Вчимо дитину читати
Як відомо, більшість шестирічних дітей з радістю йдуть в школу, щоб навчитися читати, писати, рахувати. Але минає зовсім небагато часу й інтерес до навчання в школі швидко згасає. Чому? У цього феномену може бути багато причин: недосконалість програм, підручників, недостатнє використання наочного матеріалу та ігор під час навчального процесу. Але головна причина, на наш погляд, у перевантаженні першокласників.
У дітей, які прийшли вчитися у перший клас, одночасно виникає дуже багато проблем. Необхідно встановити контакт з новими дорослими - вчителями. Виникають проблеми взаємовідносин з дітьми у новому колективі першокласників. Але найбільші труднощі з'являються під час навчання рахувати, читати і писати. При цьому "допомога" батьків часто набуває таких форм тиску, які інколи лише пришвидшують формування негативного ставлення до процесу навчання загалом. Діти не завжди можуть справитися з наростаючим валом проблем і нерідко це призводить до такого важкого наслідку, як шкільний невроз.
Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є зменшення навантаження першокласників. І перш за все за рахунок попереднього навчання дитини читанню і підготовки її руки до писання.
Діти вже з п'яти, а тим більше з шести років, цілком здатні оволодіти діяльністю читання. Про це свідчать наукові дослідження і досвід наших практиків «педагогів-дошкільників», які успішно навчають дітей читати.
Навчившись чигати у 5-6 років, малюк має можливість, не поспішаючи, вдосконалювати свій навик, регулюючи цей процес відповідно до своїх бажань і можливостей.
Формування інтересу до читання
Перед тим, як починати вчити дитину читати, необхідно, щоб у неї з'явився до цього хоч якийсь інтерес. Без наявності такого інтересу навчання або вдасться, або стане для малюка справжньою мукою. Психологи кажуть: потрібно сформувати мотивацію для читання. Є лише два способи: якнайбільше читати дитині і розповідати малюкові, чому так важливо і цікаво вміти читати.
Слід прагнути сформувати у дитини такі мотиви:
1. Пізнавальний мотив - бажання навчитися читати для того, щоб дізнатися багато нового і цікавого про навколишній світ (про тварин, рослин, птахів, динозаврів, космонавтів тощо).
2. Перспективний мотив - прагнення навчитися читати для того, щоб було легко і цікаво вчитися в школі.
3. Мотив особистісного росту - бажання навчитися читати, щоб стати таким, як дорослі, щоб мама, тато, бабуся здивувалися і сказали: "Який молодець наш Дмитрик, вже вміє читати. Незабаром він сам зможе прочитати книжку "Пригоди Буратіно", яку ми йому подарували".
4. Діяльнісний мотив - бажання навчитися читати, щоб потім можна було пограти в ті ігри, де потрібно читати якісь слова, придумувати різні захоплюючі історії або казки і т.п.
5. Мотив спілкування з ровесниками - прагнення навчитися читати для того, щоб розповідати про прочитане своїм друзям і знайомим.
Коли ви побачите, що у малюка добре сформовані хоча б деякі з наведених вище мотивів, можете сміливо починати вчити його читати.
Етапи навчання читанню
Навчати дітей 5-6 років найефективніше під час гри, з використанням незвичних, веселих вправ. Включаючись в потішні ігри із словесним матеріалом, малюк не помічає, як у нього формується цілий ряд дуже важливих операцій, які лежать в основі читання. Оволодівши ними, дитина непомітно для себе, легко і швидко навчається читати.
Поряд з цим дорослий, який збирається вчити малюка читати, повинен чітко уявляти собі, що робити це слід за суворо визначеною послідовністю. Тут ми наводимо основні етапи навчання із зазначенням відповідних їм ігор (самі ігри описані далі).
Отже, на першому етапі дитину слід навчити робити звуковий аналіз слів, які вона вимовляє. Малюк повинен навчитися виділяти і називати за порядком звуки, з яких складається слово, а також розрізняти звуки голосні і приголосні, тверді і м'які. Ігри для навчання звуковому аналізу:
- «Який звук виділено?»
- «З яких звуків складається слово?»
- «Звуки різні і однакові»
- «Заміни звук»
- «Чи є такий звук?»
- «голосний - приголосний»
- «Назви слова із заданим звуком»
- «Тверді і м'які приголосні» та ін.
Другий етап навчання - це знайомство з літерами. Ігри для ознайомлення з літерами:
- «Назви правильно букву»
- «Назви слова на задану букву»
- «Придумай слова»
- «Почни з останньої букви»
- «Веселі рими»
- «Скільки букв у слові?» та ін.
Третій етап - виділення складів у словах і читання складів. Ігри для навчання читання складів:
- «Хто так може говорити?»
- «Поміняй голосну»
- «Продовж склад»
- «Відгадай слово»
- «Склади склад» та ін.
І, нарешті, четвертий етап спрямований на те, щоб навчити дітей читати слова різної довжини, а також закріпити цей навик. Починати краще із слів, які укладаються з 2-3 букв, і потім поступово переходити до слів з 5-6 букв. А коли ви відчуєте, що малюк легко справляється з довгими словами (і не боїться їх читати), можна переходити до читання текстів. Ігри для навчання читання слів різної довжини:
- «Слова з трьох букв»
- «Склади слово»
- «Слово з картинок»
- «Слово з чотирьох букв»
- «Зашифроване слово»
- «Слово з п'яти букв»
- «Друга половинка слова»
- «Знищені букви»
- «Хто перший прочитає?»
- «Вкрадені слова»
- «Де друга половинка слова»
- «Прочитай загадку» та ін.
З цього моменту фактично починається період вдосконалення навиків читання, який триває зазвичай багато років. Для цього періоду ми ніяких ігор не пропонуємо, оскільки тепер захоплюючим повинен стати сам процес читання. Хочемо звернути вашу увагу лише на такі важливі речі.
Тексти, які ви будете пропонувати дитині для самостійного читання, повинні мати достатньо легкий шрифт (розмір літер повинен бути обов'язково більший, ніж в звичайних книгах для дорослих і, бажано, трохи більший, ніж у підручниках для дітей першого класу). Починати самостійне читання слід з коротких, але обов'язково цікавих, веселих оповідань і казок. Від того, наскільки вони викликатимуть у дитини позитивні емоції, у великій мірі залежить ефективність формування у неї інтересу до читання взагалі. Не забувайте, що діти 5-6 років дуже люблять смішні історії про дітей і тварин, а також загадки і веселі короткі вірші. Дозуйте навантаження дитини і не примушуйте її читати більший обсяг, ніж вона того хоче. Крім того, важливо, щоб дитина розуміла і запам'ятовувала те, що читає. Для цього пропонуйте їй відразу після прочитання розповісти, про що вона читала.
Підготовка ігрового матеріалу
Разом з дитиною приготуйте такий матеріал для ігор:
1. Кубики із зображенням літер на гранях (або використайте готові з якої-небудь гри). Якщо кубики зробити складно, тоді виріжте картонні картки розміром 4x4 см. На кожній з них напишіть одну друковану букву алфавіту. Голосні букви виділіть червоним фломастером, а приголосні - синім.
2. Фанти (наприклад, обгортки від жуйок чи цукерків, фігурки з кольорового паперу або що-небудь інше). Вони будуть використовуватися як призи за хорошу гру.
3. Картонні картки однакового розміру - 6x10 см. На одну сторону наклейте малюнок предмета (можна використати картки від лото і малюнки із старих порваних книг, або намалювати самостійно), а на другій стороні напишіть великими (висотою 2-3 см) друкованими літерами його назву. Приголосні виділіть синім фломастером, голосні - червоним. Необхідно зробити по 7-10 карток з три-, чотири-, п'яти- і шестибуквеними словами.
(Використано практичні поради з посібника Барташнікової І.А. та Барташнікова О.О. «Як навчити малюка читати?».- Тернопіль «Богдан», 1998)
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів