Про що розповідає дитячий малюнок Психологічний порадник для батьків
Психологи твердять, що малюнок дитини - один з найточніших джерел інформації про неї. Адже малюнок для дитини є її мовою, якою вона може виразити найпотаємніше - те, що не може (або не хоче!) висловити словами.
Слід мати на увазі, що малюнки дитини починають "розповідати" про неї з 4, а ще краще з 5 років. Для аналізу дитячих робіт краще, щоб дитина їх малювала кольоровими ОЛІВЦЯМИ, а не фломастерами.
Отже, на що слід звернути увагу, аналізуючи дитячий малюнок?
1). Персонажі і деталі. Першим і найбільшим малюють зображення найголовнішого в розумінні дитини члена родини (це може бути і вона сама!). Черговість малювання зображень показує пріоритетність членів сім'ї в уяві дитини. Зазвичай лише після людей діти малюють інші деталі - хмарки, квіти, метелики тощо. Якщо ж дитина вимальовує „пейзаж", а вже потім людей - це тривожний сигнал. Слід замислитися, чому дитина така байдужа до своїх близьких.
Численні прикраси (ґудзики, бантики, намисто тощо) діти промальовують на фігурах тих, кого найбільше люблять. На деяких малюнках мами вбрані, наче королеви. Якщо ж такі прикраси є на „автопортреті" - це свідчить про бажання вирізнитися, привернути увагу, потяг до зовнішніх ефектів.
Зброя, загрозлива поза, чітко промальовані зуби і нігті свідчать або про агресивність, або про захисну форму поведінки. Батькам слід з'ясувати, від кого дитина хоче захиститись.
Зображення статевих органів на малюнках старших дошкільників також свідчить про демонстративне бажання привернути увагу, навіть ціною провокування агресії (на малюнках дітей до 4 років - це просто зображення природного життя).
Відсутність якогось члена сім'ї на малюнку - ознака психологічного дискомфорту чи конфлікту. Наприклад, на малюнку нема батька, який приділяє дитині мало уваги чи буває надто суворий. На запитання „Де ж тато?" дитина відповідає: „На роботі". Або на малюнку нема молодшого братика чи сестрички. Це означає, що дитина не може змиритися з тим, що їй стали приділяти менше уваги.
УВАГА! Не треба абсолютизувати відсутність когось із родини. Діти живуть сьогоднішнім днем, тож після сварки чи образи можуть „пропустити" кривдника. Якщо ж дитина „забула" намалювати себе - це серйозна проблема. І якщо навіть після нагадування „Ти забув намалювати себе" дитина каже „Потім намалюю" чи „Я вже не поміщаюсь", значить, він почувається самотнім, зайвим.
Буває, що дитина зображує неіснуючого члена родини (наприклад, братика чи сестричку). Отже, такі діти недоотримують уваги, вони потребують спілкування і ігор з батьками, а ще краще - з ровесниками.
2). Розмір фігур на малюнку, товщина ліній, натиск олівця. Невпевнені, непристосовані до життя у колективі, нервові діти малюють маленькі фігури, що займають невелику частину аркуша, лінії тонкі, натиск слабкий. Можливо, хтось із батьків надто суворий з дитиною або постійно нездоволений нею, і тому дитина почувається незахищеною у великому ворожому світі. Самотні діти малюють і себе малесенькими.
Батьки мають знати, що невпевнені діти можуть шукати „компенсацію" зовні - у солодощах, загалом переїданні, володінні предметами (їм постійно потрібні нові й нові іграшки, якими вони майже не бавляться) і навіть у крадіжках.
Упевнені комунікабельні діти малюють з розмахом - великі фігури, добре натискаючи на олівець. Якщо дитина вважає себе „пупом землі" - то їй навіть може не вистачити аркуша для зображення себе, найкращого в світі. Діти з адекватною самооцінкою малюють себе однакового чи трохи нижчого зросту батьків. Розмір зображень також говорить про місце, яке посідає ця людина у житті сім'ї. Якщо молодшого брата чи сестру дитина малює більшим за себе, це означає, що молодший забирає всю увагу батьків.
На малюнках дітей, у яких швидко і безпричинно міняється настрій, так само міняється натиск олівця - то слабкий, то сильний. Ознакою підвищеної тривожності малюка є часті виправлення, особливо такі, що лише погіршують якість зображення.
3). Відстань між фігурами. Діти зазвичай малюють себе поряд з тим, кого найбільше люблять. (От вам і правдива відповідь на дурне доросле запитання „Кого ти найбільше любиш - маму чи тата?"). Якщо діти малюють себе в центрі між татом і мамою - значить, вони почуваються важливими для них і любимими. Найдалі від усіх і від себе діти розміщують „нелюбимого" родича. Зображення когось у профіль чи спиною свідчить про напружені стосунки з цим родичем.
Якщо дитина намалювала себе окремо від інших, на певній відстані, це свідчить про відчуття ізольованості, самотності, непотрібності. Якщо фігури родичів розміщені далеко один від одного, відділені один від одного іншими предметами (квітами, тваринами тощо), це означає їх емоційну роз'єднаність, конфліктність у сім'ї, яку глибоко переживає дитина.
Надто щільне зображення фігур свідчить або про гарні тісні стосунки у сім'ї або про мрії дитини про такі стосунки.
4). Зображення рук і ніг. Відсутність рук на „автопортреті" дітей після 6 років може свідчити про їх слабкість, пасивність, а у дітей після 10 років - про затримку інтелектуального розвитку. Такі діти можуть бути надто поступливими, не давати здачі, коли їх ображають інші діти, або почуватися безправними у своїй родині.
Підняті догори або великі довгі руки з великими пальцями на „автопортреті" можуть свідчити про агресивність дитини, а на зображенні батьків - про очікувану від них агресію - тобто образи, грубість.
Невпевнені діти часто малюють нестійкі фігури, з маленькими тоненькими ніжками. Так підсвідомо вони виражають відсутність підтримки, захищеності, міцного стержня в собі. Брак відчуття захищеності, тривожність може затримати розвиток емоційної зрілості, перешкоджати досягненню психічного здоров'я.
5.) Голова, рот, вуха, очі. Якщо обличчя промальоване ретельніше від інших частин тіла, то цей персонаж є значимим у житті дитини. Якщо дитина „пропускає" частини обличчя або ж малює лише овал - цей родич є джерелом негативних емоцій. Якщо таким чином зображене власне обличчя - дитина почувається самотньою в сім'ї. Завеликий рот свідчить про грубість, образи, яких дитина зазнає від члена родини. Замалий - про те, що з нею мало спілкуються. Якщо на обличчі лише рот - дитина потерпає від постійних нотацій і зауважень цього родича.
Промальовування вух свідчить про те, що дитину слухають і чують (вуха на „автопортреті" - дитина слухає вас і чує). Відсутність вух - „не слухаю", „не чую". Те саме можна сказати і про очі. Але якщо намальовані лише очі (і/або вуха), ще й великі, із замальованими зіницями, - дитина повідомляє вам, що цей родич здійснює над нею постійний нав'язливий контроль, вона його боїться.
6). Кольори. Діти відчувають колір і підбирають його до свого настрою. Психолог Макс Люшер твердить, що вибір кольору відбиває психологічні якості і стан здоров'я. Зазвичай діти середнього рівня емоційного розвитку використовують 5-6 кольорів. Ширша гама свідчить про натуру чутливу, емоційну. Якщо дитина старша 4 років малює 1-2 олівцями, це радше свідчить про її негативний стан у даний момент (синій - тривога, червоний - агресія, чорний - депресія). Використання лише простого олівця за наявності кольорових може свідчити про відсутність „чуття кольору" або про те, що в житті дитини бракує яскравих позитивних емоцій. Найважливіші для дитини персонажі вирізняються найбільшою кількістю барв. „Нелюбимих", ворожих персонажів діти малюють чорним або темно-коричневим кольором. Якщо дитині затишно у родині, вона „одягає" себе у яскраві теплі кольори.
ВИСНОВКИ
Все вищевикладене не є абсолютним законом. Не робіть поспішних висновків, якщо вам видасться щось не гаразд, не лякайтесь, поспостерігайте за дитиною якийсь час, адже малюнки - це дуже індивідуальна річ. Звісно, благополучних малюнків значно більше від тих, які волають про допомогу. Але не завадить перевірити, чи не має ваша дитина таємного страждання, якого ви не побачили.
Шановні батьки! Любіть своїх дітей, будьте уважні до них, малюйте з ними, бавтеся, розмовляйте! Ви ж хочете виростити щасливих людей, поряд з якими будуть щасливі всі? Варто щодня виконувати спеціальну вправу, яку психологи називають „безумовна увага". Щодня приділяйте дитині щонайменше 10 хвилин „безумовної уваги": телефон і телевізор вимикаються, миття посуду відкладається, обід не вариться, двері зачиняються. Ці 10 хвилин ви розмовляєте з дитиною про що завгодно. Почати можете ви: розпитайте дитину, як минув день, з ким вона бавилась, що робила тощо. Повірте, контакт з дитиною - це надзвичайно важливо зараз, а для ваших майбутніх стосунків - просто безцінно!
Р.Ф. Семенюк, вихователь-методист
Аліна Філенко, психолог
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів