ВІКОВІ ПРОЯВИ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНЯТ

 Молодший дошкільний вік

Дитина усвідомлює своє місце у сім'ї близьких дорослих та ді­тей, їхні імена, родинні стосунки; в дошкільному закладі - ім'я та по батькові педагогів. Розуміє вимоги дорослих до її поведінки, ви­являє інтерес до спільної з ними та з іншими дітьми діяльності. Ро­зуміє відмінність між дорослими та дітьми. Розуміє захищеність ді­тей батьками. Розрізняє рідних, знайомих і близьких людей. Уміє вітатися, дякувати, просити про допомогу і пропонувати її. Виявляє своє ставлення до людей за допомогою слів та в інший спосіб.

Середній дошкільний вік

Дитина знає, що людина народжується і живе в сім'ї, розуміє зна­чення родинних взаємин, злагоди й порядку в домі, вміє виявляти турботу про рідних і любов до них. Знає правила спілкування зі зна­йомими (сусідами, друзями батьків) та незнайомими людьми. Вияв­ляє турботу про людей відповідно до їхнього віку. Розуміє стан і на­стрій дорослих та дітей. Розуміє значення добрих стосунків із діть­ми і педагогами у дитячому садку. Уміє спільно діяти у грі, під час занять. Знає і виконує правила ввічливого спілкування. Розуміє, що в товаристві слід дотримуватися певних норм. Виявляє інтерес до дій і слів вихователя, намагається співдіяти з ним, отримати схва­лення за добрі вчинки. Уміє розповідати про своїх друзів, про їхні риси характеру. Розуміє вимоги до своєї поведінки у спільній діяль­ності. Турбується про молодших дітей і наслідує старших.

Старший дошкільний вік

Дитина розуміє внутрішньосімейні взаємини, ставлення членів родини одне до одного. Знає свій родовід, усвідомлює, що честь ро­ду залежить від кожної людини. Бере участь у вшануванні пам'яті предків, у стосунках сім'ї з родичами, які живуть поруч і далеко. Виявляє інтерес до родинних реліквій, бере участь у підтриманні родинних традицій. Має сформовані уявлення про доброту, гуман­ність, щирість як важливі якості людини та людських взаємин; про справедливість як здатність правильно оцінювати вчинки лю­дей; про чесність як вимогу відповідати власною поведінкою до тих критеріїв, що застосовує, оцінюючи вчинки інших людей. Виявляє самоповагу, що ґрунтується на усвідомленні своєї індивідуально­сті, права на самовираження, на власні почуття та самостійну пове­дінку, що не створює проблем для інших людей залежно від їхньо­го віку та статі.

Уміє запобігати конфліктам і розв'язувати їх. Розуміє ставлен­ня людей до себе. Почувається природно в товаристві знайомих і незнайомих людей. Знає, як реагувати на прояви несправедливо­го ставлення до себе, розуміє причину цього і намагається усуну­ти її. Прагне, щоб взаємини були коректними, толерантними. Ро­зуміє поняття «дружба» і «товаришування», відповідно поводить­ся з однолітками.

Має уявлення про державу, її символи, про свій народ, націо­нальні особливості українців. Знає національні пам'ятки, героїв, виявляє повагу до них, ушановує національні святині. Розуміє по­няття «людство», шанує звичаї інших народів.