медичною сестрою здійснюється:
- Контроль за станом здоров'я дітей і фізичним розвитком за результатами профоглядів.
- Контроль за санітарно-гігієнічним станом місць, де проводяться фізкультурні заняття та прогулянки.
- Контроль за фізичним навантаженням - величиною впливу фізичних вправ на діяльність усіх органів і систем.
- Санітарно-просвітницька робота з питань фізичного виховання серед персоналу та батьків.
Відповідно до пункту 5 Порядку медичного обслуговування дітей у ДНЗ, затвердженого постановою КМ України від 14. 06. 2002 №826 під час обов'язкових медичних профоглядів лікар оцінює стан здоров'я дітей і визначає групу здоров'я та групу по фізкультурі. Результати медичних оглядів та призначення щодо рухового режиму, фізичного навантаження записується у форму -26 (індивідуальну картку дитини) та ці дані медсестрою вносяться у листок здоров'я, який передається вихователю групи та інструктору з фізкультури.
Медико-педагогічне спостереження здійснюємо медична сестра та вихователь-методист 1 раз на місяць згідно графіку, який затверджує керівник, а також періодичність спостережень передбачено і в річному плані роботи. При спостережені за прогулянкою, заняттями, обов'язково звертаємо увагу на навантаження дітей підготовчої та спеціальної груп, чи приділяється увага охороні життя і здоров'я дітей, профілактиці травматизму. Знайомимось з планом прогулянки і занять, чи відповідають вимогам програми, стану здоров'я та рівню фізичної підготовленості дітей.
Правильність побудови заняття, прогулянки та відповідність фізичного навантаження згідно методичних рекомендацій визначаю такими методами: Візуально стежу за:
1. Зовнішніми ознаками реакцій дітей:
- колір обличчя
- спітнілість чола, щік, голови, спини
- спосіб і ритмічність дихання, поява задишки (через ніс або рот)
- якість виконання рухів
- стан постави
- рівень інтересу
- надмірна рухливість чи млявість
2. Пульсометрією.
Для підрахунку пульсу обираю дитину достатньої активності, дисципліновану та середньої фізичної підготовленості. Найкраще підраховувати пульс таким чином: покласти руку на серце і за стандартами пульс рахую за 10 секунд до початку заняття, після ввідної частини, після загальнорозвивальних вправ, основної частини, рухливої гри, в кінці заняття, та через 3-5 хвилин після заняття. Отриманий показник множимо на шість. Відповідно до отриманих показників будуємо графічну криву фізичного навантаження та результати спостережень фіксую у протоколах медико-педагогічного контролю. За результатами контролю корегуємо дозування фізичного навантаження, складаємо заходи щодо поліпшення показників та розглядаємо на засіданнях педагогічної ради.
Про результати обов'язково інформуємо батьків та, за потреби, питання розглядаємо на засіданнях піклувальної ради.
Пам'ятки щодо організації рухового режиму в ДНЗ
1. Створюйте умови для різноманітної рухової активності.
2. Залучайте дітей до активної рухової діяльності на прогулянках.
3. Хваліть не лише дитину, яка легко і швидко виконала вправи, а й ту, яка вирізняється гіршою координацією рухів, має надлишкову вагу, проте виявила старанність, доклала особистих зусиль.
4. Враховуйте, що кожна дитина набуває рухового досвіду в притаманному для неї темпі, в залежності від рівня її рухливості, віку, природних можливостей.
5. Реалізовуйте індивідуальний та диференційований підходи.
6. Добирайте вправи, ігри з урахуванням роботи і відпочинку м'язів.
7. Проводьте чергування вправ з масажем.
8. Пам'ятайте, що діти, які значну частину часу проводять на свіжому повітрі, - енергійні, бадьорі, життєрадісні. В них, зазвичай, добрий апетит і міцний здоровий сон.
Підготувала медична сестра старша Ковтун Л.М.
Повну версію статті читати у ж-лі "Медична сестра дошкільного закладу" №1\2016
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів