Конспект морально-етичної бесіди у старшій групі на тему «Будь добрим - і тобі добре буде»
Програмові завдання:
- продовжувати формувати уявлення дітей про морально-етичні норми поведінки; розширювати та поглиблювати знання про позитивні риси характеру та моральні чесноти людини (доброта, щедрість, скромність, чуйність, ввічливість, доброзичливість, працьовитість, миролюбність тощо); вчити дошкільників помічати та характеризувати негативні риси характеру і прояви негідної поведінки оточуючих на прикладі казкових героїв; спонукати самостійно робити оціночні судження та аналізувати поведінку інших; сприяти усвідомленню дітьми необхідності дотримуватися соціально прийнятих норм поведінки та моральних чеснот, бути доброю людиною;
- розвивати логічне мислення, комунікативне мовлення дітей;
- виховувати культуру поведінки та спілкування, бажання наслідувати позитивні приклади соціально-моральної поведінки та кращі моральні якості особистості.
Словник: пантоміма, моральні якості (чесноти), правила поведінки, миролюбивий, милосердний.
Матеріал: ілюстрації до відомих казок; сюжетні картинки до теми «Хороші і погані вчинки»; кольорові олівці чи фломастери; маски півника і курочки; декорації (зелені ягоди, квіти, метелики, сніжинки).
Хід заняття
Діти заходять у групу, стають рядком.
Вихователь. - Погляньте, діти, скільки у нас гостей сьогодні. Давайте з ними ввічливо привітаємося.
Кожна дитина по черзі говорить своє привітання. Наприклад:
- Доброго ранку!
- Добрий день!
- Доброго здоров'я!
- Привіт!
- Раді вас бачити!
- Ласкаво просимо! та ін.
Вихователь. - А ще можна звернутися до людини без слів, а лише за допомогою міміки і жестів. Пам'ятаєте, як ми гралися, і такий спосіб спілкування називається як? (пантоміма)
- Молодці, що пригадали. А давайте зараз пограємо в пантоміму! Згідні?
Розважальна гра «Пантоміма»
Одна дитина виходить вперед. Вихователь промовляє фразу, а дитина пробує відобразити її зміст за допомогою міміки і жестів. Наприклад:
- Щиро дякую! (права рука на ліве плече, уклін, усмішка);
- Раді вас бачити! (приязна усмішка, руки розведені в сторони, легкий уклін);
- Я більше так не буду. (руки схрещені на грудях, заперечливий помах голови, сумний вираз обличчя);
- Ходи до мене, маленька! (усмішка, руки простягнуті вперед,рухи пальцями обох рук);
- Не хочу з тобою гратися! (посуплене обличчя, руки схрещені на грудях);
- Дозвольте запросити вас на танець. (усмішка, рука простягнута вперед, легкий уклін головою) і т.д.
Вихователь. - Молодці, діти! Дуже добре ви поспілкувалися без слів, а за допомогою лише міміки і жестів і погралися в пантоміму. А зараз сідайте, будь ласка, на стільчики, випряміть свої спинки, ніжки поставте разом. Вам так буде зручно.
Сьогодні ми з вами поговоримо про дуже цікаві речі - про доброту, прояви людських якостей і характер людини. Ви знаєте, діти, що людина живе не сама в суспільстві, а поруч з іншими людьми. Як рослинка у полі не може існувати сама, так і людина не може жити самотньо, а серед інших людей і всі вони різні - одні добрі, а інші не зовсім такі.
- Що ви можете сказати про добру людину, яка вона? (чесна, ввічлива, скромна, працьовита, чемна, доброзичлива, дружелюбна, щедра, справедлива, миролюбна, щира, милосердна та ін.)
Вихователь. - Я з вами згідна. Ви назвали багато хороших моральних якостей людини. Давайте запам'ятаємо ці гарні слова - «моральні якості». (Діти повторюють за вихователем). Саме таку людину і з такими моральними якостями можна назвати доброю.
В нашій групі діти виховуються і дружать вже третій рік і дуже добре знають один одного. Розкажіть, будь ласка, про своїх друзів, які вони?
Діти по черзі розповідають про своїх друзів. Наприклад:
- Ярослав добрий, бо він дуже любить свою сестричку і багато розповідає про неї;
- Дарина ввічлива дівчинка, бо завжди вітається;
- Марійка працелюбна, бо завжди допомагає виховательці;
- Денис щедрий, бо з усіма ділиться;
- Софійка дружелюбна, бо з усіма грається і ділиться іграшками;
- Карина чесна, бо ніколи не обманює і т.д.
Вихователь. - Молодці, діти! Серед вас багато добрих і вихованих. Як ви вдало підмітили хороші моральні якості у своїх друзів. Дякую вам!
- А чи пам'ятаєте ви вірш про хвалькуватого кота? Чи гарно хвалитися?
- Що сталося із хвалькуватим котом? (Він пішов і пропав)
Фізкульхвилинка «Хвалькуватий кіт»
Діти стають у коло, читають знайомий вірш і показують відповідні рухи.
Хвалився кіт, що він убрід Дніпро перебреде,
(Ідуть по колу, виконуючи рухи руками, як при плаванні)
Та як пішов, то не прийшов - нема кота ніде.
(Зупинилися, повернулися у коло, по черзі відводять руки в сторони, підняли плечі)
Тож ти ніколи не хвались, якщо не можеш - не берись!
(Сваряться пальчиком)
Діти повертаються у другу сторону і повторюють рухи ще раз.
Дидактична вправа «Голосно - тихо»
Першу частину вірша діти промовляють тихо, другу - голосно.
Дидактична гра «Скажи навпаки»
Вихователь називає хороші моральні якості людини, а діти - їм протилежні.
- Дружелюбний - недружелюбний;
- чемний - нечемний;
- ввічливий - неввічливий;
- чесний - нечесний;
- скромний - нескромний;
- працьовитий - непрацьовитий (лінивий);
- доброзичливий - недоброзичливий;
- щедрий - нещедрий (жадібний);
- справедливий - несправедливий;
- миролюбний - немиролюбний;
- щирий - нещирий;
- милосердний - немилосердний,
- добрий - недобрий (злий) та ін.
Вихователь. - Людей, які мають такі нехороші якості, називають невихованими, недобрими або злими. Чи хочете, діти, щоб про вас так думали? (Ні). Отож ведіть себе чемно і будьте завжди добрими і вихованими дітьми, щоб вами могли пишатися ваші мами, тата і ми в дитячому садку. Бо в народі кажуть: «Будь добрим - і тобі добре буде».
Вихователь запрошує дітей сісти на свої стільчики і уважно розглянути ілюстрації до відомих казок.
Вихователь. - Діти, а зараз я хочу переконатися, чи все ви зрозуміли і можете пояснити. Перед вами ілюстрація до якої казки? («Коза-дереза») Подумайте і дайте відповідь повним реченням, якою була коза у цій казці? (Коза була хитрою, несправедливою, неввічливою, нечемною, неслухняною, недоброзичливою, нещирою, недружелюбною, недоброю та ін.)
- Кого обманула Коза-дереза? (діда, бабу, зайчика)
- Хто допоміг зайчику визволити його хатку? (рак-неборак)
- А що могло б статися, якби рак-неборак теж не зміг вигнати Козу-дерезу із зайчикової хатки? (роздуми дітей)
- Якими словами можна сказати про рака, який він? (сміливий, справедливий, чесний, дружелюбний, миролюбний, милосердний, добрий)
Вихователь. - Молодці! Добре розумієтеся на гарних моральних якостях. Спробуємо далі.
Вихователь демонструє наступну ілюстрацію до казки «Котик і півник».
- А що можна сказати про котика із казки «Котик і півник»? Який він? (добрий, працьовитий, відповідальний, дружелюбний, щедрий)
Вихователь. - Так. Він кожного дня ходив у ліс рубати дрова, щоб взимку можна було погрітися біля пічки. А що можна сказати про Півника, який він? (неслухняний, нещирий, нечемний, несправедливий, недобрий, непрацелюбний)
Вихователь. - Справді, він не послухався Півника. Вийшов із хатки і з ним сталася халепа. Що могло б статися, якби Котик не визволив Півника від Лисички? (Міркування дітей)
- А що можна сказати про Лисичку, яка вона? (хитра, недружелюбна, несправедлива, нечемна, недоброзичлива, недобра)
Вихователь. - Діти, мені дуже хочеться, щоб ви розглянули наступну картинку і гарними словами описали дідову сімейку із казки «Ріпка». Яка вона? (дружелюбна, добра, працьовита, відповідальна, щедра, милосердна, доброзичлива) Що могло б статися з ріпкою, якби дід її не витягнув? (Міркування дітей)
Вихователь. - Молодці! Гарно міркуєте. А якою ви запам'ятали Лисичку із казки «Лисичка та Журавель»? Скажіть повним реченням, якою була Лисичка? (Лисичка була хитрою, нещедрою (жадібною), недружелюбною, несправедливою, немилосердною, недоброю)
- А яким був Журавель? (гостинним, добрим, щедрим, ввічливим, доброзичливим) Чи зрозуміла Лисичка після відвідин Журавля, що негарно вчинила? (Ні, ще й образилася і більше вони не товаришували)
Вихователь. - Ось бачите, діти, навіть казка може нас навчити розпізнавати хороші і погані вчинки, добрих і поганих людей.
Виконання завдань дітьми біля столів.
Дидактична гра «Оціни вчинок»
Кожна дитина вибирає собі сюжетну картинку із зображенням ситуації морального змісту. Уважно розглядає і оцінює її, потім зафарбовує кружечок під картинкою відповідним кольором: червоним - поганий вчинок, зеленим - хороший. Пізніше вихователь пропонує дітям пояснити свій вибір.
Вихователь. - Діти, сьогодні я запрошую вас до театральної студії, де ми переглянемо невеличку інсценівку про те, що буває з неслухняними і невихованими.
Вихователь вибирає персонажів - Півника, Курочку та казкаря. Діти, що залишаються сидіти на стільчиках, тримають в руках атрибути для інсценівки - зелені ягоди, квіти, метелики, сніжинки.
Інсценівка казки Ушинського «Умій почекати»
Вихователь. - Молодці, діти! Добре справилися із завданням - гарно показали поведінку неслухняного, невихованого Півника. Чи бажала Курочка зла Півнику? З чого це було видно? (Курочка завжди повчала Півника і застерігала його від небезпеки). Чи можна вважати, що Курочка була доброю? (Так, вона дуже хвилювалася за неслухняного Півника і бажала йому лише добра)
- А якими хочете стати ви після нашого заняття? (чемними, вихованими, дружелюбними, щедрими, добрими, чесними, вдячними, терпеливими, працелюбними, відповідальними та ін.)
- Підніміть руку ті, хто готовий кожен день робити добро і собі, і тим, хто піклується про вас і любить? Отож, робіть добро - і вам добре буде.
Вихователь. - А зараз давайте ввічливо прощатися з нашими гостями.
Діти використовують різні форми прощання. Наприклад:
- До побачення!
- Всього доброго!
- До зустрічі!
- Бувайте здорові!
- На все добре!
- Щасливої дороги! Приїжджайте ще до нас!
Вихователь. - Щиро дякую дітям і гостям! Всім бажаю доброго здоров'я і мирного неба над головою!
Підготувала вихователь першої категорії Тимошок Л.Д.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів