Тематичне заняття з мовленнєвого спілкування для дітей другої молодшої групи на тему «У світі чарівних слів»

Програмові завдання:

Формувати свідомість малого українця, даючи уявлення про культуру мовлення і культуру спілкування українців та прищеплюючи навички мовленнєвого етикету; закріпити знання дітей про правила вживання ввічливих слів у ситуаціях прохання та подяки; розвивати діалогічне мовлення, вміння спілкуватися.           

Виховувати ввічливість, тактовність, культуру поведінки у дітей.

Матеріал: словесний матеріал до теми заняття; розвивальна гра «Співучий килимок»; атрибути до гри-драматизації казки О. Іваненко «Няв-няв»; набір м'яких іграшок (тварин).

Хід заняття

Діти заходять до групової кімнати, вітаються з дорослими, використовуючи при цьому міміку та жести.

Вихователь. - У нас сьогодні гість, послухайте і відгадайте, будь ласка, хто це? Великий, волохатий, клишоногий, бурий (ведмідь). А тепер послухайте, який він.

Вихователь показує іграшкового ведмедика і читає про нього вірш.

В лісі жив ведмідь-гультяй,

Знав єдине слово «дай»:

- Дайте меду і малини!

- Дайте рибки і калини!

  Дорікали звірі вслід:

- Ну й неввічливий ведмідь!

- Чи тобі завчити важко

- Чарівні слова: Будь ласка?

Вихователь. - Діти, як ви гадаєте, що означає слово «гультяй»? (ледачий). То який ведмідь? (Ведмідь - гультяй, ледачий, нечемний, невихований, неввічливий). Давайте залишимо його у себе на занятті, щоб разом з нами він учився ввічливо говорити і чемно поводитись. Ви згідні?

Пальчикова гімнастика

Задрімав мізинчик трішки,

Безіменний - стриб у ліжко,

І середній там лежить,

Вказівний давно вже спить.

Вранці всі схопились враз -

В дитсадочок бігти час.

Вихователь. - Діти, скажіть мені, будь ласка, як називається держава, в якій ми з Вами живемо? Хто ми такі? Якою мовою розмовляємо?

Вітаю вас, маленькі українці!

Будьте здоровенькі

На потіху батька й неньки.

Будьте добрі,чемні, милі

На потіху всій родині

І на славу Україні.

Запалюють свічку, промовляють слова:

-  Свічка, мов сонечко,

свічечка світи - помагай нам рости!

Діти по колу передають один одному свічку і говорять побажання (будь здоровий, будь розумний, будь веселий, сильний, вихований і т.д.).

Вихователь. - Діти, після таких побажань хочу запитати, який у вас настрій? (хороший). Такий настрій можна передати товаришу без слів: посміхнутись, поклонитись, помахати рукою, послати поцілунок.

- Діти, ми навчили ведмедика говорити приємні слова, навчили передавати хороший настрій без слів, а тепер давайте навчимо його чарівних слів вітання.

Дидактична гра «Скажи ввічливо»

Кожна дитина бере ведмедика і вітається з ним (доброго ранку, доброго дня, доброго здоров'я, вітаю, привіт, здоровенький був).

Фізкультхвилинка

Під веселу українську мелодію діти рухаються по колу і виконують прості танцювальні рухи.

Дидактична гра «Співочий килимок»

Діти спочатку слухають голоси тварин, потім вибирають улюблену іграшку і звуконаслідують її.

  • Як привітаються з вами дерева? (ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш);
  • Як привітається вітер? (ху-у-у-у-у-у-у);
  • Соловейко? (тьох-тьох-тьох);
  • Сова? (гу-гу-гу).

-   Діти, подивіться, будь ласка,  на килимок, та назвіть, кого ви там бачите? (дівчинка, котенятко, корівка, лошатко, півник, котик). Так, це герої казочки, яких ви так любите і у яких можете зараз перевтілитися. Хочете?

Гра-драматизація казки О. Іваненко «Няв - няв»

(Див. Чарівне слово: оповідання. - Х.: Белкар-книга, 2013)

Вихователь. - Діти, хто мені скаже, чому дівчинка відразу не налила котенятку молочка? (Бо воно не попросило). Ось, бачите, як важливо бути ввічливим і знати правила етикету. Давайте покажемо ведмедику, як ви засвоїли ці правила.

Дидактична гра «Чарівні слова»

-         Як ви вранці привітаєтеся з мамою (татом)? (Доброго ранку)

-         Як привітаєтеся з бабусею (дідусем)? (Доброго здоров'ячка)

-         Як привітаєтеся із сестричкою (братиком)? (Вітаю)

-         Які слова скажете мамі після сніданку? (Дякую)

-         Якщо ненароком штовхнете товариша, що скажете? (Вибач)

-         Коли про щось просите, яке чарівне слово потрібно сказати? (Будь ласка);

-         Коли потрібно попрощатись, яке чарівне слово скажете? (До побачення).

Вихователь. - Ось бачиш, Ведмедику, які чарівні слова вміють говорити наші діти? А ти всі чарівні слова запам'ятав? (Так, запам'ятав усі і тепер завжди їх буду говорити)

Підсумок заняття

Вихователь. - Молодець, Ведмедику! Молодці діти! Ви гарно запам'ятали «чарівні слова». Ви хороші сини і донечки своїх батьків і своєї землі. Я думаю, що на ведмедика казати «гультяй» більше ніхто не буде. Він у вас гарно навчився бути ввічливим і чемним.

На наступному занятті ми будемо з вами вчитися говорити компліменти.

Кого побачиш - усміхнись,

Кого зустрінеш - привітайся,

І ніжно в очі подивись,

І подружитись намагайся.

Коли спілкуєтесь із ким,

Чарівних слів не забувайте.

А я прощаюся із Вами,

Тож до побачення! Бувайте! (Вихователь махає рукою)

Підготувала вихователь Грухаль М.К.