Навчально-тематичний план занять з формування мовленнєвого етикету

Оскільки проблема формування мовленнєвого етикету у дошкільників недостатньо висвітлена у наукових працях та практичних доробках вихователів ДНЗ, у своєму досвіді роботи ми подаємо змістовні матеріали теоретичного, методичного та практичного спрямування з даної проблеми, зокрема:

- зміст та завдання формування мовленнєвого етикету у дітей всіх вікових груп ДНЗ та очікувані результати роботи з дошкільниками на кінець навчального року (авторську систему роботи);

-  змістовний навчально-тематичний план занять з формування мовленнєвого етикету  у дошкільників.

Молодший дошкільний вік 

Тема «Будьмо знайомі»

Програмові завдання: поглибити знання дітей про правила мовленнєвого етикету під час знайомства; розширити кругозір дітей, їх комунікативні можливості; розвивати діалогічне мовлення; виховувати доброзичливість, чемність.

Тема «У світі чарівних слів»

Програмові завдання: закріпити знання дітей про правила вживання ввічливих слів (ситуація «прохання» та «подяки»); розвивати  діалогічне мовлення, вміння спілкуватися, прищеплювати навички мовленнєвого етикету.

Тема «На гостині у зайчика»

Програмові завдання: розвивати пізнавальний інтерес дітей, довіру й симпатію до однолітків; формувати вербальні й невербальні засоби спілкування (привітно вітатися, відповідати на вітання інших, дякувати, чемно просити, кивати головою у відповідь тощо); розвивати увагу, мислення, пам'ять.

Тема «Мирись і ніколи не сварись»

Програмові завдання: продовжувати вчити дітей дотримуватись етикету спілкування, використовувати у діалогах мирилки; розвивати комунікативні здібності вихованців; виховувати культуру поведінки, моральність, розуміння загальнолюдських цінностей.

Тема «День народження товариша»

Програмові завдання: вчити дітей робити компліменти одноліткам і дорослим (Ви маєте хороший вигляд (чудовий, прекрасний); Ти гарна (красива, добра); збагатити словник дітей прикметниками, розвивати інтерес, довіру, симпатію до однолітків.

Тема «Будьмо ввічливі»

Програмові завдання: активізувати словник дітей формулами мовленнєвого етикету в ситуації «прохання» (Я хочу попросити; будьте ласкаві); «подяки» (Дякую, спасибі, щиро дякую); «вибачення» (Вибачте, будь ласка; вибачте, що потурбував);  вчити будувати діалог на запропоновану тему.

Тема «Сядемо рядком - поговоримо ладком»

Програмові завдання: закріпити вміння дітей вживати форми мовленнєвого етикету звертання, ввічливого прохання, подяки; розвивати вміння розмовляти спокійно, лагідно, привітно.

Тема «Їдемо в гості»

Програмові завдання: вчити дітей мовленнєвого етикету у громадських місцях (На вулиці розмовляти спокійно, тихо, не привертаючи до себе увагу інших; розмовляти невимушено, без напруження, тактовно, вільно, виразно переконливо, дотримуючись правильної пози, міміки та ін.)

Середній дошкільний вік

Тема «Ми вчимо правила етикету. Найперше правило етикету»

Програмові завдання: дати дітям уявлення про розмаїття вітань (добрий день, доброго здоров'ячка, здоровенькі були, вітаю....); виробити правильну манеру вітання; виховувати культуру спілкування.

Тема «Хто ти такий? Світ твоєї душі»

 Програмові завдання: ознайомити дітей з правилами знайомства та представлення самого себе в різних ситуаціях; вчити правильно вживати займенники «ти» і «Ви»  в ситуації «знайомство» та форми мовленнєвого етикету (Як тебе (Вас) звати?;  Радий з вами познайомитись; Дозвольте з Вами познайомитись та ін.); виховувати вміння спілкуватися один з одним.

Тема заняття-гри «Казки і мовленнєвий етикет»

Програмові завдання: розширити і систематизувати знання дітей про казку, казкових героїв та те, чому вони нас навчають; продовжити знайомити з основами мовленнєвого етикету (вітання, прощання, прохання, подяки); виховувати культуру спілкування.

Тема «Якщо ввічливо попросиш, то завжди дадуть»

Програмові завдання: поглибити знання дітей про етикет та слова ввічливості (у ситуації «прохання», «вітання», «подяки»); вчити правила мовленнєвої поведінки та виховувати бажання допомагати іншим засвоювати форми мовленнєвого етикету.

Тема «Срібла ниточка між берегами»

Програмові завдання: виховувати повагу та шанобливе ставлення до найстарших членів родини, доводити дітям, що бабусь та дідусів не можна не цінувати і не любити; вчити використовувати ввічливу форму звертання на «Ви», своєчасно відповідати на запитання дорослого.

Тема «Вчимося жити в мирі та злагоді»

Програмові завдання: спонукати дітей до усвідомлення ними необхідності жити в мирі та злагоді з рідними, близькими людьми, іншими народами; виховувати у дітей шанобливе ставлення до людей праці, до рідної природи, плекати у них почуття патріотизму.

Тема «Щире словечко гріє сердечко»

Програмові завдання: знайомити дітей з формами мовленнєвого етикету в ситуації «співчуття, утіха»; вчити словесно виражати свої співчуття, співпереживання чужому горю та надавати підтримку й допомогу у важких ситуаціях (Я тобі співчуваю; Не хвилюйтеся - все минеться; Не треба думати про це та ін.); розвивати мовлення дітей, виховувати доброту.

Тема «Гість на порозі»

Програмові завдання: знайомити дітей з етичними правилами поведінки з гостями, формами мовленнєвого етикету (Я дуже радий тебе (Вас) бачити; Радий, що ти (Ви) прийняв запрошення; Ти маєш (маєте) прекрасний вигляд); виховувати взаємоповагу, вміння бути хорошим і привітним господарем та чемним гостем.

 Тема «Ми їдемо на гостину. Свято ввічливості»

Програмові завдання: закріпити знання дітей про ввічливість, чемність та гарні манери; удосконалювати вміння використовувати їх на практиці; розвивати чітку вимову слів, словосполучень; вчити доречно вживати слова мовленнєвого етикету під час спілкування на гостині; знайомити з нормами поведінки за столом; продовжувати формувати вміння бути ввічливими і чемними гостями.

 Старший дошкільний вік

Тема «Будьмо знайомі. Вчимося відрекомендовуватися»

Програмові завдання: знайомити дітей з правилами етикету у ситуації «знайомство» з різними категоріями людей; розвивати усне мовлення, логічне мислення; виховувати гарні манери, взаємоповагу, чемність у взаєминах між людьми.

Тема «Етикет. Гарні манери»

Програмові завдання: ознайомити дітей з поняттям «етикет»; допомогти дізнатися про різні сторони його прояву: міміка, жести, інтонація; дати визначення поняття «мовленнєвий етикет»; розвивати усне мовлення, мислення, уміння використовувати жести і рухи свого тіла; виховувати чемне ставлення один до одного.

Тема «Слова люб'язності»

Програмові завдання: вчити дітей ввічливо привертати до себе увагу зайнятої людини; знайомити з різними формулами мовленнєвого етикету у ситуації «вибачення» (Вибачте; з Вашого дозволу; дозволите Вас потурбувати; перепрошую); розвивати усне мовлення; виховувати хороші манери, взаємоповагу.

Тема «Що таке доброта?»

Програмові завдання: формувати уявлення дітей про добро та доброту; довести до їх свідомості, що добро творити дуже легко і просто; викликати у них бажання творити добро й уникати злих вчинків.

 

Тема «Чарівні слова»

Програмові завдання: знайомити дітей з ввічливими словами та вчити застосовувати їх у своєму житті; розвивати в дітей діалогічне мовлення, вміння спілкуватися; виховувати ввічливість, шанобливе ставлення до людей, чемність, тактовність, культуру поведінки.

Тема «Етикет за столом»

Програмові завдання: продовжувати формувати в дітей поняття про етикет; виховувати культуру поведінки, комунікабельність, чемне і тактовне ставлення до оточуючих; поглиблювати знання про моральні якості (доброту, тактовність, чуйність); розвивати діалогічне мовлення; збагачувати активний словник словами «доброта», «чемність», «тактовність», «ввічливість».

Тема «Розмова по телефону»

Програмові завдання: продовжувати вчити дітей правил культурного мовлення в типових ситуаціях «розмова по телефону»; формувати навички грамотного і чемного викладу своєї думки, ввічливого початку та закінчення телефонної розмови; розвивати діалогічне мовлення; збагачувати активний словник дітей; виховувати повагу до оточуючих, доброзичливість, чемність та відповідальне ставлення до своєї безпеки та безпеки оточуючих.

Тема «Ми йдемо на гостину»  (золоті правила)

Програмові завдання: познайомити дітей з етичними правилами поведінки на гостині: не приходити на гостину без запрошення; не приходити раніше призначеного часу; не запізнюватися; не приводити із собою друзів; обирати подарунок для господаря, а не для себе; не чіпати речі господаря; формувати вміння дітей бути гостинними господарями і чемними гостями; виховувати взаємоповагу.

Тема «Твоя поведінка у громадських місцях»

Програмові завдання: формувати у дітей уявлення про правила культурної поведінки у громадських місцях; розвивати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, культурних та духовних цінностей людства; виховувати повагу до оточуючих, доброзичливість, чемність.

Тема «Будь чемним у родині»

Програмові завдання: продовжити формування в дітей уявлення про родину та правила сімейного етикету; виховувати любов та пошану до рідних; продовжити ознайомлення вихованців з творами образотворчого мистецтва, літературними творами та малими фольклорними формами.

Тема «Помирись - і не сварись»

Програмові завдання: продовжувати вчити дітей дотримуватися етикету спілкування; розвивати комунікативні здібності вихованців; виховувати моральність, культуру загальнолюдських цінностей та культуру поведінки.

Тема «Ми - маленькі козачата»

Програмові завдання: продовжувати формувати уявлення дітей про традиції та культуру  українського народу; виховувати  любов до рідного краю; знайомити вихованців з українською фольклорною спадщиною, зокрема легендами; вчити дітей відповідати на запитання, будувати невеликі описові розповіді.

Підготувала вихователь Грухаль М.К.