НОВІ ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ З РОДИНАМИ. Консультація для вихователів
Ефективна робота ДНЗ неможлива без активного залучення родин до участі в освітньому процесі, підвищення педагогічної культури батьків, формування у них відповідального та усвідомленого ставлення до батьківства, що є передумовою зміцнення сім'ї та реального захисту прав дитини.
Основними завданнями ефективної взаємодії з родинами є такі:
- встановлення партнерських взаємин з родиною кожної дитини;
- об'єднання зусиль дорослих для розвитку і виховання дітей;
- створення атмосфери взаєморозуміння, емоційної підтримки;
- активізація та збагачення психолого-педагогічних знань та вмінь батьків;
- підтримка впевненості батьків у їхніх педагогічних можливостях.
Сучасні форми взаємодії ДНЗ із родиною - це способи організації спільної діяльності та спілкування. Основою всіх видів форм взаємодії ДНЗ з родинами є встановлення довірливих взаємин між дітьми, батьками і педагогами, об'єднання їх в єдину команду, виховання потреби ділитися одне з одним своїми проблемами та спільно їх розв'язувати, думати, шукати власний вихід з ситуації.
Вивчення й аналіз методичних рекомендацій науковців-практиків О.Кононко, Л.Калуської, Т.Алексєєнко, О.Полякової дозволяє виділити нові сучасні форми інтерактивної взаємодії родини і ДНЗ. Вимоги часу спонукають нас урізноманітнювати, постійно оновлювати форми взаємодії з родинами, залучаючи батьків до участі в усіх заходах, давати їм зрозуміти, що завжди переймаємось дитячими проблемами і тоді, коли дитина приходить до нас, і під час перебування її в дитсадку, і коли вона залишає його стіни.
ІНДИВІДУАЛЬНІ ФОРМИ ВЗВАЄМОДІЇ:
- Вступне анкетування
- Візити батьків ї дитиною до ДНЗ
- Співбесіди
- Консультації
- Відвідування вихователем своїх вихованців удома
- Телефонний зв'язок,запрошення батьків до ДНЗ
- Дні діагностики
- Відкриті покази
- Створення колекцій творчих завдань для співпраці з дитиною,
- Слайди презентації тощо.
НАОЧНО-ПИСЬМОВІ ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ:
- Батьківські куточки (розміщуються в роздягальній, включають рубрики «Поради батькам», «Поради батьків» та ін.)
- Тематичні стенди
- Ширми-пересувки
- Дошки оголошень
- Інформаційні листи
- Тематичні виставки (дозволяють знайомити з актуальними питаннями життя, практики виховання дітей, пропагувати кращий досвід родин, презентувати кращі зразки демонстраційного матеріалу тощо)
- Теки-пересувки (поєднуються зусилля і вихователів, і батьків; це збірка яскравого інформаційного матеріалу для дітей конкретної вікової групи; результативним є залучення батьків-фахівців: батьки-лікарі, вихователі, мистецтвознавці, вчителі, пожежники, поліцейські, та інші)
- Родинні газети
- Родинні фотоальбоми (наприклад, фото вернісаж «Традиції родинні єднають покоління», «Завжди ми разом - тато, мама і я», «Захисники нашого рідного краю» та ін.)
- Пам'ятки для батьків
- Педагогічні бібліотечки (наприклад, «Навчаємось - розуму набира-ємось», «Домашня академія»)
- Запрошення для батьків на зустрічі, збори (повинні бути індивідуальні та передбачати шанобливе звернення до членів родини, повідомлення про час, місце зустрічі, пропозицію взяти активну участь тощо)
- Виставка малюнків батьків і дітей (наприклад, «Ми любимо нашу Україну», «Сім кольорів дитинства», «Безпека дитини» та ін.)
- Вітання
- Скринька довіри, скринька пропозицій («Батьки запитують, оцінюють, пропонують»)
- Телефон довіри
- Батьківська пошта
- Інтернет-спілкування через сайт ДНЗ.
ГРУПОВІ ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ:
- Групові консультації (зазвичай вони є завжди планові і потребують ретельної підготовки педагога)
- Практикуми (запрошуються декілька сімей відразу; в запрошенні вказується тему, наприклад «Виправлення вад звуковимови дітей», «Вчимось робити звуковий аналіз слів» тощо)
- Школа молодої родини (заняття мають бути різноманітними, це можуть бути дискусії, «круглі столи», вечори запитань і відповідей з цікавою наочністю, де батьки є не тільки слухачами, а й активними учасниками)
- Вечори запитань і відповідей (запитання збираються напередодні, як в усній, так і в письмовій формі - відкриті чи анонімні)
- День добрих справ (у групу запрошують у другу половину дня 4-5 батьків для спільного вирішення справ, наприклад, перекопати грядки, висадити розсаду, відремонтувати дитячі меблі,оформити кімнату для проведення конкурсу тощо)
- Брифінг (це зустріч, на якій коротко викладається позиція з одного із злободенних питань, зазвичай працює 2 команди, одна - ставить запитання, а інша - відповідає, або організатор задає запитання, а батьки відповідають)
- Свято іменинників (дітей можна об'єднати за порами року - група батьків і група дітей).
КОЛЕКТИВНІ ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ РОДИНИ І ДНЗ:
- Батьківські збори («родинні» збори групові, загальносадові потребують ретельного вивчення питання, яке виноситься на обговорення, наскільки це питання є актуальним; збір необхідного матеріалу: спостереження, анкетування, бесіди з батьками, дітьми; оформлення виставок для батьків, складання й оформлення запрошень, обговорення питання з конкретними батьками, яким доручено виступити з обміном досвіду тощо)
- Батьківські конференції
- Сімейні клуби (прикладом є Клуб «Турботливі батьки», який формує відносини з родинами дітей на принципах добровільності, особистої зацікавленості, де поєднуються спільна проблема і пошуки оптимальних форм допомоги дитині, обмін досвідом виховання, підвищення власного педагогічного досвіду. Клуб може проводити свої засідання як один великий, а може дробитися на більш дрібні в залежності від тематики зустрічі і задуму організаторів)
- Батьківський комітет (співпраця на основі «Положення про батьківський комітет ДН»)
- День відкритих дверей (не показова зустріч, а звичайний день у житті ДНЗ з активною участю батьків)
- Зустрічі з цікавими людьми (наприклад, заняття-зустріч з батьками-учасниками АТО «Люби, шануй, оберігай свій рідний край» та ін.).
Модернізація традиційних та використання нових інноваційних форм сприяють підвищенню взаємодії педколективу і родин, створюють позитивний імідж ДНЗ, сприяють активній участі батьків у житті дитсадка, встановлюють позитивний тон взаємин батьків і вихователів, довірливе ставлення до них, бажання дітей відвідувати дитячий садок, свою групу.
Підготувала вихователь Квасилівського ДНЗ (ясла-садок) Дахненко І.Р.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів