ЗМІСТ ЗНАНЬ І ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ ДІТЕЙ ЗА ОСВІТНЬОЮ ЛІНІЄЮ «ДИТИНА В СОЦІУМІ»
Зміст освітньої лінії «Дитина в соціумі» передбачає формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими як носіями суспільно-історичного досвіду людства в дитини з'являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об'єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження Дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства.
Показником опанування змісту освітньої лінії «Дитина в соціумі» є сформованість родинно-побутової та соціально-комунікативної компетенції дітей дошкільного віку.
У галузі родинно-побутової компетенції дитина старшого дошкільного віку має:
· розуміти, що батьки - найрідніші люди, які доглядають та виховують своїх дітей, ставитися до них з любов'ю та повагою, турбуватися про них;
· знати, що сім'я - це група людей, які спільно проживають, піклуються одне про одного: вітаються, цікавляться справами, допомагають, зустрічають, мають сімейні обов'язки, виявляють повагу та гідне ставлення до членів сім'ї, беруть участь у збереженні сімейних традицій, рідні брати-сестри - це діти, народжені в одній сім'ї; дідусь та бабуся доводяться батьками татові та мамі; знати про внесок кожного члена сім'ї у її добробут, усвідомлювати захищеність дітей батьками;
· знати, що родина об'єднує всіх родичів матері та батька, імена та по батькові членів сім'ї та окремих членів родини; усвідомлювати особливості сімейних та родинних стосунків;
· бути здатною турбуватися про рідних, дослухатися до старших, опікуватись молодшими; дотримуватись правил сімейного співжиття; виконувати свої обов'язки, підтримувати порядок у своєму помешканні; ініціювати підтримання родинних зв'язків, виявляти інтерес до спільних родинних справ, свят, зустрічей, фото- та фільмотек, прагнути до збереження родинних традицій та брати участь у вшануванні пам'яті роду; виявляти дбайливе ставлення до членів сім'ї, піклуватися про їхнє здоров'я, самопочуття; шанобливе ставлення до них, не ображати їх своїми висловами, вчинками та поведінкою; співчуття членам родини, прагнення надати посильну допомогу.
Соціально-комунікативна компетенція передбачає, що дитина на кінець дошкільного віку:
· розуміє, хто такі знайомі люди, що вони можуть бути як серед дорослих, так і серед дітей; що доросла людина володіє професією, має роботу, сім'ю, виховує дітей, турбується про своїх батьків;
· знає, що чужі - це люди, які між собою не знайомі (перехожі на вулиці, пасажири у транспорті, відвідувачі магазину, глядачі в театрі тощо); поводиться з ними обачно, стримано, чемно;
· користується елементарними правилами само- збереження (не брати від незнайомців солодощі, іграшки), не зваблюється пропозицією покататися на машині, не розповідає чужим про себе, свою сім'ю, родину, місце проживання тощо;
· знає, що у разі нагальної потреби (загубилась у натовпі, магазині, іншому людному місці) можна звернутися по допомогу до незнайомої людини - міліціонера, водія чи контролера в транспорті, продавця чи охоронця в магазині тощо;
· усвідомлює, що групу гуртують спільні цінності, щирість та відвертість стосунків, довіра, поведінкові норми, прихильне ставлення один до одного;
· знає, що дружба - це прояв взаємної довіри, відданості, поваги між людьми; що всі народи світу прагнуть миру й щасливого життя;
· знає слова-пояснення, виправдання, вибачення, активно їх використовує;
· знає, що кожна країна має свою територію, на якій проживають люди з різним кольором шкіри, волосся, розрізом очей тощо, мають свою культуру, звичаї, мову;
· вміє встановлювати контакт, отримувати необхідну інформацію у спілкуванні, висловлювати власні думки; використовувати мовленнєвий етикет; контролювати свої емоції; розуміти емоційний стан однолітків та дорослих, розповідати про нього; вислухати іншу людину, з повагою ставитись до її думок, інтересів; вести діалог з дорослими та однолітками; спокійно відстоювати власну думку; узгоджувати свої бажання, прагнення з інтересами інших людей, брати участь у колективних справах; з повагою ставитись до довколишніх людей; приймати і надавати допомогу; не сваритись, спокійно реагувати в конфліктних ситуаціях;
· здатна при зустрічі впізнавати знайомих, із власної ініціативи чи у відповідь на звернення виявляти готовність і здатність доброзичливо спілкуватися з ними; входити в контакт з різними за віком дітьми, налагоджувати з ними активну взаємодію, спілкування; домагатись визнання себе іншими дітьми, прагнути бути доречною, бажаною у спілкуванні, грі тощо; уникати гострих суперечок, намагатися порозумітися; передбачати наслідки своїх негативних дій; визнавати свою провину, поступитися власними інтересами; ініціювати дружні стосунки з тими, кому симпатизує, усвідомлювати, що дружбою треба дорожити; встановлювати контакти з дорослими людьми різного віку, статі, національності, соціального статусу; виявляє повагу до дорослих.
· усвідомлює свою залежність від старшого покоління, приймає опіку; у зверненнях до них на власних діях виявляє повагу, готовність допомагати; пошановує людей похилого віку;
· прагне бути схожою на рідних та авторитетних дорослих і брати участь у будь-якій спільній справі (грі, продуктивній діяльності); ділиться своїм досвідом, уміннями, знаннями, підтримує загальну для всіх мету діяльності.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів