Соціально-моральний розвиток дошкільників: завдання та шляхи їх реалізації
СЛАЙД 1. Вітання учасників методичного об'єднання.
Для нашої держави питання морального розвитку і морального виховання є дуже актуальним, оскільки сьогодні спостерігається погіршення загального соціально-морального стану українського суспільства.
СЛАЙД 2. Моральне виховання дошкільнят - це цілеспрямована діяльність вихователя з формування у дітей моральних почуттів, етичних уявлень, прищеплення норм і правил поведінки, що визначають їхнє ставлення до себе, інших людей, речей, природи, суспільства вцілому.
Соціально-моральний розвиток дошкільнят - це процес позитивних якісних змін у моральних уявленнях, почуттях, навичках і мотивах поведінки дітей в соціумі (вдома, в дитячому садку, в громадських місцях тощо).
СЛАЙД 3. Визначальними рисами морального обличчя вихованої людини завжди вважалися доброта, щедрість, жертовність, привітність, чесність, справедливість, щирість, шанобливість, толерантність, турботливість, поміркованість, вимогливість до себе, відповідальність, любов до ближнього та своєї Батьківщини. Тож головне завдання соціально-морального виховання у ДНЗ - забезпечити моральне становлення дошкільнят.
Моральне виховання визначене в нормативно-правовій базі сучасної дошкільної освіти як обов'язкове і надзвичайно важливе (Закон України «Про дошкільну освіту», Державна цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, Базовий компонент дошкільної освіти України, програма «Я у Світі» та інші програми для дитячих садків). Проте з жалем маємо констатувати: його здійсненню сьогодні не приділяється належна увага.
СЛАЙД 4. Дошкільний вік - початковий період становлення особистості, коли активно закладаються основи характеру людини, її ставлення до довкілля, оточуючих і самої себе, засвоюються моральні норми поведінки. І що раніше дорослі звертатимуть увагу на проблему соціально-морального становлення особистості дошкільника, тим кращим буде результат всієї освітньої роботи в ДНЗ. Правильне виховання дитини попереджає накопичення нею негативного досвіду, перешкоджає розвитку небажаних навичок і звичок поведінки, що може несприятливо позначатися на формуванні її моральних якостей.
СЛАЙД 5. Практика показує, що на оволодіння дитиною моральними нормами і правилами поведінки впливає соціальне оточення дитини: батьки, вихователі, однолітки, інші дорослі. Однак, вже сьогодні ми маємо переосмислити сучасну систему соціально-морального виховання та розвитку дошкільників: не лише ознайомлювати дітей з моральними нормами та правилами поведінки, а й формувати у них потреби бути моральними людьми, тобто закріплювати навички моральності у практичному житті дитини і бажання щоденно без примусу демонструвати їх. Бо якщо дитина здійснює вчинок з примусу чи зі страху покарання, то моральною її поведінку назвати не можна.
Слайд 6. Неможливо відокремити цей освітній напрям роботи від інших, а розв'язувати завдання соціально-морального розвитку дошкільників потрібно інтегровано (тобто у взаємозв'язку з усіма освітніми лініями БКДО), систематично (тому що епізодична робота не дасть бажаних результатів), у тісній співпраці всіх дорослих і дітей (бо ніколи один вихователь не зможе вирішити поставлені завдання).
Освітня робота має бути спланована та організовуватися таким чином, щоб моральне виховання домінувало, проте ненав'язливо, без зайвого «моралізування», було дохідливим і переконливим, з дотриманням міри і пронизувало всі моменти дитячого життя, оскільки тільки так можна сформувати справді моральну особистість. Важливо не зловживати заборонами, тому що доведено: якщо дитину виховувати за допомогою численних «не можна», вона зростає неспроможною до власної моральної саморегуляції, не здатна робити відповідальний моральний вибір, не дотримується моральних норм, а тому поводиться неморально.
СЛАЙД 7. У соціально-моральному вихованні дошкільників обов'язково має бути присутній позитивний приклад для наслідування, щоб не формувалося викривлене бачення моральності як такої (дотримуватися єдиних вимог, а не подвійних стандартів).
Слайд 8. Завдання соціально-морального розвитку дошкільників
1. Забезпечення умов для соціально-морального розвитку дошкільників.
2. Формування позитивного ставлення дошкільників до дотримання моральних норм поведінки і негативного ставлення до їх порушень на основі аналізу конкретних життєвих ситуацій.
3. Формування у дошкільників моральних якостей: доброта, чуйність, взаємодопомога, дружелюбність, милосердя, щедрість, відповідальність, ввічливість, любов до ближнього, турботливість, скромність тощо.
4. Вироблення у вихованців звички до дотримання моральних правил і норм поведінки, виховання культури спілкування та спільної діяльності.
СЛАЙД 9. Головні принципи соціально-морального виховання дошкільників
- прояв любові і поваги до дітей з боку дорослих;
- єдність вимог усіх дорослих, що мають вплив на дитину;
- демонстрація дорослими власного прикладу моральної поведінки;
- надання дитині допомоги у вирішенні моральних ситуацій;
- обговорення і спільний пошук розв'язання моральних ситуацій;
- заохочення дитини за прояви нею моральних якостей;
- сприяння формуванню у дитини власної моральної відповідальності за доручену справу.
СЛАЙД 10. Методи і прийоми реалізації завдань соціально-морального розвитку дошкільників
1. Наочні: спостереження, розглядання тематичних ілюстрацій, перегляд репродукцій картин (дидактичних, живописних), слайд-фільмів, мультфільмів з подальшим обговоренням їхнього змісту, демонстрування взірців поведінки, театралізації.
СЛАЙД 11.
2. Словесні: морально-етичні бесіди, розповіді, моральні діалоги, читання творів дитячої літератури, розучування віршів та прислів'їв, обговорення життєвих ситуацій морального змісту, ознайомлення з народними моральними звичаями і традиціями, прослуховування аудіо записів, відгадування загадок, складання тематичних оповідань за схемами чи ілюстраціями, роз'яснення з метою переконання, заохочення, покарання.
СЛАЙД 12.
3. Практично-ігрові: дидактичні ігри морального змісту, сюжетно-рольові ігри, ігри-змагання, моделювання казок, постановка п'єс морального змісту, ігри-драматизації, вирішення моральних задач та програвання моральних ситуацій, привчання, вправляння тощо.
СЛАЙД 13. З метою активного вирішення завдань соціально-морального розвитку дошкільників, окрім занять, як однієї з форм організованої навчально-пізнавальної діяльності в ДНЗ, пропонуються сьогодні більш сучасні інтерактивні форми роботи з дошкільниками. Це:
- Заняття соціально-морального спрямування (заняття-подорож, заняття-зустріч, заняття-спогад, тематичні заняття)
- Організоване спостереження за навколишньою дійсністю; розбір моральних ситуацій
- Систематичні екскурсії по найвидатніших місцях рідного краю, у природу
- Бесіди у дружнім колі в поєднанні з переглядом інтерактивної презентації, розглядом сюжетних картин та ілюстрацій, читанням художніх творів, слуханням музики
- Трудова діяльність дітей - участь у благоустрої довкілля та охороні природи
- Відзначення державних та народних свят, пам'ятних дат (24 серпня - День незалежності України; 14 жовтня - День захисника України; 21 листопада - День Гідності та Свободи; 22 січня - День Соборності; 20 лютого - День героїв Небесної Сотні; 8 травня - День пам'яті та примирення; 9 травня - День Перемоги над нацизмом; 28 червня - День Конституції України тощо)
- Образотворча діяльність - ознайомлення дітей з народним декоративно-вжитковим мистецтвом, побутом, одягом, професіями дорослих
- Участь у волонтерських проектах, благодійні акції («Допоможи ветерану», «Допоможи захиснику України», «Милосердя» та ін.) - виготовлення листівок, сувенірів, подарунків до свят для бійців АТО тощо
- Тематичні свята і розваги, вікторини, конкурси
- Фестивалі народної творчості, ярмарки
- Вечори пам'яті
- Дні дружби (кожен день присвячується культурі певної нації, її мови, історії, побуту)
- Майстер-класи від членів родин
- Ігри-драматизації, сюжетно-рольові ігри, ігри-інсценівки тощо
СЛАЙД 14. Щоб успішно реалізувати завдання соціально-морального розвитку дошкільників, творчою групою вихователів-методистів ДНЗ Рівненського району розроблене змістовне річне планування освітньої роботи за навчально-виховними блоками, яке апробоване і відповідає вимогам БКДО та програми «Я у Світі» і передбачає в усіх вікових групах також і тематику занять соціально-морального змісту.
СЛАЙД 15. Результативність соціально-морального розвитку дошкільників визначається за дотриманням дітьми норм моралі всупереч власній вигоді та інтересам без зовнішнього контролю чи примусу з боку дорослих. Сьогодні важливо, чи дотримується дитина моральних норм постійно (бо це її власна потреба), чи епізодично (бо її зараз похвалять, поставлять у приклад) - саме в цьому полягає сучасний підхід до соціально-морального розвитку дошкільників, які, на жаль, багато часу проводять за комп'ютерами, смартфонами, планшетами, не засвоюючи при цьому норм людських моральних взаємин.
СЛАЙД 16. В дитячому садку є доцільним складання разом з усією групою дітей, а вдома - всією родиною «Переліку моральних чеснот» (моделі моральної особистості, морального портрета дитини), який може охоплювати такі риси як: співчутливість, терпимість, щирість, вірність, уважність,турботливість, ввічливість, мужність, повага до людини, наполегливість, креативність, дружелюбність, щедрість, безкорисливість, доброзичливість, вдячність, миролюбність, цілеспрямованість, люб'язність, сміливість, дисциплінованість, надійність, милосердя, патріотизм (старший д.в.). Цей список протягом навчального року варто постійно доповнювати.
Діти, які ще не вміють читати, можуть використовувати для позначення цих моральних чеснот кружечки різних кольорів. А у спілкуванні з ними, як у дитячому садку, так і вдома, варто частіше згадувати назви цих моральних якостей (рис) і спонукати малюків до того, щоб вони розповідали про моральні ситуації та вчинки, у яких ці риси виявляються. Дані моральні чесноти саме на часі варто активно використовувати в ході бесід з дітьми про єдність нашої країни, захисників нашої Вітчизни, воїнів АТО, волонтерський рух на Україні, оскільки навіть обізнані з моральними нормами дошкільнята (як і дорослі), у повсякденному житті не завжди керуються ними, більше того, переймають систему фальшивих цінностей, що пропонують ЗМІ, реклама, низькопробні фільми тощо. У ситуації, що склалася сьогодні в нашій країні, це особливо небезпечно.
СЛАЙД 17.
Парціальна програма з морального виховання дітей дошкільного віку «Скарбниця моралі» Л. Лохвицької (схвалена МОН для використання в ДНЗ від 25.07.2014) упорядкована відповідно до вимог БКДО і поглиблено висвітлює змістові компоненти, що розкривають питання морального виховання дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку.
СЛАЙД 18. Редакція журналу «Дошкільне виховання», продовжуючи висвітлювати актуальну проблему соціально-морального становлення дитини, постійно запрошує усіх небайдужих педагогів і батьків ділитися своїми сучасними розробками, думками, прийомами виховного впливу і варіантами розв'язання різних життєвих соціально-моральних ситуацій.
Адреса редакції:
04053, Київ-53, а\с 36
E-mail: dv@dvsvit.com.ua
СЛАЙД 19. Отже, освітня робота в ДНЗ має бути спрямована на те, щоб розширювати світ морально-етичних почуттів дітей, робити їх більш стійкими, глибокими, усвідомленими. Бо, як показує практика, відсутність етичних уявлень та моральних якостей заважає дітям контактувати з оточуючими, може стати причиною капризів, негативного ставлення до вимог дорослих, навколишнього світу і самих себе.
Усім, хто опікується дошкільниками, любить дітей і дбає про їхнє зростання, бажаємо успіхів у вихованні морально досконалих маленьких громадян нашої незалежної, єдиної і неподільної України.
СЛАЙД 20. Дякуємо за увагу!
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів