Тематичне заняття-мандрівка «Подорож до лісу»

(з використанням соціально орієнтованих ігор)

Програмові завдання:

Соціально-комунікативний розвиток:

  • збереження соціального здоров'я дітей через розвиток навичок вільного спілкування з оточуючими;
  • створювати умови для накопичення позитивних емоцій і почуттів у дітей;
  • розвивати у дітей навички конструктивного спілкування і взаємодії в процесі спільної діяльності з дорослим і однолітками, емпатії, слухового сприйняття, комунікативних здібностей;
  • сприяти формуванню дружніх взаємовідносин дошкільників.

Мовленнєвий розвиток:

  • розвивати у дітей вміння вільно висловлювати свою думку в процесі спільної діяльності;
  • активізувати словниковий запас;
  • виховувати у дітей навички уважного слухання співрозмовника, не перебиваючи його.

Пізнавальний розвиток:

  • розвивати у дітей допитливість і пізнавальну мотивацію, творчу уяву та активність, довільну увагу і пам'ять, слухове сприйняття;
  • збагачувати життєвий досвід дітей за допомогою подорожі;
  • закріплювати знання з надання першої допомоги.
  • формувати у дітей уявлення про причини і наслідки неправильного поводження в природному довкіллі.

Фізичний розвиток:

  • розвивати у дітей координацію рухів, дрібну моторику рук;
  • зняти м'язову напругу.

Художньо-естетичний розвиток:

  • розширювати образні уявлення дітей; розвивати вміння складати композицію (колаж) з готових малюнків варіативним способом;
  • продовжити формувати у дітей навички колективної творчості; викликати почуття радості від створеного зображення; виховувати бажання радіти за оточуючих.

Підготовча робота: виготовити роздавальний ма­теріал для  ігор, картотеку соціально-комунікативних ігор, декорації; підготувати музичний супровід та презентацію; в повсякденному житті та на заняттях використовувати ігри на комунікацію та соціалізацію; читання казки «Про квітку».

Обладнання: мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, слайди: «Дитячий садок», «Автобус», «Лісова галявина», «Річка», «Ліс», «Паровоз» «Хмара», «Лісова лікарня», «Лісничий», «Лісова майстерня»; аудіо записи: «Вальс квітів», «Звуки природи» (річка, дощ, ліс), картинка (іграшка) «Сонце»;  малюнки квітів на кожну дитину; рулі 2 шт; картки «Емоції», фотографії дітей, ширма, аркуші паперу з зображеннями (річки, галявини, лісу); готові зображення метеликів, птахів, земноводних, диких тварин; пензлі, банки з клеєм, клейонки, серветки (для кожної дитини); обруч, стіл для окулярів, по 3 бруски будівельного матеріалу для пари дітей; декорації: ялинки, дерева, дуги, пеньочки, обруч.

Хід заняття

        Вступна частина  -  3 хв.   

Слайд 1 «Дитячий садок»   

Вправа  для робочого настрою «Сонечко»

Вихователь. - Давайте привітаємося з гостями і зігріємо їх своїми посмішками.

  - А що нас ще зігріває і покращує наш настрій? 

- Правильно сонечко. Давайте ми уявимо, що наші руки - це сонячні промінчики,  торкнемося ними один одного і подаруємо тепло своїм друзям.

  (Діти стають у хоровод, витягуючи руки вгору, стикаючи один одного).

Діти. - Сонечко, сонечко! Ми - твої промінці! Бути добрими людьми,
        сонечко, нас навчи!

Картинки «Мій настрій»

Вихователь. - Я вам пропоную взяти картку із зображенням настрою і викласти її під своєю фотографією.

       - Ви, любите подорожувати? Сьогодні ми з вами відправимося  подорожувати   в цікаву «лісову  країну», де на нас чекають різні сюрпризи! Для цього треба знати, що з собою  взяти.

Основна частина -  25 хв.

Соціально-орієнтована гра «Збери валізу»

Дітям пропонується вирушити у подорож. Що для цього треба?
      Укласти речі у валізу: «Подумайте, що потрібно взяти з собою в дорогу?». Перший   мандрівник називає один предмет, другий повторює і називає свій предмет. Третій  повторює, що назвав другий мандрівник, і називає свій і т. д. Умова: повторюватися не можна.

      - Подумайте і скажіть, що потрібно взяти з собою в дорогу з продуктів?

      - Подумайте, що потрібно взяти з собою в дорогу, крім продуктів?

     - Отже, наша подорож починається!

Перша зупинка «Ліс».

Вихователь. - Щоб дізнатися, на якому  транспорті будемо подорожувати, відгадайте загадку.

                                         Швидко мчить, бо поспішає,

                                          Пасажирів підбирає.
                                          І хвилинка у хвилинку
                                          Їх доставить на зупинку. (Автобус)

Слайд 2«Автобус»  (звучить аудіо запис «Шум міста»)

Гра «Веселий автобус»

      Гравці розбігаються по різних кутках кімнати і вибирають собі місце. Один з   учасників - «водій автобуса». Його завдання - запросити  дітей до салону чемно і ввічливо, ласкаво назваючи ім'я  кожної дитини.

Слайд 3 « Ліс» (звучить аудіо запис «Звуки  лісу»)

Вихователь. - Ми з вами потрапили  в «ліс».

Мовленнєва гра «Закінчи речення»

Вихователь говорить початок речення та вказує на дитину, яка повинна його закінчити.

  •  У ялинки голки ялинкові, а у сосни...
  •  Стоїть Антошка на одній...
  •  Ноги у хлопчика, а у вовка...
  •  Руда лисиця з рудим, довгим...
  •  Білка живе в...
  •  Взимку ведмідь впадає в...
  • У лісі не можна...
  •  Шишка впала на...
  •  Гладити рукою можна...
  •  Коли я прийшов у ліс, я побачив...
  •  Взимку в лісі більше снігу, тому що...
  •  Якщо на снігу чиїсь сліди, значить...
  •  Не можна кричати, тому що...
  •  Настав ранок...

   - Чудово і  ми вирушаємо до лісу по стежці.

Рухлива гра «Вперед по стежці»

    Діти виконують інструкцію.

  •  Йдемо по широкій доріжці парами.
  •   Тепер один за одним по вузькій стежці.
  •  Піднімаємося вгору.
  •  Біжимо з гори.
  •  Стрибаємо по камінцях через струмочок.
  •  Йдемо під низькими гілочками (нахиляючись).
  •  Йдемо босоніж по траві.

Слайд «Лісова галявина» (звучить аудіо запис «Вальс квітів» Чайковського)

Друга зупинка  «Лісова галявина»

Вправа «Квітка»

   (На підлозі лежить обруч. Навколо нього - малюнки «Квіти». Діти сідають на підлогу навколо обруча, беруть малюнки квітів, називаючи  їх).

   - Яка чудова різнобарвна галявина у нас вийшла.

   - А тепер уявіть, що ви перетворилися на квітку, яка прокидається під теплими променями   ласкавого сонечка. (Звучить спокійна музика). Діти, сидячи у колі, зображують «квітку». По мірі «пробудження» Сонечка (імітація появи Сонечка із-за горизонту) квітка «струшує» останні крапельки роси і поступово «розправляє свої листки і розкриває свої пелюстки».

    (Діти поступово встають, розводять руки в сторони, тягнуть їх до Сонечка.)

Емпатія (діти стоять півколом)

Вихователь.  - Я - злий хлопчисько, а ти - красива квітка. Я хочу тебе зірвати. Вмов мене цього не робити. (Діти придумують  варіанти)

Гімнастика для очей

Очима обертаємо, 
   Головою не хитаємо. 
   Вліво - раз, два, три, чотири,  
   Вправо - стільки ж повторили. 
   По колу очима обертаємо,
   Все навколо розглядаємо. 
   Раз - коло, два, три, чотири, 
   Міцніше очі ми закрили. 
   На п'ять і шість їх потримали - 
   І потім знову закружляли.

Вихователь. - Все роздивилися. Час далі рушати. Наш шлях лежить через болото.

Соціально орієнтовна  гра «Через болото»

  Діти стають парами. Вихователь пропонує парами перебратися з одного берега на інший за допомогою трьох листочків картону.

 Вихователь. - Молодці! Подолали найтяжкі випробування. А ви знаєте, що на прогулянці, в походах бувають незвичайні випадки, коли потрібна  допомога.

 - Що може трапитися в дорозі? Хто нам допоможе в такому випадку?

   (відповіді дітей)

  - Ви вмієте надавати першу допомогу? А ось зі третя зупинка - «Лісова лікарня»

Слайд  «Лісова лікарня»

Гра «Перша допомога»

У дітей на столах зображення з нещасними випадками, які  можуть трапитись з людьми,  та маленькі картки з алгоритмом першої медичної допомоги). Вихователь пропонує дітям викласти малюнки в певній послідовності та розповісти про свої дії.

Вихователь. - Давайте подякуємо галявині за цікавинки. Щоб дізнатися,  куди ми з вами відправимося далі, треба знову відгадати загадку.

      Ми говоримо: вона тече;

      Ми говоримо: вона грає;

      Вона біжить завжди вперед,

      Але нікуди не тікає.  (Ріка)

Вправа «Вперед до річки»

    Діти долають перешкоди, не відпускаючи рук: оминають озеро, перестрибують через струмочок, продираються крізь ліс (ходьба «змійкою»), переступають через каміння, проповзають через тунель.

Слайд  «Річка» (звучить аудіо запис «Шум річки»)

 Вихователь. - Ось і прийшли ми до річки.

Дидактично-рухлива гра «Хмарка та краплинки»

      Звучить музика, яка нагадує дощ. Вихователь промовляє чарівні слова: я -   мама Хмара, а  ви - мої  діти-крапельки, та вам час відправлятися в    подорож. Полилися крапельки на землю. (Стрибають, граються).

   - Сумно їм стало одним стрибати. Зібралися вони разом і потекли маленькими веселими струмочками. («Крапельки» роблять струмок,  тримаючись за руки).

   - Зустрілися струмочки і стали однією великою рікою. («Струмочки» збираються в ланцюжок).

   - Пливуть крапельки в великій річці, мандрують. Текла - текла річка і попала в океан (Діти перешиковуються в хоровод та рухаються по колу).

   - Плавали-плавали крапельки в океані, а потім згадали, що мама-Хмара наказувала їм  повертатися додому. (Діти присіли).

   - Раптом, виглянуло сонечко, пригріло. Стали крапельки, легкими, потягнулися угору (з положення сидячи діти піднімають руки вгору і поступово піднімаються).

    - І повернулися до мами-Хмари.

    - Молодці,  крапельки. Добре себе поводили, перехожим за комір не лилися, не  бризкалися.  Тепер з мамою побудьте, бо я без вас засумувала.

Слайд  «Лісник»   (Звучить вальс  Й.Штрауса «Весняні голоси»)

Сюжетно-рольова гра «Лісник»

     До зали заходить  Лісник.

Лісник. - Це хто в лісі гуляє? Голоси чути? Сміх? Та це ж дітлахи: дівчатка та хлопчики. Привіт, діти! Діти, ви знаєте, хто я? (Відповіді дітей)

Лісник. - Я - Лісник. Що робить лісник  в лісі? (Відповіді дітей)

        - Лісник - господар лісу. Я піклуюся про ліс, про його мешканців.     Щоб стати лісником, треба багато  вчитися, багато знати, і багато вміти.

        - Як ви поводили себе в лісі? (Відповіді дітей)

        -  Хто губить природу, з тим я буду дуже суворий. А хто  ліс поважає, допомагає  звірям, природу не кривдить, той бажаним гостем буде.

        - А ви природу любите? Мабуть ви допитливі діти, якщо знаходитеся тут. Мені треба знати, чи знаєте ви правила поведінки в лісі? Що можна, а що не можна робити в лісі та чому? (Відповіді дітей)

Гра роздум «Що буде, якщо...?» (ТРВЗ)

     - Що буде, якщо зникнуть всі комахи ? Що буде з іншими мешканцями?

     -  Що буде, якщо не стане птахів?

Лісник. - Молодці! Ось вам мій подарунок «Правила поводження в лісі». Читайте самі, та друзів навчайте!

Слайд «Лісова майстерня»

Лісник. - Довго ви, діти, гуляли по лісу. Пропоную вам пройти в « Лісову

майстерню».

Вихователь. - Вам ваше робоче місце фотографія  підкаже. В тарілочках є різні  картинки , серед них є  зайві. Будьте уважні! Вам потрібно розташувати картинки  на папері, а потім приклеїти.

Самостійна робота дітей

Діти виконують аплікацію «Наша подорож». По закінченню роботи дитина виставляє її на ширму та розповідає про неї.

Лісник.  - Молодці. Мені дуже сподобалися ваші роботи. А тепер час прощатися, у мене в лісі ще є справи. До побачення, діти!

Заключна частина - 3 хв.

Слайд «Потяг»

Діти займають місця в потязі та повертаються до дитячого садка  під музику  «Паровоз Букашка».

Вихователь. - Куди ми сьогодні подорожували?

     - Що вас здивувало?

     - Про що нове дізналися?

     - Про що будете розповідати вдома?

    - А тепер я вам пропоную взяти картку «Мій настрій»  і покласти під своєю  фотографією. Чи змінився ваш настрій після заняття?