Навчально-тематичний план занять з формування мовленнєвого етикету
Оскільки проблема формування мовленнєвого етикету у дошкільників недостатньо висвітлена у наукових працях та практичних доробках вихователів ДНЗ, у своєму досвіді роботи ми подаємо змістовні матеріали теоретичного, методичного та практичного спрямування з даної проблеми, зокрема:
- зміст та завдання формування мовленнєвого етикету у дітей всіх вікових груп ДНЗ та очікувані результати роботи з дошкільниками на кінець навчального року (авторську систему роботи);
- змістовний навчально-тематичний план занять з формування мовленнєвого етикету у дошкільників.
Молодший дошкільний вік
Тема «Будьмо знайомі»
Програмові завдання: поглибити знання дітей про правила мовленнєвого етикету під час знайомства; розширити кругозір дітей, їх комунікативні можливості; розвивати діалогічне мовлення; виховувати доброзичливість, чемність.
Тема «У світі чарівних слів»
Програмові завдання: закріпити знання дітей про правила вживання ввічливих слів (ситуація «прохання» та «подяки»); розвивати діалогічне мовлення, вміння спілкуватися, прищеплювати навички мовленнєвого етикету.
Тема «На гостині у зайчика»
Програмові завдання: розвивати пізнавальний інтерес дітей, довіру й симпатію до однолітків; формувати вербальні й невербальні засоби спілкування (привітно вітатися, відповідати на вітання інших, дякувати, чемно просити, кивати головою у відповідь тощо); розвивати увагу, мислення, пам'ять.
Тема «Мирись і ніколи не сварись»
Програмові завдання: продовжувати вчити дітей дотримуватись етикету спілкування, використовувати у діалогах мирилки; розвивати комунікативні здібності вихованців; виховувати культуру поведінки, моральність, розуміння загальнолюдських цінностей.
Тема «День народження товариша»
Програмові завдання: вчити дітей робити компліменти одноліткам і дорослим (Ви маєте хороший вигляд (чудовий, прекрасний); Ти гарна (красива, добра); збагатити словник дітей прикметниками, розвивати інтерес, довіру, симпатію до однолітків.
Тема «Будьмо ввічливі»
Програмові завдання: активізувати словник дітей формулами мовленнєвого етикету в ситуації «прохання» (Я хочу попросити; будьте ласкаві); «подяки» (Дякую, спасибі, щиро дякую); «вибачення» (Вибачте, будь ласка; вибачте, що потурбував); вчити будувати діалог на запропоновану тему.
Тема «Сядемо рядком - поговоримо ладком»
Програмові завдання: закріпити вміння дітей вживати форми мовленнєвого етикету звертання, ввічливого прохання, подяки; розвивати вміння розмовляти спокійно, лагідно, привітно.
Тема «Їдемо в гості»
Програмові завдання: вчити дітей мовленнєвого етикету у громадських місцях (На вулиці розмовляти спокійно, тихо, не привертаючи до себе увагу інших; розмовляти невимушено, без напруження, тактовно, вільно, виразно переконливо, дотримуючись правильної пози, міміки та ін.)
Середній дошкільний вік
Тема «Ми вчимо правила етикету. Найперше правило етикету»
Програмові завдання: дати дітям уявлення про розмаїття вітань (добрий день, доброго здоров'ячка, здоровенькі були, вітаю....); виробити правильну манеру вітання; виховувати культуру спілкування.
Тема «Хто ти такий? Світ твоєї душі»
Програмові завдання: ознайомити дітей з правилами знайомства та представлення самого себе в різних ситуаціях; вчити правильно вживати займенники «ти» і «Ви» в ситуації «знайомство» та форми мовленнєвого етикету (Як тебе (Вас) звати?; Радий з вами познайомитись; Дозвольте з Вами познайомитись та ін.); виховувати вміння спілкуватися один з одним.
Тема заняття-гри «Казки і мовленнєвий етикет»
Програмові завдання: розширити і систематизувати знання дітей про казку, казкових героїв та те, чому вони нас навчають; продовжити знайомити з основами мовленнєвого етикету (вітання, прощання, прохання, подяки); виховувати культуру спілкування.
Тема «Якщо ввічливо попросиш, то завжди дадуть»
Програмові завдання: поглибити знання дітей про етикет та слова ввічливості (у ситуації «прохання», «вітання», «подяки»); вчити правила мовленнєвої поведінки та виховувати бажання допомагати іншим засвоювати форми мовленнєвого етикету.
Тема «Срібла ниточка між берегами»
Програмові завдання: виховувати повагу та шанобливе ставлення до найстарших членів родини, доводити дітям, що бабусь та дідусів не можна не цінувати і не любити; вчити використовувати ввічливу форму звертання на «Ви», своєчасно відповідати на запитання дорослого.
Тема «Вчимося жити в мирі та злагоді»
Програмові завдання: спонукати дітей до усвідомлення ними необхідності жити в мирі та злагоді з рідними, близькими людьми, іншими народами; виховувати у дітей шанобливе ставлення до людей праці, до рідної природи, плекати у них почуття патріотизму.
Тема «Щире словечко гріє сердечко»
Програмові завдання: знайомити дітей з формами мовленнєвого етикету в ситуації «співчуття, утіха»; вчити словесно виражати свої співчуття, співпереживання чужому горю та надавати підтримку й допомогу у важких ситуаціях (Я тобі співчуваю; Не хвилюйтеся - все минеться; Не треба думати про це та ін.); розвивати мовлення дітей, виховувати доброту.
Тема «Гість на порозі»
Програмові завдання: знайомити дітей з етичними правилами поведінки з гостями, формами мовленнєвого етикету (Я дуже радий тебе (Вас) бачити; Радий, що ти (Ви) прийняв запрошення; Ти маєш (маєте) прекрасний вигляд); виховувати взаємоповагу, вміння бути хорошим і привітним господарем та чемним гостем.
Тема «Ми їдемо на гостину. Свято ввічливості»
Програмові завдання: закріпити знання дітей про ввічливість, чемність та гарні манери; удосконалювати вміння використовувати їх на практиці; розвивати чітку вимову слів, словосполучень; вчити доречно вживати слова мовленнєвого етикету під час спілкування на гостині; знайомити з нормами поведінки за столом; продовжувати формувати вміння бути ввічливими і чемними гостями.
Старший дошкільний вік
Тема «Будьмо знайомі. Вчимося відрекомендовуватися»
Програмові завдання: знайомити дітей з правилами етикету у ситуації «знайомство» з різними категоріями людей; розвивати усне мовлення, логічне мислення; виховувати гарні манери, взаємоповагу, чемність у взаєминах між людьми.
Тема «Етикет. Гарні манери»
Програмові завдання: ознайомити дітей з поняттям «етикет»; допомогти дізнатися про різні сторони його прояву: міміка, жести, інтонація; дати визначення поняття «мовленнєвий етикет»; розвивати усне мовлення, мислення, уміння використовувати жести і рухи свого тіла; виховувати чемне ставлення один до одного.
Тема «Слова люб'язності»
Програмові завдання: вчити дітей ввічливо привертати до себе увагу зайнятої людини; знайомити з різними формулами мовленнєвого етикету у ситуації «вибачення» (Вибачте; з Вашого дозволу; дозволите Вас потурбувати; перепрошую); розвивати усне мовлення; виховувати хороші манери, взаємоповагу.
Тема «Що таке доброта?»
Програмові завдання: формувати уявлення дітей про добро та доброту; довести до їх свідомості, що добро творити дуже легко і просто; викликати у них бажання творити добро й уникати злих вчинків.
Тема «Чарівні слова»
Програмові завдання: знайомити дітей з ввічливими словами та вчити застосовувати їх у своєму житті; розвивати в дітей діалогічне мовлення, вміння спілкуватися; виховувати ввічливість, шанобливе ставлення до людей, чемність, тактовність, культуру поведінки.
Тема «Етикет за столом»
Програмові завдання: продовжувати формувати в дітей поняття про етикет; виховувати культуру поведінки, комунікабельність, чемне і тактовне ставлення до оточуючих; поглиблювати знання про моральні якості (доброту, тактовність, чуйність); розвивати діалогічне мовлення; збагачувати активний словник словами «доброта», «чемність», «тактовність», «ввічливість».
Тема «Розмова по телефону»
Програмові завдання: продовжувати вчити дітей правил культурного мовлення в типових ситуаціях «розмова по телефону»; формувати навички грамотного і чемного викладу своєї думки, ввічливого початку та закінчення телефонної розмови; розвивати діалогічне мовлення; збагачувати активний словник дітей; виховувати повагу до оточуючих, доброзичливість, чемність та відповідальне ставлення до своєї безпеки та безпеки оточуючих.
Тема «Ми йдемо на гостину» (золоті правила)
Програмові завдання: познайомити дітей з етичними правилами поведінки на гостині: не приходити на гостину без запрошення; не приходити раніше призначеного часу; не запізнюватися; не приводити із собою друзів; обирати подарунок для господаря, а не для себе; не чіпати речі господаря; формувати вміння дітей бути гостинними господарями і чемними гостями; виховувати взаємоповагу.
Тема «Твоя поведінка у громадських місцях»
Програмові завдання: формувати у дітей уявлення про правила культурної поведінки у громадських місцях; розвивати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, культурних та духовних цінностей людства; виховувати повагу до оточуючих, доброзичливість, чемність.
Тема «Будь чемним у родині»
Програмові завдання: продовжити формування в дітей уявлення про родину та правила сімейного етикету; виховувати любов та пошану до рідних; продовжити ознайомлення вихованців з творами образотворчого мистецтва, літературними творами та малими фольклорними формами.
Тема «Помирись - і не сварись»
Програмові завдання: продовжувати вчити дітей дотримуватися етикету спілкування; розвивати комунікативні здібності вихованців; виховувати моральність, культуру загальнолюдських цінностей та культуру поведінки.
Тема «Ми - маленькі козачата»
Програмові завдання: продовжувати формувати уявлення дітей про традиції та культуру українського народу; виховувати любов до рідного краю; знайомити вихованців з українською фольклорною спадщиною, зокрема легендами; вчити дітей відповідати на запитання, будувати невеликі описові розповіді.
Підготувала вихователь Грухаль М.К.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів