Рівні адаптації дітей до школи. Коли вважати дитину готовою до школи?
- Головні параметри - фізичне і психічне здоров'я. Нормальна, фізично і розумово здорова шестирічна дитина без знання літер, уміння читати, лічити, здатна успішно зростати духовно й інтелектуально, а отже, добре навчатись.
- Коли вона вміє слухати і чути, відповідати на поставлені запитання, виконувати завдання, виділяти в них підзавдання, тобто здійснює певні розумові операції.
- Важливо, щоб у дитини була сформована увага в межах вікових можливостей.
- Першокласник має добре орієнтуватись у просторі. Повинні бути сформовані поняття «вгору», «вниз», «вправо», «вліво», щоб не було проблеми під час роботи із зошитом.
- Розвинена пам'ять, яку можна і слід тренувати, розучуючи вірші, пропонуючи запам'ятовувати порядок розміщення предметів чи малюнків.
- Виконувати прохання чи вказівки з першого разу.
- Велике значення має розвинене мовлення. Дитина має:
- вміти переказувати текст;
- виділяти в ньому головне;
- правильно формулювати запитання та відповіді на них;
- обґрунтовувати свій вибір;
- складати речення та невеличкі оповідання.
- Культура поведінки. Якщо культура поведінки сформована, дитина вмітиме поводитись у колективі, спілкуватись із дорослими і ровесниками.
- Уміння правильно сидіти за столом під час письма, належно тримати ручку та олівець.
Програма «Дитина», за якою у 2013-2014 н.р. почали працювати дошкільні навчальні заклади, спрямована на повноцінний розвиток особистості як передумови її гармонійного вступу до школи та опанування вимог нового соціуму. Шкільна зрілість - не самоціль, а результат організації насиченої життєдіяльності дитини, що задовольняє її потреби та інтереси протягом усього дошкільного дитинства. Показником шкільної зрілості як інтегрованої характеристики дитини 6-7 років є комплекс означених вище здібностей, який засвідчує її фізичну, психічну, особистісну, соціальну та навчальну зрілість.
Слід взяти до уваги, що, відповідно до нормативних актів, діагностичне обстеження шестирічних дітей під час їх прийняття до школи не передбачене. Заборонено також обстеження з метою жорсткого розподілу дітей по групах та класах залежно від рівня їхнього психічного та особистісного розвитку, оскільки це суперечить вимогам нормативних документів та принципам гуманістичної педагогіки. Усі діти 6-7-річного віку приймаються до першого класу незалежно від результатів психолого-педагогічного обстеження. Допуском для вступу до школи є лише медичний висновок.
Критерії оцінювання компетентності дошкільника мають бути не формальними - не стільки кількісними (виконав, запам'ятав, зробив тощо), скільки якісними (як саме виконав - самостійно, раціонально, старанно, точно чи за допомогою інших, шляхом простих маніпуляцій, похапцем; як саме і чому повівся морально - неморально; чому до одних залишається байдужим, ставиться неприязно, а до інших - із симпатією, по-товариськи). Основними досягненнями дошкільника слід вважати не швидкість та обсяг засвоєного, а систему його ставлень, виборів, мотивів поведінки та діяльності, а також зрілість, силу, адекватність, ефективність поведінки.
Підготувала завідувач ДНЗ Лисак О.М.
Рівні адаптації дітей до школи
( за Г. Чуткіною )
Рівень |
Основні показники |
Високий |
Першокласник позитивно ставиться до школи:
|
Середній |
Позитивно ставиться до школи:
|
Низький |
Негативно або байдуже ставиться до школи:
за зразком потребує значної допомоги вчителя і батьків.
|
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Пам'ятка для батьків першокласників
1. З початку навчального року привчіть дитину прокидатись раніше, щоб збирання до школи не перетворювалось у щоденні хвилювання. Уранці будіть малюка спокійно, лагідно, з усмішкою на обличчі.
2. Не підганяйте. Розраховувати час - ваш обов'язок; якщо ви цю проблему не розв'язали - провини дитини немає.
3. Обов'язково привчіть малюка зранку снідати. Це важливо, аби запобігти хворобам шлунка.
4. Давайте дитині у школу бутерброд, фрукти; там вона перебуває тривалий час, витрачає багато сил й енергії.
5. Привчіть збирати портфель напередодні увечері. Перевірте, чи не забуто чогось важливого. Запитайте дитину, чи не передавав учитель прохань або розпоряджень батькам. Через деякий час вона привчиться сумлінніше ставитися до своїх обов'язків і стане більш зібраною.
6. Проводжаючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів (без застережень на кшталт «Дивись, поводься гарно!», «Щоб не було поганих оцінок!» і таке інше). У дитини попереду - важка праця.
7. Зустрічаючи малюка зі школи, забудьте фразу «Що ти сьогодні отримав?». Краще запитайте: «Що нового ти сьогодні дізнався?» Дайте дитині можливість розслабитися (згадайте, як вам буває важко після напруженого дня). Коли вона збуджена і хоче з вами чимось поділитися, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте її.
8. Обідній час - зручний момент для невимушеної розмови. Школяр може розповісти про свій робочий день і в такий спосіб звільнитися від психологічного напруження. Якщо дитина замкнулася у собі, щось її турбує, не вимагайте пояснень, хай заспокоїться. Потім вона сама все розкаже.
9. Зауваження вчителя вислуховуйте особисто, уникаючи присутності дитини. Не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з малюком спокійно.
10. Не варто навантажувати першокласника позашкільною діяльністю від самого початку навчального року. Спорт і заняття в гуртках, звичайно, корисні для загального розвитку, але спочатку переконайтеся, що у дитини вистачить на це сил і часу. Початок навчального року - період стресу, і перевантаження можуть тільки зашкодити.
11. Протягом дня знайдіть (намагайтеся знайти) час для спілкування з дитиною. Для вас особливо важливими мають бути справи малюка, його радощі й невдачі.
12. Важливо, щоб у сім'ї панувала єдина тактика спілкування дорослих з дитиною. Усі розходження щодо виховання вирішуйте без неї. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем, психологом. Не завадить почитати літературу для батьків. Там ви знайдете чимало корисного.
13. Завжди будьте уважними до стану здоров'я малюка. Головний біль, погане самопочуття - найчастіше це об'єктивні показники втоми, перевантаження.
14. Батькам необхідне терпіння. Ентузіазм перших днів швидко минає, його місце займає втома. Допоможіть дитині зберегти нормальний ритм і не піддайтеся спокусі зробити їй маленьке послаблення. Часті нарікання на малюка чи порівняння з іншим-можуть розвинути у нього комплекс неповноцінності. Навпаки, навіть коли у дитини щось не виходить, треба похвалити її, дати малюкові невеличкий перепочинок і знову повернутися до виконання завдань.
15. У жодному разі на ваші взаємини з сином чи дочкою не повинні впливати успішність. Гарні довірливі стосунки й усвідомлення того, що дитина завжди може розраховувати на вашу підтримку, допоможуть їй налаштуватися на успіх від самого початку нового навчального року.
16. Дитина має відчувати, що ви завжди її любите, завжди їй допоможете і підтримаєте.
Підготувала вихователь Дахненко І.Р.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів