Шляхи формування психічного здоров'я у дошкільників
Психічне здоров'я дитини - стан душевного благополуччя, емоційного комфорту, впевненість у своєму майбутньому, пов'язана з відчуттям захищеності свого Я. Здорова дитина завжди життєрадісна, активна, комунікативна, має оптимальний рівень розумового розвитку.
Наразі гостро постає проблема порушення психічного здоров'я дитини через соціально-економічну ситуацію, що склалася в країні. Негаразди на роботі, матеріальна скрута, емоційне незадоволення дорослих та інше - усе це робить відбиток на дітях і порушує психічну рівновагу: зростає кількість нервових, неврівноважених, гіперактивних дітей. Тому варто приділити особливу увагу стану психічного здоров'я дитини та шляхам його формування.
Особливості проявів характеру дитини, що потребують уваги:
- емоційність (дитина дуже чутлива, все бере близько до серця, проявляє підвищену вразливість в емоційних ситуаціях: розлука з рідними, труднощі у спілкуванні з однолітками тощо);
- беззахисність (дитина не може «дати відсіч» кривднику, плаче, гостро переживає приниження, чутлива до погроз);
- імпресивність (дитина тривалий час стримує та накопичує емоційні реакції, приховує їх, а потім несподівано для інших «вибухає»);
- підвищена рухливість (дитина дуже рухлива, їй складно всидіти на одному місці, змовчати, підкоритися інструкції, вона запальна, дратівлива, нескоординована, незібрана);
- агресивність (дитина нападає на однолітків, обзиває, б'є їх, відбирає і ламає іграшки);
- тривожність (дитина вирізняється надмірним занепокоєнням, почувається безпорадною, побоюється освоювати нові види діяльності).
Психічне здоров'я/нездоров'я дитини нерозривно пов'язане зі стилем батьківського виховання і залежить від характеру взаємин батьків із дитиною. Дитина постійно потребує уваги. Не існує готових рецептів, які можна було б використовувати в усіх сім'ях. Індивідуальне ставлення - це право кожного з батьків. Однак варто наголосити, що сімейними чинниками, які призводять до психотравм, найчастіше є:
- Коли дитина майже не знає батьківської допомоги, підтримки та контролю.
- Коли батьки виявляють формальний контроль: те, що не можна зараз, можна зробити потім.
- Коли рівень опіки незначний, тоді як рівень забезпечення матеріальних потреб дитини є доволі високим.
- Коли дитину надмірно контролюють навіть у дрібницях, тому не формується самостійність, ініціативність, відповідальність.
- Коли негативні вчинки дитини сприймаються без критики, заохочується егоїзм.
- Коли батьки постійно карають дитину за найменшу провину.
- Коли дитина відповідає за когось із менших членів сім'ї, від неї чекають, щоб вона поводилася, як доросла.
- Коли ведеться суперечливе виховання: мама наполягає на одному, тато - на іншому, іноді протилежному.
Щоб створити стан психологічного комфорту дитини, необхідно дотримуватися наступних порад і правил:
- Любіть та підтримуйте свою дитину. Гарне ставлення батьків допоможе їй зрозуміти - життя прекрасне.
- Забезпечуйте спокій удома; відмовтеся від криків, різких жестів, принизливих висловлювань.
- Пам'ятайте, що виховання дитини потребує терпіння, самовідданості та внутрішньої стабільності.
- Дозвольте дитині мати право на вільний час, що можна витрачати на власний розсуд.
- Розвивайте своє вміння зі щирим інтересом розпитувати дитину, вислуховувати її.
- Розширюйте уявлення дитини про людські почуття.
- Вчіть дитину адекватно реагувати на певну подію, вчинок, результат діяльності.
- Навчайте з оптимізмом ставитися до труднощів, розповідайте, як їх долати.
- Стимулюйте бажання дитини самостійно проявляти творчість, ініціативу.
- Пам'ятайте, що дитині потрібен час для відпочинку, не перевантажуйте її.
- Допомагайте дитині повірити у себе та у свої сили.
- Створюйте варіативне середовище, давайте дитині змогу вільно рухатися, обирати для себе бажану справу, а за потреби - залишитися на самоті.
- Відмовтеся від надмірної опіки.
- Намагайтеся бути одночасно вимогливим і справедливим.
Підготувала практичний психолог Турченюк І.О.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів